Nokkaunista on tutkimusten mukaan monenlaista hyötyä. 

Asiantuntijoiden mukaan aikuisten tulisi nukkua 7-9 tuntia yössä. Aina se ei onnistu, ja silloin päiväunet auttavat.

Pienistä nokosista on kuitenkin hyötyä aina, vaikka sinulla ei univelkaa olisikaan. Tässä seitsemän tutkimuksiin perustuvaa syytä:

1. Päiväunet lisäävät kärsivällisyyttä

Turhauttaako? Mene silloin päiväunille, sanovat Yhdysvaltojen Michiganin yliopiston tutkijat. He pyysivät tutkittavia suoriutumaan erityisen turhauttavasta tehtävästä, johon kuului geometristen kuvioiden piirtäminen tietokoneella. 

Ne, jotka nukkuivat tunnin ajan ennen tehtävän tekemistä, jaksoivat piirtää 90 sekuntia. Toiset tutkittavat katsoivat luontodokumenttia nukkumisen sijaan – ja luovuttivat 48 sekunnin jälkeen.

2. Olet tarkkaavaisempi

Pitkä ajomatka edessä? Tärkeä työtehtävä suoritettavana, mutta pää tuntuu puuroiselta? Mene nukkumaan. Päiväunet ovat hyvä keino lisätä tarkkavaisuutta. NASAN tutkijat huomasivat tutkimuksessaan, että 40 minuutin nokosten jälkeen lentäjät ovat tarkkaavaisempia. Toisen tutkimuksen mukaan jopa 10 minuutin pikapäikkärit riittävät siihen, että ihminen tuntee olevansa tarkkaavaisempi. 

3. Pelkkä nokosten ajatteleminen vähentää verenpainetta

Eräässä brittiläisessä tutkimuksessa huomattiin, että osallistuneiden verenpaine laski ennen kuin he edes ehtivät nukahtaa. Jo pelkkä päätös päiväunista on siis hyödyksi. 

4. Muistat paremmin

Tunnin päiväunet voivat parantaa muistikykyä, sanovat saksalaiset tutkijat. He pyysivät tutkittaviaan muistamaan tiettyjä sanoja ja sanapareja. Sen jälkeen puolet osallistujista katsoi elokuvan ja puolet nukkui. Kun heitä pyydettiin toistamaan aiemmin kerrotut sanat, nokoset ottanut ryhmä suoriutui tehtävästä viisi kertaa paremmin kuin elokuvan katsonut ryhmä. 

5. Pitkät päiväunet tekevät luovemmaksi

Kekseliäimmänkään ihmisen mielikuvitus ei aina lennä. Silloin on syytä painua petiin. Amerikkalaisen psykiatri Sara Mednickin tutkimuksessa selvisi, että tarpeeksi pitkiä päiväunia ottavat ovat luovempia ongelmanratkaisijoita kuin lyhyemmän aikaa nukkuvat.

Tutkimuksen mukaan tärkeää on se, että nukkuessaan ehtii vaipua REM-tilaan eli siihen vaiheeseen, jossa ihminen näkee eniten unia. Unisyklin ensimmäinen REM-vaihe alkaa noin 90 minuutin kuluttua nukahtamisesta.

6. Säännölliset nokoset ehkäisevät sydäntauteja

Keskellä päivää nukkuvat kuolevat sydänsairauksiin yli 30 prosenttia epätodennäköisemmin kuin ne, jotka eivät nuku. Se selvisi, kun tutkittiin yli 23 000 kreikkalaista aikuista. 

”Päiväunet voivat vähentää stressiä”, selittää yhdysvaltalaisen Sydän-, keuhko ja veri-instituutin edustaja Michael Twery. Hänen mukaansa joidenkin ihmisten luonnolliseen unen ja valveilla olon kiertoon voi kuulua nukkuminen aikaisin iltapäivällä.

7. Jo kymmenen minuutin makoilu auttaa

Kaikille päiväunien ottaminen ei ole helppoa. Joillekin uni ei tule valoisaan aikaan, toiset eivät saa ajatuksiaan rauhoitettua tarpeeksi nukahtaakseen.

Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin päiväunien ja pelkän lepäämisen vaikutuksia. Selvisi, että jo 10 minuutin paikoillaan makuu paransi tutkittavien mielialaa huolimatta siitä, nukahtivatko he vai eivät. 

 

Lähde: huffingtonpost.com

 

Onnellisuuden tieteen voi tiivistää viiteen kohtaan.

Filosofit ovat huudelleet näin tulet onnelliseksi -tyyppisiä vinkkejä vuosikausia, mutta vasta viime aikoina tutkijat ovat alkaneet selvittää onnen saloja tutkimusten avulla. Asiantuntijoiden mukaan onnelliset ihmiset toteuttavat näitä viittä asiaa.

1. He löytävät parhaan mahdollisen itsensä

Mikä on mielikuvasi onnellisesta ihmisestä? Seesteinen hahmo kukkakedolla nauttimassa hetkestä? Sellainen onnellisuus korostaa nautintoa ja mielihyvää eli on hedonistista. Tutkijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että tärkeämpää on eudaimoninen hyvinvointi. Sana tarkoittaa kukoistusta, hyvinvointia ja hyvää elämää. Eudaimoninen ihminen keskittyy löytämään henkilökohtaiset taitonsa ja potentiaalinsa. Onni löytyy, kun ottaa vastaan uusia haasteita ja löytää tarkoituksen elämälleen.

”Eudaimoninen hyvinvointi on paljon tyydyttävämpää kuin nautintoon tähtäävä onnellisuus. Päämäärien toteuttaminen saa aikaan positiivisia tunteita ja on hyvinvoinnin kestävimpiä rakennusosia", sanoo tohtori Richard J. Davidson Wisconsin-Madisonin yliopistosta.

Eudaimonia on hyväksi myös keholle. Naiset, jotka pyrkivät elämässään toteuttamaan itseään, ovat tutkitusti hoikempia ja nukkuvat paremmin kuin muut. Heillä oli myös vähemmän stressihormoneja ja sydänsairauksien oireita. Tutkimuksen toteutti psykologian professori Carol Ryff.

2. He suunnittelevat elämäänsä iloa

”Ihmiset eivät ajattele tarpeeksi sitä, miten elävät ja miten paljon siitä oikeastaan nauttivat”, sanoo psykologi ja professori David Schkade California San Diegon yliopistosta.

Schkade ja hänen työryhmänsä pyysivät hiljattain yli 900:ä työssä käyvää naista pitämään päiväkirjaa. Jälkeenpäin naiset arvioivat, miltä heistä tuntui minäkin kirjaan merkittynä hetkenä. Naiset järkyttyivät nähdessään, miten paljon käyttivät aikaa sellaisten asioiden tekemiseen, joista eivät pidä.

”Monilla oli kyyneleitä silmissään. He eivät olleet tajunneet voivansa määrätä onnellisuudestaan itse”, Schkade sanoo.

Oman elämän analysointi ei ole välttämättä helppoa, sillä saatat joutua kyseenalaistamaan asioita, joita olet pitänyt itsestäänselvyytenä. Unelmista on hankala luopua silloinkin, kun tajuat niiden muuttuneen jo mielipahaa tuoviksi. Syvällinen analyysi kuitenkin kannattaa: joskus asioista on osattava päästää irti.

Schkaden mukaan elämään voi saada lisää iloa yksinkertaisesti: Käytä päivässä tunti vähemmän aikaa ikävien asioiden tekemiseen ja tunti enemmän mukaviin asioihin, vaikka lukemiseen. Tietoisen päätöksen tehtyäsi huomaat pian, että yleismielialasi paranee.

3. He välttävät sitku-ajattelua

Elämästä tulee täydellistä sitten kun saan paremman työn. Tai sitten kun löydän unelmieni miehen. Tai sitten kun olen laihtunut kymmenen kiloa. Tai sitten ei. Onnelliset ihmiset eivät sorru tällaiseen ajatteluun.

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat yllättävän huonoja huomaamaan, mikä tekee heidät oikeasti onnelliseksi. Meillä on myös taipumus arvioida mielialamme väärin keskittymällä vain yhteen elämän osa-alueeseen. Yhdessä tutkimuksessa kysyttiin kaksi kysymystä: ”Miten tyytyväinen olet elämääsi?” ja ”Kuinka usein kävit treffeillä viime kuussa?” Jos treffikysymys kysyttiin ensin, vastaajat arvioivat onnellisuuttaan rakkauselämänsä perusteella.

Sitku-ajattelu on pahasta myös siksi, että kun haaveillun asian saavuttaa, onni ei välttämättä kestä kuin hetken. Vuoden kuluttua uutuudenviehätys on haihtunut eikä uusi koti tai kumppani enää tunnu niin mahtavalta kuin alussa.

Onnelliset ihmiset ymmärtävät tämän. Siksi he pitävät huolta siitä, että heillä on elämässään jatkuvasti jotain uutta, vaikka kuinka pientä. Uuden asian kokeilu tai vaikka tutun arkiruuan tuunaaminen uudeksi voi riittää.

4. He laittavat ystävät etusijalle

Sosiaaliset suhteet ovat tietysti yksi onnellisuuden tärkeimmistä tekijöistä. Tutkimuksen mukaan ihmissuhteen tasolla on kuitenkin enemmän merkitystä kuin yleensä ajatellaan. Psykologian tohtori Meliksah Demirin mukaan ihminen saa enemmän iloa läheisen ystävän kanssa vietetystä pitkästä ajasta kuin lyhyistä kahvitteluhetkistä tuttujen kanssa. Demir kertoo aiheesta kirjassaan, jossa selvitetään erilaisten ystävyystyyppien ja onnellisuuden suhdetta. 

Oleellista ei Demirin mukaan ole se, että ystävän kanssa voi keskustella syvällisistä asioista. Tärkeämpää on yksinkertaisti kumppanuus, yhdessäolo. Elokuvissa tai ostoksilla käynti yhdessä rakkaan ystävän kanssa tuo elämään yllättävän paljon iloa.

5. He antavat itsensä olla onnellisia

Jokainen haluaa olla onnellinen. Moni on kuitenkin vakuuttunut siitä, että on väärin olla liian onnellinen. Onnen tunne voi aiheuttaa syyllisyyttä, ja meillä suomalaisilla on aiheesta pari sananlaskuakin: Kel onni on, se onnen kätkeköön ja Itku pitkästä ilosta.

”Joidenkin mielestä henkilökohtaista onnea ei saisi tavoitella ennen kuin on huolehtinut kaikista maailman kärsivistä ja nälkäänäkevistä”, sanoo Howard Cutler, joka on kirjoittanut teoksen The Art of Happiness in a Troubled World yhdessä Dalai-laman kanssa. 

”Dalai-lama uskoo, että ihmisen tulisi tavoitella yhtä aikaa sekä omaa että muiden onnea. Tutkimukset osoittavat, että iloiset ihmiset auttavat muita useammin kuin vähemmän iloiset”, Cutler sanoo.

Tunnetussa nunnien omaelämäkertoja selvittäneessä tutkimuksessa havaittiin, että positiivisia tunteita ilmaisseet nunnat elivät jopa kymmenen vuotta pidempään kuin muut. Pessimismi ei siis kannata. Antamalla itsellesi luvan olla onnellinen voit paremmin ja edistät myös muiden hyvinvointia. 

Lähde: oprah.com

Rentoutta lisää

Tutkimukset paljastavat: Nämä asiat tekevät sinut oikeasti onnelliseksi

Pysyvää onnellisuuden tunnetta, ei ole, siksi sen tavoittelu on ajanhukkaa. Elämää eletään tässä ja nyt. On monta syytä olla onnellinen, jos on ruokaa, terveydenhoitoa, lämpöä, koti ja vaatteita, ettei tarvitse palella - Siinä ovat jo tärkeimmät. Nykyihmistenkin olisi syytä, oppia iloitsemaan siitä, mitä on, eikä tavoitella jatkuvasti lisää kaikkea. Siinä hujahtaa elämän nopeasti ohitse, jos on liian monta rautaa tulessa.
Lue kommentti

Aina ei kannata niin kauheasti kasvattaa. Joskus riittää, kun lapselle sanoo: vahinkoja sattuu.

Yhden päivän aikana lapsen kanssa ehtii puhua aika monta sanaa. Parhaana mukaan mahtuu myös ainakin osa seuraavista:

Ei haittaa.

Anteeksi.

Vahinkoja sattuu.

Älä luovuta.

Mitä kuuluu?

Olet oikeassa.

Tämä riittää.

Olet rakas.