Pääsiäisen jälkeen arki on koittanut entistä ankeampana monelle junan käyttäjälle. Meidänkin urbaani maalaiselämämme koki pahan takaiskun joukkoliikenteen tason heiketessä kerralla roimasti.

Tähän asti olemme saaneet nauttia riittävän hyvästä joukkoliikenteestä, sillä juna on pysähtynyt seisakkeellamme kerran tunnissa ja ruuhka-aikoina jopa kahdesti. Vaan eipä pysähdy enää.

Kahden peräkkäisen juna-aseman lakkauttaminen, huonosti aikataulutettu ja vaihdon junaan vaativa bussiliikenne, lisääntynyt kävelymatka ja matkustamiseen kuluvan ajan pidentyminen ei houkuttele joukkoliikenteen käyttöön. Eikä se ole aina mahdollistakaan, sillä arki-iltaisin bussivuorot lähimmiltä juna-asemilta lakkaavat kulkemasta iltaseitsemältä, lauantaisin ja sunnuntaisin iltakahdeksalta. Lyhin käveltävä matka juna-asemalta on melkein 3 km.

Bussit tullevat kulkemaan kutakuinkin tyhjinä ja asukkaat käyttävät mahdollisuuksien mukaan omia autojaan, joten tämä on kaukana VR:n mainostamasta vihreästä valinnasta, jonka olimme aiemmin tehneet ja joka otettiin meiltä nyt pois.

Autottomia koululaisia, työssäkäyviä ja eläkeläisiä tämä koskettaa erikoisesti; osa matkoista ja harrastuksista karsiutuu tai ainakin ne vaikeutuvat ja/tai kallistuvat.

Ongelma on laaja – ympäri Suomea ajetaan järkevää joukkoliikennettä alas ilman kunnollista korvaavaa liikennöintiä. Hyvinvointivaltion alasajo on edennyt hyvän matkan eteenpäin.

Symboliikkaa saattoi nähdä siinä, että luomalaiset olivat reunustaneet junaseisakkeen hautakynttilöillä, joista iso osa sammui aina ohiajavan junan ilmavirran pyörteissä. Kynttilät sytytettiin aina uudestaan niiden sammuttua, mutta eihän sitä voinut loputtomiin jatkaa…

Paikallisissa lehdissä asiasta kirjoitettiin näin, näin och  så här!

Kommentit (6)

Between

VR:n viime aikaiset toimet - tai maamme hallitushan viime kädessä nämä jutut siunaa - on kyllä aivan käsittämättömiä. Mihin ovat kadonneet kaikki kestävään kehitykseen ja ympäristöystävällisyyteen tähdänneet tavoitteet? Eivät kaikki ihmiset asu Helsingin tai Tampereen keskustassa, eikä tule koskaan asumaankaan. Yhä enemmän pakotetaan ihmisiä henkilöauton käyttäjiksi, mikä ei ole pitkällä tähtäyksellä laisinkaan järkevää. Eikä kaikille koskaan edes mahdollista. Nämä junaliikenteeseen kohdistuneet säästöt ovat taas niitä säästöjä, joiden vaikuttavutta ei ole riittävästi tutkittu. Mankki, Luoma, Kirkkonummi, Siuntio, Karjaa.... Mitä seuraavaksi? Surullista.

HeliUmball
Liittynyt22.10.2015

Monen kokin sopasta ei tule hyvää. Päätöksenteko on pirstaloitunut, jolloin vastuuta ei yksiselitteisesti kanna kukaan eikä mikään instanssi; VR:n ja hallituksen lisäksi ainakin HSL, raiteista vastaava Ratahallintokeskus sekä kunnan johtoelimet ovat kukin pistäneet lusikkansa soppaan tunnetuin seurauksin. Eikä rantarata edes ole ainoa matkustajista riisuttu rataosuus.

Meksikolainem

Tuo VR:n mainos, jossa kysyttiin pitäisikö hintoja laskea; johtaa kysymykseen "pitäisikö asemia lakkauttaa?". Eipä teiltä kukaan kysynyt, eihän?
Onhan se niin mukava kysyä kysymyksiä, johon saa helpon vastauksen.

HeliUmball
Liittynyt22.10.2015

Minuakin kismitti tuo mainos, sillä siinä ei esitetty myöskään sitä vaihtoehtoa, kuinka monta konduktööriä laitetaan sillä hinnalla pihalle!

Seuraa 

Blogi käsittelee ”urbaanin maalaiselämän” ilmiöitä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa pienessä kylässä – omakotitaloelämää, puutarhanhoitoa, villieläinvierailuja ja kaikenlaisia sattumuksia. Kirjoittaja viettää ison osan ajastaan molemmat jalat tukevasti ilmassa nauttien luonnonilmiöistä, käsillä tekemisestä, uusiin asioihin perehtymisestä sekä niiden kehittelystä.

Blogiarkisto

2016

Kategoriat