Myönteistä ajattelua kannattaa harjoitella, sillä se voi jopa pidentää ikää. Aluksi voi opetella huomaamaan hyvät hetket.

Jos tutkimuksia on uskominen, kannattaa olla optimisti. Positiivinen ajattelu tai tunnetila auttaa palautumaan nopeammin stressistä ja parantaa tiedon käsittelyn taitoja, ongelmanratkaisua ja muistia.

Myönteisyys edistää henkistä hyvinvointia. Lisäksi optimisteilla on pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Positiivinen elämänasenne voi pidentää elinikää jopa 7-10 vuotta.

"Stressi kaventaa ajattelua, kun taas positiivinen tunnetila laajentaa sitä ja auttaa löytämään keinoja ja useampia ratkaisuja ongelmiin", sanoo psykologian tutkijatohtori Maria Törnroos Helsingin yliopistosta.

Vaikean tehtävän äärellä voi vakuuttaa itselleen, että kyllä tämä vielä onnistuu.

Itsensä tsemppaamisessa on järkeä. Vaikean tehtävän äärellä voi vakuuttaa itselleen, että kyllä tämä vielä onnistuu. Tai jos ei onnistukaan, ei maailma siihen kaadu. Epäonnistumisissakin voi nähdä hyviä puolia.

Yhtä tärkeää on osata onnistua.

"On tärkeää ymmärtää, että onnistumiset johtuvat siitä, että osaa ja on hyvä jossain, eikä aina selitä niitä sattumalla."

Kiinnitä huomio hyviin hetkiin

Huomion kiinnittäminen hyviin hetkiin kuulostaa hyvältä, mutta entä jos kuuluu niihin, jotka ovat taipuvaisia ajattelemaan uhkia?

Optimistinen asenne on osin perinnöllistä, mutta ei niin vahvasti kuin esimerkiksi persoonallisuuspiirteemme. Siihen, kuinka optimistisia olemme, vaikuttavat geenien lisäksi elinympäristömme ja suhtautumisemme.

Optimistisemmaksi voi ja kannattaakin opetella, mutta vain jos niin haluaa.

Muistuta mieleesi iltaisin kolme päivän aikana tapahtunutta mukavaa asiaa.

"Väkisin ei myönteisemmäksi kannata harjoitella. Jos huomaat usein ajattelevasi, ettei minulle tapahdu koskaan mitään hyvää, voit alkaa vähitellen muuttaa suhtautumistasi ja kiinnittää enemmän huomiota hyviin asioihin", Törnroos sanoo.

Netissä kiertää erilaisia positiivisuushaasteita, joissa kirjataan ylös päivän aikana tapahtuneet hyvät asiat. Törnroos kannustaa muistuttamaan mieleen iltaisin alkuun vaikka kolme päivän aikana tapahtunutta mukavaa asiaa.

"Muutaman viikon jälkeen nämä asiat tulevat mieleen jo itsekseen, ja sitten hyviin hetkiin alkaa kiinnittää huomiota jo päivän aikana."

Asenne ratkaisee

Positiivinen psykologia on uusi psykologian suuntaus, joka sai alkunsa 1990-luvulla. Aiemmin psykologiassa oli keskitytty hoitamaan lähinnä mielenterveyden häiriöitä, mutta positiivisen psykologian ajateltiin parantavan myös terveiden hyvinvointia.

Positiivista psykologiaa on kritisoitu siitä, että se kieltää negatiiviset tunteet ja vähättelee ongelmia.

Törnroos tyrmää kritiikin.

"Tehokkaimmin vastoinkäymisistä selviää, jos niihin suhtautuu realistisesti, mutta myönteisellä asenteella."

"Kyse ei ole vihan tai turhautumisen kieltämisestä. Ne kuuluvat ihmisen elämään. Liiallinen optimismi ei myöskään kannata. Tehokkaimmin vastoinkäymisistä selviää, jos niihin suhtautuu realistisesti, mutta myönteisellä asenteella."

Nykyään positiivista psykologiaa käytetään esimerkiksi masennuspotilaiden hoidossa ja terapiassa. Tulokset ovat olleet rohkaisevia, joten pelkästä sanahelinästä ei positiivisuushaasteissa ole kyse.

Maria Törnroos käyttää positiivisen psykologian keinoja myös omassa arjessaan. Tutkijan työ on jatkuvan arvioinnin ja arvostelun kohteena, joten hän kerää voimaa myönteisestä kommenteista.

"Jos tuntuu todella pahalta, otan esille vastaväittäjäni ylistävän lausunnon ja luen sitä. Siitä tulee hyvä tunne, minkä jälkeen ajatukset tuntuvat jälleen avarammilta."

Satupari on luotu toisilleen ja elää aina onnellisena. Siinä oli jo kaksi rakkauden myyttiä, jotka eivät toimi tosielämässä.

Myytti 1: Jossakin on täydellinen kumppani

"Jossakin elää ihminen, joka on luotu minua varten ja täyttää kaikki unelmani."

Näin sadussa.

Todellisuudessa täydellistä kumppania ei ole olemassa.

Myytti 2: Ihminen on onnellinen vain toisen kanssa

"Vasta kumppani tekee minusta kokonaisen ihmisen."

Jos hyväksyt ajatuksen, että olet vajavainen ilman puolisoa, asetat itsesi alttiiksi läheisriippuvuudelle ja yksinolon pelolle.

Myytti 3: Elämän pitäisi olla ruusuilla tanssimista

"Miksi meillä on välillä vaikeaa?"

Siksi, että rakastuit ja muutit yhteen toisen ihmisen kanssa.

Hän on monesta asiasta täysin eri mieltä kanssasi. Hän on ehkä sotkuinen ja sinä siisti. Riitelettekin ihan eri tavoin.

Fakta: rakkaus ei aina voi olla pelkkää auvoa.

Myytti 4: Rakastumisen tunne kestää ikuisesti

"Miksi suhteemme on niin arkinen?"

Rakastuminen on vaivatonta. Se käy nopeasti eikä vaadi paljoa.

Rakastumisen kasvattaminen rakkaudeksi ja vahvaksi kiintymyssuhteeksi on eri asia. Siihen tarvitaan tahtoa ja työtä.

Lisää aiheesta: Pietikäinen Arto: Joustava mieli parisuhteessa (Duodecim 2011). Pietikäinen Arto: Joustava mieli (Duodecim 2010).

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 13/2012.

Jos parisuhde tuntuu tylsältä, tee jotain. Tässä 15 asiaa, jotka yhdistävät onnellisia pareja. Kokeile yhtä heti ja toista huomenna. (Eikä mikään estä sinua lähettämästä artikkelia puolisollesi.)

1. He ovat läsnä

Sulje kännykkä, tabletti ja läppäri ja keskity välillä puolisoosi. Onnelliset parit huomaavat toistensa tarpeet, koska eivät uppoudu peleihin tai tv-sarjoihin.

2. He näkevät vaivaa

Tiedät kyllä, mistä puolisosi ilahtuu: aamukahvin keittämisestä, uutisten katsomisesta tai reissusta raveihin. Onnellisia pareja yhdistää se, että puolisot näkevät vaivaa toistensa eteen. Mitä sinä voisit tehdä tänään?

3.  He ovat kohteliaita

Onnelliset parit muistavat, että kaikki alkoi seurustelusta ja kohtelevat toisiaan sen mukaisesti. Ole siis kohtelias ja kunnioita puolisosi toiveita. Toivottavasti hän tekee samoin.

4. He sanovat kiitos

Kiittämällä osoitat, että arvostat toista etkä pidä häntä itsestäänselvyytenä. Kiitos on pieni sana, mutta sen vaikutus on suuri.

5.  He antavat lahjoja

Nyt ei siis puhuta timanttisormuksista tai Balin-matkoista. Tulppaanikimppu, pullo pienpanimon olutta tai raaputusarpa riittävät pitkälle.

6. He kysyvät, mitä kuuluu

Jep, sinulla on töissä kiire. Jos oikein yrität, ehtisitkö kuitenkin lähettää puolisollesi tekstarin ja kysyä, miten menee? Jep, ehdit. Se osoittaa, että ajattelet häntä. Onnellisen parin tunnistaa siitä, että puhelimen tai meilin kilahdus saa hymyn huulille.

7. He antavat olla

Loukkaantuminen on inhimillistä, mutta älä anna kärpäsen kasvaa härkäseksi. Anna pienten ikävien sanojen unohtua. Fiksut parit eivät anna pikkurikkeiden estää heitä olemasta onnellisia.

8. He tarjoavat tukea

Tiedätkö, mistä puolisosi unelmoi? Onnelliset parit ovat hyvin kiinnostuneita toistensa tavoitteista ja suunnitelmista. He kannustavat toisiaan eteenpäin.

9. He hupsuttelevat

Onko teillä oma kieli tai hölmöt lempinimet? Hyvä. Onnellisen parisuhteen yksi merkki on se, että siinä käyttäydytään välillä todella hassusti.

10. He toimivat yhdessä

Onnelliset pariskunnat toimivat tiiminä. Toivottavasti sinäkin olet huomannut, että siivoaminen ja kokkaaminen sujuvat yhdessä mukavammin kuin yksin.

11. He flirttailevat (keskenään)

Varmin tapa ylläpitää puolisosi viehätysvoimaa on flirttailla hänen kanssaan. Eikös hän olekin aika suloinen? Onnelliset parit ylläpitävät jännitettä kosiskelemalla toisiaan. Muista siis sanoa puolisollesi, kuinka hyvältä hän näyttää tänään.

12. He koskettavat toisiaan lempeästi

Jos otat tavaksesi vain yhden asian tältä listalta, valitse tämä. Jokainen onnellinen pari tietää, miten tärkeää rakastava kosketus on. Taputa häntä pepulle, pussaa poskelle, silitä olkapäätä, istu ihan viereen sohvalla ja laske pääsi hänen olkapäälleen.

13. He sanovat kyllä

Onnelliset parit suhtautuvat myönteisesti toistensa ehdotuksiin. Kokeile sanoa vaihteeksi kyllä, kun puolisosi ehdottaa reissua raveihin tai lähtöä teatteriin tai vain Downton Abbeyn katsomista yhdessä. Yllätyt siitä, miten hyviä asioita alkaa tapahtua.

14. He asettavat puolison etusijalle

Onnelliset parit tietävät, että parisuhteeseen panostaminen parantaa sitä. Vaikka olet kuinka väsynyt ja kiireinen, rauhoitu ja anna puolisollesi aikaa. Mitä jos jättäisit lenkin väliin ja juttelisit puolisosi kanssa? Tai mitä jos menisitte yhdessä viemään 12-vuotiasta jääkiekkoharjoituksiin?

15. He halailevat

Aina välillä tarvitset vähän hellyyttä, jotta tuntisit olosi turvalliseksi ja rakastetuksi. Sama pätee puolisoosi. 

 

Lähde: lifehack.org

Parisuhteen eteen voi tehdä työtä myös ajattelemalla. Tässä kolme toimivaa ajatusharjoitusta.

1. harjoitus: Täydennä lauseet

Täydennä seuraavat lauseet:

"Kaikissa muissa suhteissa on enemmän… kuin meillä."

"Ei missään muussa suhteessa ole niin paljon… kuin meillä."

Moni ajattelee, että kaikki muut ovat onnellisempia. Jos et ole tarkkana, vertailu ja arviointi voivat muuttua mielessäsi faktoiksi.

Aina löytyy joku, jolla on enemmän tai vähemmän sitä tai tätä. Vertailemalla menetät tämän hetken ja mahdollisuuden olla onnellinen omassa elämässäsi.

2. harjoitus: Asetu hänen asemaansa

Muistele tilannetta, jossa sinun oli vaikea ymmärtää kumppanisi käyttäytymistä. Asetu hetkeksi hänen asemaansa.

Millaisia ajatuksia ja tunteita hänellä saattoi olla tilanteessa.

Mistä sinä olisit loukkaantunut, jos olisit hän?

Mitä pyytäisit jos olisit hän?

Astu pois hänen kengistään ja kokeile, voitko nyt ymmärtää tilannetta ja hänen reaktiotaan hieman paremmin.

3. harjoitus: Kuvittele hääpäivän puhe

Kuvittele, että on 20-vuotishääpäivänne. Puolisosi pitää puheen, jossa hän kertoo roolistasi hänen elämässään. Mitä hän sinusta sanoo?

Vastaa sitten kysymykseen: mitä kaikkein mieluiten haluaisit kuulla hänen sanovan?

"Puolisona olet ollut…"

"Puolisona olet tuonut elämääni…"

"Arvostan sinua etenkin siksi, että…"

Harjoitukset perustuvat kognitiivisen käyttäytymisterapian uuden aallon hyväksymis- ja omistautumisterapiaan.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 13/2012.

Peiliin katsomalla selviää, kuinka paljon parisuhteesi tilanne on kiinni sinusta itsestäsi.

Siinä sitä taas ollaan, parisuhdetaistelun tiimellyksessä. Sanan säilä lentää. Haukut kumppanisi. Manaat mielessäsi, että kunhan vain löydät sen oikean, kaikki muuttuu täydelliseksi.

Asia ei vain ole niin yksinkertainen. Jokainen meistä raahaa mukanaan menneisyyttään sekä oppimiaan virheellisiä arvostelu- ja ajatusmalleja. Ne rasittavat parisuhdetta.

"On opittava hyväksymään oma menneisyys; näkemään, että ajatukset ovat vain ajatuksia ja toimimaan omien elämän arvojen mukaisesti", sanoo Joustava mieli parisuhteessa -teoksen kirjoittanut psykologi, psykoterapeutti Arto Pietikäinen.

Vasta silloin parisuhde saa mahdollisuuden.

Kelpuuta menneisyytesi

Joku lataa parisuhteeseensa paljon painolastia hylkäämiskokemuksiensa vuoksi. Hän pitää kumppaninsa etäällä tai sitten takertuu häneen ja ajattelee, ettei ole yksinään mitään.

Toinen riitelee kuin lapsuudenkotona. Hän on tottunut jatkuvaan nälvimiseen ja hyökkää automaattisesti kumppaninsa sanoihin, vaikka toinen ei pahaa tarkoittaisikaan.

Kolmas ei samoista syistä uskalla riidellä lainkaan.

"Opitut ajatus- ja käyttäytymismallit eivät ole luonteessa. Siksi niitä voi muuttaa."

Kaikki kannamme historiamme muovaamia sääntöjä, jotka määräävät millainen kumppanin ja suhteen tulisi olla. Haluatko, että kumppanisi on rikas ja komea ja suhteenne yhtä intohimoa? Vai ansaitsisitko jo ystävällisyyttä?

"Opitut ajatus- ja käyttäytymismallit eivät ole luonteessa. Siksi niitä voi muuttaa", Pietikäinen sanoo.

Opettele siis tunnistamaan, miten historia toistaa itseään nykyhetkessä. Käyttäydytkö aina samalla tavalla jossain tietyssä tilanteessa?

Automaattisen reagointitavan tilalle voit Pietikäisen mukaan oppia valitsemaan tietoisen, elämän arvojesi mukaisen tavan.

Ajatukset eivät ole aina totta

Mielen tehtävä on tuottaa ajatuksia. Koska meillä on taipumus uskoa ajatuksiimme, niistä tulee helposti todellisuutta.

Kaikki ajatukset eivät ole kuitenkaan järkeviä. Harva jää petiin aamulla vain siksi, että se ajatus käy mielessä ensimmäisenä herättyä.

"Kuinka hyödyllistä on haukkua kumppani idiootiksi?"

Kaikilla on mustavalkoisia ja tuomitsevia ajatuksia. Mieli arvostelee, sillä se on luotu vertaamaan, selittelemään ja analysoimaan. Tähän tyyliin: ”Naapurilla tuntuu kaikki menevän aina nappiin, koska sillä on rahaa.” Tai: ” Minä olen vain tällainen hölmö”.

"Ajatukset eivät ole aina viisaita käskyjä, joita pitää totella. Entä jos suhtautuisit seuraavaan ikävään ajatukseen sen mukaan, kuinka hyödytön tai hyödyllinen se on? Kuinka hyödyllistä on haukkua kumppani idiootiksi vain jonkin unohtuneen tehtävän vuoksi, jonka voi toimittaa jo seuraavana päivänä?"

Sinä valitset miten toimit

Tärkeintä parisuhteessa on se, mitä teet. Ei se, millaisia ajatuksia ja tunteita päässäsi pyörii.

Riidan keskelläkin tulisi käyttäytyä rakentavasti eikä pahentaa tilannetta esimerkiksi vetämällä riitaan mukaan kaikkia suhteen menneitä tapahtumia.

"Miten käyttäytymiseni vaikuttaa suhteeseen? Edistääkö se lämpöä ja läheisyyttä?"

"Kannattaa kysyä itseltään, miten käyttäytymiseni vaikuttaa suhteeseen. Edistääkö se lämpöä ja läheisyyttä vai päinvastoin?"

Nielaisisitko sittenkin pahat sanasi? Halaisit kumppaniasi? Listaa arvojesi mukaisia tekoja, jotta voit tietoisemmin valita niitä.

"Hankalassa tunnepitoisessa tilanteessa pieni aikalisä auttaa muistamaan arvojen suuntaisen käyttäytymisen. Jos toimintasi videoitaisiin, mitä haluaisit nähdä?"

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 13/2012.