Kirjoitukset avainsanalla posti

Taannoin kerroin, miten 100 vuotta sitten postikortti kulki Imatralta Viipuriin päivässä. Ainakin postileimojen mukaan. Ihan totta!

Ihmiset kuskasivat ja ihmiset leimasivat.

Eikä siitä ole kauaa, kun tiesi lähettäessään, että 1. luokan merkillä kirje olisi perillä seuraavana päivänä. 2. luokan merkillä hiukka hitaammin, parissa päivässä kuitenkin. Oli sillai ennakoitavissa. Että milloin. Syntymäpäivä- ynnä muut kortit osasi ajoittaa kolahtamaan saajilleen oikealla hetkellä.

Töissä kuulen, miten nykyisin kirje saattaa kulkea tuohon naapurikaupunkiin tai jopa kaupungin sisällä kahdeksan päivää!?! Jos ylipäätään kulkee. Sitten joskus ovat perillä heti seuraavana päivänä.

Ihmiset kuskaavat. Tosin tiistaisin ei kuulemma posteja jaeta. Ellei sitten aiemmin  jakamatta jääneitä? Mutta automatiikka hoitaa kaiken muun. Leimojahan ei kai enää edes käytetä.

Tein pienen kokeen. Pyysin kertomaan, että milloin.

Kirjeiden postitus Vantaalta varmuuden vuoksi hyvissä ajoin 6.2. Kun ei voinut tietää, kestäisikö matka päivän vaiko ehkä kahdeksan?

Tälläsin - ihan kiusallani - 1. luokan ikimerkin viereen "Priority" tarran. Kun aikoinaan tulivat mukaan merkkejä ostaessa. Ja olivathan ne tärkeitä posteja! Tavoitteena oli 14.2. tai siihen ehkä päivää ennen.

Kirjeet olivat sitten perillä

Kirkkonummi ja Kerava 7.2.

Helsinki 10.2. kaksi vastaanottajaa

Vantaa 10.2. kolme vastaanottajaa - yhdelle suotiin jopa myöhäisillan jakelu :)

Espoo 11.2.

Nopeammin kuin oletin, hei!

Nyt ei sitten yhdenkään jakajan kannata vetää herneitä palkoineen nenäänsä. Ei. Vaan <3 kiitos, että kaikki päätyivät osoitteisiinsa.

Kunhan pähkäilen, miten se 100 vuotta sitten oli niin paljon nopeampaa? Ja vielä ihan muutamakin vuosi sitten hyvin ennakoitavissa?

Mitä tapahtui?

 

Digitalisaatio ja automatisointi on oikein käytettynä loistava renki. Mutta päästä se isännäksi, niin tulos on ihan, sanonko mistä!?

No en sano - tiedät itekin.

 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

Olen yksi testihenkilöistä. Olet vuosittain muistanut meitä ihanilla yllätykuorilla. Kiitos taas ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Mummi, mikä on postikortti?

Ei ole kaukana aika, kun tenavat ihmettelevät outoja pahvikuvia.

Teetti työtä saada pienen ihmisen synttärikortti matkaan. Huomasin tuijottavani tyhjää seinää paikalla, jossa vielä vuosi sitten oli tuttu postinkeltainen loota. Kiersin kirkonkylän isoimman kaupparakennuksen ympäri, nuohosin viereisen korttelin Ärrän, apteekin, kampaamon ja Matkahuollon nurkat.

Lopulta loota löytyy. Kauempaa, kiertoliittymän toiselta puolen. Sen toisen kaupan kyljestä. Yksi keruulaatikko koko kylässä? Häviävää maisemaa siis tämäkin.

Ja Posti tekee kaikkensa saadakseen muutoksen aikaan. Postimaksuja nostetaan. Taas. Viimeksi vuosi sitten. Senttejä sinne taikka tänne. Mitä välii?

Ainakaan oma tulotaso ei ole noussut, että kaikilla elämänalueilla jatkuvasti nousevat maksut voisi huoletta jättää omaan arvoonsa. Silti aion jatkaa korttien lähettelyä, myös joulukorttien. Jos en muuten, niin ihan piruuttani. Siis Postin kannalta. Saajilleen toivon pelkkää hyvää. Tietty!

Postinjakelu ylipäätään on mennyt ihan hulluksi. Itse viemällä saisi varmimmin perille. Ja oikeaan aikaan. Jakelun harventaminen on ilmastoteko - väittää tuo liikelaitos. Haha! Voi vitsi, mikä vitsi! Oon jotenkin ymmärtänyt, että puun pienpoltto ja savumerkkien lähettely olisi enempi haitallista ilmastolle.

Hesarin toimittaja totesi, ettei tiistaisin tarvitse enää pohtia kirjepostia. Kyllä muuten tarvitsee. Meille tulee usein posti tiistaisin - ne jakamatta jääneet maanantain postit.

Juu ei, etten olisi kiitollinen, että ylipäätään tulee. Jakajille peukku ylös! Liiketoiminnan ohjaustyhmälle - (eikäku -ryhmälle) peukku alas! Oliko jollekin yllätys, että kansalaisten luottamus postilaitokseen on alentunut huomattavasti?

Ihan toinen juttu on, että korttien ja kirjeiden loppuessa katoaa suunnaton määrä tietoa ihmisten elämästä. Siitä oikeasta. Siitä, mikä ehkä tulevaisuudessakin tutkijoita kiinnostaisi. Miten ihmiset elivät, mitä ajattelivat, tunsivat ja kokivat menneinä vuosikymmeninä?

Some korvaa. Kerran netissä, aina netissä? Paitsi, jos tekniikka pettää ja tavut katoavat bittiavaruuden tuolle puolen.

- Mummi, mikä on posti?

Eipä taida olla kovin kaukana tämäkään kysymys.

Kommentit (2)

Saanko esitellä - pian yhtä outo muisto kuin puhelinkioski - tämäkin erikoinen esine katunäkymässä.

 

 

Posti toi laskun, jonka päiväys oli jostain viikon takaa. Maksu vain ei ehdi perille ajoissa, koska se olisi pitänyt toimittaa edelleen pankkiin. Kirjeitse.

Voiko yksi taho muuttaa sääntöjä keskenään muiden osapuolten kustannuksella? Yksinkertaisesti vain ilmoitetaan jakelun hidastuvan ja sillä selvä. Maksa lisää, kurja kuluttaja, jos haluat postisi kulkevan.

Miksi, voi miksi Posti ei voinut keskittyä ydintehtäväänsä ja jättää ne nurmikot, lapset ja vanhukset asiantuntijoiden hoidettaviksi?

Putiikki työntää väkeään pihalle sitä voimallisemmin, mitä enemmän kirjepostin määrä hiipuu. Ja väheneehän se, kun ei se vähäinenkään kulje kohtuuajassa perille. Milloin viimeksi olet odottanut peruspostia viikon?

Luurityön lisäksi lähestyn kansalaisia kirjeitse. Sillai vanhanaikaisesti paperisella kirjeellä, aika usein jopa käsin kirjoitetuin osoitetiedoin. Tästä käsinkirjoittelusta joskus toiste, hei.

Usein saan kuulla, ettei kirjettä ole nähty. Syitä on erilaisia. Moni on sitä mieltä, että laatikoihin tulee vain roskapostia. Koska kaikki TÄRKEÄ liikkuu sähköisesti? Kellään ole mitään ongelmia selata asiaviestejä sähköisen roskapostin seasta?

Marhailuillani näen täyteen sullottuja postilaatikoita. Tälläkin viikolla kuulin, ettei oltu käyty postilaatikolla aikoihin. Hän sai kirjeeni tuplana. Onnekas.

Siis, koska kuitenkin tunnistaa vielä postilaatikon. Ja siis, koska molemmat kirjeet päätyivät perille. Ei sekään ole itsestäänselvää. Kai kumpikaan?

Ite oon varmaan vaan niin utelias, että käyn postilaatikolla säännöllisesti. Ja raapaisen kirjeen kuin kirjeen - siis paperisen - auki, vaikka vain vilkaistakseni. Ei tunnu vaivalloiselta.

Oli aika, kun lähetys oli perillä seuraavana päivänä.

Ainakin ennen toista maailmansotaa.

Kommentit (0)

Yritys lähestyi mainoksen muotoon tehdyssä viestilehdykässä.

Hei. Kiitos.

Olipa hyvä, että kerrottiin.

Kuinka moni nykyään jakaa.

En tosin haluaisi tietää.

EVVVK. Olisi ennen sanottu.

WTF!? Se taannoin myös ilmaistiin.

Eih. Eih. Eih.

Ei pitäisi olla minun asiani pohtia, mikä/kuka sitä postia kuljettaa.

Haluan vain, että se tulee perille. Ja menee. Silloin, kun itse lähetän.

Lehdykässä lukee jopa: Asiakaspalvelu vastaa

Hei. Kiitos.

Mutta.

Se EI ole asiakaspalvelua, jos kansalaisten pitää alkaa arvailla, mihin toisille kuuluvia kirjeitä kulloinkin kuljettelisi.

Enkä T-O-D-E-L-L-A-K-A-A-N aio ryhtyä salapoliisin tavoin tutkimaan kirjeiden lähetystunnuksia.

Mene nettiin - lienee ensimmäinen ohje?

Etsi oikea jakeluyhtiö.

Valitse jakelualue.

Ja sillai askel kerrallaan.

Kun virheen/erheen - inhimillistähän se on - on joku muu tehnyt.

Silti kirjeen päätyminen oikealle vastaanottajalleen onkin yllättäen kanssaihmisten velvollisuus. 

Niinkö?!

Saatte siellä yhtiöissänne ihan keskenänne tarkastella niitä ohjeita!

Meillä on – ainakin vielä - laitos, jonka tehtäviin se jakelu ja sen valvonta kuuluisi.

Hei. Sen nimi on P-O-S-T-I.

Olisi yksi pyyntö vain:

Eikö Posti voisi vain jatkaa siinä tehtävässä, mihin se luotiin?

Antaisi niiden muiden leikata nurmet, kolata lumet, hoitaa lapset ja vanhukset, lajitella pullovedet, kuljettaa ruuat, kaapittaa, hyllyttää tai jättää hyllyn alle, vartioida ja mitä kaikkea nyt maailmassa tehdään.

Miksei Posti vain tekisi sitä omaa ydinosaamistaan niin hyvin kuin osaa.

Jakaisi vain. Sitä postia.

PLIIIIIIS!

 

 

Kommentit (4)

Vierastelija
1/4 | 

Juuri näin. Ja nykyään kun lähettää 1. lk kirjeen, ei voi ollenkaan olla varma, että menee perille seuraavaksi päiväksi. Vaikka siitä maksaa....

Vierailija
2/4 | 

?, ihan käsittämätöntä, miksi meidän pitäisi korjata muiden tekemät virheet? Tuskin esimerkiksi vaatevalmistaja korjaa toisen vaatevalmistajan tekemän virheen. Onko meidän vika jos kilpailu on vapautettu ja alalle on tullut muita jakelijoita, jonka takia osittain pitää ottaa muita hommia tehtäväksi koska muut jakavat halvemmalla, kenties laadusta tinkien? Kukin meistä haluaa tehdä työnsä moitteettomasti mutta myös postinkantaja voi erehtyä, en usko että kukaan meistä haluaa pahoittaa asiakkaan mieltä väärin jaetulla postilla. Ja tässä tapauksessa ehkä jakeluyhtiön olisi itse toimittava asiassa ja kerrottava selkeästi kuka on kirjeen jakanut ja minne voi ottaa yhteyttä. Ei ole mukava ottaa vastaan valituksia muiden tekemistä virheistä.

allikalliolla
Liittynyt31.10.2015

Juu. Ei. Laadusta on tingitty. Sitä yritinkin tässä pyytää. Kunpa Posti hoitaisi postin ja ne muut sitten sen kaiken muun. Kukin omalla alallaan niin hyvin kuin ikinä. Vaan ei. Mitä useampi kokki, sitä pahempi soppa? Silputaan toiminnot ja sitten kaikki tekevät, kuka tosissaan, joku vasemmalla kädellä. Ja nyt ei tartte siellä vasureiden hikeentyä. Se on sanonta. Meidän oikeakätisten vasen on ihan turha kapine. Kateeksi käy teitä, joilla molemmat kädet toimivat. :)

Seuraa 

Kirjoitan, että kohina korvien välissä välillä vaimenisi. Tekstieni aihepiirit vaihtelevat mielikuvituksen tuotteista havaintoihin ympäristöstä. Joissain teksteissäni saattavat vilahtaa kertojaääninä myös koiramme. Työelämää käsittelin aiemmin ulkopuolisena, sivustakatsojana. Allina kalliolla. Nyt työttömyys jäi taakse - ainakin osittain. Mutta kallion viisto pinta pitää Allin silti varuillaan.

Blogiarkisto

2019
2018
2017
2016

Kategoriat