Villasukissa on monta silmukkaa, joista jokainen kertoo: maailmaan mahtuu vielä välittämistä.

1. Villasukat kertovat rakkaudesta.

Kaikkialla maailmassa äidit neulovat sukkia lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Sukkia neulotaan talkoilla vähävaraisille ja lähetetään katastrofialueille. Ne ovat keino osoittaa välittämistä: minä tein nämä Sinulle, ajattelin neuloessani Sinua, maailmassa on muutakin kuin pelkkää kovuutta ja kylmyyttä.

2. Villasukat kyseenalaistavat turhan kiireen.

Sukat valmistuvat silmukka silmukalta, kerros kerrokselta. Omin käsin neulominen on miltei kapinaa maailmassa, joka ihannoi tehokkuutta, suorittamista ja saavuttamista. Hitaasti valmistuvat villasukat ovat osoitus siitä, ettei kaikkien asioiden arvoa voi mitata rahassa. Ne kertovat, että joskus on hyvä pysähtyä.

3. Villasukat rohkaisevat inhimillisyyteen.

Kukaan ei voi olla kovin pelottava, jos hän käyttää villasukkia. Ehkä villasukat voitaisiin ottaa pakolliseksi pukineeksi kaikille osapuolille esimerkiksi työhaastatteluihin?

4. Villasukat muistuttavat hyvästä arjesta.

Suurin osa elämästä on arkea, ei juhlaa. Villasukat jalassa tekee mieli nostaa jalat tuolille, hidastaa askeleita ja nauttia pienistä asioista: kupillisesta kahvia, sylissä olevasta lapsesta tai kissasta ja päivätorkuista. Maanantaiaamuna jalkaan puetut villasukat saattelevat leppoisasti alkavaan viikkoon, illan unisukat hyvään yöhön.

5. Villasukat pitävät jalat lämpiminä.

Sekin on tärkeä asia, ettei olo tunnu ikävältä eikä vilustu.

Lipsutko aina tavoitteistasi? Etkö viitsi enää edes yrittää? Lue tästä vinkit, jotka auttavat onnistumaan.

1. Yksi pieni tavoite riittää.

Haaveesi on ehkä iso ja epämääräinen: haluaisit voida paremmin, nauraa useammin, jaksaa paremmin töissä, liikkua enemmän, syödä terveellisemmin, olla kotona hyväntuulisempi. 

Jos yrität muuttaa kerralla kaiken, et onnistu. Tuskin edes uskallat yrittää.

Tee elämääsi mieluummin yksi, pieni muutos. Kun saat sen rutiiniksesi, muut myönteiset muutokset seuraavat yllättävän helposti perässä.

Onnellisuustutkijat kutsuvat ilmiötä myönteisyyden kehäksi. Se voi toimia esimerkiksi näin: Alat tehdä joka ilta puolen tunnin iltakävelyn. Lenkki nostaa mielialaasi ja saa kehosi mielihyvähormonit hyrräämään, etkä sen ansiosta haluakaan herkutella itseäsi ähkyyn ennen nukkumaanmenoa. Nukutkin ehkä paremmin. Hyvin nukkuneena muutut myös mukavammaksi läheisillesi.

Aloita siis pienestä. Arvosta pikkuruista tavoitettasi ja pidä siitä kiinni. Se riittää.

2. Muotoile tavoite myönteisesti.

Jos tavoitteesi on "en syö enää iltaisin kahta suklaalevyä", arvaa mitä iltaisin mietit?

Kahta suklaalevyä.

Mitä enemmän keskityt miettimään sitä, mitä et saa tehdä, sitä enemmän mielesi tekee tehdä juuri sitä.

Muotoile tavoitteesi myönteisesti. Jos et halua syödä iltaisin suklaata, ota tavoitteeksi vaikkapa tämä: "Syön iltaisin aivan järkyttävän hyvää hedelmäsalaattia ja luen romaania."

Jos nimeät tavoitteesi Vanhat läskit veks -projektiksi, tekeekö mieli edes aloittaa? Virkeys- tai Uusi alku -projekti kuulostaisivat ehkä houkuttavimmilta.

Lakkaa vatvomasta sitä, mistä joudut luopumaan. Keskity mieluummin miettimään, mitä uutta ja hyvää tavoite tuo elämääsi. 

Muista, että tavoite ei ole rangaistus vaan lahja, jonka tarkoitus on tuoda elämääsi lisää iloa ja merkitystä.

3. Tee tavoite konkreettiseksi.

Mieti, miltä sinusta tuntuu, kun tavoite on saavutettu. Mitä silloin näet, mitä kuulet, millaista iloa tunnet? Mikä olisi silloin toisin kuin juuri nyt?

Eläydy tulevaan onnistumiseesi mahdollisimman konkreettisesti. Mielesi kaipaa yksityiskohtia ja saa niistä energiaa ja motivaatiota.

4. Muistele onnistumisiasi.

Olet onnistunut ennenkin. Et ehkä muista onnistumisiasi yhtä hyvin kuin epäonnistumisiasi, mutta palauta ne nyt mieleesi.

Missä asiassa, ihan pienessäkin, viimeksi onnistuit? Millaisia onnistumisen kykyjä silloin käytit? Millaisia yllättäviä, myönteisiä taitoja silloin itsestäsi löysit? Miten päihitit vastoinkäymiset?

5. Hyväksy takapakit.

Tavoitteen saavuttaminen on paketti, johon kuuluvat myös vastoinkäymiset. Takapakkeja tulee, siksi niihin kannattaa varautua.

Jotta onnistuisit tavoitteessasi, sinun on osattava myös epäonnistua. Epäonnistuminen on osa mitä tahansa tekemistä, eikä määritä ihmisarvoasi yhtään mitenkään.

Jos tavoitteesi on löytää uusi työpaikka, voit varautua vastoinkäymisiin hyväksymällä sen, että työn löytäminen vie todennäköisesti aikaa. Kyky, jota tässä tapauksessa onnistumiseesi tarvitset, on kärsivällisyys. 

6. Hanki kannustajia.

Jotta jaksaisit ponnistella tavoitteesi eteen, tarvitset muiden kannustusta. Itse et ehkä aina huomaa pieniä, päivittäisiä edistysaskeliasi, mutta tukijoukkosi huomaavat.

Palkitse itsesi onnistumisesta vaahtokylvyllä tai elokuvaillalla, millä tahansa, mistä nautit. Muista kiittää tuesta ääneen myös läheisiäsi.

Lähde: Terveyskirjasto.

Kaihertaako mieltäsi pari painavaa sanaa, jotka olisit halunnut sanoa, mutta jätit silti sanomatta? Kirjoita kirje ja suolla siihen tunteesi. Mutta jätä kirje lähettämättä.

Murhe voi olla pieni tai suuri. Sinua on voitu nöyryyttää, tai ehkä olet vain pahastunut jostain, mikä on muiden mielestä niin mitätöntä, ettet tohdi sanoa sitä edes ääneen.

Jokin painaa silti. Mielessäsi pyörii lause, vastaletkautus tai puolustuspuhe, jota et tositilanteessa saanut ulos suustasi.

Kokeile kirjallisuusterapiaa.

Kirjoita kirje, johon suollat tunteesi ja ajatuksesi sensuroimatta. Kirjettä ei ole tarkoitus lähettää. Jos haluat, voit lukea sen kuitenkin ääneen ystävällesi, terapeutillesi tai tyhjälle tuolille, jossa kuvittelet kirjeesi vastaanottajan istuvan.

Kuulostaa hassulta, mutta tekniikalla on kuulemma puhdistava vaikutus. Sen avulla voit saattaa esimerkiksi tuhoisan ihmissuhteen päätökseen tai jättää hyvästit kuolleelle. Työstät turvallisesti ihmissuhteita, joita et muuten pysty työstämään.

Terapiasta käy sekin, jos vuodattaa kirjeeseen rakkautta tai lämpimän kiitoksen, jota ei vain ole saanut aiemmin sanotuksi.