Pienet rakkauden teot erottavat parisuhteen muista ihmissuhteista, sanoo paripsykoterapeutti Janna Rantala. Hän listaa kolme tapaa huomata puolison rakkaus paremmin.

1. Mieti, miten juuri te osoitatte rakkautta

Jokaisessa suhteessa osoitetaan rakkautta eri tavalla. Yhden pariskunnan rakkauden teko voi olla toisista itsestäänselvyys.

Tärkeintä on, että pari itse tietää, miten juuri heidän rakkautensa ilmenee. Rakkautta ovat myös hyvin arkiset teot.

"Joskus on pysähdyttävä miettimään, että ymmärtää puolison tuoman voileivän olevan rakkauden osoitus."

2. Kerro, jos kaipaat enemmän huomiota

Pienillä rakkauden teoilla on merkitystä. Kun vuodet kuluvat, ne kertovat puolisolle, että tämä on yhä rakas.

On silti tavallista, että suhteen alun pienet eleet unohtuvat ajan mittaan.

"Silloin asia kannattaa ottaa puheeksi, kauniisti. 'Arvostaisin, jos yllättäisit minut joskus kukilla' on ihan eri asia kuin 'Sinä et ikinä tuo kukkia'", Rantala muistuttaa.

Suomalaisissa parisuhteissa ei ole ollut tapana hehkuttaa rakkautta. Siksi sen näyttäminen on toisille vaikeaa.

"Rakkautta on sekin, että tietää toisen rakastavan, vaikka hän ei aina osaisi sitä ilmaista. Kaikki eivät ole halailijoita, mutta jokaisella on tapansa rakastaa."

3. Näytä rakkautta myös lasten nähden

Lapsiperheissä lasten on tärkeä nähdä, että vanhemmat rakastavat toisiaan. Siksi arkisista rakkauden teoista kannattaa Rantalan mukaan puhua ääneen.

"Voi sanoa, että onpa ihanaa, kun iskä laittaa aina kahvinkeittimen valmiiksi. Silloin lapset saavat mallin siitä, millainen on rakastava parisuhde."

 

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 12/2016.

Kansalaisopistoon! Tanssikurssille! Uusi työ! Höpö höpö. Aina ei ole pakko rynnätä uuteen.

Ulkona sataa, on kylmää ja ankeaa. En millään jaksaisi lähteä jumppaan. Mutta pitäisi. Etenkin syksyllä pitäisi. Pitäisi olla reipas ja aloittaa kaikenlaista uutta. Kesäloma meni aikaa sitten. On aika palata ruotuun.

Joskus arki ahdistaa ja mielessä alkavat pyöriä itsekriittiset ajatukset. Miksi olen niin huono? Miksi muut ovat innostuneita ja energisiä?

"Ajattelemme, että pitäisi jaksaa ja innostua, vaihtaa työtä ja niin edelleen. Ristiriitoja tulee siitä, kun ihannekuva omasta itsestä tai työstä ei vastaakaan arkea", sanoo psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Päivi-Marjatta Marjo.

"Meillä on harha siitä, että maailman pitäisi olla kontrolloitavissa." 

Tutkimusten mukaan loman rentouttava ja virkistävä vaikutus karisee jo muutamassa viikossa töihinpaluun jälkeen. Sen sijaan, että sinnittelet lomasta toiseen, kannattaa pyrkiä ottamaan elämästä pysyvästi rennompi ote.

"Elämäntapamuutokset ovat kestävämpiä, kun ne lähtevät armollisuudesta ja myötätuntoisesta suhtautumisesta omaan itseen. Nopeat tempaisut, kuten laihdutuskuurit, harvoin toimivat", Marjo huomauttaa.

Hyväksy stressi ja ahdistuminen

Päivi-Marjatta Marjo muistuttaa, että stressi on ihmiselle luontaista ja väistämätöntä. Tiukan paikan tullen siitä on hyötyä. Ajoittainen ahdistuminenkaan ei aina ole vain pahasta.

"Meillä on harha siitä, että maailman pitäisi olla kontrolloitavissa ja tietynlainen. Ratkaisevaa oman levollisuuden kannalta on se, miten käsittelet ahdistusta. Suhtautumistavasta riippuen hyvinvointi joko lisääntyy tai vähenee."

Eroon sisäisistä paineista

Marjon mukaan suurin osa stressistä ja ahdistuksesta tulee omista, sisäisistä vaatimuksistamme.

"Ajatus siitä, että jokin asia arjessa pitää muuttaa toiseksi, ruokkii stressiä ja pitää yllä kehää, joka aiheuttaa lisää stressiä ja masennusta."

Myötätuntoa voi verrata urheiluun. Kumpaakaan taitoa ei opita hetkessä, vaan tulosten syntymiseen tarvitaan treeniä.

Sisäisistä vaatimuksista syntyvää stressiä voi hoitaa itse.

"Mielemme toimii usein automaattisesti ja ajatuksemme laukkaavat. Pysähtyminen ja suunnitelmallisen suorittamisen lopettaminen auttaa."

Salli pelot ja epävarmuudet

Harva edes huomaa, miten vaativasti itseensä suhtautuu. Tempoilun ja stressin taustalla on usein tavoite saavuttaa ihanneminä tai ihannetila. Sellaista harvoin kuitenkaan tulee.

"Mieti, mitä hyvää voisit tehdä itsellesi tänään tai tällä viikolla. Pienetkin teot auttavat."

Myötätuntoa voi treenata

Päivi-Marjatta Marjo vertaa itseen kohdistuvaa myötätuntoa urheiluun. Taitoa ei voi oppia hetkessä, vaan tulosten syntymiseen tarvitaan treeniä.

Myötätunnon treenaaminen on osoittautunut tehokkaaksi myös urheilijoiden harjoitusohjelmissa. Suorittamisen ja hampaidenkiristyksen sijaan huippu-urheilijoillekin opetetaan itsensä hellimistä painetilanteessa.

"Ei pidä hyljätä itseään ja ajatella vaikkapa, että olen kauhea, kun jännitän esiintymistä, vaikka olen ollut työelämässä jo 20 vuotta. Salli pelot ja epävarmuudet itsellesi ja tule tutuksi niiden kanssa", Marjo neuvoo.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 19/2016.
 

Armollisempi arki – viisi käytännön vinkkiä

1. Tauon paikka. Levollisuuden säilyttämiseen arjessa auttavat tauot työpäivän aikana. Jos mahdollista, käväise ukona ja puhu lounaalla muuta kuin työasioita. Syö vaikka jäätelö. Silloin pää tuulettuu.

2. Helli itseäsi. Sallivampi asenne itseä kohtaan voi alkaa pienestä. Juo kahvisi rauhassa loppuun, vaikka olisi kiire. Sinä ansaitset sen.

3. Mitä sanoisin Kaijalle nyt? Älä soimaa itseäsi epäonnistumisista. Mieti, mitä sanoisit ystävällesi, jos hän olisi samassa tilanteessa.

4. Luovu ihanneminästä. Usko, että olet arvokas ja tärkeä juuri sellaisena kuin olet nyt.

5. Älä vertaile. Joku on aina paremmassa työssä, paremmassa kunnossa tai ehtii harrastaa enemmän. Keskity itseesi.

Joskus kannattaa laskea rima mahdollisimman alas. Jos päätät siivota vain tiskipöydän, siivoat todennäköisesti vahingossa koko keittiön.

1. Siivoa vain vartti.

Kun siivous ei huvita, päätä siivota vain 15 minuuttia. Niin kauan jaksaa siivota, vaikka se olisi ihan kamalaa. Eikä se kuitenkaan ole. Kun pääset vauhtiin, et todennäköisesti maltakaan lopettaa.

Lopetit tai et, yllätyt siitä, miten paljon saat jo vartissa aikaan. 

2. Siivoa vain tiskipöytä.

Jos koko koti on kaaoksessa, päätä siivota vain tiskipöytä. 

Kun tiskipöytä hohtaa, uskosi itseesi ja elämään herää jälleen, ja alat huomaamattasi raivata myös olohuonetta.

3. Lue vain yksi sivu.

Jos tenttikirjaan tai romaaniin keskittyminen tuntuu vaikealta, päätä lukea vain yksi sivu. Kun luet yhden sivun, luet todennäköisesti toisen ja kolmannenkin.

Jos yksikin sivu tuntuu ylivoimaiselta, päätä lukea vain viisi riviä. Luet varmasti kymmenen.

4. Juokse vain lyhtypylväiden väli.

Jos juoksuharrastuksen aloittaminen tyssää aina, päätä juosta vain 20 askelta tai vain yksi lyhtypylväiden väli.

Kun juokset minimatkan tarpeeksi monena päivänä, pian juokset vahingossa pidemmälle.

5. Kasvata lapset vain kohtuullisen hyvin.

Jos lastenkasvatus tuntuu hankalalta, madalla hetkeksi rimaa. Ota tavoitteeksi se, että olet kohtuullisen hyvä vanhempi, joka kasvattaa kohtuullisen hyvät lapsensa kohtuullisen hyvin.

Vanhemmuudessa keskiverto on sama kuin "tosi hyvä".

6. Nouse sängystä vain tänään.

Jos elät vaihetta, jolloin pelkkä sängystä nouseminen tuntuu vaikealta, ota itsellesi yksi tavoite: päätä nousta sängystä vain tänään. Päätä pukea päivävaatteet vain tänään. 

Huomenna voit olla nousematta ja pukematta, mutta tänään nouse ja pue. Se riittää.

Jos töihinmeno tuntuu syystä tai toisesta vaikealta, päätä mennä töihin vain tänään. Vain yksi päivä loppuelämästäsi, sehän onnistuu, totta kai!

Todennäköisesti päivä menee ihan hyvin, paremmin kuin luulit, ja haluat mennä töihin myös huomenna ja ensi viikolla.

Vaikka arki olisi onnellistakin, joskus se on vain pilkottava pieniin palasiin, jotta sitä jaksaa.