Paino kuriin, iho kirkkaaksi ja ruoansulatukseen vauhtia: Kymmenen veganismin terveyshyötyä

Vegaaninen, eli täysin kasviperäinen ruokavalio on nyt trendikkäämpää kuin koskaan. Trendikkyydestä viis - tämä ruokavalio tekee ihmeitä ympäristölle, eläimille sekä omalle terveydellesi. Oletko jo tietoinen näistä veganismin terveysvaikutuksista?

1. Ehkäisee tulehdusta

Useat krooniset sairaudet ovat seurausta elimistössä olevasta tulehdustilasta. Täysin kasviperäisen ruokavalion noudattamisen on todettu helpottavan tulehduksellisia kipuja.

2. Parantaa ruoansulatusta

Kun huolehdit vatsasi toiminnasta, edesautat myös elimistön kykyä sulattaa ja imeä itseensä ravintoaineita. Liha säilyy ihmisen ruoansulatusjärjestelmässä useita päiviä, mutta kasviperäisen ruoan sulattamiseen kuluu yleensä ainoastaan 6-8 tuntia. Muistathan kiinnittää huomiota myös kuitujen saantiin ja lisätä samalla veden nauttimista.

3. Voi pidentää ikää

Kun aineenvaihdunta on kunnossa, toimii elimistö huomattavasti paremmin. Vuonna 2013 tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että vegaaniruokavaliolle tyypillisten laadukkaiden ravintoaineiden runsaalla nauttimisella on yhteys pidempään elinikään.

4. Vähentää diabetesriskiä

Monivuotisessa, yli 40 000 henkilölle tehdyssä tutkimuksessasaatiin selville, että vegaanista ruokavaliota noudattavien riski sairastua diabetekseen oli jopa neljä kertaa pienempi kuin lihansyöjillä.

5. Helpottaa reuman oireita

Tulehduksellista reumaa sairastavien kannattaisi ehdottomasti noudattaa vegaanista ruokavaliota, sillä sen on todettu helpottavan taudin oireita. Aikaisempien tutkimusten valossa reumaatikkojen paras ystävä näyttäisi olevan sekä vegaaninen, että gluteeniton ruokavalio.

6. Vähentää sydäntautien riskiä

Kasviksista koostuva ruokavalio on loistava antioksidattien lähde - ja se puolestaan voi vähentää sydäntautien riskiä merkittävällä tavalla. Kasviperäistä ruokavaliota noudattavien naisten sekä miesten onkin todettu kuolevan vähemmän todennäköisesti sydäntauteihin kuin lihaa ruokavaliossaan suosivien. Bonuksena vegaanien verenpaineen on todettu olevan matalampi kuin epävegaanista ruokavaliota noudattavien.

7. Tukee painonpudotusta

Vegaanisen tai vegetaarisen ruokavalion ja painonpudotuksen välille ei ole toistaiseksi onnistuttu piirtämään aivan suoraa syy-yhteyttä kliinisissä tutkimuksissa. Tästä huolimatta terveellisten ja kasviperäisten ruokavalintojen suosiminen usein johtaa painoindeksin laskuun. Usein kasviperäinen ruokavalio vaatii hieman enemmän suunnittelua sekä terveellisimpiä valintoja - eli siis tärkeitä ainesosia terveellisen elopainon ylläpitoon.

8. Lisää ravinteita elimistössä

Kasvisten, hedelmien sekä täysjyvän nauttiminen ruokavaliossa hellii kroppaa mitä erilaisempien ravintoaineiden muodossa. Sen ansiosta elimistöön päätyy vähemmän tyydyttyneitä rasvoja. Ja sen minkä menetät tyydyttyneissä rasvoissa, saat takaisin kuidussa, antioksidanteissa, kaliumissa, folaateissa, proteiineissa (kyllä, myös kasvisruoka sisältää niitä), magnesiumissa sekä esimerkiksi C- ja E-vitamiineissa.

9. Parantaa fyysistä hyvinvointia

Terveelliset ruokavalinnat näkyvät myös ulospäin. Vegaanisen ruokavalion on todettu parantavan kynsien kuntoa, vahvistavan hiuksia, helpottavan PMS-oireta sekä kirkastavan ihoa. Vegaaniksi ryhtyminen tarkoittaa myös parempaa tuoksua - lihan ja maitotuotteet ruokavaliosta poistamalla parannat merkittävästi sekä hengityksen että kropan tuoksua.

10. Vähentää allergiaoireita

Maitotuotteiden, lihan ja kananmunien vähentäminen ruokavaliosta on usein yhdistetty vähentyneisiin allergiaoireisiin. Monet vegaanit kertovat myös kärsivästä huomattavasti harvemmin vuotavasta nenästä.

Vieläkö epäröit? Vegaaniuden tämänhetkisestä trendikkyydestä huolimatta kyseisen ruokavalion nimeen ovat jo pitkään vannoneet monet eri aloilla mainetta niittäneet julkisuuden henkilöt. Vannoutuneita vegaaneja ovat monien muiden lisäksi Oscar-palkittu näyttelijä Natalie Portman, kaikkien aikojen eniten ansainnut pokeriturnauspelaaja Daniel Negreanu, Yhdysvaltain ex-varapresidentti Al Gore sekä muusikko Moby.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Maitotuotteiden, lihan ja kananmunien vähentäminen ruokavaliosta on usein yhdistetty vähentyneisiin allergiaoireisiin. Monet vegaanit kertovat myös kärsivästä huomattavasti harvemmin vuotavasta nenästä.

Teemat