Perillä ollaan, 24 tuntia valvoneena ja hysteerisen ylipirteänä! Aloitetaan puisevalla faktalla auton vuokraamiseen liittyvillä jutuilla, koska ne ovat nyt tuoreena mielessä. Kuvituksena tämän päivän maantieltä napattuja otoksia, ei olla varsinaisesti käyty vielä missään, raahauduimme ainoastaan hotellille ja huomenna sitten fresh start. Oli muuten aika jännittävä ukkosmyrsky matkalla Chicagosta Jolietiin, tienvarsilla oli kahtia haljenneita puita ja himpura vieköön salamatkin ovat täällä suurempia!


Auton vuokraaminen on jenkeissä suht edullista. Paitsi jos et jätä autoa samaan pisteeseen mistä sen noudit. Vuokraamojen sikamaiset one-way feet saattavat olla jopa enemmän kuin itse auton vuokrahinta, joten vertailemalla ja tutkimalla säästää pitkän pennin.

Meillä oli auto vuokralla 22 vuorokautta. Vuokrahintaa tälle pätkälle kertyi 876 euroa. Auton kokoluokka oli keskikokoinen, eli 4-ovinen peruspirssi mihin mahtuu 2 suurta matkalaukkua takaluukkuun. Vaikka kuinka himottaisi vuokrata suuri ja mukava SUV eli katumaasturi, kannattaa pitää järki päässä jollei halua maksaa itseään kipeäksi bensakulujen suhteen. Koska bensaa nuo jättiautot todella imevät. Etenkin jos on reissun päällä kaksistaan, perusauto toimii vallan hienosti. Suuremmalla matkaseurueella toki tarvitsee tilaa enemmän, mutta silloin myös kustannuksetkin jakaantuvat useammalle eli SUV voi olla ihan hyvä idea. Ja minusta tämä meidän perusautokin on ihan hervottoman kokoinen, groovy kiiltävä musta Chrysler 200.


Toisaalta en lähtisi liikenteeseen millään halvimmalla mahdollisella pikkukipolla, koska olisi suht kuumottavaa suhistaa 8 kaistaisilla teillä aivan uskomattoman suurien maasturien ja rekkojen välissä, jotka ajavat joko lujaa tai vielä lujempaa. Eli autossa ei kannata säästää liikaa, säästää kannattaa ainoastaan one-way feessä.

Route 66 reissaajat eivät yleensä palaa samaa reittiä takaisin, emme mekään. Auto vuokrattiin Chicagon lentokentältä ja palautetaan 22 päivää myöhemmin Los Angelesin lentokentälle. Näin ollen maksoimme myös sen one-way feen.

Autovuokraamoja vertaillessani one-way fee vaihteli samalle Chicago - Los Angeles pätkälle 250 dollarista jopa 1100 dollariin! Eli voitte kuvitella kuinka yksi toisensa jälkeen hylkäsin kaikki yli 500 dollaria rokottavat vuokraamot listaltani ja päädyin lopulta Nationaliin, missä on vakiona 250$ yhden suunnan maksu. Bingo!

Rahastuksen makua -erikoisuutena kannattaa huomioida myös "A Customer Facility Charge of USD 8.00 per day", joka ei kuulu vuokrauksen hintaan vaan se maksetaan autovuokraamolle paikan päällä. Tarkoittaen että jos autovuokraamo sijaitsee lentokentällä, joudut maksamaan kyseisen summan (meillä yht. 176$ lisäkustannus), eli pitkän reissun tekijöiden kannattaa harkita vuokraamoja jotka eivät ole lentokentillä, jos vaan riittää mielenkiintoa seikkailla kaupungille hakemaan autoa. Minä totesin että voi kerpele taas kerran, mutta ei ole aikaa lähteä eksymään kaupungillekaan, joten rahat tiskiin sitten vaan.


Jos joku on menossa jenkkilän kiertoajelulle ja aikoo palauttaa auton samaan pisteeseen mistä sen nouti, eikä täten joudu huolehtimaan one way feesta, voi tutkiskella autovuokrausta esimerkiksi seuraavilta sivuilta, muussa tapauksessa suosittelen Nationalia.

eAutovuokraamo

Autoeurope

Molemmissa on suomenkielinen palvelu, ja molempia ovat ystäväni suositelleet, eli uskallan mainita ne myös tässä. Välittäjäfirmoilla on usein vaihtoehtona maksaa varausmaksu heti (~100 euroa) ja loppu veloitetaan luottokortilta muutama viikko ennen matkaa. Näiden kahden sivuston ongelmana on, että ne eivät näytä one way feetä etukäteen, vaan se kerrotaan vasta jälkikäteen. Tilauksen voi silloin vielä toki peruuttaa, mutta todennäköisesti fee on joka tapauksessa lähempänä tonnia. Eli nämä sivut toimivat parhaiten kiertomatkalaisille.

Olisin voinut tehdä vuokrauksen suoraan Nationalin omiltakin sivuilta, mutta päädyin kuitenkin Ebookersin sivuille. On todennäköisesti helpompi selvitellä mahdollisia sotkuja asiakaspalvelun kanssa täällä käsin. Ebookersin autohaku näyttää heti jokaisen vaihtoehdon kohdalla one way feen suuruuden, joten siitä on helppo klikata halvin = Nationalin auto ostoskoriin. Auton vuokrahinta maksetaan heti varausta tehdessä, mutta one way fee+verot vasta paikan päällä.

Huomioitavia asioita:

- tarkista auton vuokrausehdoista että hintaan kuuluu kunnon vakuutukset. Vähintään CDW (autolle aiheutuneet vauriot) mutta mielellään LDW (autolle tapahtuvat vauriot ja lisäksi murto/varkaus) ja SLI (toisen osapuolen vakuutus esimerkiksi kolaritilanteessa). Luonnollisesti vakuutus ei korvaa känässä ajelusta ja muusta typerästä sekoilusta aiheutuneita ongelmia. Tarkista vakuutusehdoista mitä vakuutus ei kata, listalla voi olla esimerkiksi lasi-, rengas-, ja pohjavauriot, joten omalla harkinnalla haluatko ottaa riskiä näiden suhteen vai ostaako lisävakuutuksen.

- nuori kuski tarkoittaa alle 25-vuotiasta. Nuoren kuskin on mahdollista vuokrata auto, mutta siitä veloitetaan usein melko suurikin lisämaksu, koska nuoret koetaan liikenneriskiksi. Suomesta käsin vuokrattaessa kannattaa tutustua esimerkiksi Kilroyn tarjoamiin pakettidiileihin. Alle 21-vuotias ei saa autoa ollenkaan.

- alle 3 kk kestävillä reissuilla USA:ssa selviää pääsääntöisesti yhdistelmällä passi + normaali ajokortti. Lait kuitenkin muuttuvat jatkuvasti, ja eri osavaltioilla saattaa olla täysin erilaisia säädöksiä, ks. esimerkiksi Autoliiton tiedote Floridaa koskien. Et tarvitse mitään liitteitä ajokorttiisi, EU-kortti kelpasi hienosti.

- normaalisti auton lisäkuskeista veloitetaan lisähintaa, se voi olla esimerkiksi 9$/päivä. Jos autoa ajaa joku muu kuin ennakkoon merkitty kuski, ja autolle sattuu jotain, on vaarana että vakuutus ei korvaakaan vahinkoa. Joten suosittelen lämmöllä ilmoittamaan lisäkuskit heti autoa noutaessa, jos aiotte jakaa ajourakkaa. Pidä kuitenkin vuokra-autoa bookatessasi silmät auki tarjousten varalta, joskus hintaan saattaa kuulua lisäkuski / GPS / tankillinen bensaa. Esimerkiksi eAutovuokraamon autolistauksessa on heti nähtävillä nämä erikoistarjoukset.

- paperikarttojen rinnalle kannattaa hommata autoon navigaattori. Vuokraamot tarjoavat kyseistä vehjettä melko rapsakkaan päivähintaan, joten vähänkin pidemmällä reissulla kannattaa harkita josko ajaa ensimmäiseen supermarkettiin ja ostaa oman navigaattorin, maksaa n. 100$. Ja sen voi myydä reissun jälkeen eteenpäin seuraaville matkaan lähtijöille. Hyviä paperikarttoja saa huoltoasemilta. Me suunnistettiin ensin iPhoneen ladatulla Illinoisin kartalla lentokentältä hotellille, ja käytiin sitten ostamassa lähimarketistä TomTomin navigaattori Pohjois-Amerikan kartoilla. Myydään se sitten reissun jälkeen etiäpäin. Kysäisin Suomessa Verkkokaupasta olisiko heillä ollut myydä naviagaattoria P-Amerikan kartoilla, mutta myyjä sanoi että niitä ei enää ylipäänsä myydä Suomessa valmiilla kartoilla, vaan pitää ostaa ensin laite ja sitten maksaa karttalatatuksesta suunnilleen uuden navigaattorin verran, eli oikeasti fiksuin vaihtoehto on osta aparaatti vasta täältä, ja sietää vähän jännittävää ensimmäistä suunnistusta lentokentältä ulos.

- luottokortti. Ei luottokorttia, ei vuokra-autoa. Kuljettajan nimissä oleva luottokortti tarvitaan vakuutta varten, ja tätä ei ole kiertäminen. Vuokraamo voi jäädyttää luottokortiltasi usean sadan panttimaksun, joka vapautetaan matkan jälkeen kun auto palautetaan ehjänä takaisin. Tätä summaa et voi käyttää matkan aikana mihinkään, se on lukittuna kortillasi. (Huom. National ei tehnyt tätä panttimaksuvarausta lainkaan, taas pisteet Nationalille).

- tarkista vuokra-auto huolellisesti ennen matkaan lähtemistä, ettei mahdollisia olemassa olevia naarmuja ja vikoja laiteta sinun piikkiisi, ja kerro niistä työntekijöille heti + pyydä merkinnät papereihin.

- liikennesäännöt ovat muuten Suomea vastaavat, mutta punaisilla liikennevaloilla saa (jollei erikseen kielletty) kääntyä oikealle. Silloin toki olet väistämisvelvollinen.

- pidä autossa käteistä mukana, joillain teillä kerätään tietulleja. Esimerkiksi Chicagosta ulos ajettaessa on lähes jokaisessa exitissä tullimaksut edessä. Käytännössä toimii niin, että ajelet normaalisti navigaattorin neuvomaa reittiä, ja sitten kun TOLL merkinnöin varustetut kyltit ovat edessäsi, valitse linjaksi CASH $ eli maksat käteisellä. Ojenna tullivirkailijalle rahat (1,50$) ja portti aukeaa, hyvää matkaa.

- tankkaaminen on ihan oma taiteenlajinsa. 99% bensa-asemien tankkausautomaateista kysyy luottokortin kaveriksi ZIP-koodia (ZIP code). Tarkoittaa siis kyseisen kortin laskutusosoitteen postinumeroa. Luonnollisesti suomalaiset postinumerot eivät käy. Tämän voi yrittää kiertää näpyttelemällä  automaattiin minkä tahansa jenkkiläisen postinumeron, me esimerkiksi käytimme random kauppakuitista löytynyttä Carlinvillen postinumeroa 62626, koska se oli helppo muistaa. Mutta vitsi tässä postinumeroarvonnassa on siinä, että osaan automaateista homma ei toimi eurooppalaisten luottokorttien kanssa lainkaan. Tarkoittaa siis sitä, että on käveltävä sisälle tiskille, kerrottava myyjälle että haluan tankata esimerkiksi 40 dollarilla bensaa, maksettava kyseinen summa tiskille ja sitten palata tankkaamaan. Summaa ei voi jättää avoimeksi, vaan se pitää määritellä etukäteen. (Jos jostain syystä tankki täyttyisi ennen esimerkiksi tuota 40 dollarin rajaa, pitää juosta taas sisälle vinkumaan palautuksia). Mutu-tuntumalla sanoisin että noin 40% bensa-asemista Carlinvillen postinumero toimi, ja 60% joutui juoksemaan sisällä.

- saitko parkkisakon? Ei hätää, löytyykö sinulta shekkivihko? Ai ei? No ei meiltäkään. Meidän saamaan yhteen hiivatin 20$ parkkisakkoon käytettiin niin uskomaton määrä aikaa, itkua ja hampaiden kiristelyä, että ottakaa neuvostani vaarin: jos saat parkkisakon, mene samantien lähimpään pankkiin ja tee rahalähetys sakon ohjeistuksen mukaan. TEE SE! Pankissa kyllä osataan toimia parkkisakon kanssa. Äläkä vitkuttele, sakko tuplaantuu 5 päivässä, sitten triplaantuu ja niin edelleen. Äläkä kuvittele että voit jättää sen maksamatta, sillä maksamattomasta sakosta menee lopulta haastelappu ja roimat korkolaskut autonvuokrausfirmalle, jotka veloittavat koko iloisen summan luottokortiltasi jälkikäteen. Kyllä, juuri näin käy. (En jaksa vuodattaa koko tarinaa, mutta meitä neuvottiin joka ikisessä paikassa virheellisesti, sekä Nationalilla, että Albuquerquen pysäköinninvalvonnassa, ja nyt tilanne on se, että odotellaan sitä haastelaskua luottokortille. Kaikki tämä olisi vältetty, jos kyseisten lafkojen asiakaspalvelijat eivät olisi puhuneet p*skaa että kyllä me voidaan se sakko hoitaa kun palautatte autoa, maksatte vaan meille sen suoraan.) ELI MENE PANKKIIN SAKON SAATUASI!


Vuokraatko auton Chicagon lentokentällä? Homma kulkee näin.

Kävele ulos terminaalista, ja heti ovien edessä on ensimmäisellä väylällä taxeja. Vuokraamojen bussit kulkevat seuraavaa kaistaa heti taxien jälkeen, eli siihen vaan tien yli odottamaan että oman vuokraamon tarroilla varustettu bussi saapuu. Hyppää kyytiin (maksuton) ja jää pois kun vuokraamosi pysäkki kuulutetaan. Alamo ja National toimivat samalla bussilla.

Nationalin palvelutiski löytyy sieltä minne bussi sinut jättää. Muista luottokortti ja ajokortti. Vuokraamon asiakaspalvelija yrittää todennäköisesti myydä sinulle kalliimpaa autoa kuin olet varannut, ja kaikkia mahdollisia lisävakuutuksia, eli älä hämäänny näistä vaan kerro että pysytään varauksen mukaisessa suunnitelmassa ja sinulla on kaikki tarvittavat vakuutukset jo hallussa, kiitos vaan. Paitsi tietty jos haluat laittaa lisää nippua tiskiin urheiluautosta, mutta varmaan olet jo kotona autoa varatessa miettinyt hintaluokan valmiiksi ja tehnyt bookkauksen sen mukaan.

Kun homma tiskillä on valmis, asiakaspalvelija ohjaa sinut oikeaan autoriviin valitsemasi kokoluokan mukaisesti, sitten vaan katsot mikä auto miellyttää eniten, hyppää rattiin ja aja ulosmenotiskille missä kyseinen auto rekataan juuri sinulle. Ja ei muuta kuin matkaan!

Budjettilaskelma 22vrk Chicago - Los Angeles:

  • Vuokra (sis. vakuutukset): 876 euroa
  • One-way fee + verot 200 euroa
  • viedään sun massit eli Customer Facility Charge 8$/päivä
  • Bensakulut 4000km n. 300 euroa
  • navigaattori 100e (mutta tämän voi myydä eteenpäin tuleville road trippaajille kun matka on ohi)

***
Klikkaa tästä auki kaikki Route 66 -postaukseni (niitä on paljon).

Kommentit (24)

Rupu

Hyvä postaus! Lisäisin vielä, että osavaltion sisällä oneway feetä ei välttämättä ole, ainakaan californiassa. On myös joitakin poikkeuksia, kuten california/nevada joiden välille feetä ei myöskään aina ole. :)

Me ajeltiin talvella californiassa ja nevadassa, ja selvittiin erittäin hyvin google mapsilla jota käytettiin samsung galaxy notella, ilman nettiyhteyttä. Pari kertaa kun piti seikkailla liittymäviidakoissa losissa katsottiin googlesta sanalliset ohjeet etukäteen. Vaatii toki vähän viitseliäisyyttä verrattuna navigaattoriin mutta oli ihan hauskaa. :D

Kiitos tästä! Ihan mielettömän hyvät ohjeet, tästä on varmasti hyötyä! Innolla odottelen seuraavia postauksia, ihan superkivaa reissua teille! :) muutaman vuoden sisällä olisi myös tarkoitus lähteä kavereiden kanssa reissuun, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita!! :)

Rytsis

Meillä oli auto Dollar -nimisestä autovuokraamosta, eikä siellä mitään one way feetä ollu.. Halaba oli ku saibua :)

Miira

Juuri tällaisia hyvien matkapostauksien pitääkin olla! Tästä voisi ottaa oppia esim. eräätkin Rantapallon "matka"bloggarit..

Upeaa ajomatkaa ja paljon huikeita kokemuksia!

Santtu

Sen verran vielä lisään, että yleensä jenkkivuokra-autoissa on jo usein jo tietullitarra olemassa,tai sellainen käännettävä härpäke ikkunassa. Jos aikoo vältellä tietulleja, niin silloin kannattaa jättää härpäke ylös (ja maksaa käteisellä/kortilla), mutta jos vähänkin ajaa tollroadeja, niin silloin se kannattaa (siinä on joku n. 15 taalan kertamaksu, peritään autoa palautettaessa tai joskus myös sisältyy jo vuokraan). Osa tollroadeista saattaa olla viisikin taalaa...

Ajettiin viime kesänä Chicagosta Los Angelesiin, osittain Route 66 myöten ja aika lailla samaa reittiä kuin tekin :) Ihana reissu! Suurella mielenkiinnolla jään seuraamaan tulevia postauksiasi. Suosittelen käyntejä eri kansallispuistoissa (mm. Petrified Forest, Death Valley, Grand Canyon) Näihin saa maksaa tosin hunajaa sisälle, mutta kerralla voi ostaa vähän kalliimman hintaisen lipun jolla pääsee muistaakseni viiteen eri kansallispuistoon sisälle. Tässä siis voi säästää. Ihanaa matkaa teille :)

Paula

IHANAA että oot tehnyt näin perusteellisen jutun tästä! Respect :) Pistää aina vihoiksi sellaset puolikkaat ohjeistukset/vinkit tällaisiin juttuihin, missä oletetaan, että lukija tietää jo loput puolet asiasta. Eli KIITOS :) Ja ihan mahtavaa reissua. Ois niin mahtavaa päästä samanmoiselle joskus :)

Nainen

Ajattelin juuri samaa! Mutta hyvää matkaa teille! Näitä on ihan todella kiva lukea täältä omalta sohvaltakin. :)

HeliJ

Liikennesääntöihin vielä sellainen huomio, että on myös osavaltiokohtaisia liikennesääntöjä. Esim. Coloradossa saa kääntyä punaisilla myös vasemmalle, jos on kääntymässä yksisuuntaiselta tieltä toiselle yksisuuntaiselle tielle. Noita osavaltion omia säänöjä onkin hankala tietää, kun ne on jossain niiden omissa tieliikennelaissa kirjattuna. Maltti on valttia tässäkin asiassa!!
Oikein hyvää reissua teille - itse haluan vielä joskus saman reissun tehdä :)
Las vegas on mielenkiintoinen... :) Niin paljon nähtävää ja kitschiä että oksat pois! Tuon Route 66-reissun lisäksi haaveilen, että uusisin vihkivalat mieheni kanssa Vegasissa drive-thru -kappelissa Elvis-imitaattorin siunaamana :) Käykää ihmeessä tsekkaamassa Venetian-hotellin aula... Vähän toista maata kuin mihin olin tottunut. Ja sitten jos haette Vegasissa hyvää aamiaispaikkaa, niin Peppermill Stripillä!
Have fun!!

meea

Millä lentoyhtiöllä lennätte? Menittekö suoraan chicagoon vai vaihdolla? (finnair ei vissiin ainakaan mee suoraan helsingistä chicagoon/ ei tuu suoraan losista helsinkiin..?)

Erika

En ole menossa sinnepäin, mutta nautin vaan järjestelmällisyydestäsi ja budjetistasi. Määkin on supertarkka näissä asioissa ja löydän aina halvimmat jutut. :D

heartbeat

Loistava postaus! Tuskin koskaan lähden ko matkalle, mutta oli tosi mielenkiintoista juttua! Näin hyvin tehdyt reissujutut kiinnostaa aina, joten innolla odotan seuraavia!:)

Tupu

Itse autoilin viime talvena Floridassa. Meillä oli autossa SunPass (osavaltion oma sähköinen tullinkeräys) ja sai siis ajella tietulleista suoraan läpi. Ne tullimaksut sitten velotettiin luottokortilta parin kuukauden kuluttua parissa erässä. (Tähän väliin haluaisin huomauttaa, että kannattaa säästää kaikki vuokrauksen asiakirjat pitkään, eikä tehdä niinkuin minä ja viskata ne roskiin kuukauden kotona olon jälkeen - on vähän tylsä yrittää selvittää sitten enää että mitä sieltä luottokortilta taas valoitetaan.)
Mulla ei myöskään tehty luottokortille mitään katevarausta, luottokortin halusivat toki autoa noudettaessa nähdä.
Kyllä siellä rapakon takana on helppo ja mukava autoilla. Liikennekäyttäytyminen on jotain ihan muuta kuin täällä Suomessa pk-seudulla. Ihmiset on Jenkkilässä yleistettynä huomattavasti ystävällisempiä ja kohteliaampia, tilaa saa autolla aina ja heti jos pitää esim. kaistaa vaihtaa. Jos joku epäröi omia ajotaitojaan eikä uskalla sen takia reissuun lähteä, niin Jenkeissä uskaltaa mun mielestä kokemattomampikin kuski autoilla, varsinkin kun manuaalivaihteita ei vuokraamoissa tunneta ;)

XxxXx

Ja Losissa on sitten ihan erilainen ajotyyli, todella aggressiivinen, siellä ei hevillä tilaa anneta, se pitää itse ottaa :D

AnnikaK

Autoa noutaessa kannattaa olla todella tarkkana! Vuosi sitten Aviksella yrittivät ainakin aina myydä kaikkea extraa (erityisesti lisä-vakuutuksia) + salakavalasti upgradesivat auto-valinnan pelkästään toteamalla mikä automme on. Olisi pitänyt siinä tiskillä osata kyseenalaistaa ilmoitettu auto vs. oma varausvahvistus. Auton palautuksen jälkeen olikin kiva reklamoida sekä varaus- että palautuspaikkaan (jotka tottakai olivat eri osavaltioissa) ja US- ja EU-asiakaspalveluihin :D

katjuska

Oikeesti, iso sydän ja kiitos tästä ja kaikista muistakin Route 66 -postauksista! Mies on lähdössä Jenkkeihin ja vuokraa auton, tähän oli aivan ylivoimaisesti parhaiten koottu ne tärkeimmät jutut. Olet ollut suureksi avuksi! :)

Satu

Vieläkö sulla on toi jenkkien navigaattori? Olisin kiinnostunut ostamaan sen ensi kesän reissua varten!

Elias Tapani Karhu

Täytyy hieman korjata kirjoitustasi luottokorttien osalta. Lähes kaikista vuokraamoista saa vuokrattua ilman luottokorttia. Tietysti usein on joitakin ylimääräisiä ehtoja. Esim muutaman satasen pantti. National vuokraa ilman luottokorttia jos vuokraajalla on myös lentolippu kotimatkaa varten ostettuna. Oikeastaan en ole löytänyt yhtään suurta autovuokrausfirmaa jenkeistä joka ei vuokraisi myös ilman luottokorttia. Toki esim Hertz ei anna silloin kaikista kalleimpia autoja. Yleinen luulo on ettei onnistu ilman, mutta näin se vaan käy.
Muuten kirjoitus oli kyllä mainio ja varmasti auttaa monia.
One way fee on usein järkyttävän kallis mutta siihen löytyy selitys. Jos auto vuokrataan vaikkapa Los Angelesista ja palautetaan New Yorkiin, vuokraamo joutuu lähettämään auton rekalla takaisin Californiaan koska autoa ei voi vuokrata jos se on toisen osavaltion rekisterissä.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa