Huomaatko valittavasi turhankin usein, vaikka olisit mieluummin myönteinen ihminen? Tässä kolme tapaa, joilla voit päästä valittamisen tavasta.

1. Keskity hyvään

Kun huomaat jälleen avautuvasi maailman epäkohdista, ala tarkastella omia negatiivisia ajatuksiasi ilman arvostelua. Ole rehellinen itsellesi. Kuuntele valitusvirtaasi sellaisena kuin se on, vaikka se kuulostaisi kuinka kamalalta ja tuntuisi häpeälliseltäkin.

Selvitä, mistä valittaminen kumpuaa ja miten ajatukset syntyvät. Mikä asia mättää elämässäsi? Onko se oikeasti se, josta valitat, vai joku toinen, johon et rohkene tarttua?

Hyväksy, että sinulla on taipumusta pessimismin. Älä kuitenkaan jää siihen jumiin, vaan anna tunteiden tulla ja mennä.

Ota myös vastuu tekemistäsi valinnoista. Niin kauan kun syyttelet muita ja valitat joka asiasta, muutosta ei tapahdu.

Ala suunnata huomiotasi arjen asioihin, jotka ovat hyvin. Aloita perusasioista: olet terve, sinulla on mielekäs työ, luotettavia ystäviä ja katto pään päällä. Kun keskityt hyvään, positiivisten asioiden ajattelu alkaa tuntua mukavalta, eikä valituksen kohteena ollut asia enää häiritse niin paljon.

 2 Pidä kielteisyyden päiväkirjaa

Pidä viikon ajan päiväkirjaa jokaisesta negatiivisesta ajatuksestasi ja valittamisen kohteesta. Kirjaa ylös tilanne, jossa marisit ja myös tilanteen aiheuttama tunne. Miltä ajatuksia valittaminen herätti? Missä kohtaa kehoa se tuntui?

Tarkkaile myös, harmistuitko jonkun muun teosta vai ärsyynnyitkö itseesi.

Viikon kuluttua tarkastele saavutuksiasi. Jos muistivihkosi pullistelee marmatusta, on aika tehdä tarkistuksia käytöksessäsi.

3 Keksi vahvistuslauseita

Ajatuksesi ohjaavat arkeasi. Ainaisella valittamisella vääristät todellisuutta ja alat itsekin uskoa siihen, että kaikki on pielessä, vaikka ajatukset voivat olla epätosia.

Positiivisella ajattelulla ohjaat elämääsi myönteiseen suuntaan. Keksi ainaisen marinan sijaan myönteisiä lauseita: minulla on hyvä työpaikka. Tänään tapahtuu hyviä asioita. Lomani onnistuu täydellisesti.

Toista lauseita kerran päivässä, vaikka juuri ennen nukahtamista. Pikkuhiljaa alat nähdä asiat myönteisemmässä valossa. Ymmärrät, että olet vastuussa omasta onnestasi tai tyytymättömyydestäsi.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 16/2012.

 

Aina ei kannata niin kauheasti kasvattaa. Joskus riittää, kun lapselle sanoo: vahinkoja sattuu.

Yhden päivän aikana lapsen kanssa ehtii puhua aika monta sanaa. Parhaana mukaan mahtuu myös ainakin osa seuraavista:

Ei haittaa.

Anteeksi.

Vahinkoja sattuu.

Älä luovuta.

Mitä kuuluu?

Olet oikeassa.

Tämä riittää.

Olet rakas.

 

Vastentahtoisesti ei kannata auttaa. Kuuntele omiakin tarpeitasi.

1. Aseta rajat.

Mieti, mikä tuottaa iloa ja mikä pahaa mieltä.

Sinun ei tarvitse tehdä asioita, jotka aiheuttavat mielipahaa.

2. Arvosta tunteitasi.

Omien tunteiden ja tarpeiden huomioiminen ei ole itsekkyyttä.

3. Keskity itseesi.

Et ole vastuussa muiden onnellisuudesta, mutta omasta onnellisuudestasi olet.

4. Ota aikalisä.

Kun sinulta pyydetään jotain, vastaa pohtivasi asiaa. Ehdit miettiä, mitä todella haluat.

5. Perustele.

Kieltäytyminen ei vaadi painavia syitä. Perusteeksi voi riittää, että et halua.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 11/2017.