Eilen aamulla menin tapaamaan ystävääni erääseen kölniläiseen kahvilaan. Kahvila oli vielä hetken kiinni, mutta päätin odottaa sen edustalla ystäväni saapumista. Kysyin tarjoilijalta saisinko istua terassille odottamaan. Minulle tokaistiin: "Istu vain, mutta näytät siinä todella tyhmältä, koska en voi sinulle viiteen minuuttiin vielä mitään tarjoilla."

Päätimme jäädä ystäväni kanssa tähän kyseiseen kahvilaan. Tilaamamme kahvit viipyivät ja kysyimme tarjoilijalta, koska saisimme sumpit pöytään. Tarjoilija tokaisi tähänkin: " Ei se minun vikani ole, jos ei niitä baaritiskillä tehdä". Vastaavia esimerkkejä tarjoilijoiden töykeydestä nimenomaan Saksassa minulla olisi ravintoloiden- ja kahviloiden superkuluttujana tuhansia. Mutta jos jotain olen oppinut täällä, niin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Silloin kun koen saavani huonoa palvelua juurikin ravintolassa tai kahvilassa, jätän viileästi tipit maksamatta. Yhden kerran olen Saksassa lähtenyt ravintolasta maksamatta, tällöin ravintolassa pyörinyt työntekijän kissa raapi äitini jalan verille, mutta tämä onkin jo sitten oikeastaan erillinen tarinansa..

Saksalaisesta asiakaspalvelusta ja sen laadusta voidaan olla montaa eri mieltä: Toiset kokevat sen olevan erittäin hyvää ja toisten mielestä palvelukulttuuri täällä on suorastaan ala-arvoista. Omat kokemukseni vaihtelevat, mutta valitettavan usein kohdalleni on osunut enemmänkin töykeää kuin juurikin sitä parasta asiakaspalvelua. 

Puutteellinen saksantaitoni aiheuttaa myös aina mielenkiintoisia tilanteita: Minua ei välttämättä ymmärretä tai puhettani korjataan hanakasti. Se myöskin saa aikaan sen, että luullaan, etten ymmärrä, kun en aina oikein osaa puhuakaan ja tämä antaa ikään kuin oikeutuksen tokaista jotain töykeää. Esimerkiksi leipomosta croissantin tilaaminen on aina kovin työlästä, koska en osaa lausua voisarvea tarvittavan saksalaisittain ja tämä aiheuttaa sitten puolin ja toisin turhautumisia.

Palvelukulttuuriin tulee jo oman työnikin vuoksi kiinnitettyä huomiota, sillä itselleni palveluammatissa olevana on itsestään selvää, että asiakaspalvelun kuuluu olla aina lähtökohtaisesti ystävällistä ja asiakasta huomioivaa, vaikka joutuisikin sanomaan ehkä jotain ikävämpääkin asiakkaalle.

Saksalaiset vaativat ja odottavat hyvää asiakaspalvelua, mutta eivät sitä aina osaa itse toteuttaa. Jopa yksi saksalainen ystäväni, joka moittii minua useasti siitä, että lokeroin ihmisten käyttäytymistä liikaa saksalaisuuden piikkiin, myönsi, että juurikin saksalaisessa asiakaspalvelussa on paljon puutteita ja ihmiset palveluammateissa kokevat oikeudekseen tölväistä mitä milloinkin. 

Toisaalta myönnän, että silloin kun täällä saa hyvää palvelua, on se aina äärimmäisen ensiluokkaista ja loppuun saakka harkittua. Tiskin toisella puolella olevan tuntemattoman henkilön kanssa saattaa vierähtää pitkäkin tovi mukavia jutellessa.

Saksalainen palvelukulttuuri saa minut kiehumaan päivittäin. Mutta kaikkeen kai tottuu ajan kanssa ja näin sitä hioutuu hienosti itsekin haastavissa tilanteissa.

Kommentit (3)

Anu / Mielilandia

Voi kamala, mitä kommentteja! :D Sitä luokkaa, ettei ole ihan varma, pitäisikö loukkaantua vai nauraa. On kyllä itselläkin vähän semmoinen käsitys saksalaisista tarjoilijoista, että saattaa saada vaikka mitä kommentteja.

Bonnista kotoisin oleva ystäväni aina vitsailee sillä, miten hänestä Hollannissa saa niin uskomattoman ystävällistä palvelua, vaikka siis hollantilaiset eivät todellakaan tiedä mitään asiakaspalvelusta. He vaan osaavat kuitenkin olla ystävällisiä, vaikka palvella eivät osaakaan. Pitäisi siis kirjoittaa itselläkin samasta aiheesta. :)

Eau De Cologne
Liittynyt22.6.2015

Tosiaan ravintoloissa täällä pääosin se huono palvelu näkyykin. Esimerkiksi meidän lähi apteekki- sekä ruokakauppa ovat sitten toisesta ääripäästä eli palvelu on erinomaista.. 

Jäänkin odottelemaan kirjoitustasi Hollanista :-)

Johanna, Eau De Cologne

Satu / hollanninsuomalainen

Joo, kirjoita, Anu! Mä voin sit myötäillä. Terveisin, Se hollanninsuomalainen, jolle kemikalion täti sanoi, että olisi kannattanut aloittaa kunnon naamarasvojen käyttö aiemmin ;-)

Seuraa 

Rakkaudesta Suomeen, rakkaudesta uuteen kotikaupunkiin -ja maahan(kin). Hausfraun arjen pohdintoja, kokemuksia, havaintoja & pientä kipuilua.

Tervetuloa mukaan blogimatkalle!

Podcast: https://soundcloud.com/user-945742987

Instagram: johannacologne

Facebook: Klikkaa tästä

Sähköposti: eaudecologne.blogi@gmail.com

Twitter: @EauDeColBlogi

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016

Kategoriat