Onko tosiaan niin, että lähes kaikki vihannekset pitäisi syödä kypsentämättöminä?

  • Useimmat meistä ajattelevat, että kasvikset kannattaa syödä raakoina ja käsittelemättöminä. Silloin kaikki arvokkaat ravintoaineet ovat tallella. Entä jos vatsa ei kestä tuoreita kasviksia?

  • Herkkävatsaisuus ja se, mitkä kasvikset aiheuttavat oireita, ovat yksilöllisiä asioita. Eniten rassaavat tuoreet herneet, pavut, sipuli ja linssit. Raa’an punajuuren sisältämä oksaalihappo voi sekin ärsyttää.

  • Jos raa’at kasvikset ovat liikaa vatsallesi, syö ne kypsennettyinä. Kun kasvis kypsyy, se pehmenee ja sulaa paremmin. Älä myöskään lisää kasvisten määrää kovin runsaasti kertaheitolla, vaan anna vatsasi totutella niihin pikkuhiljaa.

  • Herkkävatsainen ilahtuu tiedosta, että kasvisten käsittely voi parantaa ravintoaineiden imeytymistä.

  • Esimerkiksi tomaatin flavonoidit ja lykopeeni imeytyvät elimistöön tehokkaammin, kun tomaatit syödään pilkottuina ja kypsennettyinä. Flavonoidit toimivat antioksidantteina, lykopeeni taas on punainen väriaine, jolla on terveyttä edistäviä vaikutuksia.

  • Myös pakastamisesta on hyötyä, sillä tietyt rasvaliukoiset vitamiinit, esimerkiksi A- ja E-vitamiini, imeytyvät elimistöön paremmin tämän käsittelyn jälkeen.