ABC-analyysi. Eikä tarkoittanut niitä huoltiksia. Ei. Vaan menekkikamat helposti saataville. Parhaille paikoille siis. Oli perusjuttu entisessä elämässä. Paitsi silloin, kun tilaa ei vain ollut ja kamat sijoiteltiin sinne, mihin saatiin mahtumaan. Paitsi niiden kamojen kohdalla, joille oli määritelty muuten omat paikat.

Ei siis ihan aina toiminut. Analyysi ja sen vieminen käytäntöön.

Kaupoissa sitä on sanottu myynninedistämiseksi. Nykyään se on "ennustepohjaista vähittäiskaupan prosessien optimointia". Joojoo. Tavuntarkka lainaus Hesarista.

Käytäntöön vietynä se tarkoittaa,

ettei todennäköisesti löydä tuotetta samasta paikasta enää toista kertaa ostosreissullaan.

Ei ei ei. Sen on joku nörtti - sorry, pojat - ja ehk joku tyttö - laskenut ja analysoinut myynnin pohjalta. Ja päätynyt siirrättämään tuotteen todennäköisesti viereiselle käytävälle, sinne kynttilänjalkojen ja lautasliinojen väliin. Tai mahdollisesti toiseen päähän hallia, kassan 29 edustalle.

Kuvittelin jo tietäväni edes vähän, mitä olen menossa tekemään. Töihin kauppaan.

Haha.

Vähänpä tiesin.

Marhailen jälleen käytävillä. Haen, haen ja haen. Soisin löytäväni. Vaan ei. Paistinpannujen tilalla on lautaset, kaikissa valkoisen sävyissä. Paistinpannut, kansineen ja ilman - hei, osa niistä on paistokasareita, sitten on wokki-, lettu-, haudutus-, mitä ikinä pannuja. Ne kaikki on kasattu rullakoihin. Odottavat ruokailuvälinehyllyn tyhjenevän niiden tieltä. Mihin päätyvät kokki-, chef-, santoku- ynnä muut veitset, jää hämärän peittoon.

Naisten vaatteet on ihan oma lukunsa. Niillä osastoilla käy päättymätön pyörremyrsky. Paidat vaihtuvat mekoiksi, hameet jakuiksi, housut huiveiksi sillä aikaa, kun käännän katseeni hetkeksi pois.

Miksi?

Olen kysellyt asiasta kaupan työntekijöiltä. Kohauttelevat olkapäitään. "Ei mekään näitä aina löydetä. Asiakkaat haluavat vaihtelua."

Olen kysäissyt joskus asiakkailta. Eivät halua!

Muuten. Miesten osastoilla puvut, paidat ja farkut pysyvät täsmälleen samoilla paikoilla kuukaudesta toiseen. Samoin rautakaupoissa. Vasara on siinä rullamitan vieressä. Siinä se on aina ollut. Ja löytyy.

Miksi?

Omalla kohdallani homma kääntyy päälaelleen, ostohalukkuus laskee entisestään, mitä vaikeammaksi tuotteiden löytäminen tehdään. Mahdanko olla ainoa?

Jotain hyvääkin tietty löytyy. Työllistävä vaikutus on ilmiselvä, kun hyllyjä tyhjennetään ja täytetään liukuhihnatyönä päivästä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

Onneksi koti on jo täytetty kaikenlaisilla kipoillla ja purnukoilla😄. Ei tarvitse etsiä uusia. Kun aikoinaan ostettiin ne Uhtua merkin alla olevat kupit, lautaset ......, niin perikunta vie ne sitten minne haluaa. 😂😂😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kirjoitan, että kohina korvien välissä välillä vaimenisi. Tekstieni aihepiirit vaihtelevat mielikuvituksen tuotteista havaintoihin ympäristöstä. Joissain teksteissäni saattavat vilahtaa kertojaääninä myös koiramme. Työelämää käsittelin aiemmin ulkopuolisena, sivustakatsojana. Allina kalliolla. Nyt työttömyys jäi taakse - ainakin osittain. Mutta kallion viisto pinta pitää Allin silti varuillaan.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat