Tällä viikolla olen järjestellyt vaatekaappeja. Kun lajittelin omia vaatteitani hämmästyin, miten vähän uusia vaatteita kaappiini onkaan viime aikoina eksynyt!

Syynä niukkuuteen ei ole vain rahapula vaan uudenlainen ajattelumallini: olen soveltanut vaateostoksilla 30 kerran sääntöä, joka on kansainvälisen 30 wears -kampanjan pohjalla.

Törmäsin 30 wears -kampanjaan sattumalta netissä. Kampanjan on käynnistänyt englantilainen kestävän muodin sanansaattaja Livia Firth (joka sattumalta on myös mm. Notting Hill -leffasta tunnetun näyttelijä Colin Firthin vaimo.) Häntä on haastateltu aiheesta esimerkiksi tässä International Business Times -lehden jutussa.

Kampanjan perusidea on: 

Ennen kuin ostat uuden vaatteen kysy itseltäsi, tulenko käyttämään tätä vähintään 30 kertaa.

Tänä talvena olen huomannut, että yllättävän harva vaate läpäisee tämän "happotestin." 

Ihana, höttöinen pörröneule 25 euroa - kaappiin jäisi käyttämättä. Hauskat, iloisenväriset 30 euron alennusnilkkurit, jotka vain hieman puristavat - käyttö jäisi muutamaan kertaan. Suloinen, mokkainen, 40 euron pikkulaukku, jonne sopivasti mahtuisi kukkaro ja huulipuna - missä minä tätä käyttäisin? Elegantti, laadukas puuvillamekko 60 euroa - mutta minähän en juurikaan käytä mekkoja...

Listaa kuluneen talven pohdinnoista voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään...

Kampanja on mielestäni hauska ja helppo tapa vähentää turhaa kulutusta ja säästää kukkaroaan sekä luonnonvaroja. 30 kerran sääntöä soveltaen tulee ihan huomaamattaan ostaneeksi entistä laadukkaampia ja kenties myös ekologisempia tuotteita. Näin kaatopaikoille päätyvän tekstiilijätteen määrä vaivihkaa pienenee, ja ilmakehäkin kiittää shoppailijaa.

Kampanjalle on painavat perusteet. Tiesitkö, että

Tämän ajattelumallin ansiosta vaatteiden ostaminen on edelleen sallittua, eli kyseessä ei ole mikään ostolakko. Kokemukseni mukaan kaikenlainen totaalikieltäytyminen harvemmin tuottaa mitään hyvää, sillä usein patoutuneet ostostarpeet sitten ryöpsähtävät kerralla esiin lakon jälkeen.

30 wears -kampanjan tiimoilta käydään vilkkaasti keskustelua esim. Twitterissä - kannattaa tsekata! Itse aion ainakin jatkaa tulevaisuudessakin 30 kerran säännön soveltamista ostoksilla.

Haastan myös muut bloggaajat - ainakin teidät: Arkijärki, Ehdoton ehkä, Project Mama, Lähiömutsi, Lady of The Mess, Minäkö keski-ikäinen, Pinkit korkokengät, Tuula's life, tuulanneli, Outi's life, Business Woman, Go 4 it vol. 2,  -Optimismia ja energiaa, XL Elämää, PauMau, Pikku Kepponen, Nelliina, Pulina Elli, Taikasaappaat ja Elämä uusiksi. Osallistukaa toistaiseksi tai omavalintaiseksi ajaksi - ihan miten haluatte!

Jos itse innostuit kampanjasta, eikä blogisi nimi lue yllä, ilmiannathan itsesi alla kommenttikentässä!

// Tämän postauksen kuvissa on kokoelma asuja, joissa esiintyviä vaatteita minä ja Venla olemme käyttäneet kaikkia vähintään 30 kertaa. //

Blogi myös somessa:
Facebook Instragram Pinterest YouTube | blogit.fi | Bloglovin | Snapchat (Aino): @ainomarja

Kommentit (17)

atomi

Olen ihan tavis vaan joka linkkas tämän postauksen Nelliinan blogista. Tuo idea väh 30 käyttökerralla on ihan huippu. Pakottaa harkitsemaan etenkin heräteostoksen. Aion ottaa käyttöön😄

Jönsses

Tämä on todella hieno juttu, osallistun vaikken olekaan bloggaaja. Luin tuon linkin jutun Livia Firthista, vau...

Annikki

Hyvä periaate. Jäin miettimään vain sitä, että omalla kohdallani ei kyllä toimisi juhlavaatteissa. Tärkeitä juhlia (häät, lakkiaiset, ristiäiset jne.) on harvoin, ei välttämättä edes joka vuosi. Kaikkiin juhliin ei voi mennä samassa asussa eikä ainakaan 30 vuotta samassa :).

Talvipakolainen

Tämä olisi varmaan pitänyt minun lukea pari viikkoa sitten. Hullaannuin taas edullisiin pellavavaatteisiin ja ostin varmaan liian monta. Puolustaudun kuitenkin sillä, että ne kestävät ja varmaan jossain vaiheessa niille kaikille tulee täyteen ainakin tuo 30 käyttökertaa.
Kyllä! Niittaan tuon 30käyttökerran  ohjenuoran takaraivooni. Toivoin mukaan voin jakaa sitä myös Talvipakolainen -blogissani.

Pauliina / PauMau

Kiitos, mahtava haaste vastaanotettu ja ihan ehdottomasti toistaiseksi, vaikka loppuelämäksi :) Aivan samoja ajatuksia ollut itselläni viimeaikoina. Olen oikein hämmästellyt kuinka vähän on tullut hankittua oikeastaan mitään vaatteita. Noh, poikkeuksena jokunen vaate kirppikseltä muutama viikko sitten, mutta puolustuksena mainitsen, etten edes kirpputoreilla ole kierrellyt melkein vuoteen. Ai joo, ja parit kengät. Mutta niitä tulee käytettyä ainakin sen 30 kertaa. Toivottavasti :D 

Sun ensimmäisen kuvan mekko on aivan ihana!

Tuija / Satulinna

Onpa loistava idea! Jäin vain miettimään sitä yhtä ihanaa hametta, jota lauantaina sovitin, ja joka jäi mieleen kummittelemaan... Käynkö kotiuttamassa sen huomenna vai en? 30 kertas voi olla hankala toteuttaa ja onhan hame omastakin mielestä kallis. Mietintä jatkuu huomiseen iltapäivään 😊

smagardi

Mielenkiintoinen haaste!
Olen jo muutenkin viime vuosina alkanut harkitsemaan vaateostojani entistä enemmän, keskittyen laatuun ja luonnollisiin materiaaleihin, mutta tämä 30 käyttökerran sääntö on myös erittäin toimiva lisä. Pitääkin ottaa käyttöön. :)

Vierailija

Tämä on hyvä ajatus. Olen myös yrittänyt toteuttaa jonkun toisen lanseeraamaa ajatusta siitä, että ostohetkellä miettii "rakastanko tätä vaatetta" oikeasti... ja silleen. Juu, rakastun niin helposti!! Voin kirkkain silmin luvata jokaiselle puserolle, mekolle, myssylle ja liinalle ja kengälle, että RAKASTAN sinua niin, enkä koskaan hylkää.

Valitettavasti jokaisen kohdalla en kuitenkaan pidä tätä lupaustani. Yritän siis sanoa, etten millään etukäteen voi tietää tulenko pitämään tätä vaatetta 3, 30 vai 300 kertaa päälläni.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa Aino-äiti ja Venla-tytär yrittävät pysyä sovussa itsensä, toistensa ja ympäröivän maailman kanssa. 41-vuotias Aino on joogaopettaja ja PR-konsultti. 13-vuotias Venla on Kirkkonummen kuntalähettiläs, joka näyttelee, laulaa ja kirjoittaa. Hyvinvointia, kauneutta, eettistä kuluttamista, työtä ja haaveita – sitä kaikkea sisältää keski-ikäisen ja teinin elämänmakuinen lifestyle-blogi.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin!
Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
2016
2015

Kategoriat

Instagram