Kirjoitukset avainsanalla matkailu

Tiedän, otsikko on vähän hassu, mutta paremmin en voi tämän hetkistä olotilaa ilmaista. Vaikka olenkin ollut onnesta soikeana koko kahden, Italiassa vietetyn viikon ajan, täytyy tunnustaa, että Comojärvelle saapuessamme suorastaan sekosin. Niin huikeassa paikassa olemme juuri nyt!

Huomenna sunnuntaina pitäisi olla jo kotona, mutta päätettiin vielä jäädä yhdeksi ekstrayöksi. Saavuttiin näihin upeisiin maisemiin eilen myöhään ja tänään oli tarkoitus jatkaa matkaa ja ajaa puolet 800 kilometrin kotimatkasta. Tällä kertaa kuitenkin sydän voitti järjen ja hups, näin jäimmekin tutustumaan vielä täksi päiväksi Comon seutuun. Eihän täältä Italiasta pois haluaisi, on niin paljon nähtävää ja ihanaa tunnelmaa ei varmaan tarvitse enää erikseen edes mainita.

Kun saa aamulla herätä näistä maisemista, eihän sitä kotiin halua

Vielä eilen aamulla arvoimme, ajammeko takaisin Ranskan läpi vai mahdollisesti Sveitsin läpi kuten tullessakin. Mies oli sitä mieltä, että tsekkaisimme Comojärven. Arvatkaa vaan, kuinka onnellinen olen tästä ideasta, itse olin nimittäin menossa kotiin Ranskan kautta.

Niinpä siis vielä eilen aamulla näppäilimme majoitusvaihtoehtoja, löysimme mahtavan ja viihtyisän, pienen huoneistohotellin pienestä 1000 asukkaan Musson kylästä. Residence la Pianca on loistavaila sijainnilla korkean rinteen päällä ja meidän terassilta avautuu upea näköala kohti Comojärveä. Vaikka itse kylässä ei ole kuin kauppa ja apteekki, mutta rauhaa ja hiljaisuutta kaipaaville tämä on juuri se täydellinen combo. Residencen kattoterassilla on tarjolla myös uima-allas ja aurinkotuoleja. Täyden kympin majoitus ja osittain myös tästä syystä päätettiin jatkaa lomaa. Suosittelen tätä siis kaikille Comojärven kävijöille.

Alue ei ole meille ennestään tuttu ja täytyy myöntää, etten aiemmin muutenkaan ole ollut kovin kiinnostunut pohjoisemmasta Italiasta. Tosin Bergamoon ihastuin niin paljon viime syyskuussa, että matkustin sinne vielä uudestaankin myöhemmin syksyllä. Tänään päivällä otimme lautan Menaggiosta järven toiselle puolelle Varennaan ja kävimme lounastamassa kera "muutaman" muun. Varenna oli kyllä uskomattoman kaunis (hox. tämän tekstin kansikuva ja viimeinen kuva) ja arvatenkin tällainen paikka vetää turisteja puoleensa. Lauttamatkan kesto oli 15 minuuttia ja hinta meno-paluulle kahdelta aikuiselta ja yhdeltä 6- vuotiaalta oli 23 euroa. Varsin kohtuullista mielestäni.

Oh my, tämä viikonloppu sai kyllä haaveilemaan tulevista lomista ja nimenomaan niistä, jotka voisimme mahdollisesti viettää vaikka täällä Comojärven seudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

"Ah. Hollannissa kaikki on paremmin ja elämä niin paljon rennompaa!", tokaisi lapsen päiväkotikaverin saksalainen isä tässä taannoin. Yllätyin tästä kommentista, sillä olen aina jostain syystä kuvitellut saksalaisten olevan kovin ylpeitä kotimaastaan ja muiden naapurimaiden olevan heille täysin yhdentekeviä ainakin mitä paremmuuteen tulee. Tokihan saksalaiset matkaavat mielellään Hollanin puolelle sunnuntaisin tai muina pyhinä ostoksille ja maan rantakaupungit ovat kesäaikaan myös heidän suosiossaan. Mutta en olekaan ajatellut, että joku voisin kohdata saksalaisen, joka tuntee samankaltaista hurmosta kanssani tätä kiehtovaa "litteää" maata kohtaan.

Päätimme perheen kanssa vähän extempore, että pääsiäisenä olisi hyvä aika ottaa jälleen vuokra-auto alle ja suunnata tutkimaan Hollannin surffimahdollisuudet. Hollannin rannoille meiltä ajaa autolla ilman pysähdyksiä ja ruuhkia noin kolme tuntia. Buukkasimme hotellin Haagin keskustasta ja lähdimme reissuun lauantaiaamuna. Täytyykin suositella Haagin matkaajille kyseistä NH- ketjun hotellia, sillä heillä ei muuten maksa ekstraa lisävuode lapselle. Huone oli myös erittäin tilava ja siisti sekä asiakaspalvelu loistavaa. Huoneen siisteydestä kertonee sekin, että yleensä en tykkää pulahtaa hotellien ammeisiin, mutta tällä reissulla loikoilin vaahtokylvyssä muutamaan otteeseen.

Vietimme kaksi kylmää ja kosteaa päivää Schveningnin rannoilla. Vaikka ilma oli kylmä ja sateinen, meressä parveili innokkaita talvisurffaajia. Meriveden lämpötila oli pahimillaan sunnuntaina, jolloin se oli vain viisi asteista(lauantaina jopa kuusi asteista). Pelkkä ajatuskin jäätävästä vedestä saa itseni edelleen värisemään kylmästä, mutta mies oli ihailtavan rohkea ja surffasi molempina päivinä. Toki tämä edellytti laudan vuokramisen lisäksi vuokraamaan talvisurfiin tarkoitetut vermeet, hanskat, kengät ja pään peittävän neopreenihupun.

Scheveningen ranta-alueen lisäksi emme sitten tällä kertaa muuta nähneetkään. Kaksi päivää kuluivat ihmetellessä alueen vilkasta rantaelämää näin talvikaudellakin, joten jos talvisurffaaminen kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti suunnata tänne. Surffikoulut vaikuttivat osaavaan hommansa, tunneille osallistujia näytti myös kylmästä ilmasta huolimatta riittävän ja asiakaspalvelu oli näissä loistavaa ja ihanan rentoa. Vaikka parhaat aallot surffille Haagissa ovat kuulemma talviaikaan, olen kovin toiveikas, että itsekin pääsisin paikkaan vielä sään lämmetessä harjoittelemaan, sillä ei meidän Hollanin kuume ainakaan tällä reissulla laantunut!

Perheen kuusivuotias yllätti meidät muuten tällä reissulla totaalisesti. Hän nimittäin tilasi ravintoloissa ja kahviloissa juomansa itse "And I take one Fanta." tai "I take one apple juice, please". Täytyykin tästä lähtien olla varovainen ja miettiä, mitä enää miehen kanssa voimme salakielellämme englannilla puhua. En nyt myöskään haluaisi kehuskella, mutta veikkaan, että Saksaan muutollamme ja ahkeralla reissaamisellamme voisi olla positiivinen vaikutus lapsen kielipään kehittymisen kannalta.

Mikäli Haag kaupunkina kiinnostaa enemmänkin, kannattaa lukea Haagissa asuvan suomalaisen Anun blogia. Ja Hollannistahan kirjoittelee myös kuulumisia palstamme Hollanninhippiäinen.

Kommentit (0)

Saksassa matkailu ei oikein edelleenkään ota tulta alleen meidän perheessä näin kohta neljän Saksan vuoden jälkeen. Tuntuu, että kaikki muut Euroopan kolkat ovat moninkerroin Saksaa kiinnostavampia ja näin ollen reissut suuntautuvatkin valitettavan usein muualle kuin omaan asuinmaahan.

Perjantaina lähdimme kuitenkin vähän extempore laskettelemaan Sauerlandin upealle luonnonpuistoalueelle. Tunnen pientä häpeää siitä, ettemme ole saaneet aikaiseksi tutustua tähän upeaan alueeseen aiemmin, sillä meiltä sinne on matkaa vain noin 140 km. Joululoman jäljiltä Suomesta mukana tuodut laskettelukamat kuitenkin saivat meihin vähän vauhtia. Jos rinteisiin haluaisi päästä vielä tänä kevääänä, olisi kauan aiottu reissu nyt vain tehtävä.

Vuokrasimme auton, löysin meille pienen hotellin ns. keskeltä ei mitään ja tämä kaunis, rustiikkinen hotelli osoittautuikin varsinaiseksi helmeksi. Voin vain suositella viehättävää ja pientä, Michelin Guidessakin mainittua paikkaa kaikille Sauerlandin kävijöille. Hotellissa on myös mainetta niittänyt ravintola, jossa ruokailimme sinne saapuessamme perjantai-iltana.

Lauantaiaamuna meidän oli tarkoitus suunnata alueella sijaitsevaan isoon laskettelukeskukseen Winterbergiin, mutta hotellin omistaja ohjeisti meitä suuntautumaan lapsen kanssa pienempiin paikkoihin, sillä Winterbergin tungos olisi kuulemma tähän aikaan vuodesta sietämätöntä. Winterberg on suhteellisen tunnettu paikka, mutta sitä en tiennyt, että Sauerland tarjoaa muitakin laskettelumahdollisuuksia.

Vietimme lauantain ja sunnutain Bödelfel- Hunaun rinteissä ja tämä osoittautuikin loistovinkiksi, sillä vaikka tämä pieni keskus oli myös täynnä innokkaita saksalaisia ja hollantilaisia ulkolijoita, oli paikka mitä parhain lapsen laskettelutreeniin. Myös hissiliput, vuokravälineet ja ruokailu olivat hinnoiltaan oikein kukkaroystävällisiä.

Kaksi raikkaan ulkoilman, auringon ja pienen pakkasen täyteistä päivää teki niin hyvää, että pitkään jatkunut kova yskänikin taisi nyt jäädä Sauerlandin vuorille. Sunnuntain Kölniin paluumatkalla emme valinneetkaan nopeinta reittiä vaan ajoimme alueen kylien kautta. Miten ihanilta pienet kylät näyttivätkään lumen peittämillä rinteillä! Ihastuimme alueeseen koko perhe niin paljon, että päätimme suunnata Sauerlandiin vielä uudestaan maaliskuun aikana ja myös kesän aikana on sinne päästävä patikoimaan, ehdottomasti!

Kommentit (1)

Aino
1/1 |

Hei! Kiva teksti. Me olimme viikonloppuna Winterbeegissä, ja toden totta muutama muukin oli. Toki pertsaa sai vedellä kaikessa rauhassa, ei ollut tungosta laduilla vaikka muitakin oli. Rinteissä toki näytti olevan enemmän porukkaa, mutta ei myöskään liiaksi. Sinne Winterbergissä oli monia rinteitä ja monia vuokrausfirmoja, se lienee kai salaisuus väljyyteen. Suosittelemme, ja kokeilemme ehdottomasti myös Bödelfel-Hanauta.
Mukavaa talviurheilukevättä!

Autoilimme maanantaina St. Cyprienneen, aivan Katalonian kylkeen. Paikka valikoitui reitillemme vähän sattumalta, sillä miehen tanskalainen työkaveri tarjosi asuntoa käyttöömme kuullessaan Ranskan roadtripistämme.

Paikka sijaitsee lähellä Espanjan rajaa ja keskiviikkona ajoimmekin lounaalle todella viehättävään Cadaquésiin. Kiemurteleva reittimme kulki rannikkoa ja vuoristoa pitkin, upeat maisemat matkan varrella olivat kyllä jokaisen mutkan arvoiset. Vietimme piskuisessa kaupungissa puoli päivää, mutta mielessä alkoi kehkeytyä jo haave, josko sinne voisi mennä joskus pidemmäksikin aikaa, niin viehättävä Cadaqués todella oli!

St. Cyprienneä en välttämättä lähtisi tältä istumalta suosittelemaan lomakohteesi, mutta lähistöllä sijaitseva Collioure sen sijaan hurmasi tunnelmallaan. Kadun kulmat ja ranta ovat kuin suoraan postikorteista. Colliureen voisin tulla myös ehdottomasti uudelleen.

Tänään jatkamme matkaan Toulouseen ja huomenna sitten kurvaamme vihdoin ystävien luokse Baskimaalle.

Kommentit (3)

Eau De Cologne
Liittynyt22.6.2015

Oli kyllä huikean hienot kaksi viikkoa- juttua ja kuvia tulee pian lisää :-) Ranska on niin ihanan monikasvoinen maa.

Johanna, Eau De Cologne

yify
2/3 |

Thanks for sharing.Your article is awesome! How long does it take to complete this article? I have read through other blogs, but they are cumbersome and confusing.
I hope you continue to have such quality articles to share with everyone! I believe there will be many people who share my views when they read this article from you!

Seuraa

Rakkaudesta Suomeen, rakkaudesta uuteen kotikaupunkiin -ja maahan(kin). Hausfraun arjen pohdintoja, kokemuksia, havaintoja & pientä kipuilua.