Kommentit (6)

Isän tuska

Olen 50v mies ja joutunut kokemaan ihan saman. Poikani hyppäsi laivalta 15.5.2015. Mistään en ole saanut mitään kriisiapua, ja en osaa sanoa olisiko siitä mitään apua ollut, koska en tiedä mitä se pitää sisällään.
Joka aamu ensimmäisenä mielessä, ja mihinkään en pysty. Aina normaalit päivän askareet ei tule edes suoritettua, kun olen niin omassa maailmassa ajatuksineni.
En usko, että tästä voi selvitä normaaliin elämään.
Olen kuin elävä kuollut, ja niin tärkeää asiaa ei ole mikä saisi ajatukset edes hetkeksi muualle.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei nimimerkki Isän tuska, kiitos, että kirjoitit. Otan lämpimästi osaa suureen suruusi, jonka  raskautta on vaikea kuvitella. Olen varma, että vertaistuesta ja muustakin tuesta olisi sinulle paljon apua.

Itsemurhan tehneiden läheisiä varten on olemassa yhdistys, Surunauha ry. Yhdistyksellä on sekä tukipuhelin että vertaisryhmiä, ja oman tukihenkilönkin voi halutessaan saada. Voit ottaa sinne yhteyttä puhelimitse, p. 040 545 8954, tai lähettämällä tekstiviestin ”Tukipuhelu” numeroon 045 130 8603, jolloin vertaistukija soittaa sinulle viikon sisään. Lisää tietoa yhdistyksestä on netissä osoitteessa https://surunauha.net/. Vertaistukija tietää omasta kokemuksesta, mitä sinä olet joutunut kokemaan ja läpi käymään.

Monet muutkin tahot kuten seurakunnat ja kriisipalvelut haluavat auttaa raskaiden vaiheiden läpi. Esimerkiksi Suomen mielenterveysseuran kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202, ja heilläkin on vertaistukiryhmiä.

Älä jää yksin. Suuri suru on liian iso taakka yksin kannettavaksi. Pimeään löytää valoa paremmin, kun on joku toinen sitä näyttämässä.

Vierailija

Isälle : Kannattaa hakea apua, yksin asiaa miettiessä kiertää vain kehää josta ei pääse ulos. Itse olen kokenut läheisen itsemurhan muutama vuosi sitten ja kävin silloin kaksi kertaa psykologilla.
Apu jäi aika vähäiseksi, huomaan sen nyt paljon myöhemmin. Tunnen usein ahdistusta ja pelkään jotain pahaa tapahtuvan läheisilleni.
Itsemurha jättää pysyvät jäljet jälkeen jääneille, asia on tavalla tai toisella aina mielessä vaikka onneksi mielen suojamekanismitkin toimivat. Kriisiavusta tiedottaminen kuuluu paikalle tuleville poliiseille. Itse en siitä saanut mitään tietoa.
Voimia kaikille tämän kokeneille. Aika onneksi parantaa haavoja ja elämään tulee koko ajan uusia, toivottavasti hyviä asioita.

Muumimammukka

Olen 50-vuotias nainen ja poikani, 23v, meni junan alle vuonna 2011, viisi vuotta sitten.
Elämä on ollut raskasta, varsinkin pari ensimmäistä vuotta mutta näköjään tämän asian kanssa oppii elämään, pakko on kun ei muutakaan voi.
Terapiassa en ole käynyt enkä mitään kriisi-apua saanut mutta surunauhan sivut ja sururyhmät netissä on auttaneet kovasti...olen nyt tänä syksynä mennyt surunauhan järjestämään vertaistukiryhmään, niitä järjestetään monilla paikkakunnilla, siellä saa puhua samankokeneiden kanssa ja he ymmärtävät, ei kukaan joka ei ole tätä surua kohdannut pysty ymmärtämämään miltä tuntuu menettää lapsi/läheinen itsemurhalle...vaikeinta varmaan ne itsesyytökset, miksi en huomannut toisen pahaa oloa ja ne miksi-kysymykset...
Mutta kaikesta huolimatta tästä voi selvitä lähes normaaliin elämään , minulle jäi kolme lasta vielä, varmaan he osaltaan auttoivat jaksamaan ja ihana, ymmärtäväinen mies.
Voimia kaikille tämän surun kokeneille ja Hyvää Syksyä

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei nimimerkki Vierailija, kiitos, että kirjoitit. Surullista, että olet joutunut kokemaan läheisesi menetyksen. Sanoit viisaasti, että onneksi aika parantaa haavoja ja elämään tulee koko ajan uusia asioita. Voimia myös sinulle!

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei nimimerkki Muumimammukka, lämmin osanottoni sinulle menetykseesi. Se on totta, että kauheidenkin asioiden kanssa oppii elämään, kun ei muuta voi. Ihana kuulla, että sururyhmät netissä ja läheisesi ovat sinua auttaneet. Toivottavasti saat lisää tukea myös vertaistukiryhmässä. Kaikkea hyvää, jaksamista ja valon pilkahduksia sinulle. Hyvät muistot eivät koskaan mene meiltä pois.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat