Niinkuin granolassakin säveltäminen on sallittua.

Energiaa aineksista joita kaapista löytyy.

½ dl granaattiomenamehua
½ dl öljyä
½ dl vaahterasiirappia
½ dl fariinisokeria
jauhettua kuivattua omenaa
(suolaa - lisään aina makeaan hiukan suolaa) 
4 dl neljän viljan hiutaleita
kourallinen murskattuja cashew-pähkinöitä
kourallinen auringonkukansiemeniä
desin verran kuivattuja hedelmiä

Mehu, öljy, siirappi ja sokeri - ja minä käytin sitä kuivattua omenajauhetta myös. Seos kuumennetaan niin että kaikki sokeri liukenee.

Kaikki aineet laitetaan nesteeseen ja "taikinasta" tulee tahmeaa seosta. Seos painellaan pellille parisenttiseksi levyksi ja laitetaan 200 asteiseen uuniin  vartiksi. 

Hyvää on.

 

Muunneltavuus näissä on loputon. Mehuna voi käyttää mitä tahansa tuoremehua esim omena- appelsiini-, karpalo-, tai esim soseutettua marjaa. Öljynä rypsi-/rapsi- kookos- auringonkukka yms. Siirappina glugoosi- tumma- vaalea tai vaahtera. Sokerina samoin hunajaa, fariinia, valkoista- tai intiaanisokeria tai maustettuja ruokosokereita. Hiutaleina oman mieltymyksen mukaan niitä hiutaleita joita voi "raakana" syödä - kaura tietysti pehmeimpänä. 

Pähkinät, siemenet ja hedelmät eivät ole välttämättömiä mutta toki monipuolistavat patukan ravintosisältöä. Pähkinöissä on aivoille välttämätöntä E-vitamiinia, Käyttämäni cashew pähkinät sisältävät zeksantiinia. Zeksantiini suojaa silmiä ja suosin cashewta koska näköni on huonontunut muutamana vuonna ja luulottelua tai ei minusta tuntuu että mustikka- ja cashew-kampanjani auttaa. Cashew sisältää sinkkiä, magnesiumia, seleeniä, kaliumia, rautaa ja mangaania. Kannattaa valita itselleen suosikkipähkinä, koska pähkinöitä ei kannata säilyttää ihan hirveän kauan ja mitä suurempi valikoima sen pidempi säilytys. 

Seleeniä havittelevat valitsevat parapähkinää ja kolesterolista kärsivät pekaanipähkinöitä, veritulppariskiä voi vähentää saksanpähkinöillä, Mikäpä estää valitsemasta pähkinäsekoitusta, silti pähkinän murskaaminen kannattaa tehdä vasta juuri ennen käyttöä. 

Vaikka tuoremehut sisältävät c-vitamiinia ikävä kyllä kuumentaminen hävittää sitä tehokkaasti. Mikäli haluaa lisätä patukkaan myös c-vitamiinilisän , apteekista saa askorbiinihappoa (C-vitamiinia) jauheena jota voi sirotella lopuksi patukkaan. Askorbiinihappo maistuu raikkaan kirpeälle. 

Patukan muotoa voi vaihdella tai tehdä vaikka terveellisä keksejä rantaevääksi. Mutta kannattaa muistaa että koostumus sisältää valtavan määrän energiaa! Runsasta energiaa on sokereissa, öljyssä, kuivatuissa hedelmissä tai marjoissa, tuoremehussa, siemenissä ja pähkinöissä.

Suolaa - jodioitua suolaa - on hyvä lisätä paitsi siksi että makeiden syömisten maku täytelöityy, mutta myös siksi että elimistö tarvitsee suolaa. Riippuu täysin muusta ruokavaliosta saatko riittävästi suolaa - yleensä saat, suolan tarve on hyvin pieni. Mutta jodi!  Mikäli käytät vain vähän tai ollenkaan maitotuotteita - jotka nykyisellään ovat paras jodin lähde tai käytät esim ruususuolaa - niinkuin minä - tai mitä tahansa erikoissuolaa jodin saannista on huolehdittava. Jodi on hivenaine joten vähän on tarpeeksi. Jodin puutteen oireita on väsymys, painonnousu ja hitaus. Raskaana olevien tulisi huolehtia jodin saannista koska se on yhteydessä sikiön aivojen kehitykseen ja esim älykkyyteen.  

Energiapatukka on loistava keino välillä lisätä energiaa terveellisemmin kuin syömällä vaikka makeisia. Monipuolisuudestaan huolimatta ne eivät korvaa oikeaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa.

 

Kommentit (2)

Arja - Kodin Kuvalehti
Liittynyt12.8.2014

Hyvä resepti, kiitos! Energiapatukoita kannattaisi kyllä olla milloin missäkin mukana. Itse tehtyinä olisivat vielä terveellisempiä. Jaan tämän KK:n Facebook-kavereille.

Pii
Liittynyt29.2.2016

Kiitos jaosta. Kyllä energiasyötävää voi ottaa varalle mukaan ihan aina ja itse tehden ainakin tietää mitä ne sisältävät. Itselleen voi myös tuunata parhaiten sopivaa.

Jokainen voi olla kokki

Seuraa 

Viikottainen kotona pidettävä Keittiömestaripäivä pulppuaa kotoisia ruokapuheita. Jokainen saa ja voi olla kokki - meillä kotona jopa keittiömestari. Meidän tavallinen nelihenkinen perhe syö kotona, tavallista ruokaa ja puhuu tavallisia asioita ja nauraa paljon. Kotona pidetään ruokahaasteita, teemaviikkoja, kokeiluja ja laskutoimituksia. Me ollaan superlahjakkaita - ainakin omasta mielestä ;) Saa tieto päivityksistämme fb sivulta. Blogin esittely.

Blogiarkisto

2016

Kategoriat

Instagram