Amerikkalaisissa elokuvissa syödään aina nuudeliruokia, jotka näyttävät ihan superherkullisilta. Juurikin siis sellaisilta epäterveellisiltä lohturuoka-annoksilta, joita syödään take away-pahvirasioista.
No, tämä herkku on ihan yhtä hyvää kotona Suomessa ja lautaselta syötynä. Toki, tätä tulee syötyä ensin yksi annos lautaselta ja sen jälkeen haarukalla suoraan pannusta, koska seesamiöljyinen nuudeliannos jotenkin saa aivojen mielitekosensorit (itsekeksitty lääketieteellinen termi, huom) aktivoitumaan. Koska tämä on kuitenkin hyvinkin terveellistä, tammikuinen katumusvuodenaika ei tästä kärsi ja omatunto pysyy puhtaana.

 

Tätä syntisen hyvältä maistuvaa herkkua varten tarvitset

kuution maustamatonta tofua
valkosipulia
sipulin
pienen palan inkivääriä
tuoretta chiliä/chilimaustetta
yhden porkkanan
yhden parsakaalin
nuudeleitä syöjien määrän mukaan (minä käytin kaksi levyä ja annoksia syntyi neljä, meillä syödään munanuudeleita)

hieman öljyä paistamiseen
seesamiöljyä
soijakastiketta
(seesaminsiemeniä tai cashew-pähkinöitä)


Tofun käsittelemisen avainsana on tofukuution valuttaminen. Se on se salaisuus rapeiden tofupalasten takana. Eli siis: kuutioi tofu paloiksi, laita se lautaselle valumaan parin talouspaperipalan väliin.
Minä tein tätä ruokaa etäpäivän iltana, joten pilkoin tofun jo lounasaikaan ja se valui painon alla parvekkeella koko iltapäivän. Valumiseen riittää kuitenkin jo puolikin tuntia.

Kun tofu on valutettu, paista se kuumalla pannulla rapeaksi. Käytä paistamiseen rypsiöljyä, koska seesamiöljyn ihana, lempeä maku kärsii kuumasta paistolämpötilasta.
Kääntele kuutioita välillä tasaisen rapeuden saavuttamiseksi.
Keitä tällä välin nuudelit ja esikeitä parsakaalin kukintoja hetki.

Pilko sipuli, valkosipuli, inkivääri ja chili. Kuori porkkana ja leikkaa siitä ohuita siivuja.

Kun tofukuutiot on paistettu, mausta niitä hieman suolalla ja chilijauheella (jos et käytä tuoretta chiliä), pippuriakin voit hieman laittaa jos haluat. Kaada ne sitten lautaselle, lisää pannulle hieman öljyä ja kuullota sipulia ja valkosipulia hetki. Lisää sitten inkivääri, jonka voit joko pilkkoa pieneksi tai sitten raastaa. Lisää myös chili jos sitä käytät tuoreena.
Lisää sitten parsakaali ja porkkanat sekä hetken aikaa paisteltuasi myös nuudelit. Paistele muutama minuutti ja lisää sitten tofukuutiot.
Lisää makusi mukaan 1-2 rkl seesamiöljyä ja pieni määrä soijakastiketta. Paista maut kokoon parissa minuutissa kuumalla pannulla ja tarjoile ruoka heti. Annoksen päälle voit ripotella seesaminsiemeniä tai cashew-pähkinöitä. Minä laitoin seesaminsiemeniä, koska pähkinät piti kuulemma säästää lapsosen hamsterille temppupalkkioksi. Mikä ihana syy!

Tyttäreni ilmoitti että ”ei tää nyt ihan best ole mutta pystyy tätä kuitenkin syömään vaikka on kasvisruokaa”. Tämä on kutakuinkin ylitsevuotavin kasvisruokakehu jonka meillä voi saada.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Ote elämän kevyeltä laidalta: musiikkia, ruokaa, kirjoja. Ja kuohuviiniä ja suklaata. Tietenkin.

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017
2016
2015

Kategoriat