Jos seuraavaan lomaan tuntuu olevan ikuisuus ja voimat ovat hukassa, apu löytyy lautaselta. Psykologi ja ruokakirjailija Outi Rinne listaa viisi hyvää ravitsemussääntöä, joilla pysyt entistä energisempänä.

1. Juo vettä

Vähäinenkin nestehukka kiihdyttää stressi­hormonien eritystä.

2. Syö aamiainen

Vihersmoothiella tai puurolla, marjoilla, pähkinöillä ja hedelmillä jaksat lounaaseen ilman nälkäpaniikkia.

3. Muista proteiinit lounaalla

Syö lounaaksi proteiineja ja kasviksia, jotka pitävät verensokerin tasaisena. Lohi, kalkkuna, kananmuna, pavut ja pähkinät ovat hyviä valintoja.

4. Kata päivälliselle hiilareita

Nauti päivällisellä perunaa, bataattia tai muuta hiilaripitoista. Se on mukavuusruokaa, joka auttaa palautumaan päivän haasteista.

5. Älä unohda iltapalaa

Raskaan ilta-aterian elimistö tulkitsee käskyksi pysyä hereillä pitkään, mutta kevyt iltapala helpottaa nukahtamista. Hyvä valinta on luonnonjugurtti, marjat ja pähkinät tai viipale täysjyväleipää ja tahinia. Makea saattaa unettaa, mutta saa verensokerin vaihtelemaan yön aikana. Saatat jopa herätä hiukovaan oloon.

Lista on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 15/2015.

 

Kaksi minuuttia hampaiden hinkkaamista voi tuntua tylsältä, mutta se kannattaa. Vaan kumpi on tehokkaampi, sähköhammasharja vai tavallinen?

Hammaslääkärit neuvovat, että hampaita pitää harjata peräti kaksi minuuttia kerrallaan aamuin illoin. Miksi ihmeessä, PlusTerveyden lääketieteellinen johtaja Kaj Karlsson?

"Ensinnäkin siksi, että pehmeän bakteeriplakin poistamiseen menee hyvinkin kaksi minuuttia, jos sen tekee perusteellisesti. Jos plakki jää kovettumaan hampaisiin, se saa aikaan reikiä, hammaskiveä ja ientulehdusta.

Toiseksi hammastahnan fluorin pitää saada vaikuttaa hampaissa pari minuuttia, että siitä olisi hyötyä."

Kumpi sitten tekee parempaa jälkeä, sähköhammasharja vai perinteinen käsikäyttöinen?

"Molemmilla saa puhdasta aikaan, mutta tutkimusten perusteella pesutulos on parempi sähköhammasharjalla. Tosin ei sähköharjassakaan riitä, että sen laittaa suuhun surisemaan: se puhdistaa vain ne kohdat, joihin harja osuu.

Perinteisessä harjassa on vaara, että sillä tulee hangatuksi hampaita liian kovaa. Silloin ikenet voivat alkaa vetäytyä ja hammaskaulat kulua. Sähköharjalla ei pysty yhtä helposti painamaan ikeniä niin voimallisesti, että saisi aikaan vahinkoa."

Ihotautilääkärin mukaan pitkissä hihoissa on ideaa myös kesän automatkoilla.

Kovinhan aurinko kuumottaa käsivartta, kun ajan kesäpäivän paisteessa mökkiä kohti. Mutta voiko iho jopa palaa tai ruskettua auton ikkunan läpi?

"Kyllä voi, sekä palaa että ruskettua. Moni on polttanut vasemman kyynärvartensa, kun on pitänyt sitä ikkunan karmilla autoa ajaessaan", vastaa ihotautien erikoislääkäri Pekka Autio Lääkärikeskus Aavasta.

Ikkunalasin läpi pääsevät pidemmän aallonpituuden UVA-säteet.

"Sen vuoksi autossakin kannattaa pitää pitkiä hihoja – tai laittaa aurinkosuojavoidetta."

Katso videolta, miten trampoliinilla hyppiminen on mahdollisimman turvallista.

Asiantuntijan mukaan moni ruoka-aine auttaa silmien verkkokalvoa pysymään kunnossa mutta ei valitettavasti paranna näkökykyä.

Kansan keskuudessa liikkuu käsitys, että porkkana ja mustikat parantavat näköä. Vastaava optikko Hemmo Salo Silmäasemalta tietää, että molemmista on silmille hyötyä, mutta hän toppuuttelee hiukan:

"Ne eivät paranna näköä, mutta auttavat sen pysymistä normaalina", hän sanoo.

Porkkanan vaikuttava aine on beetakaroteeni, mustikoiden C-vitamiini ja flavonoidit.

"Mustikka ehkäisee silmänpohjan ikärappeumaa ja jossain määrin jopa kaihia."

Hemmo Salon mukaan näölle ovat tärkeitä myös E-vitamiini, jota saa muun muassa pähkinöistä, ja sinkki, jota tulee esimerkiksi maitotuotteista. Kaiken kaikkiaan monipuolinen ruoka pitää verkkokalvoa kunnossa.

"Mutta terävämmäksi näkö ei tule, vaikka söisi mitä. Eikä terveellinenkään ruoka vaikuta ikänäköön. Se etenee aina omaa vauhtiaan", Hemmo Salo kertoo.