Jos koko ajan väsyttää ja potuttaa, ratkaisu saattaa löytyä pään sijasta vatsasta. Psykologi ja ruokakirjailija Outi Rinne kertoo, miten pidät aivot tyytyväisinä syömällä oikein.

Aamulla nukuttaa ja ärsyttää. Uni jäi katkonaiseksi. Mikään ei huvita, mutta töihin on pakko lähteä.

Päivällä ahdistaa. Työt eivät vähene, vaikka puurtaisi tauotta. Mukillinen kahvia ja suklaapala virkistävät, mutta vain seuraavaan kahvimukilliseen ja suklaapalaan asti.

Illalla on vetämätön olo. Unta on silti turha odottaa ennen aamuyötä.

Yöllä valvoessa on aikaa pyöritellä ajatuksia. Onko keski-ikäisen naisen elämä tosiaan tätä, että aina on väsynyt ja koko ajan ketuttaa? Vai olenko palamassa loppuun?

"Ei sen niin tarvitse olla. Kun mieli voi huonosti, apu voi tulla vatsan kautta", sanoo psykologi, ruokakirjailija ja -bloggaaja Outi Rinne.

Kovin monimutkaisia elämänmuutoksia ei tarvita, mutta vähän on syytä pysähtyä ja miettiä ennen kuin haukkaa.

Aivoilla on hätä

Mielialaan vaikuttaa esimerkiksi verensokeri. Jotkut ovat luonnostaan herkkiä sen vaihtelulle, vaikka kyse ei olisi diabeteksesta. Heidät tunnistaa siitä, että he ovat äreitä aamulla herätessään tai vähän ennen lounasaikaa. Siis silloin, kun edellisestä ateriasta on aikaa ja verensokeri on alhaalla.

"Nälkä tekee hermostuneeksi, koska elimistö on hälytystilassa: tärkeimmältä elimeltämme eli aivoilta puuttuu ravintoa", Outi Rinne selittää.

"Ihmisruumis koettaa taata viimeiseen asti, että aivot saavat tarvitsemansa määrän glukoosia eli rypälesokeria."

Pulla kelpaa aivoille oikein hyvin.

Aivot eivät ole turhan ronkeleita siitä, missä muodossa ne glukoosinsa saavat. Suklaa tai pulla kelpaavat niille oikein hyvin.

Sokeri, valkoinen vehnä ja muut nopeat hiilihydraatit nostavat verensokerin nopeasti ylös ja saavat aikaan pienen euforian: taas riittää energiaa vaikka millaisiin urotekoihin!

"Elimistö pyrkii kuitenkin aina tasapainoon", Rinne sanoo.

"Se käynnistää heti insuliinintuotannon, jotta verensokeri laskisi, ja usein se tipahtaa samaa vauhtia liian alas. Taas ollaan väsyneitä ja ärtyisiä, ja aivot saattavat tulkita olotilan näläksi."

Mielialaa kieputtava ja vyötäröä paisuttava kierre on valmis.

Rakastu ruokarutiineihin

Kierteestä vapautuminen ei ole ydinfysiikkaa. Keinot ovat jopa pitkästyttävän itsestäänselviä, ja ensimmäinen niistä on rutiini. Voi, miten elimistömme rakastaisikaan sitä, että heräisimme, söisimme ja menisimme nukkumaan suunnilleen samoihin aikoihin joka päivä!

"Rutiinit auttavat ennakoimaan tilanteita. Kun ruokaa tulee säännöllisesti, aivot eivät missään vaiheessa päivää joudu paniikkiin. Juuri paniikki saa ahmimaan täyttäviä ja energiapitoisia ruokia", Rinne sanoo.

Siis tylsyyden ylistys: aamupala, lounas, päivällinen, iltapala, tarpeen tullen hedelmiä tai pähkinöitä välipalaksi. Tämän opimme jo alakoulussa, mutta yhä vain siinä on opettelemista.

Pidä tauko ilman kahvia

Toinen keino ovat tauot. Vaikka söisimme mitä, meidät on ohjelmoitu niin, että vireystilamme vaihtelee päivän aikana ja notkahtaa puolentoista tunnin välein. Tulee väsähdyksen hetki, josta olisi niin helppoa tehdä pikanousu kahvilla tai makealla.

"Kahvin ja suklaan sijaan venyttele, jaloittele tai käy hengittämässä ulkoilmaa. Se vie vain pari minuuttia ja saa vireystilan nousemaan automaattisesti."

Vesi on maailman helpoin hyvän mielen ravinto.

Tai juo vettä. Jos tuntuu, että sinulla on aikaa ja voimia korjata korkeintaan yksi asia päivittäisessä ruokavaliossasi ja -rytmissäsi, Outi Rinne suosittelee korjaamaan tämän: pidä huolta siitä, että juot pari litraa vettä joka päivä. Jo se voi tasata mielialan ja jaksamisen heittelehtimistä.

"Se, minkä aivot tulkitsevat näläksi ja väsymykseksi, saattaa olla nestehukkaa", Outi Rinne sanoo.

"Kun käsi hamuaa pikavirkistystä suklaapatukasta, tartu kokeeksi vesipulloon. Se on maailman helpoin hyvän mielen ravinto."

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 15/2015.

Outi Rinne: "Ehdottomuus kielletty!"

"Kaikille tulee päiviä, jolloin syö mitä ja milloin sattuu. Älä soimaa itseäsi vaan aloita seuraavana päivänä puhtaalta pöydältä.

Kaikki ruokaan liittyvä syyllisyys, ehdottomuus ja pakonomaisuus on haitallista. Se tekee syömisestä stressaavaa, ja stressi haittaa ravintoaineiden imeytymistä. Silloin ei saa terveellisestäkään ateriasta kaikkea hyötyä irti."

 

Joskus kannattaa laskea rima mahdollisimman alas. Jos päätät siivota vain tiskipöydän, siivoat todennäköisesti vahingossa koko keittiön.

1. Siivoa vain vartti.

Kun siivous ei huvita, päätä siivota vain 15 minuuttia. Niin kauan jaksaa siivota, vaikka se olisi ihan kamalaa. Eikä se kuitenkaan ole. Kun pääset vauhtiin, et todennäköisesti maltakaan lopettaa.

Lopetit tai et, yllätyt siitä, miten paljon saat jo vartissa aikaan. 

2. Siivoa vain tiskipöytä.

Jos koko koti on kaaoksessa, päätä siivota vain tiskipöytä. 

Kun tiskipöytä hohtaa, uskosi itseesi ja elämään herää jälleen, ja alat huomaamattasi raivata myös olohuonetta.

3. Lue vain yksi sivu.

Jos tenttikirjaan tai romaaniin keskittyminen tuntuu vaikealta, päätä lukea vain yksi sivu. Kun luet yhden sivun, luet todennäköisesti toisen ja kolmannenkin.

Jos yksikin sivu tuntuu ylivoimaiselta, päätä lukea vain viisi riviä. Luet varmasti kymmenen.

4. Juokse vain lyhtypylväiden väli.

Jos juoksuharrastuksen aloittaminen tyssää aina, päätä juosta vain 20 askelta tai vain yksi lyhtypylväiden väli.

Kun juokset minimatkan tarpeeksi monena päivänä, pian juokset vahingossa pidemmälle.

5. Kasvata lapset vain kohtuullisen hyvin.

Jos lastenkasvatus tuntuu hankalalta, madalla hetkeksi rimaa. Ota tavoitteeksi se, että olet kohtuullisen hyvä vanhempi, joka kasvattaa kohtuullisen hyvät lapsensa kohtuullisen hyvin.

Vanhemmuudessa keskiverto on sama kuin "tosi hyvä".

6. Nouse sängystä vain tänään.

Jos elät vaihetta, jolloin pelkkä sängystä nouseminen tuntuu vaikealta, ota itsellesi yksi tavoite: päätä nousta sängystä vain tänään. Päätä pukea päivävaatteet vain tänään. 

Huomenna voit olla nousematta ja pukematta, mutta tänään nouse ja pue. Se riittää.

Jos töihinmeno tuntuu syystä tai toisesta vaikealta, päätä mennä töihin vain tänään. Vain yksi päivä loppuelämästäsi, sehän onnistuu, totta kai!

Todennäköisesti päivä menee ihan hyvin, paremmin kuin luulit, ja haluat mennä töihin myös huomenna ja ensi viikolla.

Vaikka arki olisi onnellistakin, joskus se on vain pilkottava pieniin palasiin, jotta sitä jaksaa.

Vapautta, läheisyyttä vai sittenkin ihan vain ruokaa? Kysy itseltäsi, mitä kaipaat juuri nyt eniten. Seitsemän pika-apua yleisiin tarpeisiin tepsivät jopa kahdessa minuutissa.

Kun vauva itkee, hoitaja selvittää, mitä hän tarvitsee: kuivan vaipan, ravintoa, unta, seuraa, jotain muuta? Sitten tarve täytetään ja kas, vauva rauhoittuu.

Aikuisen on selvitettävä tarpeensa itse ja vastattava siihen itse. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta kuin vauvan tyynnyttelyssä.

Kun olo tuntuu epämääräisesti ärsyyntyneeltä, tyytymättömältä tai tympääntyneeltä, on hyvä pysähtyä kysymään:

Mitä minä tarvitsen juuri nyt?

Mikä olisi ihanaa juuri nyt?

Mitä tunteita minulla on juuri nyt?

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Paavilainen on luonut listan, jonka avulla voit päästä nopeasti jyvälle siitä, mitä tarvitset – ja täyttää tarpeen parhaimmillaan jopa kahdessa minuutissa.

Kaikki ongelmat eivät tietenkään ratkea pika-avulla, Paavilainen muistuttaa. Mutta jo pieni omien tarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen parantaa oloa – ja voi samalla johdattaa suurempien oivallusten äärelle.

Tarvitsetko oikeasti juuri nyt…

1. YHTEYTTÄ? Huomioiduksi tulemista, kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, rakkautta tai läheisyyttä.

Pika-apu: Mieti kaksi ystävää, joita et ole nähnyt vähään aikaan, ja laita heille viesti: ”Moikka, tulit mieleen ja tuli ikävä. Mitä kuuluu, miten voit?”

2. KEHON HYVINVOINTIA? Lepoa, vettä, ruokaa, liikkumista, ravintoa tai rentoutumista.

Pika-apu: Juo lasi vettä, pyörittele hartioita ja selkää, tee suorilla käsillä isoja ympyröitä edessä, takana ja sivulla, haukottele, kävele tai pompi hetken aikaa paikallaan.

3. MERKITYSTÄ ELÄMÄÄN? Aikaansaamista, inspiraatiota, haasteellisuutta, kasvua, itseilmaisua.

Pika-apu: Ota paperia ja kynä tai avaa tekstidokumentti. Listaa ympäriltäsi viisi asiaa, joista olet kiitollinen, ja viisi asiaa, jotka ovat elämässäsi, koska ne ovat sinulle merkityksellisiä.

4. RAUHAA? Ennakoitavuutta, helppoutta, järjestystä, harmoniaa, reiluutta.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään minuutin päästä. Etsi tuon minuutin ajan ympäriltäsi asioita, jotka eivät ole paikallaan (pyykkejä, edellisen aterian astioita, keskeneräisiä käsityöprojekteja) ja laita ne sinne, mihin ne kuuluvat.

5. ITSENÄISYYTTÄ? Vapautta, yksityisyyttä, spontaaniutta.

Pika-apu: Mieti (kirjoittamalla tai mielessäsi) kymmenen asiaa, joissa sinulla on valtaa, vapautta ja valinnan mahdollisuus juuri tällä hetkellä.

6. EHEYTTÄ? Aitoutta, rehellisyyttä, läsnäoloa.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään kahden minuutin päästä ja laita käsi sydämelle. Hengitä nenän kautta sisään ja laske neljään, pidätä hengitystä ja laske seitsemään, puhalla ulos ja laske kahdeksaan. Jatka tätä 4–7–8-hengitystä kahden minuutin ajan.

7. LEIKKIÄ? Iloa, seikkailua, hauskanpitoa, huumoria.

Pika-apu: Mieti, mikä sai sinut viimeksi nauramaan ääneen. Kirjoita ylös niin monta asiaa kuin muistat. Jos et muista yhtään, kysy apua ystävältä tai puolisolta – mikä sai heidät viimeksi nauramaan ääneen?

Asiantuntijana Sari Paavilainen, jonka kotisivuilta löytyy myös kattavampi lista omien tarpeiden kuulosteluun.