Miia Malvela on tavannut yli 15 000 suomalaismiestä ja puhunut heidän kanssaan kunnosta ja ravinnosta. Tässä seitsemän vinkkiä myös kaikille muille miehille.

Suomimies seikkailee -rekkakiertue kiertää ympäri maata testaamassa suomalaismiesten kuntoa. Kiertueen ohjelmakoordinaattori Miia Malvela antaa seitsemän vinkkiä kaikille miehille, joiden kunto ja ruokailutottumukset kaipaavat parannusta.

1. Ota rennosti. Kun haluat kohentaa kuntoasi tai uudistaa ruokailutottumuksiasi, tee yksi kokeilu kerrallaan. Katso, miten se asettuu arkeesi. Kun se toimii, tee seuraava kokeilu.

2. Syö riittävästi ruokaa tasaisesti päivän aikana. Jos aterioita jää väliin, illan huutavaan nälkään on liki mahdotonta syödä fiksusti. Ateriarytmin tasaamisella voi pudottaa painoa useita kiloja.

3. Liikettä arkeen. Keskivertosuomalainen istuu tai makaa yli yhdeksän tuntia valveillaoloajastaan. Jos liikuntatreenit kuulostavat kaukaiselta, jo yleinen puuhailun lisääminen auttaa kunnon kohentamisessa.

4. Lisää kasviksia ja hedelmiä aterioiden osaksi. Esimerkiksi banaani tai omena osaksi aamu- ja iltapalaa. Kasviksia pääaterioille. Tavoite vähitellen viisi kourallista kasviksia ja hedelmiä päivässä.

5. Lähde liikkeelle, seikkailu kutsuu! Mikä liikuntamuoto kiinnostaisi? Maastossa, pyörätiellä vai sisällä? Muutama kerta viikossa rauhallisella tempolla riittää, jos aiemmasta liikunnan harrastamisesta on kulunut aikaa.

6. Juo janoon enimmäkseen kalorittomia juomia. Maito ja piimä ovat myös ok. Limsat, mehut ja alkoholi tuovat reippaasti kaloreita.

7. Monipuolisuutta liikuntaan. Hyvä kunto on kestävyyttä, voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Esimerkiksi lenkkeilijä voi lisätä voimatreenin ja kuntosalitreenari lisää kestävyysharjoittelua.

Lisää vinkkejä sekä Suomimies seikkailee -rekkakiertueen aikataulut www.suomimies.fi