« Takaisin keskustelujen etusivulle
Yleinen keskustelu
Viesti
KK:n toimitus - 9.6.2011 9:21 (1/8)
Leivästä on puhe
Suomalaisten leivänsyönti on vähentynyt. Osasyynä on hiilihydraattitietoinen ruokavalio: noin 40 prosenttia suomalaisista on viimeisen vuoden aikana pyrkinyt karsimaan hiilihydraatteja ruokavaliostaan, kertoo Leipätiedotuksen teettämä web-kysely. 10 prosenttia suomalaisista ei syö leipää lainkaan.
Mitkä ovat omat kokemuksesi? Onko leipä herkkua ja mitä parhainta polttoainetta - vai onko se turhaa, turvottavaa ja lihottavaa vatsantäytettä?
Kerro, jos olet muuttanut ruokavaliotasi, vähentänyt tai lisännyt leivän syömistä. Millaisia tuloksia sait?
Vastaukset
Vierailija - 9.6.2011 15:41
(2/8)
Rakastan leipää!
Syön leipää vähintään 3 palaa päivässä. Rakastan leipää.
Se minkä muutoksen olen tehnyt on leivän laatu eli syön nykyään tummaa leipää = ruisleipää oikeastaan 95%. Aniharvoin vaaleaa paahtoleipää tai edes kauraleipää.
Kaikki leipä käy kylläkin pakkasen kautta, eli sitäkun saa usein -30% niin eipä sitä juuri nomaalihinnalla tule ostettua. Paahdin paahtaa.
Nälkä pysyy loitolla ja leipä on minusta erinomainen ilta- ja aamupala. + Eväänä ihan voittamaton.
Suosikkipäälliset on kinkut ja juustot + keväällä ja kesällä kurkuilla ja tomaateilla koristettuna.
t. Susanna
Vierailija - 9.6.2011 20:02
(3/8)
Leivästä on puhe
Migreenistä koko elämäni kärsineenä menin kiinalaisen lääketieteen tohtorille (Espanjassa) joka laittoi aluksi ruokavalion uusiksi (ja akupunktiota) - mm. kaurapuuroa vuohenmaitoon ja ruisleipää paahdettuna oliiviöljyn kera.
Ruisleipää yllättäen saa muualtakin kuin Suomesta, mutta ei tietenkään aitona...
Kylään tullut äitini meinasi saada sätkyn kun tytär joutuu syömään saksalaista ruisleipää...
(tiedoksi että migreeni hellittänyt tässä "paluu lapsuuteen"-ruokavaliossa!!!)
Vierailija - 9.6.2011 20:08
(4/8)
Vähemmän leipää kuin ennen
Olen muuttanut ruokailutottumuksiani leivän suhteen. Aamuisin syön nykyään kaurapuuroa leivän sijaan, joten leipää kuluu joskus lounaalla yksi pieni pala mutta pääasiassa iltaisin pari palaa, useimmiten ruisleipää. Jos en syö lounaalla perunaa/riisiä/pastaa tms. niin sitten korvaan sen ruisleivällä.
Ruisleivän suhteen tarkistan aina kuitu- ja suolapitoisuuden. Todella monissa leivissä kuitupitoisuus on alle 10 % ja suolaa taas on aika paljon. Vaaleaa leipää ostan pari kertaa viikossa, mutta sekään ei ole koskaan ranskanleipää/muuta valkoista leipää, vaan esim. kaura, rouhe, ohra tms. leipää.
Olen muutenkin tarkistanut ruokavaliotani, joten en osaa sanoa, miten nuo pelkät leipämuutokset ovat vaikuttaneet.
Vierailija - 9.6.2011 22:45
(5/8)
Ruisleipää nam :)
Leivätön ruokavalio ei onnistuisi meikäläiseltä. Ruisleipää on siis aivan pakko saada, eikä parempaa iltaherkkua olekaan kuin Kunto-näkkileipä :) Välillä olen yrittänyt vihanneksia ja hedelmiä illalla puputtaa, mutta huomaan aina palaavani näkkäriin!
Vierailija - 10.6.2011 9:37
(6/8)
Kodin kakkulehti aina vaan...
Leipään suhtaudutaan suurella tunteella. Kyösti Pärssinenkin on selvästi suuri leivän ystävä. Olisin kuitenkin suonut, että toimittajan tarkastelunäkökulma olisi ollut laajempi ja tuoreempi. Osa ihmisistä reagoi herkemmin hiilareihin ja etenkin viljoihin, jotka aiheuttavat monia vaivoja. Esimerkiksi se televisiosta tuttu turvotus, jolla ihmeellisiä jogurtteja mainostetaan! Viljaton elämä on saanut siirtyilevän selkänikamani aiheuttamat kivut minimiin. Joku ei voi elää ilman leipää, minä voin hyvin elää ilman kipuja. Ja samalla myös ilman makeanhimoa. Ehkä seuraava juttu tehdäänkin asiallisesti tästä vinkkelistä? Ei karppaus ole rasvan mättämistä, vaan terveellisen ruuan valintoja.
Vierailija - 24.6.2011 9:15
(7/8)
kiinalaisesta ruokavaliosta
Hei!
Itsekin sairastan migreeniä ja olen kiinnostunut ruokavalion vaikutuksesta siihen. Voisitko kertoa vähän tarkemmin, että mitä kaikkea tuo lekuri sulle suositteli?
Vierailija - 20.7.2011 19:21
(8/8)
Kuukausi ilman viljatuotteita
Söin ravitsemussuositusten mukaisesti vähintään 6 viipaletta leipää päivässä, juureen leivottua mielellään täysjyvärukiista ja näkkileipää. Vatsani oli aina turvoksissa ja täynnä ilmaa. Innostuin kokeilemaan karppausta, josko se auttaisi Nyt viljat jätettyäni vatsani on täysin kunnossa, oloni on hyvä. Syön runsaasti kasviksia sekä lihaa, kanaa ja kalaa. Muutama kilokin on painosta vähentynyt, joten olen hyvin tyytyväinen vähähiilihydraattiseen ruokavaliooni.