Kirjoitukset avainsanalla peruskoulu

Miten nämä vuodet menee näin nopeasti? Vasta hetki sitten meillä oli pieni vauva, joka on ensi vuonna koululainen, saksalaisittain Schulkind. Voihan KÄÄK ja vauvavuosien ikävä: Ilmoitin tyttömme kouluun viime viikolla. 

Tähän alkuun mainittakoon, että tiedän oikeasti hyvin vähän saksalaisesta koulujärjestelmästä, se on kaksi vuotta sitten muuttaessamme tuntunut monimutkaiselta ja tuntuu edelleenkin. Rehellisesti sanottuna, ennakkoluuloja omaan kyllä, mutta en kokemusta itse asiasta. 

Vielä kuukausi sitten olin sitä mieltä, että skandinaaviselle lapsellemme olisi tärkeää päästä kouluun, jossa noudatetaan ns. skandinaavista opetussuunnitelmaa (en kuitenkaan koskaan ottanut selvää, mitä tämä asia tarkemmin tarkoittaa). Viime hetkellä kuitenkin pyörsimme päätöksen hakeutua erikoiskouluun ja paperit toimitin läheiselle koululle, jonne hänet asuinpaikan perusteellakin sijoitettaisiin. 

Lapselle hankittava omakotitalon muotoinen, raskaalta jo ilman koulutarvikkeita tuntuva koulureppu ja saksalainen koulusysteemi ovat alkaneet hiljalleen hiipiä ajatuksiini enemmän ensi syksyn lähestyessä. Omassa mielessäni on joitakin positiivisia ajatuksia saksalaisesta systeemistä, mutta omakotitalo- hankinnan lisäksi on myös asioita, jotka saavat pohtimaan systeemiä. 

Tällä hetkellä mietin, että tuleekohan lapsemme olemaan luokkansa ainoa maahanmuuttaja? Asumme nimittäin alueella, jossa maahanmuuttajat ovat harvassa. Käytännössä voi todeta, ettei meitä juurikaan alueellamme ole. Toivon, että lapsi ei olisi luokkansa ainoa, vaikkakin me suomalaiset olemmekin Saksassa suosiossa. Silti tämä kulttuurinen erilaisuus pelottaa ja jännittää.

Käsitykseni mukaan myös Saksassa odotetaan vanhempien osallistuvan koulutyöhön monin eritavoin. Olen kuullut, että vanhemmat istuvat iltamyöhään lasten kanssa läksyjä tehden. Myös koulujen huoltotoimenpiteet ja kinkerit huutelevat vanhempia osallistumaan talkoisiin.

Lisäksi minulle on kerrottu, että lapset ovat ensimmäiset vuodet koulussa kovan paineen alla. Heidän tulee menestyä ja numeroiden pitää olla parhaita jos aikovat jatkaa peruskoulun jälkeen Gymnasiumiin eli lukioon. Saksassa lukioon ja muihin hieman ns. lukiota vähemmän vaativiin kouluihin siirrytään neljännen tai osavaltiosta riippuen kuudennen vuosiluokan jälkeen. 

Saksassa on koulunkäyntipakko. Lomien ulkopuolisiin vapaisiin on tiukat säädökset eikä niitä juuri myönnetä. Ensi syksynä mekin voimme sanoa hyvästit spontaanille lomailulle. En tiedä onko tämä legenda vai aivan totta, että jopa lentokentillä saatetaan puuttua lapsen matkustukseen, jos virkailijat huomaavat Schulkindin matkustavan koulun lomien ulkopuolella.

Helpotuksekseni voin sanoa, että en kuitenkaan ole kohdannut yhtään suomalaista vanhempaa (saksalaisia sen sijaan kylläkin), jotka olisivat täysin tyytymättömiä saksalaiseen koulusysteemiin. Olen kuullut kiitollisia lauseita siitä, kuinka hienosti koulukiusaamisjutut on hoidettu ja saatu päätökseen. Minulle on kerrottu, että koulun ja kodin välinen viestintä toimii ja kuinka lapsia on vaatimuksienkin keskellä kouluissa tuettu.

Ehkä tärkein minut tavoittanut rohkaiseva lause on, että lapsemme pärjää varmasti. 

Minkälaisia kokemuksia Sinulla on saksalaisesta/ muusta ulkomaisesta tai suomalaisesta koulusta? 

 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (5)

Jonna
1/5 | 

Saksan koulusysteemi kieltämättä tuntuu hieman monimutkaiselta, koska se on niin vaihteleva ja osavaltio-, kaupunki- ja jopa koulukohtaiset erot ovat suuria. Meillä esikoinen on nyt viidennellä luokalla Gymnasiumissa ja toistaiseksi emme ole kokeneet mitään stressiä tai painostusta koulumenestyksen tms suhteen. Emme myöskään ole joutuneet läksyjä iltamyöhään pakertamaan. Oikeastaan en ole lapseni läksyihin puuttunut sitten ekaluokan, jolloin häntä oli pakko auttaa, koska lapseni aloitti täällä täysin ummikkona koulu-uransa. Ja muutenkin olen pääsääntöisesti ihan tyytyväinen koulunkäyntiin Saksassa. Toki valituksen aiheitakin olisi, mutta hyvät puolet peittoavat huonot. Mun kokemuksen mukaan maahanmuuttajiin on totuttu hyvin ja omien lasteni kouluissa ulkomaalaistaustaisia on omien lasten lisäksi aina useita joka luokalla. Sanoisin, että 20-25 %:lla oppilaista on ainakin toinen vanhempi ei-saksalainen. Ja mekin asumme alueella, jossa ei ole paljoa maahanmuuttajia. Kirjoittelin blogiini taannoin tarkemminkin kokemuksistamme peruskoulun alakouluun liittyen. Postaus löytyy täältä: http://www.rantapallo.fi/lempipaikkojani/2016/04/30/koulunkaynti-saksassa/

Eau De Cologne
Liittynyt22.6.2015

Helpottavaa tosiaan kuulla jälleen, että niitä hyviä puolia on huonoja enemmän. Kuulin pari päivää sitten vain niin huonoa palautetta lähikoulustamme, sisältäen kritiikkiä maahanmuuttajien kohtelusta, että sai mielen kovin mietteliääksi..

Johanna, Eau De Cologne

Vierailija
2/5 | 

Tyttäreni on nyt ensimmäisellä luokalla täällä Saksassa, joten kokemukseni koulusta rajoittuu näihin pariin kuukauteen. Läksyistä voin sanoa sen verran, että tyttäreni luokanope erityisesti mainitsi, että läksyjen teon ekalla luokalla tulisi kestää maksimissaan puoli tuntia, ja että jos tehtäviä tuntuu olevan liikaa, tulisi hänelle mainita asiasta. Ongelmia meillä ei muutenkaan tähän mennessä ole ilmennyt, mutta kyllä itseänikin hiukan jännittää se aika kun pitää alkaa miettiä mihin kouluun lapsi menee Grundschulen jälkeen.

Eau De Cologne
Liittynyt22.6.2015

Positiivista kuulla, että opettaja on sanonut tuon asian läksyjen teosta! Olen omalta osaltani päättänytkin, että en halua luoda lapselleni paineita koulusta liikaa ja olen kuullut paljon hyvää palautetta Gesamtschulesta. En halua ajatella, että lukio on se vaihtoehto johon on tähdättävä. 

Johanna, Eau De Cologne

Vierailija
3/5 | 

Mun tyttö aloitti nyt ekalla täällä Saksassa ja on kokopäiväkoulussa. Toimii ihan hyvin. Välillä kotitehtävät on ihan outoja, tyyliin tee omenakirja (kotiläksyjä tulee vain perjantaisin ja ne ei saisi kestää tuntia pidempään - omenakirjaan meni tosin n. 8 tuntia, mutta lapsi askarteli sitä innoissaan, sivuja taisi olla sellain 10-12 ja kaikissa tehtäviä ja jokainen piti leikata omenan muotoiseksi ja värittää + liimata ne kirjaksi - järkikin jo sanoo, että ei ollut ihan tunnin tehtävä tuo). Itsestä tuntuu oudolle, että jos ekaluokkalainen on kipeänä, niin se saa kotitehtäviä - kokopäiväkoulu loppuu 16.00 ja sitten pitää toimittaa kotitehtävät sille sairaalle lapselle, joka sit tekee ne siinä illan aikana? Ei ihme, että täällä mennään todella sairainakin sekä kouluun että töihin...).

Se paine lapsille alkaa kolmannella kun kaikki tähtää sinne Gymiin. Se onkin ns. ainoa järkevä vaihtoehto kun ei poissulje muita vaihtoehtoja. Perinteisesti kaikki oppimisvaikeuden omaavat lapset (lukihäiriö jne.) joutuu sinne huonoimpaan kouluun ja siellä on myös ns. tarkkislaiset, eli siellä ei sitten kauheasti ole mahdollista oppia... Realschule on sitten siitä huono, että jos mieli tekee esim. lakimieheksi, niin sitten on käytävä vuosi, pari lisää Realschulen jälkeen. En tiedä kuinka helppoa on päästä tuota paria vuotta suorittamaan. Mahdollista tämä toki on myös sieltä huonoimmasta koulusta, mutta esim. omassa osavaltiossani sen suorittaa YKSI oppilas per vuosi. Gesamtschule olisi aivan loistava, mutta eipä ole moista tarjolla tässä osavaltiossa, ei. Itse olen orientoitunut siihen, että muutetaan takas Suomeen 4. luokan jälkeen - se lukio on myös ihan karsee prässi täällä: ulkolukua todella paljon ja muutenkin vanhakantainen.

Näin ajattelen nyt viisi vuotta täällä asuneena (alkaa riittämään tää näiden luokkajako esim.. Riittää kun seuraa miten lääkäri kohtelee vastaanottoapulaisia - nehän on niiiiiin paljon hänen alapuolella (kävin tänään Herr Doktorilla - ihan kauheeta katsoa miten se suhtautui apulaisiinsa, kohteli ko roskasakkia... Saman voi huomioida ihan vaikka tavan kaupassakin - korkeammin koulutettu on aina kukkona tunkiolla ja kattelee muita alaspäin - tasa-arvoon tottuneena saan kauhunväristyksiä aina moisesta). Syy moiseen käytökseen? Koulu ja siellä harjoitettava luokkajako :( Tohtoroiden pokkurointi on myös ärsyttävää - oikeesti täällä tapaamani tohtorit on ollu sieltä tyhmimmästä päästä, en arvosta sitten pätkääkään moisia idiootteja! Niiltä puuttu kosketuspinta normaaliin elämään tyystin :( (ei kaikilta tietysti, mutta päällimmäisinä kokemuksina juuri nämä tyhmät saappaat).

Koulussa oikeasti merkitsee sitten se opettaja myös paljon - hyvä opettaja motivoi ja huono lannistaa - toivon teille sitä parasta opettajaa! Ja hei - tää ei oo edes maakohtaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Rakkaudesta Suomeen, rakkaudesta uuteen kotikaupunkiin -ja maahan(kin). Hausfraun arjen pohdintoja, kokemuksia, havaintoja & pientä kipuilua.

Tervetuloa mukaan blogimatkalle!

Podcast: https://soundcloud.com/user-945742987

Instagram: johannacologne

Facebook: Klikkaa tästä

Sähköposti: eaudecologne.blogi@gmail.com

Twitter: @EauDeColBlogi

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016

Kategoriat