Kyläily vanhempien kotona saattaa muodostua kiusalliseksi näytelmäksi, kun aikuiset lapset muuttuvat lapsiksi jälleen. Psykoterapeutti Soili Poijula listaa kuusi kuusi neuvoa, joiden avulla pääset kuviosta eroon. 

"Käyttäytymistavat ovat vaikeita muuttaa, mutta mahdollista se on. Reaktiomme nousevat usein syvemmältä kuin ajatuksen tasolta, mutta kun ne tiedostaa, niihin voi vaikuttaa", kannustaa psykoterapeutti Soili Poijula.

Kun ensi kerran vierailet vanhempiesi luona, hyppää hetkeksi roolistasi.

1. Pysähdy kuuntelemaan itseäsi

Kuka puhuu? Oletko äänessä sinä vai 15-vuotias versio sinusta? Puhutko samaan tyyliin kenellekään muulle kuin vanhemmillesi? Jos tiuskit, mieti, miltä se vanhemmistasi tuntuu. Kuka antoi sinulle luvan käyttäytyä kuin kakara?

2. Muista, ettet voi muuttaa vanhempiasi

Jos yrität, petyt kuitenkin. Itseäsi voit lempeästi ohjata uuteen ajatteluun ja aikuiseen kohtaamiseen vanhempiesi kanssa.

3. Hyväksy se, että lapsuus meni jo

Mennyttä ei tarvitse yrittää elää uudelleen. Vanhempien kanssa on mahdollista löytää lämmin ja syvä yhteys, joka perustuu vastavuoroisuudelle ja arvostukselle, ei enää huolenpitovelvollisuudelle.

4. Mieti, mitä haluat saada aikaan

Mieti, millaisella käytöksellä olet tottunut saamaan vanhempiesi huomion. Kokeile sitten, toimisiko jokin toinenkin tapa. Et enää tarvitse heidän lupaansa tai hyväksyntäänsä valinnoillesi, mutta yhteys voi syvetä asioiden jakamisella ja molemminpuolisella myötätunnolla.

5. Katso tilannetta ulkopuolelta

Miltä sinusta näyttäisi, jos joku toimisi kuten sinä? Jos näkisit ystäväsi toimivan samoin, sanoisitko hänelle jotain? Jos vieras astuisi huoneeseen, nolostuisitko? Se on merkki tarpeesta muuttaa suuntaa.

6. Nauti vierailusta

He ovat sinun vanhempasi. Ilman heitä sinua ei olisi olemassa!

Vierailija

Aikuinen, älä taannu teiniksi vanhempiesi luona! Asiantuntijan vinkit

Meidän perheessä oli äiti, isä ja kolme aikuista lasta. Näistä lapsista kaksi jo viisikymppistä, minä kolmikymppinen. Ei ollut uusperhe. Minusta nuorimmaisesta kasvoi pienestä pitäen vanhenevan äidin apu, tykkäsinkin kovasti leipoa ja laittaa ruokaa. Kovin kaukana vain asuin. Veljeni ja sisareni sen sijaan olivat jo lapsina tottuneet silloin energisen äidin hoitavan kaikki asiat, joten he todellakin taantuivat aina hänen ja isän suhteen lapsiksi. Auttamattomiksi, kiukutteleviksi lapsiksi...
Lue kommentti
Titi Uu

Aikuinen, älä taannu teiniksi vanhempiesi luona! Asiantuntijan vinkit

Jep, edellä oleva artikkeli pätee varmasti rajatuissa tilanteissa, joissa molemmat osapuolet ovat valmiita tiedostamaan omaa käytöstään ja tulemaan puolitiehen vastaan. Omassa tilanteessani saan edelleen aikuisena osakseni kontrolloivaa ja väheksyvää suhtautuvaa vanhemmiltani, mikä potentiaalisesti saattaisi provosoida vastaamaan hyvinkin vihaisella tavalla takaisin. Tiedostaminen auttaa näissäkin tilanteissa, eli parasta ymmärtää tilanne ja pysyä sellaisten ihmisten luota vain kaukana...
Lue kommentti

Joskus kannattaa laskea rima mahdollisimman alas. Jos päätät siivota vain tiskipöydän, siivoat todennäköisesti vahingossa koko keittiön.

1. Siivoa vain vartti.

Kun siivous ei huvita, päätä siivota vain 15 minuuttia. Niin kauan jaksaa siivota, vaikka se olisi ihan kamalaa. Eikä se kuitenkaan ole. Kun pääset vauhtiin, et todennäköisesti maltakaan lopettaa.

Lopetit tai et, yllätyt siitä, miten paljon saat jo vartissa aikaan. 

2. Siivoa vain tiskipöytä.

Jos koko koti on kaaoksessa, päätä siivota vain tiskipöytä. 

Kun tiskipöytä hohtaa, uskosi itseesi ja elämään herää jälleen, ja alat huomaamattasi raivata myös olohuonetta.

3. Lue vain yksi sivu.

Jos tenttikirjaan tai romaaniin keskittyminen tuntuu vaikealta, päätä lukea vain yksi sivu. Kun luet yhden sivun, luet todennäköisesti toisen ja kolmannenkin.

Jos yksikin sivu tuntuu ylivoimaiselta, päätä lukea vain viisi riviä. Luet varmasti kymmenen.

4. Juokse vain lyhtypylväiden väli.

Jos juoksuharrastuksen aloittaminen tyssää aina, päätä juosta vain 20 askelta tai vain yksi lyhtypylväiden väli.

Kun juokset minimatkan tarpeeksi monena päivänä, pian juokset vahingossa pidemmälle.

5. Kasvata lapset vain kohtuullisen hyvin.

Jos lastenkasvatus tuntuu hankalalta, madalla hetkeksi rimaa. Ota tavoitteeksi se, että olet kohtuullisen hyvä vanhempi, joka kasvattaa kohtuullisen hyvät lapsensa kohtuullisen hyvin.

Vanhemmuudessa keskiverto on sama kuin "tosi hyvä".

6. Nouse sängystä vain tänään.

Jos elät vaihetta, jolloin pelkkä sängystä nouseminen tuntuu vaikealta, ota itsellesi yksi tavoite: päätä nousta sängystä vain tänään. Päätä pukea päivävaatteet vain tänään. 

Huomenna voit olla nousematta ja pukematta, mutta tänään nouse ja pue. Se riittää.

Jos töihinmeno tuntuu syystä tai toisesta vaikealta, päätä mennä töihin vain tänään. Vain yksi päivä loppuelämästäsi, sehän onnistuu, totta kai!

Todennäköisesti päivä menee ihan hyvin, paremmin kuin luulit, ja haluat mennä töihin myös huomenna ja ensi viikolla.

Vaikka arki olisi onnellistakin, joskus se on vain pilkottava pieniin palasiin, jotta sitä jaksaa.

Vapautta, läheisyyttä vai sittenkin ihan vain ruokaa? Kysy itseltäsi, mitä kaipaat juuri nyt eniten. Seitsemän pika-apua yleisiin tarpeisiin tepsivät jopa kahdessa minuutissa.

Kun vauva itkee, hoitaja selvittää, mitä hän tarvitsee: kuivan vaipan, ravintoa, unta, seuraa, jotain muuta? Sitten tarve täytetään ja kas, vauva rauhoittuu.

Aikuisen on selvitettävä tarpeensa itse ja vastattava siihen itse. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta kuin vauvan tyynnyttelyssä.

Kun olo tuntuu epämääräisesti ärsyyntyneeltä, tyytymättömältä tai tympääntyneeltä, on hyvä pysähtyä kysymään:

Mitä minä tarvitsen juuri nyt?

Mikä olisi ihanaa juuri nyt?

Mitä tunteita minulla on juuri nyt?

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Paavilainen on luonut listan, jonka avulla voit päästä nopeasti jyvälle siitä, mitä tarvitset – ja täyttää tarpeen parhaimmillaan jopa kahdessa minuutissa.

Kaikki ongelmat eivät tietenkään ratkea pika-avulla, Paavilainen muistuttaa. Mutta jo pieni omien tarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen parantaa oloa – ja voi samalla johdattaa suurempien oivallusten äärelle.

Tarvitsetko oikeasti juuri nyt…

1. YHTEYTTÄ? Huomioiduksi tulemista, kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, rakkautta tai läheisyyttä.

Pika-apu: Mieti kaksi ystävää, joita et ole nähnyt vähään aikaan, ja laita heille viesti: ”Moikka, tulit mieleen ja tuli ikävä. Mitä kuuluu, miten voit?”

2. KEHON HYVINVOINTIA? Lepoa, vettä, ruokaa, liikkumista, ravintoa tai rentoutumista.

Pika-apu: Juo lasi vettä, pyörittele hartioita ja selkää, tee suorilla käsillä isoja ympyröitä edessä, takana ja sivulla, haukottele, kävele tai pompi hetken aikaa paikallaan.

3. MERKITYSTÄ ELÄMÄÄN? Aikaansaamista, inspiraatiota, haasteellisuutta, kasvua, itseilmaisua.

Pika-apu: Ota paperia ja kynä tai avaa tekstidokumentti. Listaa ympäriltäsi viisi asiaa, joista olet kiitollinen, ja viisi asiaa, jotka ovat elämässäsi, koska ne ovat sinulle merkityksellisiä.

4. RAUHAA? Ennakoitavuutta, helppoutta, järjestystä, harmoniaa, reiluutta.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään minuutin päästä. Etsi tuon minuutin ajan ympäriltäsi asioita, jotka eivät ole paikallaan (pyykkejä, edellisen aterian astioita, keskeneräisiä käsityöprojekteja) ja laita ne sinne, mihin ne kuuluvat.

5. ITSENÄISYYTTÄ? Vapautta, yksityisyyttä, spontaaniutta.

Pika-apu: Mieti (kirjoittamalla tai mielessäsi) kymmenen asiaa, joissa sinulla on valtaa, vapautta ja valinnan mahdollisuus juuri tällä hetkellä.

6. EHEYTTÄ? Aitoutta, rehellisyyttä, läsnäoloa.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään kahden minuutin päästä ja laita käsi sydämelle. Hengitä nenän kautta sisään ja laske neljään, pidätä hengitystä ja laske seitsemään, puhalla ulos ja laske kahdeksaan. Jatka tätä 4–7–8-hengitystä kahden minuutin ajan.

7. LEIKKIÄ? Iloa, seikkailua, hauskanpitoa, huumoria.

Pika-apu: Mieti, mikä sai sinut viimeksi nauramaan ääneen. Kirjoita ylös niin monta asiaa kuin muistat. Jos et muista yhtään, kysy apua ystävältä tai puolisolta – mikä sai heidät viimeksi nauramaan ääneen?

Asiantuntijana Sari Paavilainen, jonka kotisivuilta löytyy myös kattavampi lista omien tarpeiden kuulosteluun.