60 sekunnin harjoitus riittää parantamaan keskittymiskykyäsi - ja sen voi tehdä missä tahansa.

Esivalmistelut ennen ensimmäistä harjoitusta:  Laske, kuinka monta kertaa hengität minuutissa. Tyypillisesti luku on 10 ja 18 välillä riippuen mielentilastasi ja tavastasi hengittää.

Minuutin rentoutusharjoitus:

1. Keskeytä se, mitä olet juuri tekemässä.

2. Sulje silmäsi.

3. Kiinnitä huomiosi hengitykseen. Anna sen virrata vapaasti.

4. Laske hengitystesi määrä. Voit lausua sisäänhengityksellä luvun ensimmäisen tavun hiljaa mielessäsi, ja uloshengityksellä jälkimmäisen tai jälkimmäiset tavut. Yks-si, kak-si, kol-me... Mikäli huomaat ajatusten harhailevan, tuo ne takaisin hengitysten laskemiseen.

5. Laskemisen päätyttyä palauta huomiosi siihen, mitä teet. Huomaat mielesi rauhoittuneen ja keskittymiskykysi kasvaneen.

Mielekäs minuutti -harjoituksen on kehittänyt johdon ja työyhteisöjen valmentaja, mindfulness-ohjaaja Antti-Juhani Wihuri

Lue myös:

Näin huolehdit vähemmän, 9 vinkkiä

Sinä riität omana itsenäsi

Näin väsyt vähemmän