Meillä on työpaikalla vietetty työhyvinvoinnin teemavuotta, jonka huipennuksena pidimme tällä viikolla osastollamme  työhyvinvointiviikkoa. Viikko on pitänyt sisällään luentoja, aamuliikuntaa, terveysvinkkejä, hedelmiä ja vitamiineja aamuisin, fysioterapeutti-opiskelijoiden työasentotsekkauksia, rasvaprosentin mittausta jne. Itse pidin varsinkin pienestä hyvinvointihuoneesta, joka oli  avattu yhteen meidän neuvottelutiloista. Pieni jooga- ja 

venyttelytauko omassa rauhassa kesken työpäivän sai ainakin minulta ison peukun. Vaikka meillä järjestetäänkin taukojumppia muutamana päivänä viikossa, niihin irtautuminen ei aina onnistu ja siksi tuollainen aina avoin hiljentymistila oli ihan huippu idea.

 

 

Tämä viikko on saanut myös miettimään kokonaisvaltaista hyvinvointia, sillä oleellisestihan tuo työssäjaksaminen liittyy ihan yleiseen hyvinvointiin. Toki aina kasaantuva työtaakka, työajat ja mahdollinen huono työilmapiiri on tekijöitä, joihin ei aina itse pysty vaikuttamaan. Mutta ainakin työtaakkaa on vähän helpompi kantaa, jos elämä on muuten suht tasapainoista. 

Olen itse tarkkaillut omia liikunta-, uni- ja ruokailutottumuksiani viime aikoina ja huomaan, kuinka jo pienet muutokset saa mielen virkeämmäksi ja paremmaksi. Päätin kesällä, että kävelen työmatkat aina kotiin ja näin olen myös 90% tehnyt. Jokapäiväinen liikunta työpäivän päätteeksi antaa ihan erilailla energiaa jaksaa vielä kotona. Siinä kävelyn lomassa voi miettiä myös päivän ruokalistan valmiiksi ja muutenkin selkeyttää omia ajatuksiaan.Tuon ruokalistan laatimisen muistan kyllä edelleenkin yleensä vasta kaupan ovella. Viime päivinä on ollut niin upea ilmakin, että toistaiseksi ainakin olen kävellyt tosi mielelläni.

Lisäksi olen kiinnittänyt entistä enemmän huomiota vedenjuontiin ja kotona juonkin usein maustettua vettä, jota on mielestäni kivempi juoda ihan normaalin veden sijaan. Muutama sitruunan pala, mintunlehdet tai tuoreet marjat antaa hyvän maun vedelle. Lihan tilalle koitan välillä löytää korvaavia tuotteita. Teinkin tällä viikolla elämäni ensimmäiset Falafelit ja ne oli tosi hyviä. Niistä lisää ehkä myöhemmin.

Asia, jota työhyvinvoinnissa ei mielestäni voi korostaa tarpeeksi on työkavereiden kohtelu. Olen aiemmin ollut työpaikassa, missä esimiesasemassa oleva ihminen oli niin töykeä, että työyhteisössä useat ihmiset voivat huonosti. Tervehtiminen, silmiin katsominen, virheistä oppiminen & anteeksi pyytäminen ja ystävällisyys on asioita, joita olemme opetelleet päiväkodista saakka, ja silti nämä ovat joillakin aikuisilla ihmisillä täysin hakusessa. Olemalla ystävällinen muille, voi itse luultavimmin myös paremmin.

Kiinnittämällä  huomiota omaan sekä muiden hyvinvointiin, ja lisäksi omaamalla hyvän positiivisen asenteen, on todennäköisempää, että tulee myös kokemaan onnistumisia elämässä niin työssä kuin sen ulkopuolella. Ja onnistumisentunne jos mikä edesauttaa hyvinvointia. Tässä taitaa siis olla selkeä yhtälö.  

Edit. Lisäyksenä kaikkeen edelliseen, haluan lisätä kuinka ihanaa on tehdä töitä yhdessä yhden parhaimman ystäväsi kanssa. Se jos mikä auttaa jaksamaan ja voimaan paremmin.

Miten sinä voit? 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Ruokakokeiluja, hävikkiherkkuja, retkiä, matkoja, joogaa, valokuvausta ja etenkin elämää kahden pienen ja yhden vähän isomman minimiehen (Aron 10, Leon 4 ja Noah 2) kanssa. Kaikki tyylini mukaisessa sulassa ja ei niin sulassa sovussa, Kati's way.

Teemat

Blogiarkisto

2016

Kategoriat

Instagram