Musiikinopettaja Minja Koskela, 28, kuuntelee mieluummin puheradiota kuin musiikkia.
Musiikinopettaja Minja Koskela, 28, kuuntelee mieluummin puheradiota kuin musiikkia.

Tasa-arvosta bloggaava musiikinopettaja Minja Koskela haluaa purkaa sukupuolirooleja koulussa. Hän muistuttaa, että poikien ongelmat eivät ole tyttöjen syy.

Miesope ei ole ratkaisu

Monet pojat menestyvät huonosti koulussa ja heiltä puuttuu into opiskella. Se on huolestuttavaa. Koulua koskevasta keskustelusta syntyy kuitenkin vaikutelma, että varsinainen ongelma piilee tytöissä. Puhutaan, että tytöt "valtaavat" huippulukiot ja "dominoivat" poikia lukiomenestyksessä.

Naisopettajien on arveltu olevan osasyyllisiä poikien huonoon pärjäämiseen. Ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että miesopettaja parantaisi poikien arvosanoja. Ammattitaitoni ei ole kiinni sukupuolestani vaan koulutuksestani ja työkokemuksestani.

Opettajakoulutukseen voi hakea kuka tahansa. Tervetuloa kaikki miehet!

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Koulun malli tulee poikakouluista

Nykykoulua ei todellakaan ole suunniteltu nimenomaan kilteille tytöille. Koulu oli hyvin samantapainen kuin nykyisin jo silloin, kun lähinnä vain pojat pääsivät kouluun. Siksi tuntuu nurinkuriselta vaatia koulun muuttamista, jotta pojatkin viihtyisivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi suosittu vaatimus on toiminnallisuuden lisääminen, "koska pojat eivät halua istua paikoillaan". Tutkimusten mukaan tytöt eivät pidä paikoillaan istumisesta yhtään enempää kuin pojatkaan. Toiminnallisuuden lisääminen olisi kaikkien etu, ei vain poikien.

Syytä poikien huonoon koulumenestykseen on turha hakea oppikirjoistakaan. Monien tutkimusten mukaan niissä on enimmäkseen maskuliinisuuteen viittaavia esimerkkejä eikä feminiinistä maailmaa kuvata juuri lainkaan.

Itse olen luopunut musiikin oppikirjojen käytöstä. Yksi syynä tähän on se, että oppikirjat ovat täynnä miestoimijoita: pojat soittavat ja tytöt laulavat.

Kaikki pojat eivät ole samanlaisia

Minua hämmentää se, että koulukeskusteluun osallistuvat puhuvat tytöistä ja pojista omina yhtenäisinä ryhminään. Kaavamaisia sukupuolirooleja pitäisi purkaa eikä pönkittää!

Sen sijaan, että ahdamme lapset oman sukupuolensa muotteihin, meidän pitäisi antaa tilaa moninaisuudelle. Ainakaan ei pidä edistää jonkinlaista machokulttuuria.

Olisi tärkeää, että koulu tarjoaisi monenlaisia miehen ja naisen malleja. Emme voi sulkea ulos transnuoria ja muunsukupuolisia.

Pojat pärjäävät koulun jälkeen

Keskustelua poikien huonosta koulumenestyksestä on käyty ainakin 2000-luvun alusta asti. Sen ajan lapset ja nuoret ovat nyt kolmikymppisiä ja työelämässä.

Tilastokeskuksen tilastoista ilmenee, että kolmikymppiset miehet saavat parempaa palkkaa kuin naiset. Niin on käynyt siitä huolimatta, että nuoret naiset tulevat työmarkkinoille miehiä keskimäärin korkeammin koulutettuina.

Tuntuu sensaatiohakuiselta, jos nähdään vain, että pojilla menee koulussa huonosti, mutta jätetään huomiotta se, että koulun ulkopuolella miehillä menee jo paremmin.

Oppilaiden pitäisi kehittää koulua

Olisi luontevinta, että koulun uudistuminen lähtisi liikkeelle opettajankoulutuksesta. Opiskelin itse viisi ja puoli vuotta, ja sinä aikana sukupuolesta puhuttiin kaksi kertaa.

Kun uudistamme koulua, olisi myös oppilaita kuunneltava asiantuntijoina. Nuoret ovat todella fiksuja. Heillä olisi varmasti ajatuksia siitä, miten koulua voitaisiin kehittää niin, että se palvelisi parhaiten oppimista.

Minja Koskela kirjoittaa tasa-arvosta Bluestocking-blogissaan.

Vierailija

Niilo N kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Minja,

Olisiko kiinnostavaa kuulla miten selität poikien ja tyttöjen väliset oppimiserot peruskoulussa?


Omasta feministimiehen näkökulmastani sanoisin että on kolme tekijää, joilla on hieman erisuuntaiset vaikutukset. Monin tavoin poikia jopa ennemmin suositaan koulussa - samoilla koetuloksilla pojat saavat tutkitusti parempia arvosanoja kuin tytöt, samoin Minjan esimerkin mukaisesti oppikirjat ovat täynnä maskuliinisesta näkökulmasta tehtyjä esimerkkejä, mikä myös on poikia suosivaa. Ainoa tyttöjä suosiva tekijä koulussa on se, että pojille sallitaan "pojat on poikia" -mentaliteetilla hieman enemmän laiskuutta ja kurittomuutta, mikä heikentää heidän oppimistuloksiaan. Sanoisin kuitenkin omien koulukokemusteni perusteella että minä olin poikana kuitenkin sitä sukupuolta jota koulussa suosittiin - rauhallinen poika joka osaa olla hiljaa ja keskittyä kerää asenteellisuuspisteet opettajilta joka käänteessä, eikä tyypillisempää levottomampaa ja laiskempaakaan omasta mielestäni ainakaan sorrettu  koulussa.

Suurin syy nähdäkseni on hyvin yksinkertainen, mutta sitä ei uskalleta sanoa ääneen, eivätkä varsinkaan naiset, koska "eihän nainen saa sanoa että naiset ovat parempia" (<- sanoo sisäistetyn yhteiskunnan misogynian ääni takaraivossa). Mutta kun ovat - keskimäärin siis, on kyvykkäitä miehiä ja heikkolahjaisia naisiakin tietysti. Mutta tytöt ovat kirineet poikien rinnalle ja ohi, koska keskimäärin he ovat ominaisuuksiltaan paremmin koulumenestykseen soveltuvia, ja koska poikia nykyään suositaan hieman vähemmän kuin ennen, tyttöjen luontainen kyvykkyys on alkanut näkyä oppimistuloksissa. Mikä on pelkästään hyvä asia, ja seuraavaksi se pitäisi saada näkymään yhteiskunnallisessa asemassa ja palkkauksessa!

Mitä jos joku sanois et miehiä on politiikassa ja yritysjohdossa enemmän koska he nyt vaan on parempia ja tytöt oli vaan kouluviisaita? Eikö kuulosta hyvältä? No ei kuulosta sun "argumentointi" yhtään paremmalta!

Vierailija

Opettajankoulutuksessa pitäisi ymmärtää sukupuoliero, riippumatta siitä johtuuko se biologiasta vai ei. Ilmeisesti tätä asiaa ei opeteta. Opettajien asia ei ole ajaa omaa ideologiaansa.

"poikien ongelmat eivät ole tyttöjen syy."

"Koulua koskevasta keskustelusta syntyy kuitenkin vaikutelma, että varsinainen ongelma piilee tytöissä. "

Tästä kirjoituksesta puolestaan tulee se vaikutelma, että syy on feministisissä opettajissa.
 

"Opettajakoulutukseen voi hakea kuka tahansa. Tervetuloa kaikki miehet!"

Eli miesten syy, kun eivät hae. Ensinnäkään kuka tahansa ei todellakaan voi hakea saati tulla valituksi.

"Itse olen luopunut musiikin oppikirjojen käytöstä. Yksi syynä tähän on se, että oppikirjat ovat täynnä miestoimijoita: pojat soittavat ja tytöt laulavat."

Miksi laulaminen ei ole toimintaa? Laulajia arvostetaan tässä maailmassa soittajia enemmän yleisesti ottaen. Varmaan jos jonkun kirjan kuvissa pojat laulaisivat ja tytöt vain komppailisivat soittimilla keksittäisiin siitäkin naisia sortava rakenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla