Kirjoitukset avainsanalla retkeily

Piipahdettiin viikonloppuna Kiviniityn Kotieläinpuistossa. Suosittelen Kiviniityn Kotieläinpuistoa kesäretkikohteena kaikille eläinrakkaille. Suomalaisten maatilan kotieläinten lisäksi puistosta löytyy erikoisempia eläimiä, kuten strutseja, poroja, jakkihärkä ja guanako. Kiviniityn Kotieläinpuiston mm. guanakot ovat ainoat yksilöt Suomessa. (kuva alla)

Alueella on myös jännittävä noidanmökki, autorata, ponitalutusta, peräkärryajelu, pomppulinnoja, keinut ja grillikatokset. Lapset ovat aina haltioissaan ja näkemistä riittää kyllä koko päiväksi pienten ja vanhempienkin lasten kanssa. Eläimiä rapsutellessa ja ihastellessa meni aikaa- kuorsaava villisika herätti suuret naurunrymäkät ja hilpeyden.

Useita eläimiä saa syöttää ja silitellä. Kaikista suurinta huvia olikin, kun strutsi nappasi nopeaa kädestä apilanlehden ja pehmoinen lammas nautti selvästi rapsutuksesta.

Alueella on myös kahvila ja grillikatoksilta löytyy vesipisteineet. Suosittelenkin pakkaamaan puistoon mukaan omat eväät, sillä jostain syystä aina retkellä eväät maistuu paremmalta. Jopa räiskälepannu ja mikro löytyy jokaisesta grillikatoksesta.

Kiviniityn Kotieläinpuisto on avoinna vielä elokuun loppuun viikonloppuna klo 10-18, katso lisää tietoa täältä. Ensi vuonna taas nähdään!

Kommentit (0)

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ

Päästiin Visit Ålandin kutsumana kokemaan perinteinen juhannus Ahvenanmaalla ja osallistumaan juhannussalon pystytykseen. Ahvenanmaa on meille lomakohteena yksi kotimaan suosikkikohde, jonne on helppo matkustaa. Juhannus on Ahvenanmaalaisille iso juhla ja oli upeaa päästä ensikertalaisena kokemaan perinteinen aito tunnelma lasten kanssa.

Osallistuimme Jan Karlsgårdenin ulkoilmamuseon juhannusjuhliin. Alue on täynnä upeita vanhoja rakennuksia 1700- ja 1800-luvuilta ja mökkeihin, pirtteihin, saunarakennuksiin ja riihiin pääsee kurkkimaan sisään museon aukioloaikoina. Alueella järjestetään juhannusjuhlien lisäksi muita tapahtumia ja pienessä kahvilassa kannattaa käydä maistamassa perinteistä Ahvenanmaalaista pannukakkua.

Juhannussalko löytyy lähes jokaisesta ahvenanmaalaisesta kylästä ja koristelu vaihtelee kylästä toiseen. Juhannussalon eri osien sanotaan symboloivan eri asioita ja salon koristeet tehdään yhdessä etukäteen. Kun juhannussalko on saatu pystyyn, sen juurella järjestetään tanssit. Lapset tanssivat innoissaan juhannussalon ympärillä ja kokemus oli varmasti kaikille ikimuistoinen. Vanhojen rakennuksien, tuulimyllyjen, kukkien ja meren äärellä koettu juhannus oli ainutlaatuinen.

Jan Karlsgårdenin ulkoilmamuseossa lampaat oli lasten suosikkeja, juhannustanssien ja pannukakun lisäksi. Alueella riitti paljon nähtävää ja olin haltioissani päästessäni kurkkimaan vanhojen rakennuksien sisään. Rakennukset on siirretty alueelle muualta, mutta ne istuvat maisemaan ja näyttää siltä, että ne olisivat olleet siinä aina. Alueella vieraillessa kannattaa käydä katsomassa myös Kastelholman linna,  Strömsö kokin perustama ravintola Smakbyn ja paikan tilapuoti.

Perinteinen juhannusateria käytiin syömässä Stallhagenin olutpaniomossa, jonka lounasta jokaisen Ahvenanmaalla poikkeavan tulisi käydä maistamassa.

Kommentit (1)

MEIDÄN MÖKKI JA KAUPUNKIKOTI

Tutut on maisemat. Käytiin juuri eilen kahvilla tuossa kahvilassa Jan Karlsgårdenin vieressä. Kovasti oli hiljaista, kun vertaa entisten kesien kävijämäärään. Mieheni on ollut vuosikymmenet töissä tuolla alueella, joten paikat ovat aika tuttuja minullekin.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Jokaisella tuo hyvänmielen lista on toki omannäköinen. Päätin perjantaina, että tänä viikonloppuna tehdään asioita, jotka saavat hyvälle mielelle ja niitä asioita tuli lopulta melkoisesti. Listalla oli koko perheen hyvänmielen juttuja sen laiskottelun lisäksi.. Retkeily auringonpaisteen siivittämänä, nuotiolla istuskelu, askartelu lasten kanssa ja herkuttelu- siinä muutama viime viikonlopun suurinta hyvän mielen tuojaa.

Viikonlopuiksi olen jättänyt tilaa paljon pelkästään oleilulle, sillä viikot on meillä nykyään aika aikataulutettuja lasten harrastusten ja töiden vuoksi. En ole suostunut toistaiseksi ottamaan yhtään harrastusta itselleni tai lapsille viikonlopuiksi. On ihanaa, kun viikonloppuisin on aikaa perheen kanssa huilata seuraavaa viikkoa varten. Aamupalat tuppaavat venyä puolille päivin ja vastapainona myös retkeillään metsässä. Ja kyllä tuon pienimmän kantaminen selkärinkassa oli ihan kunnon liikuntasuoritus..

Kotona muistona kukkakimppu tuolta "hyvänmielen" retkeltä ja energiaa, joka toivottavasti kannattelee vielä arjenkin keskellä. Toivon myös, että muistan tehdä näitä listan asioita useamminkin ja antaa aikaa mukaville asioille myös arkipäivisin. Edes silloin tällöin- siinä tavoitetta tälle viikolle!

Kommentit (1)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kun kerrankin pääsimme kahdestaan lomalle ja liikkumaan vaivattomasti ilman, että pitää pelätä jonkun tippuvan kallionkielekkeeltä alas (tai no pelkäsin minä hieman tuon toisen puolesta ;) Päätettiin ottaa lomasta kaikki irti.

Juosten, kävellen, patikoiden ja meloen. Kuulostaa melko "tervehenkiseltä" ja sitä se meidän loma pääosin olikin, unohtamatta tietty kaikkia ahvenanmaan herkkuja ja Stallhagenin olutpanimossa vierailua..

Niin sitä vain on ajat muuttuneet, että festareiden sijaan me suuntasimme tuhat kertaa mieluummin merelle melomaan. Parasta oli vetää lenkkarit ja "lökävaatteet" ylle ja haistattaa tuon taivaalliset omalle peilikuvalle. Aamulla herättiin aikaisin, että ehtii käydä muutaman patikointireissun ja oikein jäi harmittamaan, että Märketin majakkaretki ei vielä tällä kertaa onnistunut säiden vuoksi. Uskon silti vakaasti, että Märket vielä odottaa meitä ja pääsemme kokemaan sen joskus. Toivon ainakin tuhannesti niin, sillä paikasta olen kuullut niin paljon hyvää ja se turkoosin meren seassa kimmeltävä valkoinen majakka näyttää postikorttimaisen kutsuvalta kaikissa kuvissa.

Kaksi retkeä näistä Ahvenanmaalla koetuista oli kuitenkin ylitse muiden;
Getan vaellus ja melontaretki. Ahvenanmaalla kiertää monta merkittyä patikointiretkeä ja niistä kattavan reitit löytää täältä. Getan jylhällä vuorella on kuitenkin aivan omanlainen luonto verrattuna muuhun Ahvenanmaahan. Täällä kannattaa ehdottomasti ainakin pistäytyä huipulle autolla ajaen Soltunaan, vaikkei kävelyretki innostaisikaan. Huipulta lähtevä 5 km vaelluslenkki on suhteellisen vaativa korkeuserojen takia, mutta joka askeleen arvoinen.  Reitti johtaa kallioiden luolille ja vaellusretken aikana voi palata ajassa taaksepäin.

Reitti lähtee Soltunan kahvilan luota, jossa saatiin täytettyä termarit muutaman kahvikupin hintaan.  Kahvilasta saatu kartta kädessä ja reppu selässä lähdettiin reissuun auringonpaisteen saattelemana. Huomattiin heti, että reitti on hyvin viitoitettu ja täynnä nähtävää- "mikä ihmeen kivipelto tuolla on? huudahduksen jälkeen.." Reitillä voi kokea luonnon samanlaisena, kuin tuhansia vuosia sitten; kivipellot, laajat jääkauden aikojen muovaavat luonnon "amfiteatterit" kallioissa ja isot kivenlohkareet.  Täällä vähän pelkäsin- sillä kiipeilystä innostunut mr. Lehto oli jo kapuamassa pitkin kallioiden seiniä ja mietin mielessäni hätäpuhelun koordinaatteja..

Olin niin onnellinen, kun päästiin lopulta polun puoleenväliin, merenrantaan ja kallionkukkulan päälle istumaan. Juuri poimitut mustikat toisessa kädessä, kahvikuppi toisessa- edessä mitä mahtavimmat näkymät.  Alaspäin tullessa sitä kuljettiin hitaasti valokuvaillen ja nautiskellen, mutta ylöspäin mentäessä tahti olikin toinen.  Kamera unohtui reppuun ja koko matka melkein juostiin ylös asti kuntoilumielessä. Perille saapuessa oli voittajafiilis ylhäällä Getan maisemissa. Jokaisen askeleen arvoinen reitti ja mitkä näkymät! Oli luksusta mennä retken jälkeen Stallhagenin olutpanimon lounaalle. Vaihtaa puhtaat vaatteet ja päästä Brobacka gästhemiin nukkumaan.

Melonta kuuluu meidän kummankin suosikkilajeihin ja viimeisenä iltana pääsimme lähtemään pienelle melontaretkelle merelle- kiitos SGU (Baddelboden). Järvellä ja inkkarikanootilla melomienen on kuitenkin ihan oma juttunsa verrattuna tähän ja Ahvenanmaan luonto ainutlaatuinen mereltä käsin. Maarianhaminassa oleva Baddelboden vuokraa kajakkeja ja subbilautoja & järjestää kursseja. Koska päivä oli sateinen, lähdimme retkelle vasta iltapäivällä ja pakattiin tavarat kanoottisäkkeihin.

Melottiin kaksikolla ja ihailtiin reitillä Ahvenanmaalaista maalaismaisemaa, luontoa ja meren kohinaa. Kajakissa ollessa sitä on melkein yhtä veden kanssa- ilman mitään ylimääräisiä vempaimia. Nautin täydellä sydämellä meren rauhasta ja aalloista, ilman kiirettä yhtään mihinkään. Kunnes toinen huusi; "mikä ihme tuo on?" Kiljahdin ja hyppäsin paikallani hieman, sillä jättiläismäinen lintu liitää lehahti pään vierestä. Vasta pienen hetken päästä ymmärsin, että lentävä otus oli merikotka. Ei ihan jokapäiväinen näky kuitenkaan. Rantauduttiin sopivan näköiselle kalliolle ja pienen paussin jälkeen lähdettiin lipumaan takaisin kohti satamaa. Onnellisina ja ihmeissään kaikesta kokemasta Ahvenanmaalla.