Kirjoitukset avainsanalla trashdeluxe

Hollantikuume ei ota laantuakseen allekirjoittaneella, ei sitten millään. Se on vain niin kummallista, että kun rajan ylittää, tunnelma muuttuu täysin, menit sitten Hollantiin tai Belgiaan. Ja omasta mielestäni se tunnelma muuttuu kaikin puolin positiivisemmaksi. Viime viikonloppuna nappasin lapsen ja ystävät kainaloon ja ajettiin minilomalle Maastrichtiin.

En ole aiemmin Maastrichtissa käynyt, mutta kuultuani ja luettuani siitä niin paljon hyvää, tuli lopulta tunne, ettei reissua reilun 100 kilometrin päähän voinut enää pidätellä. Kaupunki, joka on täynnä yliopistokulttuuria ja paikka, jossa sopimus Euroopan unionista on allekirjoitettu 7.2.1992 on kiehtonut itseäni jo kauan.

Myönnettäköön, että emme keskittyneet kaupungin nähtävyyksiin tai kulttuuriseen tarjontaan. Sen sijaan söimme hyvin ja vaeltelimme pitkin vanhan kaupungin katuja. Lauantaipäivämme suurin ongelma oli, mistä ravintolasta löydämme pöydän illaksi viidelle hengelle ja löytyykö pöytä kohtuulliseen kellon aikaan, jotta lapset eivät olisi kovin väsyneitä. Lopulta tämäkin ongelma ratkaistiin extempore ravintolabongauksella.

Kaupunki on suosittu viikonloppukohde ja tämä tosiaan näkyy niin ravintoloissa kuin hotelleissakin.

Missä yövyimme?

Aloitin hotellin etsimisen noin kuukautta ennen reissuamme ja sain huomata, että hotellien hinnat per viikonloppuyö olivat lähes tähtitieteellisiä ainakin jos minun kukkaroltani kysytään. Lopulta löysin itselleni ja tytölleni äärimmäisen mielenkiintoisen hotellin juurikin sieltä varaussivustojen halvimmasta päästä. Yö hotellissa kustansi aamiaisen ja kaupunkiveron kera 146 e. Hieman kallis, mutta todella nappiin mennyt sijoitus.

Trashdeluxe on kierrätysmateriaalein sisustettu pieni kahdeksan huonetta sisältävä hotelli Maastrichtin vanhassa kaupungissa. Me yövyimme huoneessa, jonka teemana oli betoni. Ja tämä todellakin näkyi huoneessa. Lattia oli betonia, yöpyödät ja lampujalat myös, sekä huoneen pieni sivupöytä. Betonin määrästä huolimatta huoneen tunnelma oli erittäin kotoisa. Esittelinkin huonetta lauantaina Instagram Storiesissa.

Hotellin aamiaishuone ja pieni vastaanottotila olivat myös erittäin viihtyisiä! Suosittelen tätä erikoisen ihanaa yöpymispaikkaa kaikille Maastrichtin kävijöille.

Ystävät ilmoittautuivat matkaan mukaan viikkoa aiemmin ja he sitten yöpyivätkin toisaalla, sillä emme löytäneet enää yhteistä hotellia, jossa olisi ollut kaksi vapaata huonetta.

Putiikkeja ja ravintoloita

Maastricht on täynnä toinen toisiaan viehättävimpiä kauppoja ja ostosmahdollisuuksia. Uskoisinkin, että kaupungissa voi yhdistää kivasti juuri kulttuuri- ja shoppailuloman. Hollannissa on sekin etu Saksaan nähden, että kaupat ovat auki myös sunnuntaisin. Hieman tosin hämmästyimme, kun suurin osa putiikeista sulki ovensa lauantaina klo 17.30. Kyseinen kellonaika tuntui jotenkin niin hassulta ja ostosten tekeminen jäikin meiltä hieman kesken.

Ostoskaduilla tuli vastaan toinen toisiaan kiinnostavampia pubeja, ravintoloita ja kahviloita. Lauantain lounaan nautimme La Bodega tapas- ravintolassa, jonne päädyimme sattumalta. Tutkittuani ravintolaa myöhemmin netistä, huomasin sen olevan varsin maineikas ja suosittu omassa lajissaan. Tätäkin suosittelen siis lämpimästi.

Sunnuntaina satoikin sitten kaatamalla ja sen sijaan, että olisimme jääneet vielä Maastrichtiin, hyppäsimme autoon ja ajoimme jo tuttuun Roermundiin. Ostoshimon sai kivasti taltutettua vielä Outlet - kylässä ja Kölniin palasimmekin takaisin vasta illalla.

Maastrichtiin on ehdottomasti vielä palattava. Kovin paljon jäi näkemättä ja kokematta. Junalla Kölnistä pääsee yhdellä vaihdolla Maastrichtiin kahdessa tunnissa ja autolla sinne tosiaan ajaa hieman reilun tunnin. Bussiyhteyksiäkin tutkin, mutta en löytänyt.

Oi, Hollanti, olet niin ihana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |

Suosittelen Airbnb:n käyttöä, jos haluat yöpyä halvalla. Käytän itse nykyään pelkästään sitä. Hinnat ovat reilusti hotelleja halvemmat, ja lisäksi voi tehdä ainakin aamu- ja iltapalansa itse kunnon keittiössä. Plussana myös, että saa olla omassa rauhassaan paikallisten seassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa

Rakkaudesta Suomeen, rakkaudesta uuteen kotikaupunkiin -ja maahan(kin). Hausfraun arjen pohdintoja, kokemuksia, havaintoja & pientä kipuilua.