Nokkaunista on tutkimusten mukaan monenlaista hyötyä. 

Asiantuntijoiden mukaan aikuisten tulisi nukkua 7-9 tuntia yössä. Aina se ei onnistu, ja silloin päiväunet auttavat.

Pienistä nokosista on kuitenkin hyötyä aina, vaikka sinulla ei univelkaa olisikaan. Tässä seitsemän tutkimuksiin perustuvaa syytä:

1. Päiväunet lisäävät kärsivällisyyttä

Turhauttaako? Mene silloin päiväunille, sanovat Yhdysvaltojen Michiganin yliopiston tutkijat. He pyysivät tutkittavia suoriutumaan erityisen turhauttavasta tehtävästä, johon kuului geometristen kuvioiden piirtäminen tietokoneella. 

Ne, jotka nukkuivat tunnin ajan ennen tehtävän tekemistä, jaksoivat piirtää 90 sekuntia. Toiset tutkittavat katsoivat luontodokumenttia nukkumisen sijaan – ja luovuttivat 48 sekunnin jälkeen.

2. Olet tarkkaavaisempi

Pitkä ajomatka edessä? Tärkeä työtehtävä suoritettavana, mutta pää tuntuu puuroiselta? Mene nukkumaan. Päiväunet ovat hyvä keino lisätä tarkkavaisuutta. NASAN tutkijat huomasivat tutkimuksessaan, että 40 minuutin nokosten jälkeen lentäjät ovat tarkkaavaisempia. Toisen tutkimuksen mukaan jopa 10 minuutin pikapäikkärit riittävät siihen, että ihminen tuntee olevansa tarkkaavaisempi. 

3. Pelkkä nokosten ajatteleminen vähentää verenpainetta

Eräässä brittiläisessä tutkimuksessa huomattiin, että osallistuneiden verenpaine laski ennen kuin he edes ehtivät nukahtaa. Jo pelkkä päätös päiväunista on siis hyödyksi. 

4. Muistat paremmin

Tunnin päiväunet voivat parantaa muistikykyä, sanovat saksalaiset tutkijat. He pyysivät tutkittaviaan muistamaan tiettyjä sanoja ja sanapareja. Sen jälkeen puolet osallistujista katsoi elokuvan ja puolet nukkui. Kun heitä pyydettiin toistamaan aiemmin kerrotut sanat, nokoset ottanut ryhmä suoriutui tehtävästä viisi kertaa paremmin kuin elokuvan katsonut ryhmä. 

5. Pitkät päiväunet tekevät luovemmaksi

Kekseliäimmänkään ihmisen mielikuvitus ei aina lennä. Silloin on syytä painua petiin. Amerikkalaisen psykiatri Sara Mednickin tutkimuksessa selvisi, että tarpeeksi pitkiä päiväunia ottavat ovat luovempia ongelmanratkaisijoita kuin lyhyemmän aikaa nukkuvat.

Tutkimuksen mukaan tärkeää on se, että nukkuessaan ehtii vaipua REM-tilaan eli siihen vaiheeseen, jossa ihminen näkee eniten unia. Unisyklin ensimmäinen REM-vaihe alkaa noin 90 minuutin kuluttua nukahtamisesta.

6. Säännölliset nokoset ehkäisevät sydäntauteja

Keskellä päivää nukkuvat kuolevat sydänsairauksiin yli 30 prosenttia epätodennäköisemmin kuin ne, jotka eivät nuku. Se selvisi, kun tutkittiin yli 23 000 kreikkalaista aikuista. 

”Päiväunet voivat vähentää stressiä”, selittää yhdysvaltalaisen Sydän-, keuhko ja veri-instituutin edustaja Michael Twery. Hänen mukaansa joidenkin ihmisten luonnolliseen unen ja valveilla olon kiertoon voi kuulua nukkuminen aikaisin iltapäivällä.

7. Jo kymmenen minuutin makoilu auttaa

Kaikille päiväunien ottaminen ei ole helppoa. Joillekin uni ei tule valoisaan aikaan, toiset eivät saa ajatuksiaan rauhoitettua tarpeeksi nukahtaakseen.

Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin päiväunien ja pelkän lepäämisen vaikutuksia. Selvisi, että jo 10 minuutin paikoillaan makuu paransi tutkittavien mielialaa huolimatta siitä, nukahtivatko he vai eivät. 

 

Lähde: huffingtonpost.com

 

Turha syyllisyys lamaannuttaa. Onneksi sitä voi lievittää ainakin viidellä tavalla.

1. Tunnista syyllisyyden tunne.

Mieti, mitä huono omatuntosi yrittää sinulle kertoa. Sillä voi nimittäin olla tärkeä viesti. Yrittääkö se esimerkiksi vihjata, että tarvitsisit elämänmuutosta?

Vai podetko syyllisyyttä joka kerta, kun et onnistu miellyttämään muita? Jos muiden miellyttäminen on tärkein tavoitteesi, epämääräinen syyllisyyden tunne vie voimasi helposti kokonaan.

2. Opettele sietämään.

Syyllisyys on inhottava tunne, mutta valitettavasti inhottavatkin tunteet ovat tarpeellisia. Hyväksy se.

3. Lopeta uhripuhe.

Mietitkö aina, miksi sinua kohdellaan väärin? Käytätkö usein lauseita "miksi mun aina täytyy" tai "minunhan syyni se taas oli"? 

Uhrin tai marttyyrin rooli voi olla keino välttää vastuuta ja tervettä syyllisyyttä. Katso, miten mielialasi muuttuu, kun muutat puhetapasi ja lopetat itsesäälissä piehtaroinnin.

4. Listaa uskomuksesi.

Kuvitteletko, ettet saisi olla onnellisempi kuin esimerkiksi äitisi? Etkö saa vaihtaa ammattia, koska hänkään ei aikoinaan vaihtanut? Etkö voi erota huonosta liitosta, koska hänkään ei eronnut? Ajatteletko, että sinun on pyydettävä tärkeimmille ratkaisuillesi aina lupa muilta?

Kirjoita ylös uskomukset, joista syyllisyytesi kumpuaa.

5. Tue lasta.

Auta lasta lievittämään ja sanoittamaan syyllisyyden tunnetta. Pohdi hänen kanssaan, miten oikea erotetaan väärästä. Näytä, miten pyydetään anteeksi. Lohduta, niin hän oppii lohduttamaan.

Keski-ikä voi tuoda mukanaan paljon hyvää: turha kaikkitietävyys karisee ja opit nauramaan itsellesi. Tässä viisi asiaa, jokta keski-ikäinen jo tuntee.

1. Vapaus

Itseään osaa kohdella paremmin, kun oivaltaa, ettei kaikkia vaatimuksia ole pakko täyttää.

2. Kokemus

Elämä opettaa ja viisastuttaa väistämättä, eli elämää miten tahansa.

3. Armollisuus

Nuoruuden kaikkitietävyys ja ehdottomuus muuttuvat ymmärrykseksi itseä ja muita kohtaan.

4. Huumori

Huumori on lempeämpää ja hersyvämpää kuin ennen. Yhä useammin se riittää myös itselle nauramiseen.

5. Onni

Parhaimmillaan ulkokuori- ja sisäpuoli etenevät eri suuntiin. Kun toinen rapistuu, toinen eheytyy.

Lähde: psykologi Heli Heiskanen
 

Teiniajan ystävä tuntee lapsuudenperheesi, nuoruusmokasi ja Pommac-mehujään. Juuri siksi hän on turvallista seuraa.

1. Hänelle ei tarvitse selitellä

Kun yhteistä historiaa on takana yli neljännesvuosisata, yksi katse tai sana riittää kertomaan, missä mennään. Vaikka ulkokuori muuttuu, ilmeet pysyvät samoina. Saman aikakauden teini ei myöskään kaipaa perusteellista luentoa siitä, mikä oli magneettipenaali, Pommac-mehujää tai Napakymppi. Voitte keskittyä vain haaveilemaan, että niitä olisi yhä. Yhdessä on helppo olla myös hiljaa.

2. Hän on nähnyt mokasi

Tai ollut niissä osallisena. Ne, jotka tuntuivat teininä maailmanlopulta, mutta naurattavat nyt. Tai eivät ainakaan hävetä enää ihan yhtä paljon kuin silloin.

3. Hän tuntee lapsuudenperheesi

Ehkä hän jopa muistaa lapsuuskotisi lankapuhelinnumeron. Hän tietää vanhempiesi ärsyttävyydet ja outoudet vuosien takaa. Lapsuusperheeseen ja ikääntyviin vanhempiin liittyviä asioita on vaikea jakaa sellaisen aikuisystävän kanssa, joka ei ole koskaan tuntenut perhettä.  Teiniajan ystävä muistaa yhä, millaista teillä oli arkitiistaisin illallispöydässä.

4. Hänellä on paras huumori

Vitsiin riittää usein muutama sana. Muistatko Provinssirockissa vuonna 1988? Penkkareiden jälkeinen aamu! Riparipappi! Nuokun eka disko! Kampauksemme!

5. Hänen kanssaan ei välttämättä tarvitse tehdä mitään

Kun tavataan, turhaa ohjelmaa ei ole pakko keksiä. Riittää, että olette yhdessä. Aivan kuten aikoinaan koulun jälkeen omassa, pienessä huoneessasi.  Enää ette ehkä kuuntele musiikkia mankasta ja juorua luokkakavereista, vaan keitätte kahvit keittiössä. Olette ehkä nykyään hyvinkin erilaisia, mutta yhdessäolon mutkattomuus on yhä tallella.

6. Hän ymmärtää sinua

Ei kenties ihan joka asiassa, mutta monessa kuitenkin. Miten muutenkaan voisi olla, yhdessä elettyjen vuosikymmenten jälkeen? Häntä ei tarvitse tavata säännöllisesti. Jo ajatus siitä, että hän on olemassa, tekee sydämen lämpimäksi ja olon turvalliseksi.

Hajamielisen aivot toimivat täydellä teholla, eivät muita hitaammin.

Hävitätkö silmälasisi monta kertaa päivässä, koska keskityt niin tiiviisti tärkeämpiin asioihin? Oletko unohtanut jäädä bussista oikealla pysäkillä, koska olet ollut niin uppoutunut ajatuksiisi?

Ei hätää: hajamielisyys, unohtelevaisuus ja keskittymiskyvyn puute saattavat olla merkki neroudesta, toteaa Time-lehden artikkeli.

Kun aivot kuormittuvat erilaisista ideoista, käytännön asiat jäävät vähemmälle huomiolle. Hajamieliset aivot toimivat siis täydellä teholla, eivät muita hitaammin.

Mitä enemmän aivosi ovat epäjärjestyksessä, sitä luovempi ja fiksumpi olet. Aivoissasi pyörivät ajatukset joutuvat taistelemaan toisiaan vastaan, jotta innostuisit yhdestäkin tarpeeksi. Jos keskittyisit vain yhteen ajatukseen kerrallaan, et olisi niin kekseliäs.

Esimerkiksi monta eri asiaa harrastava ihminen kykenee muita todennäköisemmin keksimään uutta, kertoo innovaatiosta kirjan kirjoittanut Steven Johnson.

"Sellainen ihminen keskittyy tiiviisti yhteen projektiin useiden tuntien tai päivien ajan, mutta kuljettaa muita ideoitaan samalla mukana. Tämä kognitiivinen päällekkäisyys tekee innovatiiviseksi", Johnson sanoo.

"Eri ideat saavat tukea toisistaan ja voivat sekoittua. Kun päässä pyörii monta ajatusta samaan aikaan, tulemme ajatelleeksi ongelmia uusista näkökulmista. Se johtaa uusiin, entistä parempiin ratkaisuihin."

Jatka siis huoletta kaiken mahdollisen ajattelua. Mitä sitten, jos hukkaat (viidennentoista kerran saman päivän aikana) auton avaimet? Sinulla on tärkeämpiäkin asioita!

 

 

Lähde: yourtango.com