Vesi on lämmintä, vaahto pehmeää ja pesuaine tuoksuu hyvältä. Näillä kaikilla on väliä.
Vesi on lämmintä, vaahto pehmeää ja pesuaine tuoksuu hyvältä. Näillä kaikilla on väliä.

Tiskaus saattaa parantaa mielenterveyttä, kun teet sen oikein.

Stressistä kärsiviä neuvotaan usein rentoutumaan hieronnan tai viikonloppuloman avulla. Entä jos saisit ahdistuksen laskemaan ilmaiseksi ja kotona – ja tulisit samalla tehneeksi jotain hyödyllistä?

Amerikoissa tehdyn tutkimuksen mukaan tiskaaminen voi johtaa mindfulness-tilaan: tietoisen, hyväksyvän läsnäolon tunteeseen. Ihminen keskittyy vain ja ainoastaan siihen, mitä juuri tässä on. Mindfulness alentaa stressitasoa, ja sen uskotaan jopa vahvistavan kehon puolustuskykyä.

Tutkimuksessa yliopisto-opiskelijat laitettiin tiskaamaan. Puolet sai ohjeeksi keskittyä tietoisesti tiskaamisen osa-alueisiin: pesuaineen tuoksuun, vaahdon tuntuun, veden lämpötilaan ja astioiden muotoon. Toinen puolisko ei saanut ohjeita vaan keskittyi ainoastaan tiskaamiseen toimintana.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

    Tiskaaminen toimii terapiana vain, jos huomaat käyttää eri aistejasi.

Tietoisesti tiskaamiseen keskittyneistä noin 27 prosenttia havaitsi testin jäkeen hermostuneisuutensa laskeneen selvästi ja mielialansa parantuneen. Kontrolliryhmä ei hyötyjä huomannut. Tiskaaminen voi siis toimia pienenä terapiahetkenä, mutta vain jos tehtävään keskittyy tietoisesti ja kaikilla aisteillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla