Suomessa perustetaan vuosittain noin 30 000 uutta yritystä. Aloittavien yrittäjien yleisimmät kompastuskivet pysyvät samankaltaisina vuodesta toiseen – tässä listaus kymmenestä usein toistuvasta harminaiheesta, joihin aikoinaan Uusyrityskeskuksessa työskennellessäni törmäsin.
 

1. Sitoudut liian pitkiin sopimuksiin heti toiminnan alussa

Kaikki yrittäjät eivät tarvitse toimitiloja lainkaan, mutta mikäli päädyt sellaisen liiketoiminnallesi hankkimaan, älä sitoudu heti vuosikausia kestäviin sopimuksiin. Jos kassa ei lähdekään kilkattamaan, pitkästä sopimuksesta on harmia pitkään.

Täysin sama asia pätee tietysti myös muihin yrityksen tekemiin sitoumuksiin. Esimerkiksi laskuasiakkaille tarjottavien maksuaikojen pituus kannattaa mitoittaa järkevästi kassanhallinnan kannalta. Myös tilitoimiston kanssa solmittavaa sopimus kannattaa fundeerata riittävän joustavaksi siltä varalta, että toiminta alkaakin kasvaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Näin vältyt yllätyslaskuilta.

 

2. Unohdat, että YEL-vakuutus kattaa muutakin kuin eläketurvaa

YEL-vakuutus eli yrittäjän eläkevakuutus on pakollinen jokaiselle yrittäjälle, jonka vuosittainen työtulo ylittää 7799,37 euroa (2019). Työtulo tarkoittaa arviota siitä summasta, jonka maksaisit palkkana samaa työtä tekevälle ulkopuoliselle työntekijälle.

YEL-vakuutuksen hinta riippuu siitä, kuinka suureksi yrittäjä arvioi oman työtulonsa. Minimityötulolla YEL-vakuutuksesta kertyy maksettavaa noin 1400 euroa vuodessa, ja joka kolmas yrittäjä määritteleekin työtulonsa minimirajaa vastaavaksi.

Tässä tilanteessa kannattaa kuitenkin varmistua siitä, että muut vakuutukset ovat kunnossa mahdollisten työtapaturmien, työkyvyttömyyden tai työttömyyden sattuessa. YEL on yrittäjälle perusta kaikkeen sosiaaliturvaan, ei vain tulevaan eläketuloon. Varmista siis selustasi, mikäli aiot asettaa oman YEL-työtulosi lähelle minimiä.

Perustiedot YEL-vakuutuksesta on kerrottu esimerkiksi Eläturvakeskuksen verkkosivuilla.

 

3. Et hae starttirahaa (ennen kuin on liian myöhäistä)

Starttiraha on aloittaville yrittäjille tarkoitettu tuki, joka on suuruudeltaan noin 700 euroa kuussa bruttona. Liian usein näkee yrittäjiä, jotka lähtevät hakemaan starttirahaa samassa yhteydessä firman perustamispapereiden täyttämisen kanssa. Starttiraha pitää aina muistaa hakea jo ennen yrityksen perustamista – tämä on yksi tuen saamisen ehdoista.

Jos olet pienyrittäjä, starttirahaa kannattaa ilman muuta hakea, sillä neljä viidestä hakijasta saa tuen. Ainoastaan liian kilpailtu toimiala (esim. parturi-kampaamo, pizzeria jne.) tai täysin vihkoon vedetty liiketoimintasuunnitelma voi vesittää tuen saamisen. Kun muistat starttirahan, et joudu välttämättä hakemaan ulkopuolista rahoitusta tai yrityslainaa heti kättelyssä, vaan saat vähintään ensimmäiset puoli vuotta pientä turvaa starttirahasta.

Maksimissaan starttirahaa voi saada 12 kuukauden ajan, mutta sen jälkeen kassaan pitäisi jo tulla sen verran rahaa, että yrittäjä pärjää ilman julkisia tukia.

 

4. Laitat numerosi julkiseksi YTJ-rekisteriin

Yrityksen perustamisilmoituksen yhteydessä yrittäjältä kysytään omaa puhelinnumeroa. Sen ilmoittamista kannattaa pohtia tarkkaan, sillä heti yrityksen perustamisen jälkeen saat kymmenittäin soittoa erilaisia palveluita kauppaavilta myyjiltä. Heillä kaikilla ei välttämättä ole puhtaita saati halpoja jauhoja pussissaan.

Jos et halua vastailla erilaisia yritysrekisteri-, markkinointi-, tilitoimisto-, hakukoneoptimointi- tai liittymäpalveluja kaupittelevien myyjien soittoihin, jätä puhelinnumero laittamatta tietoihin. Jos sinulla on verkkosivut, asiakkaasi kyllä löytävät numerosi sieltä.

 

5. Unohdat kilpailuttaa kaikki firmasi perustoiminnot

Kaiken voi kilpailuttaa. Tähän joukkoon lukeutuu esimerkiksi yrityksen verkkosivut, tilitoimistopalvelut, kassajärjestelmät, vakuutukset ja niin edespäin.

Kun käytät yhden päivän aikaa tarjousten pyytämiseen eri paikoista, säästät pitkässä juoksussa vähintäänkin satasia vuodessa.

 

6. Sorrut valitsemaan halvimman kirjanpitäjän

Jos liiketoiminta on hyvin pientä ja yritysmuotona on toiminimi, kirjanpidon tekeminen itse on periaatteessa yksinkertaista tulojen ja menojen ynnäämistä.

Vähänkään laajempi yritystoiminta kuitenkin tarkoittaa sitä, että kuitteja ja muita tositteita kertyy nopeasti melkoinen määrä. Tällöin on helpompi toimittaa ne kirjanpitäjälle, joka huolehtii paperitöistä ja kirjanpidon oikeellisuudesta. Samalla sinulla on joku, jolle voi aina soittaa, kun sinulle tulee kysyttävää kirjanpidosta tai verotusasioista.

Varsinkin osakeyhtiöyrittäjien kannattaa ulkoistaa kirjanpito heti, koska – toisin kuin toiminimien – osakeyhtiöiden on tehtävä kirjanpitonsa kahdenkertaisena, ja myös tilinpäätös on pakollinen.

Yrittämällä säästää kirjanpitokustannuksissa et useimmiten säästä yhtään mitään.

 

7. Liityt maksullisiin yritysrekistereihin

Kuinka usein itse etsit puhelinnumeroita netistä mistään muualta kuin Googlesta? Jos yrityksesi yhteystiedot ja puhelinnumerot löytyvät firmasi verkkosivuilta, asiakkaasi kyllä löytävät ne netistä ilman että liityt maksullisiin yrityshakemistoihin tai muihin palveluihin. Esimerkiksi Finderiin yrityksesi tiedot päätyvät joka tapauksessa automaattisesti, ja voit päivittää niitä halutessasi.

 

8. Et osaa hinnoitella palvelujasi oikein

Yrittäjän palkka on eri asia kuin työntekijän palkka. Kun hinnoittelet palveluitasi, muista että joudut maksamaan tuloistasi firmasi menot ja myöskään hintoihin sisältyvä arvonlisäveron osuus ei jää sinulle. Päätoimisille työntekijälle 50 euron tuntipalkka kuulostaa hyvältä, mutta yrittäjä ei vastaavalla lukemalla rikastumaan pääse.

Muista sekin, että varsinkaan yritystoiminnan alussa et todennäköisesti voi laskuttaa kaikista tunneista. Aikaa menee esimerkiksi markkinointiin ja muihin perusrutiineihin, jotka eivät ole asiakkailtasi laskutettavaa työaikaa.
 

9. Sohlaat ennakkoverojen määrän kanssa

Yritystä perustaessasi joudut arvioimaan Verohallinnolle ensimmäisen tilikauden tuloksesi, eli sen kuinka paljon teet voittoa. Maksat tuloistasi veroa ennakkoon tämän arvion perusteella. Mikäli arvioit tuloksesi alakanttiin, tulet maksaneeksi vuoden aikana liian vähän veroa ja joudut pulittamaan puuttuvat eurot myöhemmin.

Jos arviosi taas on yltiöpositiivinen, tulet maksaneeksi liian paljon ennakkoveroja vuoden aikana. Saat toki rahat myöhemmin takaisin veronpalautuksina, mutta kassanhallinta voi olla vaikeaa, jos kaikki raha uppoaa ennakkoveromaksuihin.

Täsmennä siis tulosarviotasi Verohallinnolle heti, jos näyttää siltä, että se menee pahasti metsään!

 

10. Et ole testannut liikeideaasi tarpeeksi huolellisesti

Tämä on hyvin tärkeää. Vaikka kaverisi tai sukulaisesi kehuisi liikeideaasi, kysy silti aina ulkopuolinen mielipide. Kuinka moni on oikeasti valmis maksamaan palveluistasi?

Jos toimiala antaa siihen myöten, esimerkiksi kevytyrittäjyys ilman omaa yritystä on helppo tapa kokeilla yrittäjämäistä toimintaa ennen syvään päähän hyppäämistä.

 

Ja loppuun bonusvinkki...

Yrityksen perustamislomakkeessa saat valita firmasi nimelle kaksi varavaihtoehtoa. Nämä kannattaa miettiä aina valmiiksi, koska Patentti- ja rekisterihallitus voi hyväksyä toisen tai kolmannen nimen, mikäli ensisijainen ehdotuksesi ei syystä tai toisesta käy. Tämä nopeuttaa perustamisprosessia, etkä saa lomaketta bumerangina takaisin, jos ensimmäinen nimiehdotuksesi esimerkiksi liippaa liian läheltä jonkin jo olemassa olevan yrityksen nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Sisältö jatkuu mainoksen alla