Kommentit (5)

Entinen mökkeilijä

Ehdotan, että otatte järjen käteen.  Jos siis itse vielä jonkin aikaa jaksatte ja haluatte mökkeillä, tehkää se.  Koska teillä ei vielä ole lastenlapsia, on turhaa pitää mökkiä heitä varten.  Luultavasti omat lapsenne kuitenkin joskus vierailevat mökillänne, olisiko silloin liikaa pyytää heitä auttamaan käytännön töissä?  Yhdessähän siellä ollaan.  Mutta jos mökistä tulee työleiri, se ei vastaa tarkoitustaan.  Paras neuvo, jonka ehkä osaan teille antaa, on että kuuntelette sydämen ääntä ja toimitte sen mukaan.  Elämä on tässä ja nyt. 

Onnellinen mökkihöperö '78

Itse katsoisin, mitä eläkkeelle jääminen tarkoittaa mökkeilyn kannalta. Voihan olla, että haluatte ollakin siellä enemmän ja kunnostamisesta tulee mielekästä kun työt eivät enää haittaa harrastuksia.

Nuorisolle ei kannata mökkeilyä tuputtaa - opinnot, ystävät ja omat kiireet ovat etusijalla ja se on aivan luonnollista. Jos mökkeilyä on tehty pienestä pitäen ja se tuntuu "omalta jutulta", tulee siihen monesti vähän vanhempana nuorena aikuisena kaipuu.

Itse mökkeilin lapsena ja vanhempien mökillä aloin käydä nykyisen mieheni, silloisen poikaystäväni, kanssa, kun olimme vakiintuneet ja kavereiden kanssa hengailu viikonloppuisin väheni. Oli mukavaa lähteä "maalle" rentoutumaan ja se sai unohtamaan ensin opiskelu- ja sitten työviikon stressit.

Kun meille syntyi 2 lasta, mökkeilimme kesäisin vanhempieni mökillä ensimmäiset 10 vuotta. Viime kesänä hankimme oman mökin samoilta seuduilta - se oli vanhemmilleni ehkä pieni shokki, mutta he ymmärsivät heti, miten kaipasimme "omaa tupaa ja omaa lupaa" - arki on aikataulua ja paljon töitä, lisäksi matkustan paljon ja kun viikonlopuksi pääsee omaan saunaan, omalle mökille ja omien projektien ääreen, pakahdun lähes joka kerta ilosta!

Vanhemmilleni olen kiitollinen siitä, että meitä ei aikuisena ole pakotettu mökkeilemään syyllistämällä/olemalla marttyyri - tästä syystä mökkeily on aina tuntunut vapaaehtoiselta. Toki aina on ollut pientä ja isoa projektia ja eihän ne aina tunnu hauskoilta kun kaikilla on ollut erilainen viikko tai työjakso takana eikä projektit itsestä aina tunnu mielekkäiltä. Ja tämä on ehkä todellisuudessa karsinut käyntikertoja jossain vaiheessa...

Toinen haluaa purjehtia ja toinen samoilla metsässä. Kun on oma mökki, voi valita sen itselleen mieluisan ja sillä hetkellä sopivan vaihtoehdon. Omalla mökillä jää kaikki tietenkin itse hoidettavaksi ja maksettavaksi. Se on hinta, jonka maksaa mielellään.

Vanhemmat olivat (ja ovat edelleen) mökillä "aina" ja itse haluaisi nähdä ystäviä, on oma mökki nyt tervetullut kohtaamispaikka - pääsemme lasten kanssa luontoon ja ystävät kutsutaan kun aikataulut passaavat ja työtaakat eivät ole liian suuret. Selkeät ruuhkavuodet - eläkepäiviä odotellessa 😊

Olisi ne vuokratulotkin...

Olisiko vuokrallelaitto vaihtoehto? Hyvä vuokralainen huolehtisi mökistä, ja samalla säilyisi mahdollisuus mökkeilyyn tulevaisuudessa jos nyt syystä taikka toisesta mökistä luopuminen harmittaakin.

Vierailija

Missä asutte nyt? Omakotitalossa? Osakkeessa?

Moni iäkkäämpi tekee niin, että keväästä syksyyn asutaan siellä kesämökillä ja talveksi muutetaan sitten takaisin siihen osakkeeseen. Tällöin ei ole kahta työleiriä (ok-talo ja kesämökki). Työuran jälkeen mökillä puuhastelusta voi tulla mielekkäämpääkin. Enkä nyt niele väitettä, että siellä olisi "koko ajan jotain korjattavaa tai maalattavaa". Minkälainen kartano teillä oikein on mökkinä? Oletan että mökki on ollut teillä jo parikinkymmentä vuotta. Toki lainsäädäntö asettaa tiettyjä vaatimuksia (uudet sähköt, jätevesi/käymälät jne.) mutta oikeasti siellä pärjää kun ei laita ITSELLEEN niitä vaatimuksia, että pitää olla sitä ja tätä ja tota ja viimeisintä huutoa oleva parketti lattiassa.

Mitä sitten, vaikka lehdet jäisivätkin haravoimatta? Mitä se haittaa, jos viime kesänä ehdittiin/jaksettiin maalata vain puolet ulkoseinistä?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat