39-vuotias myynti­edustaja Sanna Moilanen asuu Kuopiossa. Hänellä on kuusi lasta, ja lisää vipinää perheeseen tuovat puolison kaksi lasta. Sanna nauttii lukemisesta, lenkkeilystä ja konserteissa käymisestä.
39-vuotias myynti­edustaja Sanna Moilanen asuu Kuopiossa. Hänellä on kuusi lasta, ja lisää vipinää perheeseen tuovat puolison kaksi lasta. Sanna nauttii lukemisesta, lenkkeilystä ja konserteissa käymisestä.

Kuuden lapsen äiti Sanna Moilanen sai hemmotella itseään Kodin Kuvalehden muuttumisleikissä.

"Huoliteltu ulkonäkö on jatkuvasti tarpeen arjessani, sillä myyntiedustajana en voi mennä asiakkaan luo suoraan sängystä nousseena.

Herään aamuisin hieman miestä ja lapsia aiemmin, jotta ehdin laittautua. Samalla saan ihanan tunteen siitä, että minulla on pieni hetki omaa aikaa.

Näin 40 ikävuoden kynnyksellä kaipaan ulkonäkööni päivitystä. En halua jämähtää aikoinaan opittuihin meikkaustapoihin ja vaatetyyleihin. Muuttumisleikkiin lähteminen oli minulle itseni haastamista. Haluan nähdä uusin silmin tapani meikata ja pukeutua.

Toivoin saavani vinkkejä varsinkin siihen, mitä voisin tehdä hiuksilleni. Ne ovat skandinaavisen ohuet ja rasvoittuvat, enkä halua päätyä mummotukkaan. Myös huulipunan sävyn valitseminen on tuottanut ongelmia. Niitä on niin valtavasti!

Olen onnistunut yhdistämään hullut ruuhkavuodet ja uran. Muuttumisleikissä halusin antaa itselleni harvinaisen mahdollisuuden nauttia ilman huolta kenestäkään muusta.”

Nämä vinkit Sanna sai:

  1.  ”Hiusten leikkaus teki Sannalle visuaalisen kasvojen kohotuksen. Sannalla on upeat huulet, joten jos hiusten painopiste on suun kohdalla, näyttää hiusten malli vetävän suupieliä alaspäin. Nyt painopiste on silmien kohdalla. Päältä pidemmäksi jätetyt hiukset antavat mahdollisuuden vaihdella kampausta.” – Anna Järvinen, kampaaja
  2.  ”Kulmakarvojen muotoilu kohoavaan linjaan teki Sannalle ihmeitä. Hänellä on äärettömän kaunis hymy ja täydelliset huulet, joten punainen huulipuna toi nopean raikastuksen ja voimaa kasvoille. Kun huulipuna on voimakas, on hyvä jättää silmät pehmeämmiksi.” – Suvi Tiilikainen, meikkitaiteilija
  3.  ”Sannalle valitsin kokovalkoista, sillä se pukee pitkiä sääriä. Luonnonvalkoisen sävyn ansiosta kokonaisuus on kuitenkin pehmeä. Myös raikas sininen ja vihreä näyttivät Sannalla pirteän keväisiltä.” – Mirkka Siusluoto, muotitoimittaja

Kuinka Sanna muuttui? Katso vaihtokuvat tästä


Sanna jälkeen
Sanna ennen
 

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 9/2017.

Tiesitkö, että ahkera sokerinsyönti näkyy usein ihossa? Pyysimme kosmetologia listaamaan ihon suurimmat viholliset.

1. UV-säteily

Iho on suurin elimemme, ja sen kuntoon vaikuttaa moni asia – UV-säteily, ilmansaasteet, terveydentila, pitkittynyt stressi, ruokavalio, tupakointi.

”80 prosenttia ikääntymisen merkeistä tulee ulkoisista tekijöistä”, Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Kosmetologin mukaan eniten tuhoa tekee auringon UV-säteily.

”Koska otsonikerros on ohentunut, UV-säteilyn määrä on suurempi kuin aiemmin. UV-säteily vaurioittaa ihoa ja aiheuttaa jopa pahanlaatuisia muutoksia. Monilla meistä tämä on suurin yksittäinen ikääntymistä kiihdyttävä tekijä.”

2. Ilmansaasteet

Uv-säteilyn lisäksi iho reagoi esimerkiksi ilmansaasteisiin, katupölyyn ja siitepölyyn. Eniten saasteet ja pölyt ärsyttävät heitä, joilla on muutenkin herkkä iho.

”Nyt kun lämmityskausi on huipussaan, ilmassa on eniten pienhiukkasia”, Parkkinen sanoo.

3. Sokeri

Sokeri ei ole myrkkyä iholle mutta suurina määrinä se saattaa veltostuttaa.

”Ravintorikas ruokavalio antaa hyvät rakennuspalikat iholle, pitkälle jalostettu köyhä ruokavalio ei. Hyväkään ruoka ei auta, jos imeytyminen ei ole hyvää”, Anne Parkkinen sanoo.

”Liian suuri määrä sokeria voi turvottaa silmänympärysihoa, veltostuttaa leukaperiä, vahvistaa uurteita ja jopa kellastuttaa ihon väriä.”

Tämä johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun syömme sokeria enemmän kuin keho pystyy käyttämään, se joutuu varastoimaan lopun. Varastoitu sokeri jäykistää kollageenisäikeitä, jotka pitävät ihon kimmoisena.

”Jähmettyneet kollageenisäikeet eivät enää saa joustavuuttaan takaisin. Hyvä uutinen on se, että uutta kollageenia syntyy ja iho kykenee korjautumaan pikkuhiljaa.”

”Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa.”

Ihmisen kyky käsitellä sokeria on yksilöllinen. Parkkisen mukaan joidenkin iho reagoi herkästi myös maitotuotteisiin ja suomalaisiin viljoihin.

”Viljat saattavat ärsyttää suolistoa, vaikka ei olisi keliakiaa. Jos suolisto ärtyy ruokavaliosta, se näkyy myös ihossa. Iho saattaa olla esimerkiksi ärtynyt tai kuiva.”

4. Stressi

Stressinäpyt eivät ole vain myytti. Kun ihminen on stressaantunut, ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen. Iho on usein samea ja silmänympärykset tummat. Niistä huolehtiminen ei ole kiireen hetkellä tärkeintä.

”Silloin kehon pääfokus on hengissä säilymisessä.”


5. Alkoholi

Jos naamaa kiristää pitkäksi venähtäneen illan jälkeen, se voi johtua siitä, että runsas alkoholin nauttiminen kuivattaa, laajentaa pintaverisuonia ja turvottaa ihoa.

”Ihmisen keho pystyy kyllä käsittelemään alkoholia, mutta ei liian suuria määriä”, Anne Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle.”

6. Kahvi

Kahviin pätee sama kuin alkoholiin ja sokeriin: kohtuus.

”Kahvi ei ole pahasta, jos sitä ei juo liikaa”, Parkkinen sanoo.

”Lasillinen punaviiniä toisinaan tai kuppi pari kahvia päivässä saattavat olla jopa hyödyllisiä iholle. Mutta jos kahvia juo liikaa, se poistaa nestettä kehosta.”

4 keinoa suojata ja hoitaa ihoa

  1. Älä lipsu uv-suojasta. Iholle tärkeintä huolenpitoa on auringolta suojautuminen. Tarkista, että kosteusvoiteessasi on suojakerroin ja että aurinkovoiteesi suojaa sekä UVA- että UVB-säteilyltä.
  2. Tankkaa antioksidantteja. Terveellinen ruokavalio näkyy ihossa. Kun yhdistät kosteusvoiteeseen antioksidantteja tai c-vitamiinia sisältävän seerumin, vitamiinit imeytyvät suoraan ihoon. Koulutettu kosmetologi osaa neuvoa itselle sopivien tuotteiden valinnassa.
  3. Pese kasvot huolellisesti, vaikka et olisi meikannut. Katupöly ja ilmansaasteet kertyvät iholle päivän mittaan.
  4. Juo tarpeeksi vettä. Jokaista kahta desiä kahvia kohden olisi hyvä juoda kaksi desiä vettä.

Stressaantuneen iho on näppyinen, samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt. Miten sen voi palauttaa?

Kun ihminen on levännyt ja onnellinen, sanotaan, että hän hehkuu. Se ei ole vain sanonta.

”Lepo ja tyytyväisyys lisäävät ihon heleyttä”, sanoo Suomen kosmetologien yhdistyksen puheenjohtaja Anne Parkkinen.

Se johtuu Parkkisen mukaan siitä, että kun ihminen on rento, onnellinen ja levännyt, keho tuottaa erityisen paljon mielihyvähormoni oksitosiinia.

”Se tekee ihmeitä iholle. Aineenvaihdunta toimii ja veri kiertää”, Parkkinen sanoo.

”Stressaantuneen ihmisen iho taas on samea ja silmänympärykset tummat. Heleys on hävinnyt.”

”Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee.”

Kun ihminen on stressaantunut, hän alkaa erittää stressihormoni kortisolia. Ruuansulatus hidastuu ja keho keskittyy stressaavasta tilanteesta selviytymiseen.

”Keho valmistaa taisteluun ja toimintaan. Elimistö ei osaa erottaa, onko nyt hätätila vai stressaako ihminen sitä, miten työpäivä menee. Reaktio on sama”, Parkkinen sanoo.

”Keho ohjaa energian oikeaan paikkaan. Ihosta huolehtiminen ei ole keskeinen toiminto, kun on stressaantunut.”

Parkkisen mukaan pitkittynyt stressi heikentää immuniteettipuolustusta ja lisää mieshormonien tuotantoa. Ne kiihdyttävät talineritystä ja aiheuttavat näppyjä.

Lisäksi stressaantuneen iho voi punoittaa ja ärtyä. Jos ihmisellä on geneettinen taipumus atopiaan tai rosaceaan eli ruusufinniin,  se voi puhjeta pitkittyneen stressin seurauksena. Hetkittäisellä stressillä ei ole samanlaista vaikutusta.

”Esimerkiksi synnytys tai läheisen kuolema voi laukaista rosacean. Se on isompaa stressiä kuin se, ehtiikö bussiin ajoissa.”

Sameaa, väsynyttä ihoa voi onneksi hoitaa. Kokeile näitä keinoja, jos haluat kirkastaa sameat kasvot.

1. Mieti, mistä stressaat

Tehokkain tapa hoitaa stressiä, on tietenkin miettiä, mikä sitä aiheuttaa ja mitä tilanteelle voisi tehdä. Kun ihminen voi hyvin, ihokin voi paremmin.

”Iho on niin iso elin, että se on erittäin hyvä kertomaan, mitä sisälle kuuluu.”

2. Kokeile kasvohierontaa

Anne Parkkinen suosittelee stressaantuneita kokeilemaan kasvohierontaa. Jos kasvohoito tuntuu liian tyyriiltä investoinnilta, kosmetologilta voi usein varata ajan pelkkään hierontaan.

Kasvohieronta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin ja heleyttää ihoa.

”Kasvohieronta tekee hyvää sielulle ja iholle. Se hoitaa, poistaa väsymyksen merkkejä ja saa aineenvaihdunnan käytiin.”

3. Tankkaa antioksidantteja ja c-vitamiinia

Terveellisiä antioksidantteja on hyvä tankata sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kosmetiikkapurkista siksi, että ravinnosta saatu c-vitamiini kulkeutuu viimeisenä iholle.

”Vaikka söisi hurjan hyvin, stressi voi heikentää ravintoaineiden imeytymistä”, Parkkinen sanoo.

”Lisäksi c-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini. Jos syö aamulla mustikoita, c-vitamiini huuhtoutuu pois kehosta ja parin tunnin päästä. Keho ei pysty varastoimaan sitä.”

Kosmetiikasta saatu c-vitamiini on tehokas pika-apu stressaajan iholle: se imeytyy suoraan ihoon, heleyttää ja kirkastaa.

”Iho näyttää levänneeltä, vaikka ei niin levännyt olisikaan.”

4. Lepää ja liiku

Liikkuminen vahvistaa aineenvaihduntaa, saa veren kiertämään ja vähentää stressiä. Lepo taas korjaa stressin vaikutuksia.