Mitkäköhän ovat tavallisimpia epäterveellisiä tapoja? Minulla itselläni saattaisi olla epäsäännöllinen ruokailu. Jukka unohtaisi vihreät, jos eivät olisi tyrkyllä. Tiuku taitaa olla terveellisin, mutta tuossa iässä hurahtaa yliampuviin kotkotuksiin, joten pitää tarkkailla. Utulla taas maistuu herkut ja nirsoilu saa yliotteen, jos antaa luvan. 

Päivittäin pitää saada hiilihydraattia - sillä jaksaa tehdä ja palautua . Proteiinia - lihaksia täytyy ylläpitää ja vasta-aineita ja hormooneita muodostaa. 

Mutta kaikki on niin kallista? Niinhän se tietysti on. 

Kilohinnaltaan kala ja liha taitavat olla kalleimpia.Proteiineja tarvitsisi päivässä tuo tytär noin 50g ja Jukka 100g.  Esimerkiksi 2dl maitoa, pari juustosiivua ja 100g broileria sisältäisi päivän proteiiniannoksen kasvavalle teinille. Proteiini kuluu kudosten uusiutumiseen, kuljettamaan ravintoaineita veressä, vasta-aineiden muodostukseen ja hormoonien ja entsyymien muodostamiseen. Eläinkunnan tuotteet sisältävät kaikkia välttämättömiä aminohappoja (joita siis elimistö ei pysty itse valmistamaan. Niitä on vähän yli kymmenen) ja kasvavalle välttämättömiä ovat histidiini ja arginiini. Kun ruoka sisältää maitoa, kananmunaa, lihaa ja kalaa mitään sen kummempaa laskelmaa ei tarvitse tehdä

Kalliista tuotteista on paras aloittaa: maitotuotteita, kananmunaa, lihaa ja kalaa kauppakoriin. Ja niinkuin torstaiteeman alussa pohdiskelin isossa marinoimattomassa pakkauksessa kilohinta on useinmiten halvempi - ja tulee halvemmaksi, marinadin kilohinnaksi lihan kilohinta on turhan kova. Jos tavoitteena olisi että lihan ja kalan keskiarvoinen kilohinta olisi 8€. Ja ostoksista 2,5kg/vko olisi lihaa ja kalaa, tämän kustannukseksi tulisi 20€/vko. Pakastimen avulla näistä saadaan monipuolinen lihatarjonta pitkin viikkoa. 

Muikut ja silakka ovat edullisia kaloja ja lohtakin saa usein ihan samaan kilohintaan kuin lihaa. Pakastekala on parempi kuin ei kalaa ollenkaan joten mikäpä olisi parempaa kuin vaikka seitistä kotona tehdyt kalapuikot! Valmiin kalapuikon proteiini on todella kallista kun sen osuus on niin pieni siellä täysleivityksen sisällä. 

Ei proteiinin määrää tarvitse laskea kun vaan opettelee miltä näyttää terveellinen ruokalautasellinen. 

 

Hiilihydraattia kauppakoriin: Hiilihydraatteja 200- 450g päivässä. (painokiloa kohti 5g ) Siis tuollainen murrosikäinen tyttö tarvitsee sen 200g, 90kg mies 450g 
Mikäli aineenvaihdunta toimii oikein, tarkka laskeminen on turhaa - pitää vain huolen että alaraja täyttyy ja hiilihydraateista riittävä osa on kuitupitoista. Glygoosi  - siis sokeri jota hiilihydraatista tulee on ainoa energia jota aivot voivat käyttää,

Pääasiallinen energianlähde. Perunaa, pastaa, leipää, hiutaleita, riisiä, juureksia, hedelmiä. Pasta, leipä, hiutaleet, riisi ovat vakiohintaisia. Hedelmien, kasvisten ja juuresten osalta kannattaa seurata vuoden kiertoa ja muokata ruokia sopivasti. 

 

Rasvat ovat ihan välttämättömiä saada ruuasta, mutta vain vähän. Rasva sisältää energiaa tuplasti minkä hiilihydraattigramma tai proteiinigramma. Vaikka ylimääräinen hiilihydraatti ja proteiinikin päätyvät rasvaksi, niistä ei ole avuksi kun elimistö välttämättä tarvitsee linoli ja alfalinoleenihappoja. 
Rasvat ovat tärkeitä aineenvaihduntaan, hermostoon, kasvuun, hormoonien tuotantoon, verisuoniin ja solukalvoihin. Kalaa, sipaisu margariinia leivälle, öljyä salaattikastikkeessa yms sellaisilla pienillä tulee tarvittava rasva päivässä. Ja aivoista 60% on rasvaa joten mieti vielä kun voit minkälaatuisella rasvalla ruokit aivojasi. 

Reilusti vihanneksia vielä kauppakorin päälle niin eiköhän tämä ollut tässä.

Kun näistä huolehtii, vitamiinit, kivennäisaineet ja kuidut tulevat kuin itsestään. D-vitamiini on ainoa jota meillä syödään purkista ja nuhaisina aikoina c-vitamiinia. 
 

Minusta perheessä, jossa on kasvavia lapsia - varsinkin tyttäriä, on tarpeetonta tehdä mahdotonta numeroa ja punnitsemista ruokien koostamisessa. Kun huolehtii että kotona on ja kotona käytetään monipuolisesti ruoka-aineita kaiken pitäisi tulla saaduksi. Jos perheenjäsenet ovat varsin terveitä ja ruumiinrakenteeseensa ja ikäänsä nähden "hyvännäköisiä" niin en huolehtisi. 

 

Silti pitää muistaa herkutella. Pienet naposteltavat tai pikkumakeat kuuluvat minusta myös ihan normaaliin ruokakoriin. niitä ei vaan pidä syödä liikaa. 

Itselläni oli luonnon suoma kurssi terveellisestä syömisestä kun odotin tuota kuopustani. Minulla todettiin raskausdiabetes. Asia hoitui ihan viimeisiin kahteen kuukauteen asti pelkällä ruokavaliolla ja vasta viimeiset kuukaudet jouduin pistelemään yöksi perusinsuliinia ja ateriolla ateriainsuliinia.  
Vaikka tila kesti vain sen raskauden ajan siitä jäi pysyvästi mieleen paljon oppia. Elämä kuitenkaan ei ole ihanteellista. Niinkuin alussa sanoin, minun helmasyntini on ne epäsäännölliset ruokailut. Minun jos kenen, olisi syytä ottaa varoitus todesta ja kohentaa ruokailutapojani. Minä olen perheen ainoa lievästi ylipainoinen - ja tiedän kyllä miksi ;)

Kuka tahansa parisuhteessa elävä on myös saanut oppikoulun kuinka verensokeri vaikuttaa ihmiseen: Onko laskuista paras puhua ennen vai jälkeen ruuan. 

 

Kommentit (2)

Pulina Elli
Liittynyt7.3.2016

Muistatko Nousukausi leffan? Siinä Tiina Lymi esitti parempaan keskiluokkaan kuuluvaa naista, joka joutui elämysmatkalle köyhyyteen. Yhdessä kohtauksessa hän irvisti ha huusi: mun on pakko saada jotain tuoretta! Ei kestänyt enää ranskalaisia ja nakkeja.

Pii
Liittynyt29.2.2016

:D Enpäs muistanut mutta nyt muistan! Voin samaistua tunteeseen. Ongelma varmaan monesti onkin että samalla kun ruuasta tingitään, sen sisältö muuttuu yksipuolisemmaksi proteiinin ja hiilihydraatin osalta - no niin no tietysti rasvojen myös. Olisin saletisti kokeillut dyykkausta jos tietäisin sellaisen paikan ja jos se ei olisi keneltäkään pois. 

Jokainen voi olla kokki

Seuraa 

Viikottainen kotona pidettävä Keittiömestaripäivä pulppuaa kotoisia ruokapuheita. Jokainen saa ja voi olla kokki - meillä kotona jopa keittiömestari. Meidän tavallinen nelihenkinen perhe syö kotona, tavallista ruokaa ja puhuu tavallisia asioita ja nauraa paljon. Kotona pidetään ruokahaasteita, teemaviikkoja, kokeiluja ja laskutoimituksia. Me ollaan superlahjakkaita - ainakin omasta mielestä ;) Saa tieto päivityksistämme fb sivulta. Blogin esittely.

Blogiarkisto

2016

Kategoriat

Instagram