Kiukuttaako, harmittaako? Käännä mielesi taas hyväksi välttämällä nämä yllättävät mokat.

Virhe 1: Lopetat sen, mitä olet tekemässä.

Kun kaikki tuntuu menevän pieleen, luovuttaminen houkuttelee. Voi kuitenkin olla, että juuri harmistuneena pystyt keskittymään paremmin haastaviin tehtäviin. Australialaisessa tutkimuksessa shoppailijoille tehtiin muistitesti sekä aurinkoisina päivinä (kun he olivat iloisia) että harmaina päivinä (kun he olivat kärttyisempiä). Pahantuuliset osallistujat muistivat tarkemmin ja suoriutuivat testistä paremmin kuin iloiset ihmiset.

Älä heitä hanskoja tiskiin jos työtehtävä turhauttaa, vaan hyödynnä tunteesi ja keskity projektiin, joka vaatii kaiken keskittymisesi.

Virhe 2: Otat valokylvyn piristyäksesi.

Saavut kotiin ikävän päivän jälkeen. Tiedät, että nyt ei kannata kaivautua peittojen alle pakoon kurjaa maailmaa, ja napsaat kaikki kodin lamput päälle piristyäksesi. Väärin! Uuden tutkimuksen mukaan valo vahvistaa sekä positiivisia että kielteisiä tunteita. Koska valo yhdistetään mielessä lämpöön, kuumuuden aistiminen laukaisee tunnejärjestelmäsi. Siis: iloisena valo piristää, surullisena se tekee olon vielä kamalammaksi.

Sinun ei silti tarvitse elää pimeydessä. Kokeile himmentää kotisi valot turhauttavan päivän jälkeen, tai sytytä niistä vain pari.

Virhe 3: Uhraudut tekemään ikävät kotityöt – taas.

Jokainen uhrautuu joskus kumppanin puolesta: tiskaa mukisematta tai vie lapset kouluun toisen vuorolla. Pienet palvelukset lähentävät sinua ja puolisoasi, mutta vain silloin, kun päiväsi on ollut hyvä. Erään tutkimuksen mukaan parisuhde ei nimittäin hyödy, kun kumppanit tekivät uhrauksia toisilleen stressaavan päivän jälkeen.

Havainto voi selittyä sillä, että kun suhteen yhdellä osapuolella on ollut kurja päivä, molemmat kärsivät. Kun pinna on kireä, tiuskitte todennäköisemmin toisillenne. Pidä siis mieluummin huonon päivän jälkeen rentouttava ilta kirjan parissa ja anna puolisosi hoitaa juoksevat asiat. Muista tehdä vastapalvelus sitten, kun hänellä on ensi kerran huono päivä.

Virhe 4: Et tuo mielipidettäsi esiin.

Kun kaikki menee muutenkin pieleen, onko todennäköistä, että työkaveri ymmärtää sinun näkökulmasi? Ehkä ei, mutta keskustele siitä silti. Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että ihminen on vakuuttavampi harmistuneena kuin ollessaan aurinkoinen. Se johtunee siitä, että harmistuneena perustelet mielipiteesi konkreettisemmin kuin muulloin.

Muista tämä, kun synkistelet: nyt on hyvä hetki saada mietteesi kuulluksi. Kerro pomollesi huomaamastasi muutostarpeesta tai ratkaise parisuhteen pitkään jatkunut kina.

Virhe 5: Yrität unohtaa päivän tapahtumat.

Kurjan päivän jälkeen haluat vain, että se olisi jo ohitse. Yrität ehkä siksi aktiivisesti unohtaa ikävät tapahtumat. Toisaalta on hyvä, jos osaat päästää irti kurjuudesta – paitsi silloin, jos jokin tietty asia painaa mieltäsi. Vuonna 2010 selvisi, että kun ihmisiä neuvottiin tukahduttamaan ahdistavat ajatukset, he näkivät niistä todennäköisesti unta.

Muista siis: käy mieluummin päivän tapahtumat läpi päässäsi ennen nukahtamista. Nukut todennäköisesti paremmin ja olet huomenna jo paremmalla mielellä.

Lähde: Oprah.com