Varaa viisitoista minuuttia itsellesi, luultavasti hämmästyt lopputulosta.

Kolme yksinkertaista kysymystä auttavat jättämään vanhan taakse, keskittymään tähän hetkeen ja suuntautumaan tulevaa kohti.

Voit tehdä harjoituksen auton ratissa, ennen nukkumaan menemistä, missä tahansa. Voit kirjoittaa vastaukset muistiin tai ajatella niitä vain mielessäsi.

Kysy itseltäsi:

Mistä tulen?

Voit ulottaa kysymyksen kattamaan esimerkiksi viime viikon tai edellisen päivän.  Mitä kuluneeseen ajanjaksoon on kuulunut, mitä on tapahtunut?

Missä olen?

Mitä keholle, tunteille ja ajatuksillesi kuuluu juuri nyt, tässä hetkessä?

Mitä kohti olen menossa?

Mitkä ovat konkreettiset suunnitelmat, sitoumukset ja tavoitteet: Mitä olen luvannut tehdä? Mitä kalenterissa näkyy? Millaisia rutiinihommia edessä on?

Millaisia ominaisuuksia haluaisit tuoda rutiineihin tai kalenterin sitoumuksiin. Haluanko innostusta tai rauhaa? Lepoa, flow'ta, armollisuutta, iloa, rakkautta, yksinäisyyttä, rohkeutta? Millaisista asioista saisin sitä, mitä haluan?

Miksi perjantaipysähdys kannattaa?

Pysähtymisten myötä olet paremmin läsnä omassa elämässäsi. Huomaat, mitä teet ja miten suunnitelmat toteutuvat – tai eivät toteudu.

Jos huomaat monta viikkoa putkeen olevasi  ihan poikki ja toivovasi lepoa, alat todennäköisesti ottaa toiveesi paljon vakavammin. ”Halusin lepoa tälle viikolle, ja nyt minulla olisi vartti tyhjää – tyhjennänkö tiskikoneen vai istunko sohvalle ja huokaisen syvään?”

Tulet huomanneeksi onnistumisia ja iloisia yhteensattumia, joihin muuten ei ehkä tulisi palattua. Kun tiedät, mitä toivot, sitä on helpompi pyytää toisiltakin.

Tärkeä osa pysähtymistä on oman kokemuksen hyväksyminen. Tällaista tapahtui, ja niin saa olla. Tältä se minusta tuntui, ja niin saa olla. Tämä on minulle vaikeaa, ja niin saa olla. Tällaista toivoisin ensi viikolle, ja saan toivoa.

 

Asiantuntijana kouluttaja ja valmentaja Sari Paavilainen.

Aina ei kannata niin kauheasti kasvattaa. Joskus riittää, kun lapselle sanoo: vahinkoja sattuu.

Yhden päivän aikana lapsen kanssa ehtii puhua aika monta sanaa. Parhaana mukaan mahtuu myös ainakin osa seuraavista:

Ei haittaa.

Anteeksi.

Vahinkoja sattuu.

Älä luovuta.

Mitä kuuluu?

Olet oikeassa.

Tämä riittää.

Olet rakas.

 

Vastentahtoisesti ei kannata auttaa. Kuuntele omiakin tarpeitasi.

1. Aseta rajat.

Mieti, mikä tuottaa iloa ja mikä pahaa mieltä.

Sinun ei tarvitse tehdä asioita, jotka aiheuttavat mielipahaa.

2. Arvosta tunteitasi.

Omien tunteiden ja tarpeiden huomioiminen ei ole itsekkyyttä.

3. Keskity itseesi.

Et ole vastuussa muiden onnellisuudesta, mutta omasta onnellisuudestasi olet.

4. Ota aikalisä.

Kun sinulta pyydetään jotain, vastaa pohtivasi asiaa. Ehdit miettiä, mitä todella haluat.

5. Perustele.

Kieltäytyminen ei vaadi painavia syitä. Perusteeksi voi riittää, että et halua.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 11/2017.