Viikko Rovaniemellä ehti opettaa, että hyvään asiakaspalveluun ei paljon tarvita. Katso, mitä rovaniemeläisiltä voi oppia!

1) Kioskimyyjä pohtii kanssasi verovähennyksiä

Menin ostamaan kaksi lehteä ja sanoin ottavani kuitin.  "Jos vaikka haen verovähennyksiä  ja ko oon toimittaja, niin ehkä koitan laittaa nää lehdet sellaiseksi-- " ja sitten katkesi ajatus. "Mikä se onkaan se sana, ammatti - -? Ammattitaidon joku.. säilyttämiseksi?"

Kioskimyyjä sanoi, että tietää mitä tarkoitan. "Se on se -- Ei, nyt miekään en muista!"
Pohdimme ja pohdimme. "Vähänkö jää vaivaamaan!" totesi myyjä. Lopulta totesin, että me varmaan molemmat googlaamme tahoillamme, kun pääsemme kotiin. Myyjä kuitenkin osasi kertoa, että sai päätelasit verovähennyksiin!  P.s. Ilmeisesti puhuimme tulonhankkimiskuluista ja ammattitaidon ylläpitämisestä?
OPPI ASIAKASPALVELIJALLE: Jaa tietoasi (tai tutki lisää)

2) Taksikuski keksii ratkaisun

Äitini sormet ovat usein MS-taudin vuoksi tottelemattomat ja hän inhoaa PIN-koodin näpyttelyä. Taksikuski tokaisi: "Hanki sellainen lähimaksukortti."
"Sie oot nero!" hihkaisin mie takapenkiltä, kun äiti vielä ihmetteli: "Mikä kortti?" Maksukortti jolla vain hipaistaan laitetta! Ei turhia näpyttelyjä. "Hankintaan, ei harkintaan", iloitsi äiti.
OPPI ASIAKASPALVELIJALLE: Ratkaise ongelmia

3) Kahvilamyyjä suosittelee kookosta

Kävin Rovaniemellä pari kolme kertaa samassa kahvilassa ja tilasin kullakin kerralla laten silloisen myyjän suosikkisiirapilla. Kookossiirappia suositellut tyttö lupasi, että tehdään uusi jos en pidä siitä. Myöhemmin hän tuli kysymään pöytään, tykkäänkö latestani. Tykkäsin!
OPPI ASIAKASPALVELIJALLE: Ole oma itsesi ja ota asiakas huomioon

4) Postin työntekijä rauhoittelee

Vein ennakkotehtäviä postiin viime hetkellä. Virkailija odotti rauhassa, että vielä tarkistin kaikkien papereiden olevan kuoressa.  "Saisko olla muuta?" kysyi virkailija. "No mielenrauha", tokasin. Myyjä nauroi, rauhallisesti sulki kuoreni ja pisti eteenpäin. "No nyt saat vähäksi aikaa sen."
OPPI ASIAKASPALVELIJALLE: Muista empatia

Ja lopuksi extrahyvää palvelua...

5) Hotellin vastaanottovirkailija pelastaa pinteestä

Äitini 60-vuotisjuhlat olivat viikko sitten ja en ollut saanut hänelle kirjoittamaani puhetta tulostettua. Luulin äitini tulostimen olevan rikki ja halusin pitää puheen yllätyksenä, joten tulostimen lähempi tutkiskelu ja korjailu kävi vaikeaksi. Viime tipassa ennen juhlia marssin hotellin aulaan ja kysyin työntekijältä, olisiko mitenkään mahdollista tulostaa heillä ja maksaa siitä jotain? "Toki se onnistuu!" En edes saanut maksaa.
OPPI ASIAKASPALVELIJALLE: Auta hädässä ja sinua kiitetään 100 juhlavieraan edessä (lue: saat ilmaista mainosta)

6) Baarimikko pelastaa ikävältä

Minun oli pakko saada puhua skypessä ulkomailla asuvan poikaystävän kanssa, eikä missään ollut rauhallista tai hiljaista, vähiten puheliaan äitini yksiössä, joten kysyin saisinko puhua tutussa kapakassa. Pääsin takahuoneeseen ja puhuin tunnin, itkin vain muutaman minuutin.
OPPI ASIAKASPALVELIJALLE: Rakkaudessa ja kaukosuhteessa hyvä asiakaspalvelu on kaikki kaikessa.

Kommentit (8)

Asseri

Rovaniemestä ja palvelusta tuli mieleen sellainen asia, että itse sieltä vuosikausia sitten muuttaneena etsin erästä ruokapaikkaa. Kysäisin sitten ujosti (etelän tavoille tottuneena) kaupan kassalta ko. paikkaa.

Hän ei tiennyt sitä itse, joten hän huusi toiselle asiakkaalle kaupan perälle, josko hän tietäisi. Toinen asiakas tiesi kuin tiesikin ja pyysi minua tulemaan ulos kanssaan, että hän voisi näyttää missä suunnassa ravintola olisi :)

Hyvää palvelua sekin, sanoisin =)

Vierailija

Aivan ihana juttu. Tiedän olevani yksi kohdan palvelijoista, joten tästä tuli aivan ekstrahyvä mieli!

Junantuoma

Vantaalla asuva tyttäreni tuli ensimmäistä kertaa tänne Roihin ja poikkesimme keskustan Alkosta ostamaan viiniä. Kassalla myyjä sanoi tyttärelleni " Voisinko nähdä henkilötodistuksesi?" Tytäreni hölmistyneenä kysyi: "Thä?" Myyjä toisti kysymyksessä uudelleen, johon tyttäreni: "Joo, tottakai, mut' kun olen tuolla pääkaupunkiseudulla tottunut siihen, että siellä tuiskastaa vaan, paperit, niin hieman sekosin, sun kysymyksestä"

Myyjää nauratti ja hän siinä vaihtorahoja takaisin antaessa tuumasi: "Kuinkahan monta vessapaperirullaan ne siellä etelässä ovatkaan saaneet?"

Vaikka olenkin kohta 10 vuotta täällä asunut, edelleen nautin asiakaslähtöisestä palvelusta, varsinkin  ruuhka-Suomesta palattuani.

kysyvä

Kerran erehdyin kysymään hotelliin tietä, minulta kysyttiin, onko päivälääkkeet ottamatta? Pitäis kuulemma jokaisella olla navigaattori autossa - nyt on.

Seuraa 

Sandra Lamppu on Helsingissä asuva 24-vuotias kirjoittaja ja teatterityöläinen. Blogissa sukelletaan viehättäviin sattumiin, juostaan ratikkaan ja tuijotetaan sorsia. Kirjoittajalle tärkeintä on muistaa äitinsä sanat: "Älä ole aina niin varovainen." Siksi hän tekee välillä mitä lystää ja keksii tarinoita myös päästään. 

Seuraa bloggaajaa Facebookissa tai Instagramissa! Voit myös kuunnella Hyvään päähän -soittolistaa.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin. Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

 

Blogiarkisto

2016
2015

Kategoriat

Instagram