Kirjoitukset avainsanalla terveys

Olen tänään nauttinut 2 desiä kasvismehua, ruokalusikallisen Molkosan-heravalmistetta sekä reilut puoli litraa yrittiteetä. Aloitin aamulla mehupaaston, jota aion jatkaa ainakin kolme päivää, kenties vielä neljännenkin.

Monet ihmiset kokevat, että paastoaminen lisää hyvinvointia. Myös tutkimusten mukaan mehupaasto vaikuttaa edullisesti veren rasva-arvoihin.

Paasto antaa suolistobakteereille tilaisuuden uudistua ja tervehtyä. Nestemäisen ravinnon ansiosta suolisto lepää, ja ärsyyntyneet limakalvot saavat mahdollisuuden parantua.

Jotkut kokeilevat mehupaastoa laihdutuskonstina, mutta itselläni ei ole sellaisia motiiveja. Raskaan, joka-aamuisen voimajoogaharjoituksen ja vegaani-ruokavalion takia olen jo karistanut kesän jälkeen muutaman kilon. Luulen, että ne ovat lähteneet kehoni rasvavarastoista, sillä lantio, vyötärö ja reiteni ovat kaventuneet aika paljon.

Henkilökohtaisesti halusin aloittaa paaston, sillä kesällä käymässäni joogaopettajakoulutuksessa sitä suositeltiin tehokkaana kehon puhdistuskeinona. Itämaisen viisauden mukaan erityisesti vuodenajan vaihtuessa olisi hyvä paastota. Virallinen syksyn alku, syyspäiväntasaus on ensi viikolla, joten nyt oli sopiva hetki paastolle.

Paastoa on nyt takana kuutisen tuntia. Aloitin aamun tekemällä itse suolihuuhtelun, joka on tärkeä osa paastoa. Se sujui yllättävän helposti: suolistooni hujahti kaksi litraa lämmintä vettä melkein huomaamatta!

Aamupalaksi join kasvimehua, johon meni 9 oman puutarhan omenoita, pari sellerinvartta, kuutisen lehteä lehtikaalta, viisi voikukan lehteä (jotka itämaisen terveystiedon mukaan puhdistavat maksaa), peukalonkokoinen pala inkiväärä, muutaman sentin pätkä kurkkua, muutama tuore mintunlehti sekä pikkusormen mittainen pätkä tuoretta kurkumaa, jota ilokseni löysin sattumalta Lidlin vihannestiskiltä.

Mehua tuli puoli litraa, mistä riittää koko päiväksi. Juon sitä 2 desiä aamulla sekä saman verran lounaalla ja päivällisaikaan.

Vihreän mehun jälkeen join detox-teetä, jota litkin nytkin tätä tekstiä kirjoittaesani. Mehun ja teen lisäksi aion juoda lounaalla ja päivällisellä vihanneslientä.

Äsken, ennen kuin aloitin teen juomisen, nälkä hieman kouraisi vatsaa mutta nyt on taas mukava olo. Vogelin  sivuilla olevan perusteellisen paasto-infopaketin mukaan useimmat ihmiset selviävät paaston ensimmäisestä päivästä ongelmitta, mutta sen jälkeen voi tulla väsynyt tai heikko olo. 

Joka tapauksessa aion sinnitellä paastolla ainakin tiistain loppuun, ellei jotain aivan yllättävää tapahdu! Kansainvälisten tutkimusten mukaan jo kolmenkin päivän paasto parantaa vastustuskykyä, sillä se lisää valkosolujen määrää veressä.

Katsotaan, kuinka käy... Onko sinulla kokemuksia mehupaastosta?

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Tällä viikolla on käyty mediassa kiinnostavaa keskustelua lisäravinteista. Aiheesta julkaistut jutut pysäyttivät, minä kun olen ollut lisäravinteiden suurkuluttaja.

Oli tullut aika kurkistaa omaan kaappiin ja pohdiskella päivittäistä lisäravinneannosta uusin silmin. Otan nykyään päivittäin

Bio Lattea

Kävin kesällä suolihuuhtelussa, minulla kun on aina ollut kenkku vatsa ja kärsin usein ummetuksesta. Sain silloin hoitajalta erinomaisia ruokavaliovinkkejä, joista Bio Latte on ollut ihan paras! Olen testannut sitä heinäkuusta asti.

Valmiste sisältää muun muassa psylliumia, mustikkajauhetta ja maitohappobakteereita. Psyllium on liukenematon luontainen kuitu, joka turpoaa kun joutuu kosketuksiin nesteen kanssa. Se lisää liikettä suolistossa ja samalla puhdistaa suolta. 

Otan tätä iltaisin ruokalusikallisen veteen sekoitettuna. Eron kyllä huomaa aamulla vessassa, jos Bio Latte on illalla unohtunut!

D-vitamiinia

D-vitamiinilisä on jo virallisissa terveysohjeissakin sallittu kaikille. Minä syön kesät talvet vähintään 50 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Osteoporoosi-diagnoosin jälkeen seerumistani mitattiin D-vitamiinipitoisuus ja luustoasioihin erikoistunut lääkäri suositteli minulle tämänsuuruista D-vitamiinilisää.

B-vitamiinia

Vaihdoin kesällä vegaaniruokavalioon. Kasvikunnan tuotteista saa muuten kaikki välttämättömät vitamiinit ja aminohapot paitsi B-vitamiinia.

Vaikka kaikilla meillä, jotka joskus olemme syöneet lihaa, on elimistössä varastossa B-vitamiinia pitkäksi ajaksi, aloitin kuitenkin varmuuden vuoksi ottamaan tätä B1-, B2-, ja B16-vitamiineja sisältävää ravintolisää.

K-vitamiinia

Suolihuuhteluhoitajani suositteli myös K-vitamiinilisää, kun hän sai lisää tietoa elimistöstäni.

K-vitamiini vaikuttaa luuston terveyteen, sillä se siirtää kalsiumia verestä luukudokseen. Ilman riittävää K-vitamiinia veressä oleva kalsium voi tarttua suonten seinämiin ja kalkeuttaa verisuonia.

Oen nyt testannut K-vitamiinilisää kesästä lähtien. Päälle päin sen vaikutuksia ei ole huomannut.

Haluaisinkin taas käydä luuntiheysmittauksessa, jotta saisin selville, ovatko nykyiset elämäntapani kunnossa osteoporoosin kannalta.

Kalsiumia

Samoin osteoporoosini takia syön päivittäin 500 mg kalsiumia, lääkärin määräyksestä.

Sen lisäksi juon 2-3 lasillista vitaminoitua kauramaitoa.

Magnesiumia

Olen viime aikoina taas ottanut magnesium-lisän ruokavaliooni, vaikka pidin siitä jonkin aikaa taukoa. Magnesiumia suositellaan paljon liikkuville, sillä se edistää lihasten toimintaa.

Tietojeni mukaan terveen ihmisen elimistöön ei kerry liikaa magnesiumia ruoasta tai valmisteista, joten tätä en aio jättää pois. Uskon, että sillä on iso merkitys myös vatsan toimintaan.

Verrattuna aikaisempaan olen jättänyt C-vitamiinin, sinkin ja omgegaöljyt pois. En huomannut C-vitamiini-sinkkivalmisteessa kuitenkaan mullistavaa vaikutusta ja uskon saavani nykyään ihan tarpeeksi hyviä rasvahappoja pelkästä ruoasta, olenhan kasvissyöjä.

Minkä verran sinä käytät ravintolisiä?

P.S. Muistathan osallistua arvontaani jättämällä kommentin blogipostaukseen viimeistään sunnuntaina 10.9. klo 21 mennessä. Voit voittaa lähes 50 euron arvoisen paketin tuoretta, käsintehtyä kosmetiikkaa!

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (1)

Uukka

liian vähän syön...talvisin D-vitamiinia sen 50mg ja ajoittain c+sinkki ...tuota Biolattea aion kokeilla, kun mun pitää nyt käyttää koko ajan ViSibliniä, jossa ei ole muuta kuin kuitua.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kun syysillat pimenevät, on helppoa käpertyä sohvannurkkaan herkkujen kanssa. Ilmiö näkyy sitten viimestään vuodenvaihteessa pikadiettien ja elämänmuutosten ruuhkana.

Olen löytänyt muutaman pienen kikan, joiden avulla tulee ihan huomaamattaan syötyä terveellisesti ilman suurta vaivaa. Muun muassa näiden avulla painoni on pysynyt suunnilleen samana koko aikuisikäni.

Nämä vinkit eivät ole mitään rakettitiedettä, ja suurin osa niistä lienee itsestäänselvyyksiä monelle:

1. Ota pienempi lautanen

Erityisesti buffet-ruokailussa mutta myös ihan tavallisella aterialla tulee helposti täytettyä lautanen kukkuroilleen, vaikka nälkä lähtisi vähemmälläkin. Jos syön yksin, otan mieluummin pienemmän lautasen kuin ison. Näin annoskoko pienenee ihan itsekseen.

Minulla nimittäin osa ruoasta ei mene nälän tyydyttämiseen vaan syön vain huvin vuoksi, koska ruoka on niin hyvää. Monesti huomaan, että nälkä on lähtenyt jo pienen lautasellisen jälkeen.

2. Juo ennen ateriaa lasi vettä

Yritän juoda vähintään pari litraa vettä päivässä. Sen lisäksi että vesi on monella tapaa hyväksi keholle, se myös täyttää kätevästi vatsalaukkua.

Toisinaan yritän juoda ennen ateriaa ensin lasillisen vettä. Silloin ihan fysiikan lakienkin mukaan vatsaan mahtuu vähemmän kaloripitoista ruokaa.

Samoin töissä, jos on kiire enkä pääse juuri silloin syömään kun nälkä iskee, yritän juoda muutaman kulauksen vettä. Sen avulla jaksaa ruokataukoon asti.

3. Täytä puolet lautasesta kasviksilla

Yritän itse noudattaa lautasmallia, jossa puolet lautasesta on täynnä mieluiten tuoreita kasviksia.

Vanha neuvo, mutta pitää edelleen paikkansa ja toimii täydellisesti. Kun syö ensimmäiseksi puoli lautasellista kasviksia, mahaan mahtuu vähemmän kaloripitoisia, raskaampia ruoka-aineita kuten perunaa tai pastaa.

4. Käytä pakastevihanneksia

Terveellisen ruokavalion perusta ovat kasvikset, joita virallisten suositustenkin mukaan pitäisi syödä puoli kiloa eli noin viisi omaa nyrkillistä päivässä.

Joskus este kasvisten käytölle on aika. Siksi ostan usein kaupan valmiita pakastevihannes tai -juuressekoituksia.

Valmiiksi pilkottuina ne ovat superhelppo tapa lisätä ruokaan kasviksia, ja myös asiantuntijoiden mukaan pakasteissa vitamiinit säilyvät oikein hyvin.

5. Varaa laukkuun terveellistä välipalaa

Minulla on aina käsilaukussani pähkinöitä, usein myös hedelmiä sekä välipalapatukoita. Näiden avulla pystyn välttämään sen iltapäivän kriittisen hetken, jolloin maha kurnii ja seuraavaan ateriaan on vielä pitkä aika.

Ilman terveellisiä välipaloja sorrun helposti ostamaan töiden jälkeen kotimatkalle mitä tahansa. Kun menee kauppaan nälkäisenä, välipalan terveellisyys ei ole ensimmäiseksi mielessä.

6. Keskity ruokailuun

Olen viime aikoina yrittänyt keskittyä ruokailuun. Se tarkoittaa, että en lue ruokapöydässä vaikka söisin yksin, vaan istun rauhassa pöydän ääressä ja maistelen sekä tuoksuttelen ruokaa.

Jos tekee jotain muuta samalla kun syö (esimerkiksi napostelee telkkarin ääressä) on helppoa syödä enemmän kuin tarvitsisi. Sitäpaitsi ruokailu on kokonaisvaltainen nautinto, kun keskittyy siihen, mitä tekee.

Miten sinä syöt näin syksyisin?

P.S. Muistathan osallistua arvontaani jättämällä kommentin blogipostaukseen viimeistään ensi sunnuntaina 10.9. klo 21 mennessä. Voit voittaa lähes 50 euron arvoisen paketin tuoretta, käsintehtyä kosmetiikkaa!

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (6)

Babette

Jos juot ennen ruokailua lasillisen vettä, laimenevat vatsahapot ja ruoka ei sula kovin hyvin. 

MiiMiia

Syysiltoina herkut kyllä kieltämättä enemmän houkuttelee! Pitäisi varmaan vaihtaa jäätelöannos jugurttiin ja marjoihin kun nekin ovat nyt parhaimmillaan. :)

Vierailija

Hyvä bloggari,

nämä ohjeet ovat varmasti toimivia sinulle, ehkä muillekin. Mutta mitenkään uusia oivalluksia ne eivät ole, enkä ole varma ovatko lehden lukijat  kiinnostuneita itsestäänselvyyksistä kokemusasiantuntijan näkökulmasta. Lukisin mielelläni aikuisen kirjoittajan blogia, joka ei ole omien iho- tai vatsaongelmien kuvausta ja niiden besserwisser-tyyppistä ratkomista vaan kykenisi tavoittamaan laajempia kokonaisuuksia oman navan ulkopuolelta. Arvostan rohkeuttasi tuoda asioita esiin, mutta oikeasti, ne eivät saavuta sitä tasoa joka olisi yleisemmin kiinnostavaa. Toivon menestystä elämääsi, poistun nyt tästä blogimaailmasta. 

Aino Pajukangas
Liittynyt9.9.2015

Hyvä vierailija, mielipiteesi on mielenkiintoinen ja herätti monenlaisia ajatuksia. Mielestäni teit täysin oikean päätöksen poistua blogimaailmasta.
Ennen kuin alat lähettelemään kriittisiä kommentteja lifestyle-blogeihin, kannattaisi hieman perehtyä siihen, mikä on lifestyle-blogi. Lifestyle-blogi kun nimen omaan käsittelee erilaisia ilmiöitä kirjoittajan oman elämän kautta.
(Jo Wikipediakin tietää, että "lifestyleblogi on henkilökohtainen, päiväkirjamainen tyyliblogi. Blogissa käsitellään kokonaisvaltaisesti henkilön elämäntyyliä: muotia, vapaa-ajanviettoa, musiikkia, matkailua, ihmissuhteita, sisustamista, matkailua ja ruokakulttuuria.")
Tämän blogin tarkoitus on tarjota lukijoille vertaistukea, iloa tai hyötyä omaa elämäämme koskevien oivallusten ja kokemusten kautta.
Blogin kommentit ovat tämän harrastuksen suola ja pippuri. Rakentavista kommenteista saamme itsekin usein iloa ja uusia ajatuksia.
Sen sijaan tämäntyyppisten kriittisten kommenttien kohdalla toivoisimme vain, että joku edes joskus uskaltaisi kommentoida suoraselkäisesti omalla nimellään. 
Toivottavasti sinulle sentään tuli parempi olo, kun sait kertoa mielipiteesi tänne blogiini?
Hyvää jatkoa sinullekin! Suosittelen, että pysyttelet tutumpien median lajityyppien tai esimerkiksi vakamielisen kirjallisuuden parissa :)

Kirjoitan blogia 13-vuotiaan tyttäreni kanssa: Sulassa sovussa

Blogimme myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Olen 43-vuotias, 3-4 kertaa viikossa liikuntaa harrastava normaalipainoinen mies. Kunto ja fysiikkani ovat muuten hyvät, mutta elinikäisenä vaivana minulla on oikesta jalasta alakouluikäisenä todettu Perthesin tauti. Jalkani leikattiin lapsuusaikana neljä kertaa, ja se jäi pysyvästi noin sentin lyhyemmäksi kuin vasen.

Perheemme viikonloppulomalla Savonlinnassa Spahotel Casinolla sain Fysiosatamalta kutsun tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan kartoitukseen*. Se on uudentyyppinen palvelu, jossa taustalla on urheilijoiden kanssa tehty harjoittelua optimoiva kartoitus.

Kartoituksessa fysio- ja jalkaterapeutti tutkivat asiakkaan ruumiinrakenteen ja fyysisen kunnon sananmukaisesti päästä jalkoihin, selvittävät eri lihasryhmien kunnon, toimintakapasiteetin ja kuormituksen antavat sen perusteella kuntoutusohjeita.

Fysiosatama on fysio- ja jalkaterapiapalveluita tarjoava yritys, joka toimii kylpylähotellin kanssa samoissa tiloissa. Tarjolla on terapiaa ja hoitoja niin urheilijoille, hemmottelua kaipaaville kuin perinteisten selkävaivojen kanssa tuskailevillekin. 

Minua tutkivat jalkaterapeutti Merja Kukkamäki ja hänen puolisonsa, fysioterapeutti Petri Kukkamäki, jonka neuvoja ovat saaneet useat suomalaiset maajoukkuetason urheilijat, mm. keihäänheittäjä Antti Ruuskanen.

Kroppani tarina tarjosi jotakin uutta jopa Petrille ja Merjalle. Kartoituksessa terapeutit laittoivat oitis merkille etukenoisen asentoni, toispuoleisen ryhtini ja vinon hartialinjani, joka on seurausta jalkojen pituuserosta.

Leikkausten jälkeen 80-luvulla en saanut kuntoutusohjeita tai mitään muutakaan selkeää liikunnallista neuvoa aikuisiän varalle. Tokko niitä olikaan.

Olen klenkannut 30 vuotta liikeradoiltaan rajoittuneella ja lyhyeksi jääneellä jalalla, joten ei ihme, että selkä on alkanut oireilemaan. Sekä selkää että jalkaa olen kuntouttanut fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja kuntosalilla käymällä viiden viime vuoden ajan.

Leikattu lonkka on myös huomattavan jäykkä ja jonkin verran tervettä lonkkaa heikompi, mikä aiheuttaa ylikuormitusta vasemmalle jalalle ja kipuja selkään. Selkärangassa Petri totesi myös lievän skolioosin.

Kiitosta sain keskivartalon lihasten hyvästä kunnosta, joka on paikallisen Balanssi-kuntokeskuksemme henkilökunnalta saamieni harjoitteiden tulosta. Jaloissakin on voimaa, myös leikatussa, mutta terveen jalan ylikuormituksen vuoksi oikean jalan käyttö on vähäistä. Lonkka on siksi jäykkä ja liikeradat suppeat.

Sain suureksi ilokseni selkeitä ohjeita siitä, miten kannattaa ryhtyä kuntouttamaan operoitua jalkaani ja kipuilevaa selkääni. Jalkaterapeutti  Merja antoi lisäksi suosituksen hommata kunnon työjalkineet sekä yksilöllisesti muotoillut tukipohjalliset. 

Tukipohjallisen kanssa kävelemään opettelu ja ryhdin suoristaminen vaatii terapeuttien mukaan paljon työtä. Siihen olen kuitenkin valmis, sillä sain Fysiosatamasta mukaani jotakin ihan uutta: toivoa terveemmästä, kivuttomasta huomisesta. Nyt tiedän, millä keinoilla sinne suuntaan!

*Testasin Fysiosataman palvelua veloituksetta blogiyhteistyönä.

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin 

Kommentit (1)

Sassa

Silmänympärysvoide on tärkein.ihossa huomaa kiristystä jos ei huomaa käyttää. Mukaan arvontaan.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 41-vuotias Aino on joogaopettaja ja PR-konsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa.
Hyvinvointia, kauneutta, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram