Lievästi sanottuna loksahti suu auki, kun näin IS:n seuraavan uutisen: Adidas suuttui suomalaiskengistä. Kyseessä on siis niinkin samanlainen kenkämerkki Adidaksen kanssa kuin Minna Parikka. Kenkien yhdennäköisyys on suorastaan päätähuimaava:

mpadidas
mpadidas

"Minna Parikka joutuu vetämään pois myynnistä Adidaksen pyynnöstä tämän syksyn malliston Rita-nilkkurit ja Mistress Glove- käsineet.

- Suunnitellessani ei tullut mieleenkään, että nämä voitaisiin yhdistää Adidakseen, Minna Parikka kertoo IS:lle

Kengät olivat ehtineet olla markkinoilla vain muutaman kuukauden, kun Adidas otti yhteyttä. Sopimukseen mukaisesti tuotteet poistuvat tänään maanantaina 15.11 myynnistä.

- Tuntuu vähän hassulta, että joku voi omia kolme raitaa. Ilmeisesti he ovat todella tarkkoja tästä samoin kuin neljästä raidasta."

Niin että muistakaa sitten, että ette koskaan enää käytä kolmea tai neljää raitaa yhtään missään, ne kuuluvat Adidakselle. Ja Ivana nimi kuuluu Ivana Trumpille, se on kielletty kaikilta muilta.

Kommentit (113)

Ria

Jos värjään hiuksiini kolme vierekkäistä tasapaksua raitaa, saisinkohan siitäkin adidaksen kimppuuni... *silmien pyörittelyä*

Niinkin globaali ja valtava suuryritys kuin Adidas on niin ei yhtään yllätä. Sinänsä toisaalta melkein ymmärrettävää, että vaikka kenkiä suunnitellessa ei olisikaan käynyt Adidas mielessä, niin onhan nuo kolme raitaa yksi huomiotaherättävimmistä katseenvangitsijoista Parikan mallissa ja sattuvat mitoissaan muistuttamaan Adidaksen tunnusomaisinta kengissään käyttämää yksityiskohtaa. Tuo vertailukuva on taas tätä lehden provosointia, onhan Adidaksella paljon sirompiakin kenkämalleja olemassa...ja kenkien yhdennäköisyyttä tärkeämpi asia ovat kai juurikin ne raidat, niiden mitat ja sijainti kengässä...

Sitä voi sitten miettiä että miten niin on päässyt käymään, että yhdellä yrityksellä voi olla yksinoikeus niinkin yksinkertaiseen ja yleiseen kuvioon kuin nuihin raitoihin. Ja tarkkana saapi suunnittelijat olla, sitä kun ei aina tosiaan voi edes tietää että missä jokin asia on ehditty jo tehdä ja patentoida ja ties mitä...

Ikävä juttu Parikan kannalta, kyllä nuiden kenkien olisi myyntiin suonut jäävän, tuskin olisivat Adidaksen asemaa kovinkaan pahasti horjuttaneet maailmankartalla.

Jos hyötyisit raidoistasi rahallisesti, esim pääsisit malliksi/hiusmalliksi tjtn muuta vastaavaa ja raidoista muodostuisi tavaramerkkisi ja ne vastaisivat malliltaan ja mitoiltaan Adidaksen käyttämiä, niin varmasti saisit :) Sen sijaan sillä ei ole niinkään väliä mitä kukin omaksi huvikseen tekee.

sssus

hhmm no jos poikkaisis koron ja taittais tasapohjaisiks niin ehkä vähä :D mut sitä ihmettelen et adidaksella on tollaset "tolpparaidat" ku parikalla taitaa mennä ympäri koko kengän? Aika kaukaa haettua sanoisinko:D

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

en voi käsittää, miten joku voi muka omistaa kolme rinnakkaista raitaa. Jollain tasolla ymmärrän vaikkapa Marimekon unikkokuosin, mutta toisaalta taas unikkoja on voinut piirrellä moni muukin, joten sekin on vähän niin ja näin. Ja Adidas versus MP, on hippasen eri markkinat ja volyymit kyseisillä merkeillä, eli joku järjenkäyttö vois näissäkin olla aina kohdallaan. Eri asia jos joku tekee ilmiselvät kopiot superstareista. Tosin niitäkin on jo maailma väärällään eri halpismerkeillä.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Siw

Voi tsiisus. Jos Adidas valmistaisi korkokenkiä niin ehkä ymmärtäisin tämän. Mutta kun eivät valmista niin tää on kyllä tosi naurettavaa.

Sääli kuitenkin, noi on meinaan kauniit kengät!

nnika

siis voi stiisus... huh huh ei voi muuta sanoa. Eihän noissa ole mitään samaa. Ensinnäkin itse mieltäisin nuo "raidat" minnan kengissä enemmänkin remmeiksi... huh huh.. harmi kun Adidas tahtoo olla noin pikkumainen

Ninanenne

Kun meno on nykyään mitä on, kukkaruukun ostaminen voi olla jo rikollista jne., niin en yhtään ihmettelisi, jos tässä kenkäasiassa oltaisiin menty oikeuteen ja Adidas olisi voittanut sen. Sen pelossa, mitä sakkoja ja oikeudenkäyntikuluja voi joutua maksamaan, ymmärrän hyvin, että suunnittelija vetää kenkänsä myynnistä. Eipä silti, tuo uutinen vituttaa ihan huolella, vaikka miten yrittäisin järkevästi asiaa ajatella.

jeejee

haha mä niiin arvasin ku näin ton saman uutisen eilen is:llä et sä tuut puimaa siit tänne :D

ps.oot paras!

Mimi de Paris

Ai ai, haastetaan oikeuteen kaikki jotka kipsuttelevat noilla Minna Parikan raitanilkkureilla.

Vaan tavaramerkit kyllä ovat melko mustasukkaisesti varjeltuja, eikä syyttä. Kopioita ovat maailman turut pullollaan.

Ei kyllä itselleni ikinä tulisi Addut mieleen noista Minnan upeuksista.

Jenni

Sillä lailla ymmärrän koska Adidas on rekisteröinyt kolme raitaa tavaramerkikseen joten kyseessä on tekijänoikeusrikkomus. Sen takia halpisverkkareissakaan ei ole kolmea vaan kaksi raitaa :D

Ei voi muuta sanoa kuin herranjestas, tuo IVANA-juttukin olisi riittänyt. Onko siitä muuten kuulunut mitään uutta? Kun Minnalta tuli uutiskirje olin aivan äimänä, en ole koskaan ajatellutkaan Adidasta nuo kengät nähdessäni. :DDDDD

Vierailija

Siinä vaan nyt on käynyt niin että Adidas on ne kolme raitaa saanut omaksi tavaramerkikseen. Ja kun se Adidaksen levikki ei mitään hirmupientäkään ole, niin jollain tasolla ihan ymmärrettävää oikeasti. :D

Mutta joo, vähän kyllä hätävarjelun liioittelua. Itsekin katoin noita kenkiä ekan kerran ja totesin että ompa kivasti laitettu remmit, eikä kyllä mielessä edes vilahtanut joku Adidas ja sen raidat.

maries

Ja eikös nuo raidat ole osa jotain rusettihärdelliä, jotka näkyy toisella puolella kenkää...

Vierailija

Voi saakelin saakeli... Anteeksi... Niin olin ajatellut itselleni kyseiset kengät ostaa ja nyt sitten huomasin, että pilkkahintaan niitä nettikaupassa on myyty... Ja nyt niitä ei enään saa... Saakelin saakeli..

Kilahdin hienoisesti kun luin tätä uutista eilen... Miten? Miksi? Kuinka? Siis HÄH!?!?!?!?! Eihän tässä ole enää mitään järkeä. Parikka ei tee tossuja, Adidas ei tee korkokenkiä, missä meni pieleen? Täytyypä tosiaan varoa ettei vain laita mihinkään kolmea raitaa, tulee pian sanktioo Adidakselta... Mur! Kyllä vain kiristää!

Siis onpa upean ajattelevaista ja huolehtivaiselta Adidakselta! Ellei Adidas olisi nostanut tätä äläkkää, mähän olisin saattanut lähteä ihan vahingossa lenkittämään koiraa tommoset Parikat jalassa ja sitte ois ollu nilkat aivan hajalla, ku oisin kompastunu puunjuureen ja horjahtanu lumihankeen... Huh, enpä onneks ehtiny, kiitos Adidaksen!

Anonyymi

Kyllä mulle tuli heti mielleyhtymä Adidakseen noista Minna Parikan kenkien raidoista. Jos ne olisi sijoiteltu eri tavalla ja eri paksuisesti, niin asia olisi eri, mutta tuollaisenaan ei ihmetytä yhtään että Adidas otti yhteyttä.

sannuli

Kyllä Adidas on mulle ainaskin niin supertuttu merkki jo vuosien takaa että todellakin yhdistän noi Parikan kengät siihen! Mulle se on ainakin ihan selviö: kolme raitaa = Adidas. Ja mun mielestä noi nilkkurit on sporttiset. En siis ihmettele että Adidas otti yhteyttä! :/

Aiemmin tosiaan oli kohua siitä neljästä raidasta ja se oli kyllä uskomatonta. Mitenköhän sais aikaseksi jonkun kenkäkoristeen, jossa olis raitoja. Vois ihan vittuillakseen käyttää :D

Sitä paitsi onko maailmassa enää mitään, mitä joku muu ei koskaan olisi tehnyt?

Facebookissa ryhmä:
http://www.facebook.com/group.php?gid=122370787802116

Ja voicella kanssa uutisoitu:
http://www.voice.fi/index.php?mw=Adidas+West%20Coast&option=com_sbsartic...

n

Joo tämä pisti kyllä ärsyttämään... Raitoja on aina käytetty ja kolme on yleinen luku kun halutaan tehdä symmetrisiä asetelmia... Yksi on liian vähän, kaksi on liian symmetrinen, neljä on taas liikaa ja liian symmetrinen jne.. ELI KOLME sen olla pitää.. Kolme raitaa ei ole matkimista vaan ainut hyvä visuaalinen vaihtoehto tollaisille osa raidoitetuille tuotteille.

karkkinen

Tietenkin Adidas olisi voinut vaikka lisensoida merkkinsä Parikalle, jolloin kumpikin olisi hyötynyt..

Risto Reipas

Enpä olisi uskonut, että "muotiblogia" seuraavilla ja komentoivilla on noin huonosti tiedot hallussa kun kommentoidaan, että kyllä on taas jenkkilä ärähtänyt.

1.) Adidas on saksalainen ei amerikkalainen. Perustaja Adi Dasler apunaan veli "rudi" Rudolf Dasler, joka myöhemmin perusti kilpailevan yrityksen Puma. Pääkonttori on edelleen yrityksen perustajan kotikaupungissa Herzogenaurachissa Saksassa.
2.) Adidaksen maailman kuulun tuotemerkin kolme raitaa on kehittänyt niinkin kotimainen taho kuin Karhu vuoden 1952 Olympialaisiin. Tuotemerkki myytiin lähes heti lanseerauksen jälkeen Adidakselle kolmella viskipullolla ja noin 1600 eurolla.
3.) Adidakselta löytyy myös Stylemallistoja (esim. y-3 suunnitelijana maailmankuulu Yohji Yamamoto) joista löytyy esim. korkokenkiä. Stylemallistoja oltiin kovasti tuomassa myös Suomeen, mutta asiakaskunta olisi ollut niin marginaalinen ettei sille olisi löytynyt vaadittua volymia, High end -tuotteiden hinnat todettiin myös Suomen markkinoille liian korkeiksi.
4.) Kolme raitaa ei ole ainoa urheilujalkinemaailman innovaatio joka Karhulta on ostettu pilkkahintaan ja jolla nykypäivään mennessä on tehty miljardeja dollareita.
Niken kengissään käyttämä Air cushion -vaimennus on alkujaan Karhun (Karhu Harlem Air 1984) kehittämä.
5.) Mitä tuohon Ivana asiaan tulee, niin tokkopa Nokia katsoisi hyvällä jos esim. australialainen matkapuhelinvalmistaja lanseeraisi tuotemerkin nokiacanberra.

s

Adidas todella omistaa käyttöoikeuden kolmeen tasapaksuun raitaan ja myös pitää tästä kiinni. Löytyyhän näitä esimerkkejä muitakin muotimaailmasta, raidat nyt vain ovat yksi räikeimmistä. Olen itse jalkinealalla ja jo koulussa opettajat leikkimielisesti varoittivat kolmen raidan käyttämisestä. Ihmettelenkin onko kysessää todella vahinko.

Saara

Kyllä noista korkkareista mulla tulis Adidas mieleen ilman tuota tossua tossa vieressä. Ne ehti viemään sen omakseen ensin, minkä sille voi :)

Ehkä Adidasta kiukutti, että joku olikin onnistunut suunnittelemaan "heidän kolme raitaansa" (huokaus) OIKEASTI tyylikkäästi kenkämallin yhteyteen...

Naurettavia tämmöiset turhat kiistat. Eihän siinä Ivana-jutussakaan ollut mitään järkeä - niin kuin ei mielestäni ole tässäkään. Jotenkin nämä kiukuttelijat (kuten tällä kertaa Adidas) tekevät itsensä vaan jotenkin hieman naurunalaisiksi. Ja kaikki tämä vain kolmesta "raidasta", ja vieläpä kengässä, joita ei ikinä edes vahingossakaan osaisi yhdistää millään lailla Adidakseen...

Ninni

Voisin vaikka vannoa, että adidas omii nyt kyseisen mallin ja alkaa valmistamaan sitä omanaan

karkkinen

Muutoin ihan pätevä teksti.. Paitsi että jokaisella on oikeus käyttää nimeään tavaramerkissään, jollei siitä aiheudu sekaannusta.. Siten tuo Ivana kommentti on hieman liian provosoiva. Suunnittelijoiden nimet ovat usein myös heidän tavaramerkkejään, joten samoja etunimiä on paljon käytössä muotialalla, mutta ne erottaa toisistaan jokin pieni ero. Lisäksi USA:ssa aika harva edes tietää mitä Helsinki tarkoittaa;)

Risto Reipas

Mistä sitä tietää vaikka tämän hetkisessä Suomi-huumassa Adidaksen seuraava High end -mallisto olisikin suomalaista kädenjälkeä. M-3 from Adidas design Minna Parikka.
Ainoa vain, että toinen saksalaisjätti, BMW, saattaisi ärähtää, jos mallisto nimettäisiin brändimallin mukaan M-3.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ei nyt ehkä kovin oleellinen juttu tässä tapauksessa, minkä maalainen merkki on kyseessä, vaan se, kuinka älytöntä on yhdistää raitarusetit korkokengässä Adidaksen raitaan. (tai no typerämpää on oikeastaan antaa jollekin tavaramerkkioikeus kolmeen raitaan). Ivana on Paola Suhosen toinen nimi, eli ei ole ihan verrattavissa nokiacanberraan. Ja käsittääkseni Paola on rekannut oman Ivanansa ennen Trumpin Ivanaa. Mutta samapa tuo, helvetin hyvää mainostahan tämä farssi on ollut IVANAhelsinki -merkille.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Risto Reipas

Kiitos kovasti tästä Ivana-tiedosta. Vähän nyt hävettää, että kyseinen "Suhoskan" tyttö on hyvä ystävä eikä ikinä ole tullut Paolan tai Pirjon kanssa puheeksi tuo, että mistä nimi IvanaHelsinki. Olisihan se pitänyt arvata...Paola Anneli Ivana.
Oppia ikä kaikki.

Helsingin tuntemuksesta USA:sta
Tuttu lentoemäntä oli ostamassa untuvatakkia New Yorkin alennusmyynneistä. Myyjä kysyi, eikö nyt ole vähän turhan lämpimät ilmat toppatakille johon tuttuni kertoi olevansa Suomesta ja Helsingistä. Myyjä tähän - Eikö teitä pelota nukkua niissä jäämajoissa kun eihän sellainen jääkarhun hyökkäykseltä voi suojata.

Matleena

En ollu nähny noita Minna Parikan kenkiä ennen kun luin tän postauksen, ja kun äkkiä vaan vilkasin kuvaa lukematta edes otsikkoa, luulin et kyseessä on jotkut Adidaksen lanseeraamat korkokengät. Mun mielestä ne kolme raitaa/remmiä/mitälie muistuttaa Adidaksen raitoja. Just sopivan paksuisia, suunnilleen sopivin välein, sopivan värisiä. Joo, niinkin yksinkertainen kuvio kuin kolme raitaa, mut se on monien mielessä vaan todella vakiintunut adidaksen kuvioksi.
Muakin ärsyttää suuryritysten ylivalta ja kannatan Minna Parikkaa jne, mut mä en vaan näe tätä tilannetta niin älyttömänä.

Suvi

Moi Nelliina!

En ole aikaisemmin kommentoinut, mutta olen seurannut sinua jo jonkin aikaa ja oot mun lemppari!

Musta tama adidaksen veto on ihan selkeasit kohteliaisuus. Jos Minna Parikalla ei olisi nimea ja han suunnittelisi esim. Halpa Hallille, enpa usko etta Adidasta kiinnostaisi. Tama, samaten kuin Ivanakin juttu, ovat vain merkkeja siita, etta naita suomalaisia arvostetaan, ihaillaan ja kadehditaan ja pidetaan uhkana. Hienoa tyota!

Minä

Ei herttilei sentään. Ei voi tollasesta nipottaa jos suunnittelee hienot kengät <33. Ja joku adidas alkaa valittamaan, että nyt on matkittu meitä.

Anna

Itse taas ihmettelen, mitä hemmettiä Minna Parikka on kenkiä suunnitellessa miettinyt? Tuohan on itsestään selvä, ettei kolmea raitaa käytetä (vaikke ne onkin VAAN kolme raitaa). Ihan sama, jos joku haluaisi näpsäkän kissan kenkäänsä ja läjäyttäisi siihen Puman logoa muistuttavan mirrin. Tai haluaisi paitaan printiksi "siveltimen sutaisun" joka olisi ilmiselvä Niken merkki. Rekisteröity tavaramerkki (tai logo) on rekisteröity ja piste.

Tuossa vielä on selvä suhde raitojen paksuudessa ja niiden sijainnissa Adidakseen. Jos olisi ollut langanohuita raidat tai tuplasti paksumpia, niin tuskin Adidas olisi moisesta nostanut kohua. Mutta tästä on varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa Minna Parikalle mainosmielessä. :)

Arvasin, että Nelliina tulet kirjoittamaan tästä :D Itse en voinut muuta kuin pyöritellä silmiäni. Hei oikeesti... Olisi eri asia jos raidat olisi vain pätkät kenkien sivuissa, mutta nuohan ovat tuollaiset remmit jotka yhdistyy tuossa edessä, eikö? Tuo kuvakulma ehkä hämää vähän, mutta nuo Parikat erottuvat (edukseen :D) kyllä Adidaksista selkeästi.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ne on itseasiassa rusetit tuossa edessä, eli ei sitten mitään maailman tekoa adidaksen sivuraitoihin :D siis minun mielestäni. Täällä tosin osan mielestä yhteys on ilmeinen että puhun vain omasta puolestani. Mua käristää niin pahasti että adidas voi noin vaan omia perus kolmen raidan koristuksen itselleen, raita on kuitenkin NIIN tavallinen kuviointi että voi luoja.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Lotta

Minunkin täytyy kyllä myöntää, että nähtyäni uutisessa olevan sivukuvan Parikan kengästä, ja ennen kuin ehdin lukea otsikon... oli ajatus nimenomaan, että onkos Adidas alkanut tehdä korkkareita. Niinkin yksinkertainen asia kuin kolme raitaa voi siis todistettavasti olla harhaanjohtava. :)

maikko

Adidas on rekisteröinyt nuo kolme raitaa, ja ne ovat rekisteröity tuotemerkki. Laki on hyvin yksiselitteinen: rekisteröityä tuotemerkkiä saa käyttää vain yritys itse, muuten tulee sanktioita. Ei tuossa minun mielestäni ole mitään ihmeellistä, ei disneyn tai chanelin logolla varustettuja tuotteitakaan saa käyttää muiden tuotteissa.

Ei jestas, toi menee kyllä jo yli! En ite oo mikää Parikan fani, sensijaan Adidasta tulee kuolailtua aika paljonki. Tajuan ton että tennareihin ei pistetä kolmea raitaa tai verkkapökiin pistetäänki se kaks raitaa kolmen sijasta ettei rikota tekijänoikeuksia, mutta että tää vielä. Ei huhhuh, varmaan kun kutoo huivin ite ja näyttäytyy julkisella paikalla saa tekijänoikeuksien rikkomisesta sanktioita koska "joku muu on jo rekisteröinyt" yksi oikein, yksi nurin -neulomistekniikan. Mihin tää maailma on oikeen menossa?

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

olis kiva tietää pitkälle tuota rekisteröintiä voidaan ulottaa, koska parikan kengissä on edessä pienet rusetit, joista lähtee nuo raidat ympäri koko etuosan + ylhäällä on vielä yksi raita. Että onko tuo oikeasti verrannollinen adidaksen kolmeen raitaan. Ja jos adidas omistaa poikkeuksetta kaikki maailman kolmeraitaiset asiat, niin niillä on aika kiire laitella haasteita etiäpäin. Tavallaan harmi, ettei toi mennyt oikeuteen asti, olis ollut kiva nähdä kuuluuko adidakselle tosiaan kaikki, joissa on vähän kolmeen raitaan viittaavaakin.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Naurettavuuden huippu! Kolme vaivaista raitaa aiheuttanu tälläsenkin ja voi apua hei, jotain rajaa tähänkin. Ei Adidasta ja Minna Parikkaa yhdistä mikään, ainiin, paitsi ne kolme raitaa :D huoh

Anna

Itsellekin MP:n sivuja surffatessa tuli noiden kenkien kohdalla mieleen Adidas ja poikaystävälle kommentoinkin, että saa nähdä, tuleeko raidoista vielä ongelma. Söpöt kengät kyllä. :)

Hassumpiakin asioita on rekisteröity kuin kolme raitaa. Esimerkiksi Fazerin sinisen käärepaperin sävy on rekisteröity tavaramerkki, eikä sitä väriä sovi muiden käyttää. Aakkosjärjestyksen rekisteröinti voisi muuten olla aika kannattava bisnes. ;)

Stellar

Adidas ei tykkää myöskään neljän raidan käytöstä koska niiden VÄLIIN muodostuu kolme raitaa :D

keijju

juu tuosta luin kanssa :o kerrankin kengät mitkä ois ollu jotain niin mua! ja tietenkin ne viedään sitten pois :(

Juuli

mä oon niin kiitollinen Adidakselle, koska nyt sain yhet maailman kivoimmista kengistä ja jouduin maksaan niistä vain 156e normaalin melkein 300e sijaan!! :--)) Tai oikeestihan pitäs olla kiitollinen Parikalle, ettei noussu Adidasta vastaan ja laittoi noi itse -60% aleen.

Mut joo, oikeestihan noi ei mitenkään muistuta Adidaksesta! :D

Hetuli

Ihan uskomattoman lapsellista Adidaksen mennä valittamaan siitä, että kengissä ei ole minkään näköistä yhdennäköisyyttä.
Turhaa, tyhmää ja lapsellista.

Sanna

Minä en taas voi ymmärtää niitä kommentteja, joiden mukaan kengät ei näyhtä yhtään Adidaksen kengiltä! Siis ainakin tuon kuvan perusteella ne on ihan 100%:sti Adidaksen näköiset. Ja jos joku on myöntänyt Adidakselle "kolme raitaa", niin onhan Adidaksella täysi oikeus ottaa asiaa kantaa, eikös?

Ay

En kyllä nää noissa mitään Adidasta, ja lisäksi näyttää, että noi remmit menee ton kengän "ympäri", ja noi on remmit, Adidaksella on vaan tasapaksut raidat.

Outo :oo

Vierailija

käy vilkaseen noiden kenkien kuvaa edestä, niin ei näytä enää. Edessä on pienet rusetit ja nauhat kiertää koko kengän ympäri.

peikkonen

en käytä sportti vaatteita muuten kun urheilemiseen, ja sekään ei juuri tapahdu. adidas boikottiin.

rauski

hmm.. olisikohan valitus tullut jos toi rusetit olis ollu tossa sivussa, eikä edessä keskellä remmiä? sillon ne ois tavallaan rikkoneet selkeät raidat. :D mut parikan näkemyskin olis rikkoutunu.

Hemuli

Olen samaa mieltä kanssasi Nelliina, melkein. Minulla ei tullut mieleenikään, että nämä kyseiset kengät plagioisivat Adidasta. Varsinkaan, kun nämä raidat ovat rusettiremmejä/nauhoja/whateveruwannacallit. Mutta otsikon ja kommentit luettuani ymmärsin kyllä Adidaksen kannan. Rekisteröity tavaramerkki. Kyseiset raidat ovat nimittäin Adidakselle jostain kumman syystä tuottanut miljardeja, joten en ihmettele, että he haluavat oikeuksistaan pitää kiinni. Joku valopää on ne kolme pölkkyraitaa Adidakselle myöntänyt, ja tämän kanssa täytyy yrittää elää. Myös sinun, Nelliina. :)Ymmärrän kyllä näkökantasi ja olen kanssasi melkein samaa mieltä, mutta omat kommenttisikin kyllä kuulostavat hieman naiiveilta. Ei sattuisi rakkautesi Parikan kenkiä kohtaan vaikuttaa mielipiteittesi jyrkkyyteen yhtään? :)

Tämä viesti ei siis millään tapaa yritä loukata sinua tai blogiasi, arvostan nimittäin sinua suuresti ja pidän blogistasi. Ilmaisin vain oman mielipiteeni. (Ihan vain väärinkäsitykset välttääkseni piti selventää :D)

No eipä meikäläisellä kyllä tullu mieleenkään mikään Adidas, kun nuo Parikan kengät näin. Sitäpaitsi, tietääkseni Adidaksella on noissa kolmessa raidassa joku tietty välimatka, joka näyttäs Parikan kengissä olevan vähän kapeampi, niin ei pitäs kyllä ketään häiritä. Harmi, mun mielestä juuri nuo kengät oli koko tän malliston kauneimmat. Jostain syystä en oo vuosiin tykänny Adidaksesta, niinkuin merkkinä siis. Jos löydänkin jonkun kivan jutun, niin se jää aina ostamatta jos lapussa lukee Adidas. En tiedä mistä johtuu...

Minttu

Käsittämätöntä. Sain todella pitkään tuijotella noita kuvia, että löysin edes jotain yhdennäköisyyttä. Jos omii kolme raitaa, niin omistaako sitten samalla kolme (tai neljä) rusettiremmiä? Voi kevät. Ja niissä käsineissä nyt ei ainakaan ole mitään yhteneväistä Adidaksen kanssa. Nyt meni kyseinen pulju totaaliboikottiin överistä omistushalusta.

"Enpä olisi uskonut, että “muotiblogia” seuraavilla ja komentoivilla on noin huonosti tiedot hallussa kun kommentoidaan, että kyllä on taas jenkkilä ärähtänyt."

Herra sisälukutaitoinen varmaan tajusikin jo, että jenkkilä-heitto viittasi siihen, että kärpäsestä tehdään härkänen eikä suinkaan mihinkään maantieteelliseen yhteyteen.;)

Mie taidan olla nyt vähän eri mieltä kuin muut, mutta mie en ole yhtään yllättynyt että Minna joutuu vetämään kenkänsä markkinoilta pois. Vaikka kuinka jumaloin Minna Parikkaa suunnittelijana, niin miusta tuo oli vain puhdas virhearvio häneltä. Jopa meidän Lappeenrannan pikkukoulussa opetettiin tuleville vaatesuunnittelijoille, ettei missään vaatteessa saa olla kolmea raitaa, koska se yhdistetään heti Adidakseen.. tai jakkupukua ei saa ikinä tehdä viininpunaisena, koska se liitetään vanhanajan lappuliisoihin. .Niin ei siis mikää ihme, että kolme raitaa kengässä on Adidaksen mielestä plagiointia. Että tälläinen eripurainen vastaviesti. =D

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

en sanonutkaan etten hyväksy asiaa, vaan että se on käsittämätöntä kuinka pitkälle tuo raitojen omistus voi näköjään mennä. En ihan tajua tuota lapsellisuus -kirjoitustasi? Kyllähän tavaramerkkioikeutta (ja mitä tahansa lakia) voi arvostella, ei se, että se on lailla määrätty välttämättä todista, että asia on täydellisen oikein :)

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Vierailija

Its en ole kyllä yllättynyt tuosta. Enemmänki ihmettelen, miten Minna ei ole itse tajunnut että kolme tasapaksua raitaa etenkin kengissä (ja no tietty urheiluvaatteissa) yhdistetään adidakseen. Se on kuitenkin maailman kuuluisimpia merkkejä.

Niina

Väriä ei voi täysin omistaa.

"Fazerilla on Suomessa yksinoikeus myydä suklaatuotteitaan juuri Fazerin maitosuklaalle tunnusomaisissa tutun sinisissä pakkauksissa. Väri toimii suklaan tunnuksena ja nimenä ilman, että Sinistä tarvitsee edes kirjoittaa."
(www.suklaayhdistys.com)

Fazerilla on siis oikeus siniseensä suklaatuotteiden osalta.

plöö

Musta noi korkkarit tuo selvästi mieleen adidaksen, ihan samanlaisesti sijoiteltu raidat ja suunnilleen samankokoisia. Sitä en ymmärrä miksei Minna Parikka olisi voinut tehdä yhteistyötä adidaksen kanssa tai kysyä lupaa.

Ivana Juttu menee kyllä jo yli, mitä ihmettä se Ivana trump on ikinä tehnyt?

Mä oon täysin samaa mieltä sun kanssas Nelliina! Kirjoitin itsekkin aiheesta aiemmin tänään ja totesin etteä tää on tällainen kompa, paras ratkaisu olisi ollut yhteistyö adidaksen kanssa! :)

Nekku

Siis ihan käsittämätön juttu, olen mielestäni nähnyt muillakin kenkämerkeillä ja/tai vaatemerkeillä juttuja, joissa on kolme raitaa tai jotain. Ihan sairasta meininkiä.

Ja mieletäni juuri nuo Mistress-hansikkaat olivat niin ihanat. Joten se siitä.. mitäköhän nyt ylijääneillä hansikkailla ja kengillä tehdään..?

Pakko kommentoida tähän.

Vaikka pitäisi kuinka älyttömänä asiana sitä, että kolme raitaa on yleensäkään pystytty rekisteröimään noin ekslusiivisesti yhdelle tuotemerkille, niin asioiden ollessa tällä tolalla Addidaksen käytännössä täytyy penätä oikeuksiaan jatkuvasti tässä asiassa. Jos Addidas ei olisi vaatinut Parikkaa vetämään pois kyseisiä kenkiä, se olisi voitu tulkita hyväksynnäksi, jonka seurauksena heiltä menisi pohja kieltää kolmen raidan käyttö kaikilta muiltakin, eli väärennösten ja kopioiden kieltäminenkin oisi paljon hankalampaa.

Ottamatta kantaa itse raitojen rekisteröintiin tai vallitsevaan käytäntöön (joiden kritisoiminen ei ole naaiivia), mielestäni on naiivia kitistä, että Addidas on iso paha yritys joka on nyt tehnyt tosi pahan ylilyönnin vaatimalla Parikkaa vetämään kyseisen mallin myynnistä, sillä yrityksenä se teki ainoan mahdollisen teon suojatakseen tuotemerkkiään.

Itselläni ei tullut kyllä mieleenkään yhdistää näitä kenkiä Addidakseen, mutta toisaalta en ole juuri missään tekemisissä urheilumerkkien kanssa, joten itsestäänselvyydetkin saattavat kadota mielestä. Harmi, että poistuivat myynnistä, sillä varsinkin hanskat olivat aivan vastustamattomat.

Maija

Alkoi kyllä naurattaa vähän tai vähän enemmän. Vertailukuva on repeilyttäv :D Aikamoista jenkkimeininkiä havaittavissa. Taitaa olla vähän pipa kireällä tai jotain sinnepäin siellä Adidaksella.. :D

Vierailija

Lähinnä kyseessä on myös juuri nuo tietynlaiset raidat. Kuten joku jossain aiemmin kirjoittikin, niin jos noi raidat olisivat ohuet tai leveämmillä väleillä, ei olisi asiassa mitään ongelmaa, mutta kun ne ovat melko lailla täsmälleen samanpaksuiset ja samoilla väleillä kuin Adidaksen raidat, on yhdennäköisyys huomattava. Tottakai maailma on raitoja täynnä, myös kolmena kappaleina, mutta juuuuuri nuo tietynpaksuiset, tietyillä väleillä - niistä on nyt kyse.

Huoh. En tajua. Onhan näitä monia eri halppisversioita, jotka näyttää oikeasti adidaksen superstareilta ym. Miksei sitten niistä oo adidas sanonu mitään?

Hemuli

Piia, komppaan sinua aika lailla täydellisesti! En yrittänyt sanoa, että Nelliina olisi lapsellinen sen takia, että arvosteli raitojen rekisteröintiä, itsekin pidän ajatusta outona. Tarkoitin vaan, että nelliinan kommentit olivat oman käsitykseni mukaan hieman jyrkkiä ottaen huomioon sen, että Adidas teki kuitenkin parhaanaan näkemän asian suojellakseen oikeuttaan raitoihin. Mutta voin olla ymmärtänyt viestiesi sänvyn täysin väärin, onhan ruudun täällä puolella vain pieni ja typerä 15-vuotias.

karkkinen

Nyt menee termit niin sekaisin, että on pakko kommentoida.. Tekijänoikeutta ei yleensä voi rekisteröidä, koska se syntyy teoksen tekohetkellä (Teos= kirjallinen/taiteellinen teos, kuten musiikkikappale, kirja, patsas tai maalaus). Tavaramerkki on yrityksen elinkeinotoiminnassaan käyttämä tuotteidensa kaupallinen tunnus, jonka voi rekisteröidä, jolloin siihen syntyy yksinoikeus. Tavaramerkkioikeuden nojalla voi kieltää vain kaupallisen toiminnan eli yksityishenkilöt saavat tehdä mitä ikinä haluavat toisten tavaramerkeillä.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

ei kyl mä edelleen pidän kiinni siitä että noita rusettiraitoja ei _minun_ mielestäni voi parhaalla tahdollakaan yhdistää adidakseen, olkoon se sitten jyrkkyyttä tai ei ;) Ja kitisen blogin merkeissä ihan varmasti kaikenlaisista epäkohdista, jotka mielestäni täyttävät kitisemisen rajan, sitähän varten blogi on! Ja adidas minun mielestäni teki tosi pahan ylilyönnin noiden nilkkureiden kohdalla, eikä se ole "naaivia kitinää", vaan se on kannanotto ja minun näkemykseni. Te sen sijaan saatte ihan vapaasti pitää minua naiivina kitisijänä, se taas on teidän mielipiteenne :) Kaikki eivät ole asioista samaa mieltä ja sehän nyt on itsestäänselvyys. Sen sijaan on aika jännä keskustelutyyli ilmoittaa, että olet naiivi kitisijä koska ajattelet noin (eli erilailla kuin minä).

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Ei ei ei, se ei ollut missään nimessä tarkoitukseni. Taisin kirjoittaa viestini vähän kiireellä, sillä nyt näen itsekin, ettei pointtini tullut ihan täysin esille. Siis itsekin olen sitä mieltä, että rusettiraidat ovat aika kaukana Addidadksen kolmesta raidasta, ja että on aivan käsittämätöntä, että yksi yritys voi noin suvereenisti omia noinkin tavallisen kuviointimallin.

En myöskään halunnut vihjata, että Nelliina olisit naiivi kitisijä, sillä sen lisäksi, että olen aika pitkälle samaa mieltä kanssasi, kuten itsekin sanoit, tämä on sinun blogisi ja saat ilmaista täällä mielipiteesi.

Se mitä kritisoin ehkä hieman turhan kovasanaisesti, on joidenkin ihmisten ajatusta siitä, että isojen yritysten tai menestyneiden kulttuurituottajien (esim. muusikoiden ja kirjailijoiden) ei pitäisi penätä oikeuksiaan, jos joku käyttää luvatta heidän luomaansa tai rekisteröimäänsä ideaa tai tuotetta, sillä perusteella, että "sehän on tosi iso ja menestynyt yhtiö/henkilö, ei tää yksi tapaus nyt siltä vie paljon rahaa". Koska kyse ei ole siitä, vaan ihan puhtaasti lainopillisesta asiasta. Puuttumatta jättäminen tässä tapauksessa voitaisiin tulkita jostain tulevasta tapauksesta aiheutuvassa oikeudenkäynnissä sallimiseksi, joka voisi merkittävästi heikentää yhtiön/henkilön oikeutta ideaansa/tuotteeseensa.

Kuten sanoin itsekin aiemmin, ja kuten on moni muukin sanonut, ei noista kengistä kyllä ensimmäisenä tullut Addidas mieleen. Siksi varmaan me olemmekin sitä mieltä, että Addidas olisi voinut jättää Parikan rauhaan. Sen sijaan aika monelle ihan jo näiden kommenttien perusteella tuli Addidas mieleen, ja siksi yritys varmaan päättikin toimia. Kun Addidas on saanut tuollaisen rahasampon rekisteröityä, siitä yksinoikeudesta halutaan selvästikin pitää kiinni kynsin ja hampain, vaikka se menisi jo ihan älyttömyyksiin.

Joku muuten taisikin mainita täällä tai muualla, että Addidaksella on myös korkokenkiä myynnissä, joten teoriassa nämä Parikat olisi voitu sotkea niihin. Googletin huvikseni, ja täytyy kyllä sanoa, että ei huolta, ei niitä rumiluksia voitaisi sekottaa Parikan täydellisyyttä hipoviin kenkiin.

http://s5.thisnext.com/media/largest_dimension/F7F9B068.jpg

Henna

Ymmärrän kyllä logot, rekisteröinnit ja muut oikeudet ja patentit omiin keksintöihin ja tuotteisiin, mutta eihän tollaiset kiiltonahkaiset soljet joiden keskellä on rusetti voi hyvällä tahdollakaan muuttua adidaksen kengiksi. Tuskin kukaan onkaan ollut viemässä adidakselta oikeutta omiin kolmen raitansa tavaramerkkiin mutta kun eihän noiden parikoiden rusettiset solkikoristeet näytä yhtään adidaksen tavaramerkiltä, siksi kai tämä niin ihmetyttääkin että miksi ihmeessä näin kävi. Hullu maailma :)

Hemuli

eijeijeijei nyt olet ymmärtänyt minut ihan väärin! :( Tarkoitukseni ei ollut millään tapaa loukata sinua, tai haukkua sinua lapselliseksi kitisijäksi! Arvostan sinun mielipiteitäsi, ilmaisin vain oman, sinusta hieman eroavan mielipiteeni. Pyydän siis anteeksi jos loukkasin sinua tahtomattani. :) voisin tästedes olla hiljaa ettei minua ymmärretä väärin :D

Ee

Minna Parikan kengissä raidat on huomattavasti lähempänä toisiaan kuin Adidaksella! Mutta no, näyttäähän se samalta ja tuo on aika ymmärrettävää, että Adidas ei tykkää.

Nelliina
Liittynyt10.9.2015

no hätä naiset, kyllä mä nielisin senkin että pitäisitte minua angstikitisijänä ;) mitä välillä olenkin HAH! Mutta siis juu, eriävät mielipiteet on tottakai ok. Minä komppaan piiaa että nuo rusettiremmit ei jumankekka sentään voi olla adidasta ahdistelevia, enkä vaan voi käsittää miten tuollainen vähän sinne päin olevan kolmen raidan omistus voi edes tulla heille mieleen.

Bloggaan osoitteessa: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/nelliina

Rentoja otoksia SoMessa: Instagram | Facebook

Vierailija

Satuinpa huomaamaan, että kenkäkokoelmastani löytyy korkkarit, joissa on Adidaksen kenkien tapaan kolme raitaa sivuilla ja nuo kengät ostettu melko tunnetusta liikkeestä muutama vuosi sitten ja korkkarini eivät ole Adidaksen, mutta niistä ei ole noussut haloota. :D

Shiny

Hah, luin tämän blogikirjoituksesi ennen nukkumaanmenoa, jonka johdosta näin sitten unta kyseisistä Parikan kaunokaisista. :'D Pääsin sovittamaan niitä jossain liikkeessä ja tulin siihen tulokseen että ne ovat täydelliset (vaikken oikeassa maailmassa todennäköisesti osaa korkkareilla kävellä).. XD

elea

kyllä niistä vain addut tulee mieleen, varsinkin sellaiset naisten kevyemmät mallit, ei sille mitään mahda.
3 raitaa ja varressa Parikan kengissä neljäs raita, aivan kuin adidaksellakin varren yläosassa merkin alla, muuten vaaleassa pohjavärissä.

en jotenkaan jaksa uskoa, että tämä oli Parikalta vain ajattelematon vahinko, vaan kokeilu. Kepillä jäätä ja huonosti kävi. Jos kerran alan opiskelijoille jo sanotaan, että välttäkää kolmea raitaa,niin tuskin Parikan tasoiselta suunnittelijaltakaan tämä on ohi mennyt.

n

Hhhhhmmm... markkinointialan ihmisenä on aivan selvää, että KOLME raitaa yhdistetään Adidakseen. En ymmärrä kuin Minna P., joka on suunnittelija ei ymmärrä asiaa.

Unknown

Ja Adidaksen kolmen raidan oikeus on laajennettu myös neljään raitaan. Viime kesänähän oli juttua, että se haastoi West Coast -merkin neljän raidan käytöstä.

Missä menee raja?

Musta noi näyttää adidaksen kengiltä. Jos adidas tekis korkkareita, ne näyttäis tolta. Viimisenä noi nyt Parikoiltä näyttää, todellakin enemmän "adidas gone heels" :D Harvinaisen rumat parikoiksi.

Kysyin myös poikaystävältä arvaa mikä merkki, se sano heti adidas. Ennen superstareja vertaisin näihin (ilmeisesti ne tekee korkkareita!):

http://s5.thisnext.com/media/largest_dimension/F7F9B068.jpg

Se jonka mielestä on "lapsellista" ja typerää" tulisi ajatella että Adidaksen kokoinen yritys ei voi jättää huomauttamatta asiasta. Ei kai ne sitä tavaramerkkiä ois rekisteröineet jos seurantaa ei olisi tai sille ei olisi mitään syytä. Olisi enemminkin väärin olla puuttumatta, ja kyllä mäkin omaa tavaramerkkiäni puolustaisin kaikenlaista kopiointia vastaan. Kynsin hampain ja monin rumin keinoin :D Opiskelen alaa, joka enkä antaa vähän perspektiiviä.

IvanaHelsinki -juttu on täysin naurettava, suunnittelijankin nimi on Ivana, ei ymmärrä. Ihmettelen voisiko esim. nimen Maria rekisteröidä ja kieltää muista käyttämästä sitä bisneksissä, vaikka varmaan joka kymmesen maailman naisista omaa tuon nimen?