Kustantajat lähettävät minulle jostain syystä myös lastenkirjoja, jotka kiikutan saman tien KK:n, Vauvan ja Meidän Perheen muodostaman yhteistoimituksen Perhe-Vauva-hyllyyn. Viime viikolla yksi kirja tuntui kuitenkin ihan minulle suunnatulta. Siinä yhdistyivät kaksi rakastamaani asiaa: käsilaukut ja muumit. Hypistelin ilmeisesti hyvin pienille lapsille suunnattua Muumimamman käsilaukkua (juonenkehittelystä ei kannata puhua, mutta piirrosjälki on silkkaa Muumilaaksoa) ja ihailin sitä tehokkuutta, jolla Tove Janssonin perikunta uusiokäyttää muumisisältöjä.

Tuntuu, että 14 vuotta sitten kuollut Jansson julkaisee jotain uutta joka viikko. 

Muumimamman käsilaukussa Janssonia tosin ei edes mainita. Sen kuvituksen ovat tehneet Riina ja Sami Kaarla, graafisen suunnittelun Riikka Turkulainen ja Laura Lyytinen ja  tekstit ja suunnittelun Katariina Keilala ja Leena Järvenpää. Tammen kustantama kirja on painettu Kiinassa, ja sen voi ostaa omakseen 15,80 eurolla.

Muumimamman käsilaukku -kirjaan tiivistyy tavallaan koko suomalaisen kulutuskulttuurin kehitys. Minun lapsuudessani, siis vain muutama vuosikymmen sitten, muumit olivat Toven yksin kirjoittamia kirjoja tai hänen ja Lars-veljen tekemiä sarjakuvia (joita tosin ainakaan minä en löytänyt ennen kuin olin parikymppinen). Muumit olivat yksi ja sama asia, johon jokaisen piti sovittautua. Vauvat eivät  tajunneet muumeja.

Sitten tulivat animaatiot ja Muumimaailma ja muumikupit, muumireput, muumitutit, muumipyyhkeet, muumipussilakanat ja seitsemän aukeaman kirjat, joissa on 107 sanaa ja kuusi tekijää. Nyt muumeja on ziljoona, ja jokainen voi valita omansa.

Siinä ei ole mitään pahaa.  En kirjoita tätä kritisodakseni tai nostalgiapäissäni. En yleensäkään ajattele, että ennen oli paremmin. Ennen oli vain toisenlaista, ja muumien tapauksessa yksinkertaisempaa. Kirjoitan tämän, koska aina välillä on hauska huomata iso asia pienessä. Vai?

Kommentit (0)

Seuraa 

KK:n toimituspäällikkö Mari Paalosalo-Jussinmäki uskoo, että jokaiselle kirjalle on lukija. Tässä blogissa hän yrittää yhdistää kirjat ja ihmiset.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014