Sinä olet itsesi tärkein pomo. Kysy itseltäsi näitä kysymyksiä, joka auttavat tekemään elämästä hienompaa ja kehittymään paremmaksi ihmiseksi.

Lapset ovat siinä taitavia. Hädin tuskin koululaisiksi kasvaneet puhuvat itsearvioinnista ja rastittavat lomakkeisiin arvionsa siitä, mitä osaavat ja missä  olisi vielä kehittämisen varaa.

Aikuisena elämään tulee muita pomoja, ja heidän mukanaan kehityskeskustelukaavakkeita. Ihan liian usein vapaaehtoinen itsensä arvioiminen jää.

Ei kannattaisi, tietää ympäristöjärjestöjohtaja ja kansalaisaktivisti Leo Stranius. Hän on liki parikymmentä vuotta soveltanut elämässään itsensä johtamisen menetelmiä ja huomannut, mikä toimii: esimerkiksi oikeat tehtävä- ja kysymyslistat itselle.

"Alussa tarvitaan tahdonvoimaa. Kun tapa rutinoituu, sen noudattaminen ei enää kuormita ja voi asettaa uusia tavoitteita."

Leon listan kysymykset sopivat hyvin myös muille - lue, ota talteen ja kysy itseltäsi!

Kysymyksiä itselle joka päivä:

Mistä olen kiitollinen ja ketä haluan kiittää? Esimerkiksi vähintään viisi kiitosta puolisolle tai muulle läheiselle ja viisi kiitosta muille.

Miten olen onnistunut tänään? Mitä onnistumisia on ollut, mikä ei ole sujunut?

Mitä teen huomenna? Seuraavan päivän kulun voi kuvitella mielessään, tehdä aikataulu sitä varten.

Kysymyksiä itselle viikoittain:

Miten olen nukkunut, liikkunut ja syönyt?

Mikä on ollut viikon suurin onnistuminen ja suurin epäonnistuminen?

Mistä olen erityisen kiitollinen?

Kysymyksiä itselle kuukausittain:

Mitä uutta aion oppia? Mitä uutta haluan kokeilla seuraavan kuukauden aikana?

Teenkö parhaillaan merkityksellisiä ja mielekkäitä asioita?

Mitkä ovat 1-3 keskeisintä tavoitetta seuraavalle kuukaudelle?

Kysymyksiä itselle vuosittain:

Jos tämä olisi elämäni viimeinen vuosi, tekisinkö sitä, mitä olen nyt tekemässä?

Mitkä ovat tärkeimmät tavoitteet seuraavalle vuodelle? Miten mittaan päivittäin tai viikottain näiden tavoitteiden toteutumista?

Miten voin palvella läheisiä ihmisiä seuraavan vuoden aikana olemaan parhaimmillaan heidän omissa jutuissaan?

Vinkki:

Alla olevasta linkistä voit ladata nämä kysymykset itsellesi pdf-tiedostona ja tulostaa talteen vakituista käyttöä varten!

Hoitoaineen levittämisen jälkeen hiukset kannattaa suojata pyyhkeellä ennen löylyihin astumista.
Hoitoaineen levittämisen jälkeen hiukset kannattaa suojata pyyhkeellä ennen löylyihin astumista.

Liian kuumassa saunassa hoitoaineen teho saattaa heiketä.

Saunassa mieli rentoutuu, ja samalla on ihana helliä hiuksia hoitoaineella. Löylyissä hoito ehtii vaikuttaa mukavan pitkään.

Vaan hetkinen! Joskus kuulee varoitteluja siitä, ettei saunan kuumuus tee hiuksille hyvää.

Saako lauteille siis mennä hoitoaine päässä, parturi-kampaaja Marja Liimatainen?

”Saa mennä. Yleisesti ottaen lämpö tehostaa hoitoaineen vaikutusta.”

Mutta jos saunassa ottaa kovat löylyt, hoitoaineen vaikutus voi kuitenkin huonontua, Liimatainen huomauttaa.

”Kuumissa löylyissä kostea hius ja kosteuttavia ainesosia sisältävä hoitoaine voivat reagoida hiuksen kannalta haitallisesti.”

Jos hoitoaine päässä menee lauteille, hiukset kannattaisikin suojata lämmöltä. Se onnistuu esimerkiksi kietomalla ne pyyhkeeseen.

Toinen vaihtoehto on saunoa maltillisesti, jotta lämpö ei pääse kuumentamaan hiuksia ja hoitoainetta liiaksi.

Hoitoaine päässä kannattaa saunoa maltillisesti.

”Silloin saunassa kannattaa olla ilman, että heittää kauheasti löylyä”, Liimatainen sanoo.

Liimatainen muistuttaa, että hoitoaine ja muut hiustuotteet pitäisi myös säilyttää niin, ettei saunan lämpö pääse kuumentamaan niitä.

”Saunan löylyhuone ei ole oikea säilytyspaikka pesu- ja hoitotuotteille, sillä tuotteiden säilyvyys, koostumus ja hoitoteho kärsivät liiallisesta kuumuudesta, samoin kuin jäätymisestä.”

Älä pidä hiuksia pyyhkeessä koko iltaa

Ihanan saunahetken jälkeen on kiva kääräistä pyyhe päähän ja mennä sohvalle tai terassille vilvoittelemaan. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, millä tavoin pyyhkeen kietoo turbaaniksi päähän. Sitä ei saisi kääntää kovin tiukaksi.

”Jos pyyhe käännetään liian tiukalle, hius jää sinne väliin ja hiukseen tulee kierre.”

Jos hius vielä pääsee kuivumaan kierteisenä pyyhkeen sisään, sen joustavuus voi huonontua.

”Kun joustonvaraa ei ole ja hiukseen kohdistuu äkillinen veto esimerkiksi takkua harjatessa, nykäisy voi katkaista hiuksen.”

Siksi pyyhe kannattaa kietoa löysähkösti ja ottaa pois päästä heti, kun se on ehtinyt imeä suurimmat kosteudet pois hiuksista. Hiusten ei saisi antaa kuivahtaa pyyhkeen sisällä, Liimatainen sanoo.

Asiantuntija Marja Liimatainen työskentelee Suomen Hiusyrittäjät ry:n toiminnanjohtajana.

Kasviksia kannattaa opetella syömään satokauden mukaan – maukasta ja edullista!
Kasviksia kannattaa opetella syömään satokauden mukaan – maukasta ja edullista!

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mielestä kasvisten tärkeyttä ei ole vielä ymmärretty. ”Kasvisten syömisestä pitäisi ravintokeskusteluissa puhua paljon enemmän, sokereista ja rasvoista vähemmän.”

Ovathan ne terveellisiä ja ovathan ne kevyitä, ne kasvikset. Se tiedetään, mutta harva ymmärtää, miten tärkeitä kasvikset ovat.

”Kasvisten syömisestä pitäisi ravintokeskusteluissa puhua paljon enemmän, sokereista ja rasvoista vähemmän. Toisaalta ei mikään ihme, että ihmiset eivät tiedä kasvisten tärkeyttä. Vasta uusimmissa ruokapyramideissa kasvikset ovat tippuneet pyramidin juurelle, sinne eniten syötäviin ruokiin”, Borg sanoo.

Kasviksista saa tietysti vitamiineja, ja kasvikset täyttävät vatsaa mutta ovat kevyitä. Se tärkein juju on kuitenkin kasvisten sisältämistä antioksidanteissa.

”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan.”

”Antioksidanteilla on akuutteja hyvinvointivaikutuksia. Koska antioksidantit kärsivät kaikesta prosessoinnista, niitä ei saa pillereistä. Ainoa tapa saada antioksidantteja on syödä paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.”

”Ainoa tapa saada antioksidantteja on syödä paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.”

”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan. Uusi tutkimusnäyttö osoittaa, että riittävä kasvisten syönti vähentää ahdistusta. Kasvisten syömisen tärkeyden rinnalla sokerin syönti tai lisäainepuheet ovat aika lailla pieni asia.”

Univaje ja stressi sekoittavat nälän

Hyvä syöminen käy vaikeammaksi, kun stressiä on liikaa ja unta liian vähän.

”Univaje lisää nälkää, koska se sekoittaa nälkähormonien toimintaa. Uni on monen syömistään miettivän sokea piste, sen merkitystä ei ymmärretä”, Patrik Borg sanoo.

”Mikä hirveä määrä syyllisyyttä asiasta, jonka pitäisi tuoda hyvää vointia ja mieltä.”

”Myös stressi vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan ja sekoittaa siksi elimistön nälkämekanismia. Se voi vaikuttaa eri tavoin: Niin, että ruoka ei maistu esimerkiksi aamuisin, jolloin juuri pitäisi maistua. Tai sitten elimistö kaipaa esimerkiksi rasvaisempaa ruokaa tai jotakin muuta kaukana kasviksista.”

Lisää stressiä aiheuttaa myös syöminen itse. Borg kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan naisista noin puolet ja miehistäkin joka neljäs kokee syömisestä syyllisyyttä viikoittain tai päivittäin.

”Mikä hirveä määrä syyllisyyttä asiasta, jonka pitäisi tuoda hyvää vointia ja mieltä. Moni ajattelee, että hyvin syöminen vaatii valtavasti itsekuria ja kieltäytymistä. Ei vaadi. Terveellinen syöminen on taito, jonka voi oppia. Kun perusta on kunnossa, yksittäisistä epäterveellisistäkään herkuista ei ole syytä tuntea muuta kuin iloa.”

Vierailija

Ravitsemusasiantuntija: ”Monet eivät tiedä, että kasvisten syömisellä on selkeä yhteys mielialaan”

Ei kannata syödä mädäntynyttä lihaa, huomattavasti herkullisempaa ihan tuoreeltaan. En voi ymmärtää tätä käännyttäjävegaanien jatkuvaa märssytystä mädästä lihasta. Eivät kai hekään syö kasviksiaan mädäntyneinä ja homeisina, miksi sitten liha olisi yhtään sen mädäntyneempää? Halpaa mielikuvamarkkinointia oman käännytysagendan lomassa.
Lue kommentti