Lastentarhanopettaja Päivi Kirjavainen, 48, asuu Raumalla ja on kolmen teini-ikäisen pojan äiti. Muuttumisleikissä hän sai maanläheisiä meikkineuvoja. "Kävin saman tien ostamassa BB-voiteen, ja meikistä tuli huolitellumpi."
Lastentarhanopettaja Päivi Kirjavainen, 48, asuu Raumalla ja on kolmen teini-ikäisen pojan äiti. Muuttumisleikissä hän sai maanläheisiä meikkineuvoja. "Kävin saman tien ostamassa BB-voiteen, ja meikistä tuli huolitellumpi."

Päivi Kirjavaisen rohkeat rock-hiukset pääsivät oikeuksiinsa meikkivinkkien ja uuden kampauksen ansiosta.

Kolmen teinipojan äiti toivoi muuttumispäivältä uutta potkua päivittäiseen laittautumiseensa. Hän tunnustaa, että oma naiseus on tuntunut jäävän pitkäksi aikaa lasten jalkapalloharrastusten, hikisten treenivaatteiden pyykkäyksen ja lastentarhanopettajan työn jalkoihin.

"Tunnen itseni nukkavieruksi. Entinen upea blondi on muuttunut värittömäksi hiirulaiseksi", Päivi puuskahtaa.

Päivin työ ei vaadi meikkaamista tai laittautumista. Hän pyöräilee töihin ja ulkoilee paljon. Koska meikkaus ei ole rutiinia, se ei tunnu Päivistä sujuvalta. Arkimeikki syntyy ripsivärillä, kulmavärillä ja huulikiillolla. Joskus hän saattaa laittaa luomiväriä.

"Minulla on kokeileva kampaaja, joka ehdottaa kaikkea uutta, esimerkiksi tätä sinistä metallisävyä."

Meikatessa Päivin isoin haaste on meikkipohja. Kuivan ihon vuoksi siitä ei tahdo tulla siistiä, vaan meikkivoide jää paakuiksi. Myös sävyn löytäminen on vaikeaa.

Päivi viihtyy lyhyissä hiuksissa, mutta vaihtelunhaluisena muuttaa niiden tyyliä usein.

"Minulla on kokeileva kampaaja, joka ehdottaa kaikkea uutta, esimerkiksi tätä sinistä metallisävyä."

3 vinkkiä meikkiin

  1. Kuivaihoisen helppo meikkipohja syntyy BB-voiteella, joka myös kosteuttaa. Vaikka ihosi olisi punakka, älä tee paksua meikkipohjaa. Se vain korostaa pintakuivuutta ja juonteita.
  2. Älä säiky tummaa rajausväriä, vaikka olisit luonnostasi vaalea. Se tuo silmät esille kauniisti.
  3. Kauniinmuotoisia huulia ja heleää ihoa korostaa raikas huulipunan sävy. Näytät viimeistellyltä.

3 vinkkiä hiuksiin

  1. Väri säilyy hiuksissasi pidempään kauniina, kun käytät värjättyjen hiuksien sampoota.
  2. Kiharat hiukset ovat luonnostaan kuivat. Muista hoitaa niitä kosteuttavilla tuotteilla.
  3. Helpoin kampaus syntyy, kun pesun jälkeen laitat kiharahiusten muotoilutuotetta, puristelet hiuksia ja annat kuivua. Sileään kampaukseen suihkuta ensin kampausnestettä ja föönaa pyöröharjalla sileäksi. Viimeistele muotoiluraudalla.

Katso vaihtokuvasta, miltä Päivi näytti ennen muuttumisleikkiä!


Päivin haaste on kuivan ihon meikkipohja.
Päivin sininen rokkitukka pääsee pöyhittynä oikeuksiinsa.
 

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 19/2016.

Kultakutri

Kolmen teinin äiti Päivi, 48, sai astetta rohkeamman rokkitukan – katso kuvat ennen ja jälkeen!

Olen eri kysyjä kuin tuo vierailija, mutta ihmettelin myös ennen-kuvan puuttumista. Pallosta vetämällä tulee kuva naisesta, jolla on samanlainen sininen tukka, lyhyemmän näköisenä tosin. Ehkä se on se ennen ja uusi tukka on nyt tuo pidempi tuossa kuvassa, jossa naisella on sininen poncho. Mitään kovin kummoista eroa en näe, paitsi toisessa tukka on kammattu pystyyn.
Lue kommentti

Tiesitkö, että ahkera sokerinsyönti näkyy usein ihossa? Pyysimme kosmetologia listaamaan ihon suurimmat viholliset.

1. UV-säteily

Iho on suurin elimemme, ja sen kuntoon vaikuttaa moni asia – UV-säteily, ilmansaasteet, terveydentila, pitkittynyt stressi, ruokavalio, tupakointi.

”80 prosenttia ikääntymisen merkeistä tulee ulkoisista tekijöistä”, Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Kosmetologin mukaan eniten tuhoa tekee auringon UV-säteily.

”Koska otsonikerros on ohentunut, UV-säteilyn määrä on suurempi kuin aiemmin. UV-säteily vaurioittaa ihoa ja aiheuttaa jopa pahanlaatuisia muutoksia. Monilla meistä tämä on suurin yksittäinen ikääntymistä kiihdyttävä tekijä.”

2. Ilmansaasteet

Uv-säteilyn lisäksi iho reagoi esimerkiksi ilmansaasteisiin, katupölyyn ja siitepölyyn. Eniten saasteet ja pölyt ärsyttävät heitä, joilla on muutenkin herkkä iho.

”Nyt kun lämmityskausi on huipussaan, ilmassa on eniten pienhiukkasia”, Parkkinen sanoo.

3. Sokeri

Sokeri ei ole myrkkyä iholle mutta suurina määrinä se saattaa veltostuttaa.

”Ravintorikas ruokavalio antaa hyvät rakennuspalikat iholle, pitkälle jalostettu köyhä ruokavalio ei. Hyväkään ruoka ei auta, jos imeytyminen ei ole hyvää”, Anne Parkkinen sanoo.

”Liian suuri määrä sokeria voi turvottaa silmänympärysihoa, veltostuttaa leukaperiä, vahvistaa uurteita ja jopa kellastuttaa ihon väriä.”

Tämä johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun syömme sokeria enemmän kuin keho pystyy käyttämään, se joutuu varastoimaan lopun. Varastoitu sokeri jäykistää kollageenisäikeitä, jotka pitävät ihon kimmoisena.

”Jähmettyneet kollageenisäikeet eivät enää saa joustavuuttaan takaisin. Hyvä uutinen on se, että uutta kollageenia syntyy ja iho kykenee korjautumaan pikkuhiljaa.”

”Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa.”

Ihmisen kyky käsitellä sokeria on yksilöllinen. Parkkisen mukaan joidenkin iho reagoi herkästi myös maitotuotteisiin ja suomalaisiin viljoihin.

”Viljat saattavat ärsyttää suolistoa, vaikka ei olisi keliakiaa. Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa. Iho saattaa olla esimerkiksi ärtynyt tai kuiva.”

4. Stressi

Stressinäpyt eivät ole vain myytti. Kun ihminen on stressaantunut, ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen. Iho on usein samea ja silmänympärykset tummat. Niistä huolehtiminen ei ole kiireen hetkellä tärkeintä.

”Silloin kehon pääfokus on hengissä säilymisessä.”


5. Alkoholi

Jos naamaa kiristää pitkäksi venähtäneen illan jälkeen, se voi johtua siitä, että runsas alkoholin nauttiminen kuivattaa, laajentaa pintaverisuonia ja turvottaa ihoa.

”Ihmisen keho pystyy kyllä käsittelemään alkoholia, mutta ei liian suuria määriä”, Anne Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle.”

6. Kahvi

Kahviin pätee sama kuin alkoholiin ja sokeriin: kohtuus.

”Kahvi ei ole pahasta, jos sitä ei juo liikaa”, Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle. Mutta jos kahvia juo liikaa, se poistaa nestettä kehosta.”

4 keinoa suojata ja hoitaa ihoa

  1. Älä lipsu uv-suojasta. Iholle tärkeintä huolenpitoa on auringolta suojautuminen. Tarkista, että kosteusvoiteessasi on suojakerroin ja että aurinkovoiteesi suojaa sekä UVA- että UVB-säteilyltä.
  2. Tankkaa antioksidantteja. Terveellinen ruokavalio näkyy ihossa. Kun yhdistät kosteusvoiteeseen antioksidantteja tai c-vitamiinia sisältävän seerumin, vitamiinit imeytyvät suoraan ihoon. Koulutettu kosmetologi osaa neuvoa itselle sopivien tuotteiden valinnassa.
  3. Pese kasvot huolellisesti, vaikka et olisi meikannut. Katupöly ja ilmansaasteet kertyvät iholle päivän mittaan.
  4. Juo tarpeeksi vettä. Jokaista kahta desiä kahvia kohden olisi hyvä juoda kaksi desiä vettä.

Stressaantuneen iho on näppyinen, samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt. Miten sen voi palauttaa?

Kun ihminen on levännyt ja onnellinen, sanotaan, että hän hehkuu. Se ei ole vain sanonta.

”Lepo ja tyytyväisyys lisäävät ihon heleyttä”, sanoo Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Se johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun ihminen on rento, onnellinen ja levännyt, keho tuottaa erityisen paljon mielihyvähormoni oksitosiinia.

”Se tekee ihmeitä iholle. Aineenvaihdunta toimii ja veri kiertää”, Parkkinen sanoo.

”Stressaantuneen ihmisen iho taas on samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt.”

”Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee.”

Kun ihminen on stressaantunut, hän alkaa erittää stressihormoni kortisolia. Ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen.

”Keho valmistaa taisteluun ja toimintaan. Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee. Reaktio on sama”, Parkkinen sanoo.

”Keho ohjaa energian oikeaan paikkaan. Ihosta huolehtiminen ei ole keskeinen toiminto, kun on stressaantunut.”

Parkkisen mukaan pitkittynyt stressi heikentää immuniteettipuolustusta ja lisää mieshormonien tuotantoa. Ne kiihdyttävät talineritystä ja aiheuttavat näppyjä.

Lisäksi stressaantuneen iho voi punoittaa ja ärtyä. Jos ihmisellä on geneettinen taipumus atopiaan tai rosaceaan eli ruusufinniin,  se voi puhjeta pitkittyneen stressin seurauksena. Hetkittäisellä stressillä ei ole samanlaista vaikutusta.

”Esimerkiksi synnytys tai läheisen kuolema voi laukaista rosacean. Se on isompaa stressiä kuin se, ehtiikö bussiin ajoissa.”

Sameaa, väsynyttä ihoa voi onneksi hoitaa. Kokeile näitä keinoja, jos haluat kirkastaa sameat kasvot.

1. Mieti, mistä stressaat

Tehokkain tapa hoitaa stressiä, on tietenkin miettiä, mikä sitä aiheuttaa ja mitä tilanteelle voisi tehdä. Kun ihminen voi hyvin, ihokin voi paremmin.

”Iho on niin iso elin, että se on erittäin hyvä kertomaan, mitä sisälle kuuluu.”

2. Kokeile kasvohierontaa

Anne Parkkinen suosittelee stressaantuneita kokeilemaan kasvohierontaa. Jos kasvohoito tuntuu liian tyyriiltä investoinnilta, kosmetologilta voi usein varata ajan pelkkään hierontaan.

Kasvohieronta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin ja heleyttää ihoa.

”Kasvohieronta tekee hyvää sielulle ja iholle. Se hoitaa, poistaa väsymyksen merkkejä ja saa aineenvaihdunnan käytiin.”

3. Tankkaa antioksidantteja ja c-vitamiinia

Terveellisiä antioksidantteja on hyvä tankata sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kosmetiikkapurkista siksi, että ravinnosta saatu c-vitamiini kulkeutuu viimeisenä iholle.

”Vaikka söisi hurjan hyvin, stressi voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä”, Parkkinen sanoo.

”Lisäksi c-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini. Jos syö aamulla mustikoita, c-vitamiini huuhtoutuu pois kehosta ja parin tunnin päästä. Keho ei pysty varastoimaan sitä.”

Kosmetiikasta saatu c-vitamiini on tehokas pika-apu stressaajan iholle: se imeytyy suoraan ihoon, heleyttää ja kirkastaa.

”Iho näyttää levänneeltä, vaikka ei niin levännyt olisikaan.”

4. Lepää ja liiku

Liikkuminen vahvistaa aineenvaihduntaa, saa veren kiertämään ja vähentää stressiä. Lepo taas korjaa stressin vaikutuksia.