Erityisesti naisille tyypilliset, ajoittaiset sydämen tykyttelyt ja muljahdukset ovat useimmiten vaarattomia. Millaisissa tilanteissa sydänoire on vaarallinen?

1. Arki yllättää

Sydän muljahtelee ja tykyttää stressin jälkeen, flunssan edellä, kun olet nukkunut huonosti tai kun olet nauttinut liikaa kofeiinipitoisia juomia tai alkoholia. 

Vaaran aste:  Mikäli kyse on yksittäisistä tuntemuksista, jotka eivät jatku tunteja, kyseessä on todennäköisesti vaaraton oire. Lepo tasaa sykettäsi.

2. Verenpaine on korkealla

Jos verenpaineesi on koholla ja elämäntavat retuperällä, rytmihäiriöitä voi tulla tavallista tiheämmin. Elintapojen tervehdyttäminen auttaa.

Vaaran aste: Korkeaan verenpaineeseen liittyy aina infarktin riski. Hoida paineet normaaliksi lääkityksellä ja/tai elintavoilla.

3. Levossa sattuu ja puutuu

Mikäli sydäntä ja rintaa puristaa levossakin niin, että käsi tai leuka puutuvat ja olo on voimaton, sydänoire vaatii kiireellistä apua.

Vaaran aste: Rintakipu ja siihen liittyvä puutuminen ja/tai hengenahdistus ovat aina vaarallisia ja vaativat välitöntä hoitoa.

4. Sydän pyrähtelee ja uuvuttaa

Tykytykset ja sydämenlyöntien nopeat, mutta jatkuvat ja pitkäkestoiset "pyrähtelyt" ovat tuntikausia jatkuessaan uuvuttavia, jopa hengästyttäviä.

Vaaran aste: Pyrähtelyssä saattaa olla kyse eteisvärinästä eli flimmeristä, joka vaatii usein rytminkääntöä sairaalassa ja joskus lääkityksen. Flimmeri saattaa johtaa infarktiin, joten avun hankkimisessa ei kannata viivytellä etenkään, jos sinulla on jo korkea kolesteroli tai verenpainetta.

 

Ihotautien erikoislääkärin mukaan aurinkovoiteita kannattaa käyttää, vaikka ne kemikaaleja ovatkin.

Alle kaksivuotiaille ei suositella aurinkovoiteita, vaan heidän ihonsa kuuluu suojata vaatteilla. Mutta ovatko suojavoiteet terveellisiä aikuisellekaan? Millaista myrkkyä niiden kemikaalit ovat iholle?

”Kemikaalejahan ne ovat, mutta niillä ei ole todettu hankalia haittavaikutuksia”, vastaa ihotautien erikoislääkäri Pekka Autio Lääkärikeskus Aavasta.

”Osa voiteista heijastaa UV-säteitä pois, osaan UV-säteet imeytyvät. Kaikki vähentävät iholle tulevaa UV-säteilyn määrää ja estävät ihon palamista, joten kyllä niitä ilman muuta kannattaa käyttää.”

Entä jos kaikista UV-säteilyn vaaroista huolimatta haluaisi hiukan ruskettua? Estääkö aurinkovoide sen?

”Ei se täysin estä. Voiteen antamasta suojasta huolimatta ihossa oleva melaniini tummenee ja käynnistyy uuden melaniinin tuotantoa. Päivetys vain tulee voiteen takia hitaammin”, Pekka Autio kertoo.

Moni ikänäköinen koettaa pärjätä muutaman euron maksavilla halpislaseilla mahdollisimman pitkään. Mitähän silmät siitä tuumaavat?

Kun ikänäkö alkaa vasta alustavasti oireilla, ei millään viitsisi lähteä silmälääkäriin. Marketeista saa lukulaseja muutamalla eurolla, mutta miten kauan niihin uskaltaa turvautua? Pilaavatko ne lopulta silmät kokonaan?

"Eivät pilaa", sanoo vastaava optikko Hemmo Salo Silmäasemalta.

"Silmä ei huonone, vaikka millaisten pullonpohjien läpi katselisi. Näkeminen vain on vaivattomampaa oikeilla, yksilöllisesti tehdyillä silmälaseilla, joihin on korjattu mahdollinen hajataittoisuus, silmien eriparisuus ja silmäterien väli."

Hemmo Salo muistuttaa, että halpislasit tehdään valamalla, samalla tekniikalla kuin vaikka ämpärit. Teknisesti ne eivät olekaan silmälasit vaan kaksi suurennuslasia, joista lähtee sangat korvan taakse.

"On tosi hyvää tuuria, jos niiden mitat sattuvat olemaan kohdallaan. Varalaseina ne kuitenkin toimivat hyvin", Hemmo Salo kertoo.

aina vaan käyhempi sairaanhoitaja

Kysymys asiantuntijalle: Pilaavatko marketin halpislasit silmät?

Sitä tämä kiky teettää! EI ole enää varaa mennä kalliille silmälääkärille vaikka leikatut silmäni lääkärin reseptin laseihin vaativatkin. Muutaman euron markettilaseilla pitää yrittää pärjätä, vaikka sairaanhoitajan työssäni melko tärkeää olisikin saada selvää esim. iv. lääkkeiden käyttöohjeista ja etiketeistä. Siinä on ihmisten henki kyseessä jos tulee pilkkuvirhe vaikkapa infuusion annettavan sydänlääkkeen kohdalla. Lomarahoista vietiin iso osa, päivää sen kun pidennetään ja esim. asumistuki...
Lue kommentti
Erikoissairaanhoitaja

Kysymys asiantuntijalle: Pilaavatko marketin halpislasit silmät?

nimim siivooja kirjoitti: aina vaan käyhempi sairaanhoitaja kirjoitti: Sitä tämä kiky teettää! EI ole enää varaa mennä kalliille silmälääkärille vaikka leikatut silmäni lääkärin reseptin laseihin vaativatkin. Muutaman euron markettilaseilla pitää yrittää pärjätä, vaikka sairaanhoitajan työssäni melko tärkeää olisikin 'saada selvää esim. iv. lääkkeiden käyttöohjeista ja etiketeistä. Siinä on ihmisten henki kyseessä jos tulee pilkkuvirhe vaikkapa infuusion annettavan sydänlääkkeen kohdalla...
Lue kommentti

Kun hoidat ientulehduksen pois, vähennät selvästi vaaraa sairastua sydänsairauksiin, diabetekseen ja aivoverenkierron häiriöihin.

Suun tulehdukset on syytä hoidattaa hyvin, sillä ne vaikuttavat yleisterveyteen paljonkin. Koska suu on osa ruoansulatuskanavaa, sieltä on hyvä yhteys koko muuhun elimistöön.

"Jos ihmisellä on paljon ientulehdusta, hänellä on enemmän taipumusta sydänsairauksiin, diabetekseen ja aivoinfarktiin", kertoo PlusTerveyden lääketieteellinen johtaja Kaj Karlsson.

"Nyt on alettu myös tutkia, miten paljon suun tulehdukset ja syövät liittyvät toisiinsa."

Kyse ei ole siitä, että ientulehdus aiheuttaisi syöpää tai sydänsairauksia.

"Vaikutus liittyy kehon yleistilaan: kun päällä on jatkuva pieni tulehdus, se altistaa helpommin muillekin terveysongelmille."

Helppo satsaus terveyteen

Hyvä uutinen tässä on se, että suuta on suhteellisen helppo hoitaa. Hampaiden harjaus vie 2 X 2 minuuttia päivässä.

Hyvään hampaidenhoitoon vaaditaan myös hammasvälien puhdistamista hammaslangalla tai hammasväliharjalla.

"Lisäksi mahdollisimman vähän sokerisia ja happamia ruokia ja juomia, ei jatkuvaa napostelua ja säännölliset käynnit hammaslääkärissä. Siinä se. Niin vähällä vaivalla voi vaikuttaa terveyteensä paljon", Kaj Karlsson sanoo.

Näin hoidat ientulehdusta

Jos ien vuotaa harjatessa verta, se on useimmiten merkki ientulehduksesta.

"Terve ien ei vuoda, ellei sitä telo tosi kovaa", Kaj Karlsson kertoo.

Kun ien on päässyt tulehtumaan, ensimmäiseksi kannattaa tehostaa puhdistamista. Se ei tarkoita, että harjaamiseen pitäisi lisätä voimaa, vaan vuotavaa kohtaa pitää vain harjata ja langata parina päivänä erityisen huolellisesti.

"Jos ien ei parannu viikon sisällä, sitä täytyy mennä näyttämään suuhygienistille tai hammaslääkärille. Vuotavassa kohdassa voi olla hammaskiveä tai vaikka huono paikan reuna, joka ei kotikonstein korjaannu", Karl Karlsson sanoo.

Juokseminen rauhoittaa, virkistää, vie huolet, parantaa keskittymiskykyä ja ehkäisee masennusta. Juoksuvalmentaja Kirsi Valasti listasi 10 tapaa, joilla juoksu hoitaa mieltä.

1. Juokseminen yhdistää kehon ja mielen. 

Juoksun terveyshyödyt tiedetään: se vahvistaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä, parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa, lujittaa luustoa, vahvistaa lihaksia ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Juoksuvalmentaja, psykoterapeutti Kirsi Valastin mielestä hienointa on kuitenkin tämä: juoksu yhdistää kehon ja mielen.

"Ihminen ei pelkkä keho, jota liikutetaan liikunnalla, eikä pelkkä pää, jolla tehdään päivätyö ja vatvotaan asioita. Hektisessä nykymaailmassa tämä helposti unohtuu", Valasti sanoo.  

"Juostessasi keho ja mieli tekevät yhteistyötä, ja tunnet olevasi vahvasti kontaktissa kehoosi. Juokseminen raamittaa ihmisestä kokonaisen. Se on tunne, jota muuten on vaikea saavuttaa."

Salaisuus on hengittämisessä. Hengitystä kutsutaan sillaksi mielen ja kehon välillä, ja juoksemisessa saa totisesti tuntea hengittävänsä - eli olevansa elossa.

Juoksemalla voi vaikuttaa kehoonsa, ja kehon kautta voi vaikuttaa mieleensä. Oivallus siitä, että pystyy vaikuttamaan itseensä, vahvistaa myös oman elämänhallinnan ja arvokkuuden tunnetta.

2. Mieliala nousee.

Juoksulenkin aikana elimistössä alkaa vapautua erilaisia, mieltä helliviä hormoneja. Muun muassa mielialaa nostavien serotoniinin, noradrenaliinin ja dopamiinin määrä lisääntyy. Myös mielihyvää lisäävien endorfiinien määrä veressä moninkertaistuu.

Parhaimmillaan juoksija pääsee flowtilaan, joka saa askelen tuntumaan erityisen kepeältä ja nautinnolliselta.

Juokseminen vähentää kortisolin määrää. Juostessasi pidät siis stressin loitolla.

"Flow tarkoittaa vahvaa tunnetta siitä, että elää tässä ja nyt. Kun rytmittää askeleen ja hengityksen oikein ja vauhdin kuntoonsa sopivaksi, flowhun pääseminen helpottuu", Kirsi Valasti sanoo.

Aloittelijan on turha haaveilla heti hurmostilasta, mutta iloisemmaksi juokseminen tekee varmasti. Hidas ja lyhytkin lenkki nostaa tutkitusti mielialaa, ja kävelläkin voi välillä.

"Kävely on tärkeä osa juoksuharjoittelua. Erityisesti aloittelijan kannattaa ehdottomasti yhdistää juoksua ja kävelyä, sillä juokseminen on raskas laji. Harvassa muussa lajissa on nostettava yhdellä jalalla ilmaan koko kehon paino."

3. Stressi lievittyy. 

Jos olet stressaantunut, lisämunuaiskuoresi alkaa erittää stressihormoniksi kutsuttua kortisolia. Pieni määrä kortisolia ei haittaa, mutta liiallisena se on myrkkyä aivoille. 

Juokseminen vähentää kortisolin määrää. Juostessasi pidät siis stressin loitolla.

4. Hermosto rauhoittuu.

Juostessa syke kiihtyy, mutta lenkin jälkeen keho rentoutuu ja autonominen hermosto rauhoittuu. Luonnon keskellä juoksentelu hipoo usein meditatiivista kokemusta.

"Juostessani löydän lähes aina uuden näkökulman tai ratkaisun. 90 prosenttia ideoistani on tullut lenkillä."

Kirsi Valasti on kehittänyt Runfulness@-harjoitusmenetelmän, joka tarkoittaa tietoista mielen työskentelyä juoksun aikana. Siihen kuuluvat esimerkiksi tällaiset mielikuvaharjoitukset:

Kiinnitä juostessasi huomio ympäristöösi. Katso vastaan tulevaa koiraa, huomaa kaunis joen ranta. Hymyile sille mitä näet. Rentouta silmät ja kasvot. Ilmeesi vaikuttaa suoraan tunteeseesi, joten kasvojesi kireys jännittää muunkin kehon.

Unohda suorittaminen. Anna itsellesi rauha ja vapaus juosta.

5. Luovuus lisääntyy. 

Kun Kirsi Valastin työt jumittavat, hän lähtee juoksemaan. Ennen lenkkiä hän saattaa antaa aivoilleen tehtävän: esimerkiksi käskeä löytämään ratkaisun tiettyyn ongelmaan.

"Juostessani löydän lähes aina uuden näkökulman tai ratkaisun. 90 prosenttia ideoistani on tullut lenkillä. Joskus otan mukaan jopa paperin ja kynän, mutta yleensä hyvät ideat painuvat mieleen ilmankin."

Juokseminen synnyttää aivoissa uusia hermoratoja, jotka vahvistavat tyytyväisyyden tunnetta.

Musiikkia hän ei juostessaan yleensä kuuntele, sillä muuten ajatukset eivät pääse virtaamaan vapaasti.

"Musiikki vaikuttaa suoraan tunteisiin. Siksi se ohjaa helposti myös ajatuksia", Kirsi Valasti sanoo.

"Toisaalta jos on kovin ahdistunut eikä edes halua upota ajatuksiinsa, musiikin kuuntelu saattaa helpottaa. Juostessa tunteet nousevat helposti pintaan - myös ne vaikeat. Esiin voi nousta myös asioita, joihin kaipaa elämässään muutosta."

6. Ahdistus helpottaa.

Juoksu on täsmälääke murheiden vatvomiseen. 

 "Juokseminen synnyttää aivoissa nopeasti uusia hermoratoja, jotka vahvistavat tyytyväisyyden tunnetta. Viimeistään lenkin lopussa alkaa yleensä tuntua siltä, että kaikki on oikeastaan ihan okei", Kirsi Valasti sanoo.

Stressihormoni kortisoli katkoo hermosolujen yhteyksiä, ja kasvattaa siten riskiä masennukseen.

Jo pari kertaa viikossa tehty juoksulenkki lievittää ja ehkäisee masennusta.

Juokseminen taas luo hermosolujen välille uusia yhteyksiä. Tämän ansiosta juoksija ei juutu huoliajatuksiinsa vaan löytää ongelmiinsa uusia näkökulmia.

Tutkimusten mukaan jo pari kertaa viikossa tehty juoksulenkki lievittää ja ehkäisee lievää masennusta, mutta vakavaa masennusta ei pelkästään juoksemalla paranneta.

"Psykoterapeuttina tiedän, että vakava masennus voi olla elämän ja kuoleman kysymys. Yleensä sen hoitamiseen tarvitaan psykoterapiaa ja lääkehoitoa."

7. Keskittymiskyky paranee.

Jos Kirsi Valastilla on edessään tärkeä työpalaveri, hän käy lenkillä heti aamusta.

"Sitten tiedän, että pystyn keskittymään helpommin palaveriin. Juostuani ajatukseni ovat selkeämmät ja ongelmanratkaisukykyni parempi." 

8. Pääset turhasta tunnesyömisestä.

Täydellä vatsalla on hankala juosta, joten juoksuharrastus rytmittää usein koko päivän syömistä.

Lenkin jälkeen olo on yleensä niin rento ja virkistynyt, että epämääräisestä tyytymättömyydestä johtuva tunnesyöpöttely jää helposti pois.

9. Nukut paremmin.

Juokseminen auttaa nukahtamaan. Unesta tulee sikeämpää, ja unentarve saattaa lisääntyä.

10.  Saat onnistumisen elämyksiä.

Aina lenkille lähtö ei ole helppoa. Kun ei yhtään huvita, voi luvata itselleen: jos juokseminen on ihan kamalaa, voin kääntyä heti ensimmäisestä tienmutkasta takaisin.

"Harvoin sitä kääntyy. Vielä harvemmin ajattelee jälkeenpäin, että voi harmi kun tuli lähdettyä lenkille."

Jos ei huvita lähteä juoksemaan, voi lähteä silti. Nuutumuksen tunnetta ei tarvitse totella.

Joskus paras olo tulee siitä, ettei kuuntele sisäistä ääntään.

"Jos ei huvita lähteä juoksemaan, voi lähteä silti. Nuutumuksen tunnetta ei tarvitse totella. Lenkin jälkeen olo on yleensä parempi kuin sitä ennen, ja samalla vahvistuu myös itsehallinnan ja onnistumisen tunne."

Asiantuntijana juoksuvalmentaja, psykoterapeutti Kirsi Valasti. Lähteenä käytetty myös Valastin uutta kirjaa: Juoksemisen ilo - #hyväjuoksu (Fitra).