Maritta otti iloisena vastaan meikkivinkit, sillä varsinkin silmämeikin teko on tuntunut vaikealta. Hiusten laitto sen sijaan kuuluu aamurutiineihin. "Itsepäiset hiukseni sojottaisivat muuten joka suuntaan."
Maritta otti iloisena vastaan meikkivinkit, sillä varsinkin silmämeikin teko on tuntunut vaikealta. Hiusten laitto sen sijaan kuuluu aamurutiineihin. "Itsepäiset hiukseni sojottaisivat muuten joka suuntaan."

Maritta Muukka, 49, sairastaa Parkinsonin tautia ja on sairauseläkkeellä. Kodin Kuvalehden muuttumisleikistä hän toivoi meikkivinkkejä erityisesti silmämeikin tekoon.

Maritta Muukka sairastui kahdeksan vuotta sitten Parkinsonin tautiin. Pari vuotta sitten sairaus pakotti hänet jäämään eläkkeelle lastenhoitajan työstä. Tilanteeseen sopeutuminen ei ollut helppoa. Lääkityskin laski mielialaa.

"Tuhlasin monta hetkeä miettimällä kurjuuttani ja säälimällä itseäni. Ajattelin, että eläkkeelle jäänti teki minusta turhan", Maritta muistaa.

Sitä mukaa, kun paino laski, Marittan mieliala nousi.

Puhtia söi myös runsas ylipaino. Maritta huomasi, etteivät voimat riittäneet asioihin, joita hän olisi halunnut tehdä.

"Kaksi vuotta sitten juhlimme mieheni 50-vuotissyntymäpäivää koko perheen voimin Milanossa. Reissu oli kamala: minun oli tukala olla helteessä, kiukuttelin enkä halunnut poistua hotellista."

Pian matkan jälkeen Maritta menetti ruokahalunsa. Kun hän oivalsi sen johtuvan lääkkeistä, paino oli ehtinyt laskea viisi kiloa.

"Siitä lähtien olen paneutunut syömisiini. Tein sen kuuluisan elämäntaparemontin."

Sitä mukaa, kun paino laski, Marittan mieliala nousi. Parin vuoden kuluttua perheen mukana lomaili jo 37 kiloa keveämpi äiti, joka jaksoi nauttia lämmöstä ja Munchenin sykkeestä.

Viidenkympin villityksessä olemme rakastuneet mieheni kanssa uudelleen.

"Olin ihan kuin uusi ihminen, ja siitä olen kiitollinen perheelleni, varsinkin miehelleni, joka on jaksanut tukea minua jo 23 vuotta. Viidenkympin villityksessä olemme rakastuneet uudelleen."

Vinkit silmämeikkiin

  1. Kauniin silmämeikin ja siistien kulmien ansiosta kasvojen painopiste nousee. Levitä liikkuvalle luomelle vaaleaa luomiväriä. Saat avaruutta ja valoa katseeseen. Laita luomivakoon tummaa luomiväriä ja häivytä. Näin saat kevennettyä raskaita luomia.
  2. Nypi kulmakarvat ja pidä ne siisteinä. Hajahaivenet tekevät vain yläluomesta raskaan. Kulmakarvojen pitäisi loppua silmän ulkonurkan kohdalle. Kulmakynää tai -palettia käyttämällä saa lisää ryhtiä katseeseen.
  3. Koska iän myötä iho harmaantuu, entinen meikkivoidesävy ei ehkä enää toimi. Valitessasi sävyä kokeile sitä leukaperään. Muista myös poskipunan raikastava merkitys.

Näin järjestät jäykät hiukset

  1. Jos hiukset ovat jäykät, hyvä leikkaus on tärkeä. Pese hiukset aamuisin, jotta niitä on helpompi käsitellä.
  2. Laita pyyhekuiviin hiuksiin napakka muotoilutuote: muotovaahto tai kampausneste. Suihkauta myös lämpösuojaa ja kuivaa hiukset föönillä, niin muotoilu on helpompaa.
  3. Taivuta itsepäisimmät suortuvat paikalleen muotoiluraudalla. Lopputulos on luonnollinen ja kauniin ilmava.

Kuinka Maritta muuttui? Katso vaihtokuvat tästä.


Maritta jälkeen
Maritta ennen
 

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 3/2017.

Maritta Muukka

49-vuotias espoolainen on sairauseläkkeellä. Perheeseen kuuluvat aviomies, 20-vuotias poika ja 17-vuotias tyttö. Maritta harrastaa vesijuoksua ja puuhaa tyttären salibandyjoukkuueen taustajoukoissa.

Tiesitkö, että ahkera sokerinsyönti näkyy usein ihossa? Pyysimme kosmetologia listaamaan ihon suurimmat viholliset.

1. UV-säteily

Iho on suurin elimemme, ja sen kuntoon vaikuttaa moni asia – UV-säteily, ilmansaasteet, terveydentila, pitkittynyt stressi, ruokavalio, tupakointi.

”80 prosenttia ikääntymisen merkeistä tulee ulkoisista tekijöistä”, Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Kosmetologin mukaan eniten tuhoa tekee auringon UV-säteily.

”Koska otsonikerros on ohentunut, UV-säteilyn määrä on suurempi kuin aiemmin. UV-säteily vaurioittaa ihoa ja aiheuttaa jopa pahanlaatuisia muutoksia. Monilla meistä tämä on suurin yksittäinen ikääntymistä kiihdyttävä tekijä.”

2. Ilmansaasteet

Uv-säteilyn lisäksi iho reagoi esimerkiksi ilmansaasteisiin, katupölyyn ja siitepölyyn. Eniten saasteet ja pölyt ärsyttävät heitä, joilla on muutenkin herkkä iho.

”Nyt kun lämmityskausi on huipussaan, ilmassa on eniten pienhiukkasia”, Parkkinen sanoo.

3. Sokeri

Sokeri ei ole myrkkyä iholle mutta suurina määrinä se saattaa veltostuttaa.

”Ravintorikas ruokavalio antaa hyvät rakennuspalikat iholle, pitkälle jalostettu köyhä ruokavalio ei. Hyväkään ruoka ei auta, jos imeytyminen ei ole hyvää”, Anne Parkkinen sanoo.

”Liian suuri määrä sokeria voi turvottaa silmänympärysihoa, veltostuttaa leukaperiä, vahvistaa uurteita ja jopa kellastuttaa ihon väriä.”

Tämä johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun syömme sokeria enemmän kuin keho pystyy käyttämään, se joutuu varastoimaan lopun. Varastoitu sokeri jäykistää kollageenisäikeitä, jotka pitävät ihon kimmoisena.

”Jähmettyneet kollageenisäikeet eivät enää saa joustavuuttaan takaisin. Hyvä uutinen on se, että uutta kollageenia syntyy ja iho kykenee korjautumaan pikkuhiljaa.”

”Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa.”

Ihmisen kyky käsitellä sokeria on yksilöllinen. Parkkisen mukaan joidenkin iho reagoi herkästi myös maitotuotteisiin ja suomalaisiin viljoihin.

”Viljat saattavat ärsyttää suolistoa, vaikka ei olisi keliakiaa. Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa. Iho saattaa olla esimerkiksi ärtynyt tai kuiva.”

4. Stressi

Stressinäpyt eivät ole vain myytti. Kun ihminen on stressaantunut, ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen. Iho on usein samea ja silmänympärykset tummat. Niistä huolehtiminen ei ole kiireen hetkellä tärkeintä.

”Silloin kehon pääfokus on hengissä säilymisessä.”


5. Alkoholi

Jos naamaa kiristää pitkäksi venähtäneen illan jälkeen, se voi johtua siitä, että runsas alkoholin nauttiminen kuivattaa, laajentaa pintaverisuonia ja turvottaa ihoa.

”Ihmisen keho pystyy kyllä käsittelemään alkoholia, mutta ei liian suuria määriä”, Anne Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle.”

6. Kahvi

Kahviin pätee sama kuin alkoholiin ja sokeriin: kohtuus.

”Kahvi ei ole pahasta, jos sitä ei juo liikaa”, Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle. Mutta jos kahvia juo liikaa, se poistaa nestettä kehosta.”

4 keinoa suojata ja hoitaa ihoa

  1. Älä lipsu uv-suojasta. Iholle tärkeintä huolenpitoa on auringolta suojautuminen. Tarkista, että kosteusvoiteessasi on suojakerroin ja että aurinkovoiteesi suojaa sekä UVA- että UVB-säteilyltä.
  2. Tankkaa antioksidantteja. Terveellinen ruokavalio näkyy ihossa. Kun yhdistät kosteusvoiteeseen antioksidantteja tai c-vitamiinia sisältävän seerumin, vitamiinit imeytyvät suoraan ihoon. Koulutettu kosmetologi osaa neuvoa itselle sopivien tuotteiden valinnassa.
  3. Pese kasvot huolellisesti, vaikka et olisi meikannut. Katupöly ja ilmansaasteet kertyvät iholle päivän mittaan.
  4. Juo tarpeeksi vettä. Jokaista kahta desiä kahvia kohden olisi hyvä juoda kaksi desiä vettä.

Stressaantuneen iho on näppyinen, samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt. Miten sen voi palauttaa?

Kun ihminen on levännyt ja onnellinen, sanotaan, että hän hehkuu. Se ei ole vain sanonta.

”Lepo ja tyytyväisyys lisäävät ihon heleyttä”, sanoo Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Se johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun ihminen on rento, onnellinen ja levännyt, keho tuottaa erityisen paljon mielihyvähormoni oksitosiinia.

”Se tekee ihmeitä iholle. Aineenvaihdunta toimii ja veri kiertää”, Parkkinen sanoo.

”Stressaantuneen ihmisen iho taas on samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt.”

”Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee.”

Kun ihminen on stressaantunut, hän alkaa erittää stressihormoni kortisolia. Ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen.

”Keho valmistaa taisteluun ja toimintaan. Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee. Reaktio on sama”, Parkkinen sanoo.

”Keho ohjaa energian oikeaan paikkaan. Ihosta huolehtiminen ei ole keskeinen toiminto, kun on stressaantunut.”

Parkkisen mukaan pitkittynyt stressi heikentää immuniteettipuolustusta ja lisää mieshormonien tuotantoa. Ne kiihdyttävät talineritystä ja aiheuttavat näppyjä.

Lisäksi stressaantuneen iho voi punoittaa ja ärtyä. Jos ihmisellä on geneettinen taipumus atopiaan tai rosaceaan eli ruusufinniin,  se voi puhjeta pitkittyneen stressin seurauksena. Hetkittäisellä stressillä ei ole samanlaista vaikutusta.

”Esimerkiksi synnytys tai läheisen kuolema voi laukaista rosacean. Se on isompaa stressiä kuin se, ehtiikö bussiin ajoissa.”

Sameaa, väsynyttä ihoa voi onneksi hoitaa. Kokeile näitä keinoja, jos haluat kirkastaa sameat kasvot.

1. Mieti, mistä stressaat

Tehokkain tapa hoitaa stressiä, on tietenkin miettiä, mikä sitä aiheuttaa ja mitä tilanteelle voisi tehdä. Kun ihminen voi hyvin, ihokin voi paremmin.

”Iho on niin iso elin, että se on erittäin hyvä kertomaan, mitä sisälle kuuluu.”

2. Kokeile kasvohierontaa

Anne Parkkinen suosittelee stressaantuneita kokeilemaan kasvohierontaa. Jos kasvohoito tuntuu liian tyyriiltä investoinnilta, kosmetologilta voi usein varata ajan pelkkään hierontaan.

Kasvohieronta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin ja heleyttää ihoa.

”Kasvohieronta tekee hyvää sielulle ja iholle. Se hoitaa, poistaa väsymyksen merkkejä ja saa aineenvaihdunnan käytiin.”

3. Tankkaa antioksidantteja ja c-vitamiinia

Terveellisiä antioksidantteja on hyvä tankata sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kosmetiikkapurkista siksi, että ravinnosta saatu c-vitamiini kulkeutuu viimeisenä iholle.

”Vaikka söisi hurjan hyvin, stressi voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä”, Parkkinen sanoo.

”Lisäksi c-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini. Jos syö aamulla mustikoita, c-vitamiini huuhtoutuu pois kehosta ja parin tunnin päästä. Keho ei pysty varastoimaan sitä.”

Kosmetiikasta saatu c-vitamiini on tehokas pika-apu stressaajan iholle: se imeytyy suoraan ihoon, heleyttää ja kirkastaa.

”Iho näyttää levänneeltä, vaikka ei niin levännyt olisikaan.”

4. Lepää ja liiku

Liikkuminen vahvistaa aineenvaihduntaa, saa veren kiertämään ja vähentää stressiä. Lepo taas korjaa stressin vaikutuksia.