Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Yleinen keskustelu

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 15.7.2011 11:58  (1/4)

Opinnäytetyö-kysely: Vauvakirja

Hei,

Opiskelen graafista suunnittelua Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa. Teen parhaillaan opinnäytetyötä aiheenani itse täytettävä vauvakirja. Tällä hetkellä suoritan taustatutkimusta ja toivonkin että löytäisin paljon innokkaita vauvakirjojen käyttäjiä vastamaan kyselyyn aiheesta. Tarkoitukseni on lähinnä koota ajatuksia kirjojen hyvistä ja kehitettävistä puolista, sekä kirjojen herättämistä tunteista yleensä. Vastauksia voi lähettää tälle palstalle tai vaihtoehtoisesti sähköpostina osoitteeseen: anni.repo(at)edu.ncp.fi

Esitän tässä kysymyksiä aiheesta, mutta otan mielelläni vastaan ajatuksia ja tuntemuksia myös kysymysten ulkopuolelta aiheeseen liittyen. Mikäli et käytä käytä vauvakirjaa, kerro toki miksi. Kiitos vastaajille jo etukäteen :)

- Mitä kirjaa käytät ja kuka sen hankki? (Olisitko itse hankkinut saman kirjan?)
- Mikä kyseisessä kirjassa on hyvää? Entä mitä muuttaisit?
- Paljonko olisit valmis maksamaan vauvakirjasta?

- Mitä aiheita hyvässä kirjassa tulee mielestäsi käsitellä? Entä mitä aiheita voisit jättää käsittelemättä?
- Suositko vapaata kirjoitustilaa vai useita pieniä "kysymyksiä" joihin on pieni vastaustila?
- Kannatatko perinteisiä aiheita tai ehkä enemmän esimerkiksi huumoripitoista sisältöä?
- Kuinka pitkä ajanjakso kirjan olisi hyvä kattaa?

- Mitä vauvakirja sinulle edustaa, onko se tärkeä?
- Millaisia tunteita ja ajatuksia kirjat sinussa herättävät?
- Onko omalta lapsuusajaltasi täytetty kirjaa? Mietteitä siihen liittyen?

- Kuinka suuri merkitys on kirjan ulkoasulla ja kuvituksilla?
- Millainen ulkoasun tulisi olla? (lastenkirjamainen, aikuisen silmää miellyttävä...)
- Ketä varten kirjat mielestäsi tehdään? (tuleeko kirjan näyttää pienen lapsen satukirjalta jne.)
- Millainen kuvitus ja värimaailma sopivat vauvakirjaan? (esim. tunnettu hahmot, vauva-aiheet... )

- Kuvaile muutamalla sanalla millainen on hyvä ja sinun käyttöösi toimiva vauvakirja?

Vastaukset

Vierailija - 30.7.2011 20:40  (2/4)

vauvakirja

Tervehdys! Meillä on käytössä aivan ihana Mauri Kunnaksen vauvakirja, hankin kirjan yhdessä aviomieheni kanssa kirjakaupasta. Kirjassa on todella ihastuttava kuvitus, mainiosti tilaa valokuville, sopivasti pieniä lyhyitä kysymyksiä ja erinomaisesti tilaa omille teksteille ja ajatuksille. Tämä kirja oli sopivan hintainen laatuun ja sen sisältöön nähden, kirjan sopiva hinta voi olla n. 20-30 eur. Kirja voisi kattaa 7 ensimmäistä vuotta koulutielle asti. Vauvakirja on ihana muisto vauva-ajasta, jota on sitten isona kiva lukea ja vaikka vertailla sitten omaan jälkikasvuun. Itselläni ei ole ollut vauvakirjaa-harmi. Vauvakirjan kuvitus voi olla mielestäni humoristinen ja värikäs,sen ajanmukainen jota eletään.

Vierailija - 30.7.2011 20:49  (3/4)

vastaus opinnäytetyö vauvakirjaan

- Mitä kirjaa käytät ja kuka sen hankki? (Olisitko itse hankkinut saman kirjan?) --> Hankin itse. Kirjan nimi on Kulta pieni - vauvan oma kirja. Hankin samanlaisen myös kuopukselle, niin hyvä se oli.

- Mikä kyseisessä kirjassa on hyvää? Entä mitä muuttaisit? Hyvää on selkeä ja harmoninen jaottelu eri iävaiheiden kesken. Erittäin hyvää on omat pahviset valokuvasivut (joita olisi saanut olla vaikka enemmänkin) joissa ei ollut mitään valmista tekstiä vaan sai laittaa omia valokuvia vauvasta ja taaperosta. Todella hyvää oli myös "taskut" joihin saa säilöttyä synttärikortteja ja muuta pientä muistoa.

- Paljonko olisit valmis maksamaan vauvakirjasta?
Maksoin pari-kolme kymppiä muistaakseni. En ainakaan enempää kuin 50€.

- Mitä aiheita hyvässä kirjassa tulee mielestäsi käsitellä? Entä mitä aiheita voisit jättää käsittelemättä? Perukysymykset riittävät, saisi olla paljon enemmän "vapaata" tilaa ja ne kysymkset lastenhuoneen sisustuksesta ym on turhia.

- Suositko vapaata kirjoitustilaa vai useita pieniä "kysymyksiä" joihin on pieni vastaustila? Kumpaakin saisi olla tasapuolisesti.

- Kannatatko perinteisiä aiheita tai ehkä enemmän esimerkiksi huumoripitoista sisältöä?
Perinteisiä, mutta modernia.

- Kuinka pitkä ajanjakso kirjan olisi hyvä kattaa?
Kokemukseni mukaan kirjaa jaksaa täyttää enimmillään yhden vuoden. Esikoiseni on nyt 6v ja olen viimeiset 5vuotta lisännyt sinne vain piirustuksia ja synttärikortteja tms. en kirjoittanut itse mitään.

- Mitä vauvakirja sinulle edustaa, onko se tärkeä? - Millaisia tunteita ja ajatuksia kirjat sinussa herättävät?
Se on muisto johon voi palata yhdessä lapsen kanssa.

- Onko omalta lapsuusajaltasi täytetty kirjaa? Mietteitä siihen liittyen?
Ei ole. En ole myöskään sellaista kaivannut.

- Kuinka suuri merkitys on kirjan ulkoasulla ja kuvituksilla? Todella iso merkitys. Minua häiritsee tässä "kulta pieni" kirjassa se että siinä on kuvituksena käytetty vauvoja, ihan vieraita vaikka söpöjä vauvoja. Ehkä "abstraktimipi" kuvitus ja tilaa omille kuville saisi olla enemmän. Olen peittänyt osan valmiista kuvista omilla valokuvilla vauvasta.

- Millainen ulkoasun tulisi olla? (lastenkirjamainen, aikuisen silmää miellyttävä...) Ehdottomasti aikuisille tarkoitettu. Selkeä.

- Ketä varten kirjat mielestäsi tehdään? (tuleeko kirjan näyttää pienen lapsen satukirjalta jne.) - Millainen kuvitus ja värimaailma sopivat vauvakirjaan? (esim. tunnettu hahmot, vauva-aiheet... ) Kirjoja äidit täyttävät lähinnä itselleen vaikka todistelevat muuta. Lapsi lukee niitä "oikeasti" vasta aikuisena. Minusta selkeä kaunis kuvitus on myös kunnioitus lasta kohtaan.

-

Vierailija - 2.8.2011 10:55  (4/4)

vauvakirja

Vauvakirjat ovat mielestäni mukava muisto lapsuusajasta sekä vanhemmille, että lapselle itselleen. Lapseni ovat jo melkein aikuisia (17-20v). Kirjoja on oikeasti tarvittu koulutehtäviä tehdessä. Lukiossa oleva lapseni tarvitsi tietojaan esim. psykologian elämänkaaritehtävässään.
Itsestäni oli myös aikoinaan tehty vauvakirja, ja myös se oli mielenkiintoinen. Pieni laiha vihkonen, jossa oli ns. tärkeimmät tiedot ja kysymykset, mutta erotuksena nykyajan kirjoihin, minun kirjassani (oli myös kys.kirjan nimi) oli muistoja myös sen ajan yhteiskunnallisista asioista, kuten esim. erilaisia hintoja mm. maitopurkki, bensalitra, tv- ja radiolupamaksut. Itseäni harmittaa eniten se, että en noita yhteiskunnallisia asioita kerännyt omien lasteni kirjoihin millään tavalla. Ei kai se tarpeellista oikeasti ole, mutta pieni hauska yksityiskohta. Parhaat muistot lapsuudesta jokainen varmasti saa säilöttyä kirjan sisällöstä ja hinnasta huolimatta. Luulen, että hintaa tärkeämpi on aina sisällön monipuolisuus ja mielikuvituksen käyttämisen mahdollistaminen. Kokemuksesta tiedän, että kirjaa on yllättävän "vaikea" täyttää, aika ei riitä, eikä ehdi siihen keskittyä. Ensimmäinen vuosi kysymyksineen lienee tärkein, ja siihen aikaa riittääkin, kuitenkin hyvä olisi, jos kirjaan voisi "ohimennen" säilöä kuvia ja muistoja matkan varrelta. Tsemppiä kysyjälle mielenkiintoisen haasteen edessä!

» Yleinen keskustelu

Uusi käyttäjä?   Rekisteröidy

Ongelmia kirjautumisessa?

Kuinka paljon sukulaislapsen ylioppilaslahja saa maksaa?

Tulokset | Aiemmin kysytyt