35-vuotias Sanna Saastamoinen asuu Haapavedellä ja opiskelee media-assistentiksi Kokkolassa. Hän toivoi KK:n muuttumisleikistä apua erityisesti hiuksiin, iholle ja huuliin.
35-vuotias Sanna Saastamoinen asuu Haapavedellä ja opiskelee media-assistentiksi Kokkolassa. Hän toivoi KK:n muuttumisleikistä apua erityisesti hiuksiin, iholle ja huuliin.

Lomamatkalla tehty vaalennus muutti Sannan kiharat hiukset hattaraksi. Hän hakee vaurioituneisiin hiuksiin uutta eloa muuttumisleikissä.

Viime Turkin-matkallaan Sanna Saastamoinen ajatteli täydentää rentoutuneen lomaolonsa uudella hiustyylillä. Hän meni kampaajalle ja pyysi luonnonkiharoiden hiustensa värjäystä vaaleammiksi. Sannan oma ruskea hiusväri alkoi harmaantua jo parikymppisenä.

Lopputulos oli kuitenkin kaikkea muuta kuin haaveiden luonnollinen kesätukka. Vaalennuksen jälkeen hiukset olivat superblondit ja luonnonkiharat pörröttyivät kuivina ja koppuraisina. Sanna haluaisi välillä suoristaa hiuksiaan, mutta kaipaisi hiuksiin lisää kiiltoa, jotta ne näyttäisivät suorina hyviltä.

Meikkauksessa Sannan pulma on ollut lääkekuurin aiheuttama akne. Sen vuoksi meikkivoide ei tunnu pysyvän tai peittävän hyvin. Lisäksi Sannasta on vaikeaa meikata vaaleita kulmakarvojaan luonnollisesti. Myös huulet tuntuvat jäävän epäsymmetrisiksi.

Kampaaja ja meikkitaiteilija Muru Ritala tarttui haasteeseen ja valoi Sannaan toivoa. Vaikka kampaajakäsittely menisi kertaalleen pieleen tai näppylä harmittaisi aamukiireessä, hätä ei ole tämännäköinen.

Symmetrinen meikki

  1. Meikinpohjustusaine auttaa meikkiä pysymään hyvänä pitkään. Levitä meikkivoide sormin tai kostealla meikkisienellä, niin lopputuloksesta tulee luonnollinen.
  2. Laita vaaleisiin kulmiin kulmavahaa ja -väriä napakalla siveltimellä. Etene pienin vedoin ja vuorottele kulmia, niin meikistä tulee tasapuolinen.
  3. Saat aavistuksen eripariset huulet symmetrisiksi käyttämällä huultenrajauskynää. Aloita piirtäminen ylähuulten keskeltä. Hymyile rajatessasi, jolloin kynä levittyy tasaisesti. Väritä huulet kynällä kokonaan. Lopuksi laita huulipunaa.

Silkkiset hiukset

  1. Jos hiukset ovat kärsineet voimakkaasta vaalennuksesta ja ovat hyvin kuivat, käytä kosteuttavaa sampoota ja hoitoainetta. Älä kuitenkaan pese hiuksiasi liian usein.
  2. Kun haluat suoristaa kiharoita suoristusraudalla, suihkuta lämpösuojaa hiusten koko pituuteen. Siten raudan kuumuus ei lisää vaurioita.
  3. Jos haluat jättää hiukset kiharalle, suihkuta hiuksiin hoitosuihketta ja puristele hiuksia kosteina. Anna hiusten kuivua itsestään.

Katso kuinka Sanna muuttui!


Ennen muuttumisleikkiä Sannan hiukset olivat kuivat ja koppuraiset.
Lämpösuoja auttoi ennen suoristuskäsittelyä. Kunnollinen meikkipohja tasoitti Sannan ihoa.
 

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 12/2017.

Vierailija

Sanna, 35, harmaantui jo parikymppisenä, lomavärjäys teki tuhoja – katso kuvat muuttumisleikistä!

Kuvat eivät ainakaan mulla toimineet, eli olivat niin suuria ettei pystynyt katsomaan. Iphonesta kyse... hiusväri oli tosi samanlainen kuin ennenkin, eikö juuri kun harmaata pukkaa kannata laittaa hieman vaaleampi väri, nythän tyvi on tumma, jolloin jokainen milli harmaata näkyy tosi selvästi. Malli kyllä kaunis, miksi ei ammattilainen osaa?
Lue kommentti

Tiesitkö, että ahkera sokerinsyönti näkyy usein ihossa? Pyysimme kosmetologia listaamaan ihon suurimmat viholliset.

1. UV-säteily

Iho on suurin elimemme, ja sen kuntoon vaikuttaa moni asia – UV-säteily, ilmansaasteet, terveydentila, pitkittynyt stressi, ruokavalio, tupakointi.

”80 prosenttia ikääntymisen merkeistä tulee ulkoisista tekijöistä”, Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Kosmetologin mukaan eniten tuhoa tekee auringon UV-säteily.

”Koska otsonikerros on ohentunut, UV-säteilyn määrä on suurempi kuin aiemmin. UV-säteily vaurioittaa ihoa ja aiheuttaa jopa pahanlaatuisia muutoksia. Monilla meistä tämä on suurin yksittäinen ikääntymistä kiihdyttävä tekijä.”

2. Ilmansaasteet

Uv-säteilyn lisäksi iho reagoi esimerkiksi ilmansaasteisiin, katupölyyn ja siitepölyyn. Eniten saasteet ja pölyt ärsyttävät heitä, joilla on muutenkin herkkä iho.

”Nyt kun lämmityskausi on huipussaan, ilmassa on eniten pienhiukkasia”, Parkkinen sanoo.

3. Sokeri

Sokeri ei ole myrkkyä iholle mutta suurina määrinä se saattaa veltostuttaa.

”Ravintorikas ruokavalio antaa hyvät rakennuspalikat iholle, pitkälle jalostettu köyhä ruokavalio ei. Hyväkään ruoka ei auta, jos imeytyminen ei ole hyvää”, Anne Parkkinen sanoo.

”Liian suuri määrä sokeria voi turvottaa silmänympärysihoa, veltostuttaa leukaperiä, vahvistaa uurteita ja jopa kellastuttaa ihon väriä.”

Tämä johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun syömme sokeria enemmän kuin keho pystyy käyttämään, se joutuu varastoimaan lopun. Varastoitu sokeri jäykistää kollageenisäikeitä, jotka pitävät ihon kimmoisena.

”Jähmettyneet kollageenisäikeet eivät enää saa joustavuuttaan takaisin. Hyvä uutinen on se, että uutta kollageenia syntyy ja iho kykenee korjautumaan pikkuhiljaa.”

”Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa.”

Ihmisen kyky käsitellä sokeria on yksilöllinen. Parkkisen mukaan joidenkin iho reagoi herkästi myös maitotuotteisiin ja suomalaisiin viljoihin.

”Viljat saattavat ärsyttää suolistoa, vaikka ei olisi keliakiaa. Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa. Iho saattaa olla esimerkiksi ärtynyt tai kuiva.”

4. Stressi

Stressinäpyt eivät ole vain myytti. Kun ihminen on stressaantunut, ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen. Iho on usein samea ja silmänympärykset tummat. Niistä huolehtiminen ei ole kiireen hetkellä tärkeintä.

”Silloin kehon pääfokus on hengissä säilymisessä.”


5. Alkoholi

Jos naamaa kiristää pitkäksi venähtäneen illan jälkeen, se voi johtua siitä, että runsas alkoholin nauttiminen kuivattaa, laajentaa pintaverisuonia ja turvottaa ihoa.

”Ihmisen keho pystyy kyllä käsittelemään alkoholia, mutta ei liian suuria määriä”, Anne Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle.”

6. Kahvi

Kahviin pätee sama kuin alkoholiin ja sokeriin: kohtuus.

”Kahvi ei ole pahasta, jos sitä ei juo liikaa”, Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle. Mutta jos kahvia juo liikaa, se poistaa nestettä kehosta.”

4 keinoa suojata ja hoitaa ihoa

  1. Älä lipsu uv-suojasta. Iholle tärkeintä huolenpitoa on auringolta suojautuminen. Tarkista, että kosteusvoiteessasi on suojakerroin ja että aurinkovoiteesi suojaa sekä UVA- että UVB-säteilyltä.
  2. Tankkaa antioksidantteja. Terveellinen ruokavalio näkyy ihossa. Kun yhdistät kosteusvoiteeseen antioksidantteja tai c-vitamiinia sisältävän seerumin, vitamiinit imeytyvät suoraan ihoon. Koulutettu kosmetologi osaa neuvoa itselle sopivien tuotteiden valinnassa.
  3. Pese kasvot huolellisesti, vaikka et olisi meikannut. Katupöly ja ilmansaasteet kertyvät iholle päivän mittaan.
  4. Juo tarpeeksi vettä. Jokaista kahta desiä kahvia kohden olisi hyvä juoda kaksi desiä vettä.

Stressaantuneen iho on näppyinen, samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt. Miten sen voi palauttaa?

Kun ihminen on levännyt ja onnellinen, sanotaan, että hän hehkuu. Se ei ole vain sanonta.

”Lepo ja tyytyväisyys lisäävät ihon heleyttä”, sanoo Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Se johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun ihminen on rento, onnellinen ja levännyt, keho tuottaa erityisen paljon mielihyvähormoni oksitosiinia.

”Se tekee ihmeitä iholle. Aineenvaihdunta toimii ja veri kiertää”, Parkkinen sanoo.

”Stressaantuneen ihmisen iho taas on samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt.”

”Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee.”

Kun ihminen on stressaantunut, hän alkaa erittää stressihormoni kortisolia. Ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen.

”Keho valmistaa taisteluun ja toimintaan. Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee. Reaktio on sama”, Parkkinen sanoo.

”Keho ohjaa energian oikeaan paikkaan. Ihosta huolehtiminen ei ole keskeinen toiminto, kun on stressaantunut.”

Parkkisen mukaan pitkittynyt stressi heikentää immuniteettipuolustusta ja lisää mieshormonien tuotantoa. Ne kiihdyttävät talineritystä ja aiheuttavat näppyjä.

Lisäksi stressaantuneen iho voi punoittaa ja ärtyä. Jos ihmisellä on geneettinen taipumus atopiaan tai rosaceaan eli ruusufinniin,  se voi puhjeta pitkittyneen stressin seurauksena. Hetkittäisellä stressillä ei ole samanlaista vaikutusta.

”Esimerkiksi synnytys tai läheisen kuolema voi laukaista rosacean. Se on isompaa stressiä kuin se, ehtiikö bussiin ajoissa.”

Sameaa, väsynyttä ihoa voi onneksi hoitaa. Kokeile näitä keinoja, jos haluat kirkastaa sameat kasvot.

1. Mieti, mistä stressaat

Tehokkain tapa hoitaa stressiä, on tietenkin miettiä, mikä sitä aiheuttaa ja mitä tilanteelle voisi tehdä. Kun ihminen voi hyvin, ihokin voi paremmin.

”Iho on niin iso elin, että se on erittäin hyvä kertomaan, mitä sisälle kuuluu.”

2. Kokeile kasvohierontaa

Anne Parkkinen suosittelee stressaantuneita kokeilemaan kasvohierontaa. Jos kasvohoito tuntuu liian tyyriiltä investoinnilta, kosmetologilta voi usein varata ajan pelkkään hierontaan.

Kasvohieronta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin ja heleyttää ihoa.

”Kasvohieronta tekee hyvää sielulle ja iholle. Se hoitaa, poistaa väsymyksen merkkejä ja saa aineenvaihdunnan käytiin.”

3. Tankkaa antioksidantteja ja c-vitamiinia

Terveellisiä antioksidantteja on hyvä tankata sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kosmetiikkapurkista siksi, että ravinnosta saatu c-vitamiini kulkeutuu viimeisenä iholle.

”Vaikka söisi hurjan hyvin, stressi voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä”, Parkkinen sanoo.

”Lisäksi c-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini. Jos syö aamulla mustikoita, c-vitamiini huuhtoutuu pois kehosta ja parin tunnin päästä. Keho ei pysty varastoimaan sitä.”

Kosmetiikasta saatu c-vitamiini on tehokas pika-apu stressaajan iholle: se imeytyy suoraan ihoon, heleyttää ja kirkastaa.

”Iho näyttää levänneeltä, vaikka ei niin levännyt olisikaan.”

4. Lepää ja liiku

Liikkuminen vahvistaa aineenvaihduntaa, saa veren kiertämään ja vähentää stressiä. Lepo taas korjaa stressin vaikutuksia.