Mikään ei kaduta niin kuin tekemättä jättäminen. Erityisesti se pätee näissä elämänvalinnoissa.

1. Roolin vetäminen.

Teeskenteletkö jatkuvasti olevasi jotain muuta kuin olet tehdäksesi vaikutuksen? Älä. Jos keskityt liian pitkään siihen, mitä muut sinusta ajattelevat, hukkaat aidoimman osan itseäsi. Älä pelkää muiden tuomiota - sydämessäsi tiedät, kuka olet ja mikä on sinulle hyväksi. Ei tarvitse olla täydellinen tehdäkseen vaikutuksen toisiin ihmisiin. Anna muiden vaikuttua siitä, miten upeasti tulet toimeen oman epätäydellisyytesi kanssa.

2. Unelmista luopuminen.
Annatko jonkun muun sanella, mikä elämässäsi on olennaista? Ovatko tavoitteesi omiasi vai ulkopuolelta annettuja? Elämän suurin haaste on oivaltaa, kuka oikeastaan on. Toiseksi isoin on olla onnellinen itsensä kanssa. Mieti siis, mitä sinä todella haluat. Joudutko joskus väittelyihin tai riitoihin muiden kanssa? Hyvä! Se tarkoittaa, että osaat pitää puolesi ja kulkea omaa polkuasi. Muut eivät ehkä aina ymmärrä valintojasi, mutta jos huomaat uppoutuvasi johonkin niin innokkaasti, että ajantajusi katoaa, tiedät tekeväsi ominta juttuasi.

3. Kielteiseen seuraan juuttuminen.
Varo marisijoiden ja valittajien seuraa. Ikävät ihmiset eivät voi vaikuttaa sinuun, ellet anna heille mahdollisuutta siihen. Muista, että negatiiviseen seuraan tyytyminen on valinta, ei velvollisuus. Vapauta itsesi ikävistä ihmisistä, ja pian löydät myötätuntoa, anteliaisuutta ja lämpöä vihan, ahneuden ja ahdistuksen sijaan.

4. Itsekäs käyttäytyminen.
Elämä, joka on täynnä hyviä tekoja ja valoisaa ajattelua on paras muistomerkki, jonka itsestään voi jättää. Ihmiset, joita inspiroit ja joita rakastat, tulevat muistamaan sinut aina. Jätä siis jälkesi toisten sydämiin. Se, mitä teet omaksi eduksesi, kuolee mukanasi. Se, mitä teet muiden hyväksi, säilyy.

5. Menneeseen jumiutuminen.
On luovuttava vanhasta, jotta voi tehdä tilaa uudelle. Mennyt on mennyttä, eikä koskaan palaa. Jos tiedostat tämän ja osaat suhtautua siihen oikein, rakennat itsellesi valoisaa tulevaisuutta.

6. Liian helpolla luovuttaminen.
Älä luovuta, vaikka asiat eivät heti sujuisi sinun piirustustesi mukaan. Ota opiksesi vastoinkäymisistä ja katso eteenpäin. Se, jolla on kärsivällisyyttä edetä vaikeissa asioissa pieni askel kerrallaan, voittaa lopulta.

7. Liiallinen päsmäröinti.
Elämää pitää elää, ei hallita. Joskus kannattaa ottaa rennosti ja antaa elämän tapahtua ilman jatkuvaa huolehtimista ja stressaamista. Hellitä vähän. Aina ei tarvitse tarkalleen tietää, minne polku vie. Tärkeintä on uskaltaa kulkea sitä rohkeasti.

8. Tyytyminen vähempään.
Uskalla tavoitella sitä, minkä ansaitset. Näe mahdollisuutesi avoimin silmin. Kurota rohkeasti korkealle.

9. Ikuinen sitkuttelu.
Luulemme aina, että meillä on enemmän aikaa kuin lopulta on. Tulee päivä, jolloin havahtuu ja huomaa, ettei asioihin, joista on aina haalveillut, ole enää mahdollisuutta. Siinä vaiheessa olet joko saavuttanut tavoitteesi tai sinulla on lista tekosyitä, miksi et ole saanut niitä aikaiseksi.

10. Laiskottelu ja vatulointi.
Maailma ei ole velkaa sinulle, sinä olet velkaa maailmalle. Tartu siis toimeen. Ota vastuu omasta elämästäsi, tartu sen ohjaksiin. Älä odottele jonkun tekevän jotakin jonakin päivänä. Se joku päivä on nyt. Se joku olet sinä.

 

Lähde: marcandangel.com
    

 

 

Miten suhtautua epäonnistumiseen? Yksi tapa lievittää ikävää tunnetta on laittaa tunteet syrjään ja pohtia asiaa faktojen kannalta.

Psykologi Antti Suvanto neuvoo analysoimaan tilannetta – usein mieli rauhoittuu, kun yrittää siirtää tunteen syrjään ja pohtia faktoja. Kun epäonnistuu, asiaa voi miettiä näin:

1. Kaiva esille odotuksesi.

Olivatko ne oikeastaan realistisia?

2 Vähennä tulkintaa!

Mieti, oletko taipuvainen tulkitsemaan asioita itsellesi epäsuotuisasti. Toisesta näkökulmasta katsottuna epäonnistumisesi ei välttämättä ole sitä.

3 Kysy itseltäsi, mitä tarvitset ja haluat.

Usein halu ohittaa tarpeet. Esimerkiksi halusi suoriutua täydellisesti työssä saattaa ohittaa tarpeesi levätä. Entä mikä saa sinut haluamaan sitä, mitä tavoittelet? 

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 17/2012.

Resilienssi on piilevä voimasi: myönteinen asenne muutoksissa. Kun epäonnistut, voit sen avulla vääntää mielesi pärjäämisasentoon.

Miten mielemme joustaa, kun elämä kiskoo ja kiusaa? Venyykö se, mukautuuko muutosten mukana vai räpsähtääkö rikki, kiertyy kireille solmuille? Resilienssi eli myönteinen sopeutuvuus määrittää, kaadummeko vastoinkäymisten alle ja luovutamme vai pysymmekö kehässä ja tähtäämme uuteen nousuun.

"Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun."

Epäonnistuin, olen huono. Kaikki on pilalla, on turha yrittää mitään. Vai: olipa harmi, mutta ehkä ensi kerralla onnistaa.

Nämä kaksi erilaista suhtautumistapaa vastoinkäymiseen selittää resilienssi, mielen muutosketteryys ja selviytymiskyky.

Positiiviset ihmiset  luottavat elämään.

Resilientti ihminen kohtaa todellisuuden sellaisena kuin se on. Hän ei väistele vääjäämätöntä eikä taistele tapahtunutta vastaan. Hän ei etsi selitystä eikä kysy "miksi minä", vaan suuntaa katseensa tulevaan. Hyväksyvä asenne auttaa mukautumaan muutoksiin, pehmentää pettymyksiä ja lyhentää lamaantumisaikaa.

"Resilienssi on aktiivista tekemistä, ei vain sopeutumista", selittää psykoterapeutti Soili Poijula.

Poijulan mukaan resilienssi on voima, jota voidaan hyödyntää yksilötasolta maanpuolustukseen asti.

Sinnikkyys on synnynnäistä

Resilientit ihmiset saavat kiittää paljosta perimäänsä, sillä sinnikkyys, rohkeus ja älykkyys ovat synnynnäisiä.

Toisaalta murehtivat ja jossittelijat eivät voi syyttää geenejään kaikesta. Omaa resilienssiään voi nimittäin kasvattaa. Mieltä voi opettaa joustavammaksi ja sitkeyteen siedättyä.

"Ongelmanratkaisukykyään voi parantaa, vaikka perusominaisuuksiaan ei voisikaan muuttaa. Voimme muuttaa mallia, jonka olemme vastoinkäymisten kohtaamisesta oppineet", Poijula kertoo.

Vaikka elämä ei anna turvatakuuta, positiiviset ihmiset luottavat elämään, asioiden ratkeamiseen ja omaan selviytymiseen.

Resilenssi on kuin henkinen palautusjuoma.

Resilienssiä tarvitaan arjen pulmissa: palavereissa joissa asioita ei saada sovittua, väittelyissä teini-ikäisen kanssa, tilipussin tyhjennettyä. Erityisen merkittävään asemaan resilienssi nousee, kun koko elämä mullistuu: avioero, työpaikan menetys, sairastuminen.

"Vastoinkäymisiltä välttyminen ei kehitä sitkeyttä. Vain altistumalla vaikeuksille opimme selviytymään ja kasvatamme luottamusta elämään", muistuttaa Poijula.

Ajatuksilla ja uskomuksilla on valtava voima.

"Olemme tuudittautuneet sellaiseen turvallisuudentunteeseen, ettei meille voi tapahtua mitään pahaa. Muualla elämän epävarmuus on totta."

Kärsimys ei jalosta

Kärsimys ei jalosta paremmaksi ihmiseksi, mutta traumaattinen tapahtuma on lannoitetta henkiselle kasvulle. Resilientti mieli tekee surun rinnalle tilaa myönteisille tunteille kuten toivolle ja ilonpilkahduksille.

Resilientiltä ihmiseltä puuttuu jossittelu ja katkeruus. Menetys ei muserra, sillä hän ymmärtää pian, ettei tapahtunutta voi muuttaa, mutta omaa suhtautumistaan voi. Resilienssi on henkinen palautusjuoma, joka auttaa toipumaan rasituksesta.

"Tutkimuksissa on todettu resilienttien ihmisten kipukynnyksen olevan korkeampi kuin muilla. Myönteisen ajattelun on jopa huomattu vauhdittavan paranemista", Poijula sanoo.

Aktiivinen elämäntapa, liikunnan tuoma hyvä olo ja kunto, yhteys luontoon ja läheiset ihmissuhteet ovat peruskiviä myönteiselle asenteelle.

Yksilökeskeinen kulttuuri ajaa meidät ajatukseen, että apua ei pidä pyytää. Myönteisesti ajatteleva ihminen ymmärtää asioiden mittasuhteet ja myöntää, että yksin ei ole pakko pärjätä.

"Kun huomaat, että pärjäät, itseluottamuksesi vahvistuu", Poijula kannustaa.

Henkinen vahvuus ei ole sitä, että mikään ei tunnu miltään. Tärkeintä on oivallus: tänään asiat ovat huonosti, mutta huomenna jo vähän paremmin.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehde numerossa 20/2016.

Kaunan kantaminen on työlästä ja joskus olisi helpompi päästää irti. Näiden neuvojen avulla voit antaa helpommin anteeksi.

1. Päätä voivasi antaa anteeksi

Mieti nukkumaan mennessä, että jos yön aikana tapahtuisi ihme, asia ei enää vaivaisi aamulla ja olisit antanut anteeksi. Mikä kaikki olisi silloin toisin? Onpa vääryyksistä kulunut viikkoja tai vuosia, voit aloittaa oman ”anteeksianto-ohjelman”. Kun alat todeta mielessäsi, että ”voin antaa anteeksi Riitalle”, aivot lopulta omaksuvat uuden tiedon vanhan tilalle. Lauseen voi kirjoittaa joka päivä kymmenen kertaa paperille tai sitä voi toistaa mielessä esimerkiksi työmatkalla.

Joku huomaa muutoksen muutamassa viikossa, toisella se vie kuukausia. Lopulta suhde loukkaajaan alkaa muuttua. Vääryyksiä ei tarvitse unohtaa eikä hyväksyä, mutta ilman pahaa mieltä voi elää.

2. Käsittele tunteet ja jatka matkaa

Kirjoita tapahtunut asia ja sen herättämät tunteet paperille. Lue teksti joko mielessäsi tai ääneen ihmiselle, johon luotat. Voit myös kuvitella, että luet tekstiä loukkaajallesi. Lopuksi revi paperi ja polta se. Päätä, että niin olet käsitellyt asian, antanut sille arvoisensa lopun ja nyt jatkat eteenpäin.

3. Kirjoita kirje tulevaisuuteen

Kirjoita kirje loukkaajallesi ja päivää se viiden vuoden päähän. Kirjoita kirjeeseen se, miten asia ratkesi, miten päästit irti, mitä hyvää asia sinulle opetti tai mihin hyvään suuntaan asia vei sinut. Kirjaa myös, miltä elämäsi näyttää juuri nyt. Älä lähetä kirjettä, vaan säilytä se ja lue myöhemmin uudestaan.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 8/2013.

Miksi pitäisi murehtia turhia, jos on aikaa ottaa päikkärit? Kissan elämänasenteessa on paljon arvokasta opittavaa.

1. Näytä muille, mitä haluat.

Itseään ja omaa tahtoaan on hyvä kuunnella. Älä mieti liikaa toisten toiveita, odotuksia ja ennakkoluuloja. Kun kissa parkkeeraa tietokoneen näppiksen päälle tai syliin torkkumaan, hänet harvoin häädetään paikaltaan. Mitä sinä haluat tehdä - ihan vain, koska se tuntuu miellyttävältä?

2. Ota vastaan hellyyttä.

Älä mieti, ansaitsetko silitykset tai täytyiskö juuri nyt tehdä jotakin tärkeämpää. Harva asia elämässä on tärkeämpää kuin rakkaan ihmisen hellä kosketus.Ojentaudu siis nautiskelemaan. Venyttele. Käännä esiin se kohta, jota toivot rapsutettavan.

3. Älä murehdi turhia.

On ajan tuhlausta vatvoa asioita, joihin ei voi vaikuttaa tai jotka eivät ole ajankohtaisia. Ota mieluummin päikkärit.

4. Tuota iloa muille.

Ilon tuottamiseen ei tarvita erityisiä tekoja tai suorituksia. Kun rakkaimpasi näkevät sinut, he ilahtuvat. Heidän silmissään olet täydellinen, vaikka toki he tietävät myös ärsyttävät puolesi. Sinä itse riität niille, joille olet tärkeä.

5. Huolehdi perusasioista.

Muista syödä ja nukkua hyvin ja tarpeeksi.