Vastoinkäymisiä et voi estää, mutta mielialaasi pystyt vaikuttamaan. Tässä kymmenen helppoa ideaa kokeiltavaksi.

1. Tee kiitollisuuslista

Istu alas ja kirjoita ylös kolme asiaa, joista olet kiitollinen. Tee tämä joka viikko. Mielialasi kohenee ja olo tuntuu paremmalta. Hyvä hetki kiitollisuuslistan laatimiseen on sunnuntai-ilta. Saat virtaa alkavaan viikkoon.

2. Mene luontoon

Tutkimusten mukaan stressitaso laskee ulkoilun jälkeen. Hakeudu siis raikkaaseen ilmaan mahdollisimman usein. Katsele kirkasta yötaivasta, tee pitkä kävely lähimetsään. Syö aina sään ja vuodenajan salliessa lounas vaikka terassilla tai parvekkeella. Jo siemaus raikasta ilmaa keventää mieltä.

3. Opettele meditoimaan

Jos olet jatkuvasti siipi maassa, kokeile joogaa tai meditaatioharjoitusta. Monissa tutkimuksissa on todettu, että ne auttavat vaikeiden tunteiden käsittelyssä.

Yksinkertaisimmillaan voit kokeilla tätä: sytytä kynttilä, istu hetkeksi alas, rauhoita mielesi ja hengittele syvään. Olo tuntuu kevyemmältä.

4. Uppoudu seikkailuun

Haluatko katkaista negatiivisten ajatusten kehän? Uppoudu hyvään kirjaan, joka vie toiseen maailmaan.

5. Kuuntele surullista musiikkia

Vaikuttaa epäloogiselta, eikö? Luulisi, että surullisen musiikin kuuntelu syventää omaa surkeutta. Tutkimusten mukaan asia on kuitenkin päinvastoin. Se lisää onnentunnetta.

6. Aseta päämäärä

Tavoitteen asettaminen tulevaisuuteen tekee aktiiviseksi, mikä taas parantaa oloa. Valitse tavoite, jonka voit saavuttaa. Siihen päästyäsi fiilis on vailla vertaa.

7. Kirjoita päiväkirjaa

Tunnepäiväkirjan pitäminen selkeyttää mieltä ja auttaa ongelmien ratkaisemisessa. Kokeile tätä vaikka raskaan työpäivän jälkeen. Olo helpottuu kummasti.

8. Ole kiltti muille

Oman itsen hemmottelu on hyvä idea, mutta ihminen on tutkitusti onnellisimmillaan osoittaessaan hyvää tahtoa muille. On mahtavaa katsella lähimmäistä avaamassa lahjaa tai huomata kollegan silmien kirkastuvan, kun tarjoat hänelle kupillisen kahvia.

9. Harrasta rientoja

Ihmiset, jotka käyvät teattereissa, museoissa ja kahviloissa, ovat tutkitusti valoisammalla mielellä kuin passiivisemmat kanssaihmisensä. Pidä siis silmät auki ja huomaa lähiympäristösi houkuttimet.

10. Opettele uusi taito

Tämä jos mikä on tutkijoiden mukaan avain onnellisuuteen. Uuden taidon opettelu valtaa mielen ja tekee ihmisestä tuotteliaan ja innostuneen. Ja kun huomaat osaavasi jonglöörata tai tehdä macaroneseja, olet taatusti onnellinen.

Lähde: lifehack.org

Joskus kannattaa laskea rima mahdollisimman alas. Jos päätät siivota vain tiskipöydän, siivoat todennäköisesti vahingossa koko keittiön.

1. Siivoa vain vartti.

Kun siivous ei huvita, päätä siivota vain 15 minuuttia. Niin kauan jaksaa siivota, vaikka se olisi ihan kamalaa. Eikä se kuitenkaan ole. Kun pääset vauhtiin, et todennäköisesti maltakaan lopettaa.

Lopetit tai et, yllätyt siitä, miten paljon saat jo vartissa aikaan. 

2. Siivoa vain tiskipöytä.

Jos koko koti on kaaoksessa, päätä siivota vain tiskipöytä. 

Kun tiskipöytä hohtaa, uskosi itseesi ja elämään herää jälleen, ja alat huomaamattasi raivata myös olohuonetta.

3. Lue vain yksi sivu.

Jos tenttikirjaan tai romaaniin keskittyminen tuntuu vaikealta, päätä lukea vain yksi sivu. Kun luet yhden sivun, luet todennäköisesti toisen ja kolmannenkin.

Jos yksikin sivu tuntuu ylivoimaiselta, päätä lukea vain viisi riviä. Luet varmasti kymmenen.

4. Juokse vain lyhtypylväiden väli.

Jos juoksuharrastuksen aloittaminen tyssää aina, päätä juosta vain 20 askelta tai vain yksi lyhtypylväiden väli.

Kun juokset minimatkan tarpeeksi monena päivänä, pian juokset vahingossa pidemmälle.

5. Kasvata lapset vain kohtuullisen hyvin.

Jos lastenkasvatus tuntuu hankalalta, madalla hetkeksi rimaa. Ota tavoitteeksi se, että olet kohtuullisen hyvä vanhempi, joka kasvattaa kohtuullisen hyvät lapsensa kohtuullisen hyvin.

Vanhemmuudessa keskiverto on sama kuin "tosi hyvä".

6. Nouse sängystä vain tänään.

Jos elät vaihetta, jolloin pelkkä sängystä nouseminen tuntuu vaikealta, ota itsellesi yksi tavoite: päätä nousta sängystä vain tänään. Päätä pukea päivävaatteet vain tänään. 

Huomenna voit olla nousematta ja pukematta, mutta tänään nouse ja pue. Se riittää.

Jos töihinmeno tuntuu syystä tai toisesta vaikealta, päätä mennä töihin vain tänään. Vain yksi päivä loppuelämästäsi, sehän onnistuu, totta kai!

Todennäköisesti päivä menee ihan hyvin, paremmin kuin luulit, ja haluat mennä töihin myös huomenna ja ensi viikolla.

Vaikka arki olisi onnellistakin, joskus se on vain pilkottava pieniin palasiin, jotta sitä jaksaa.

Vapautta, läheisyyttä vai sittenkin ihan vain ruokaa? Kysy itseltäsi, mitä kaipaat juuri nyt eniten. Seitsemän pika-apua yleisiin tarpeisiin tepsivät jopa kahdessa minuutissa.

Kun vauva itkee, hoitaja selvittää, mitä hän tarvitsee: kuivan vaipan, ravintoa, unta, seuraa, jotain muuta? Sitten tarve täytetään ja kas, vauva rauhoittuu.

Aikuisen on selvitettävä tarpeensa itse ja vastattava siihen itse. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta kuin vauvan tyynnyttelyssä.

Kun olo tuntuu epämääräisesti ärsyyntyneeltä, tyytymättömältä tai tympääntyneeltä, on hyvä pysähtyä kysymään:

Mitä minä tarvitsen juuri nyt?

Mikä olisi ihanaa juuri nyt?

Mitä tunteita minulla on juuri nyt?

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Paavilainen on luonut listan, jonka avulla voit päästä nopeasti jyvälle siitä, mitä tarvitset – ja täyttää tarpeen parhaimmillaan jopa kahdessa minuutissa.

Kaikki ongelmat eivät tietenkään ratkea pika-avulla, Paavilainen muistuttaa. Mutta jo pieni omien tarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen parantaa oloa – ja voi samalla johdattaa suurempien oivallusten äärelle.

Tarvitsetko oikeasti juuri nyt…

1. YHTEYTTÄ? Huomioiduksi tulemista, kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, rakkautta tai läheisyyttä.

Pika-apu: Mieti kaksi ystävää, joita et ole nähnyt vähään aikaan, ja laita heille viesti: ”Moikka, tulit mieleen ja tuli ikävä. Mitä kuuluu, miten voit?”

2. KEHON HYVINVOINTIA? Lepoa, vettä, ruokaa, liikkumista, ravintoa tai rentoutumista.

Pika-apu: Juo lasi vettä, pyörittele hartioita ja selkää, tee suorilla käsillä isoja ympyröitä edessä, takana ja sivulla, haukottele, kävele tai pompi hetken aikaa paikallaan.

3. MERKITYSTÄ ELÄMÄÄN? Aikaansaamista, inspiraatiota, haasteellisuutta, kasvua, itseilmaisua.

Pika-apu: Ota paperia ja kynä tai avaa tekstidokumentti. Listaa ympäriltäsi viisi asiaa, joista olet kiitollinen, ja viisi asiaa, jotka ovat elämässäsi, koska ne ovat sinulle merkityksellisiä.

4. RAUHAA? Ennakoitavuutta, helppoutta, järjestystä, harmoniaa, reiluutta.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään minuutin päästä. Etsi tuon minuutin ajan ympäriltäsi asioita, jotka eivät ole paikallaan (pyykkejä, edellisen aterian astioita, keskeneräisiä käsityöprojekteja) ja laita ne sinne, mihin ne kuuluvat.

5. ITSENÄISYYTTÄ? Vapautta, yksityisyyttä, spontaaniutta.

Pika-apu: Mieti (kirjoittamalla tai mielessäsi) kymmenen asiaa, joissa sinulla on valtaa, vapautta ja valinnan mahdollisuus juuri tällä hetkellä.

6. EHEYTTÄ? Aitoutta, rehellisyyttä, läsnäoloa.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään kahden minuutin päästä ja laita käsi sydämelle. Hengitä nenän kautta sisään ja laske neljään, pidätä hengitystä ja laske seitsemään, puhalla ulos ja laske kahdeksaan. Jatka tätä 4–7–8-hengitystä kahden minuutin ajan.

7. LEIKKIÄ? Iloa, seikkailua, hauskanpitoa, huumoria.

Pika-apu: Mieti, mikä sai sinut viimeksi nauramaan ääneen. Kirjoita ylös niin monta asiaa kuin muistat. Jos et muista yhtään, kysy apua ystävältä tai puolisolta – mikä sai heidät viimeksi nauramaan ääneen?

Asiantuntijana Sari Paavilainen, jonka kotisivuilta löytyy myös kattavampi lista omien tarpeiden kuulosteluun.