Viisivuotiaamme aloittaa syksyllä Lontoossa koulun, voi äly! Olen ennenkin tainnut mainita, miten kiitollisia olemme olleet Eddien päiväkodille paitsi erinomaisesta hoidosta ja stimuloivasta ympäristöstä, myös kaikesta siitä erityistuesta, jota hän on saanut heti siitä lähtien, kun päiväkodin erityisopettaja alkoi huomata lapsukaisemme kielellisen ja sosiaalisen kehityksen viiveet. Ilman päiväkodin panostusta (ja painostusta!) olisimme tuskin saaneet lapsellemme diagnoosia, EHCP:tä ja sen myötä loistavaa koulupaikkaakaan yhtä nopeasti.

Ja nyt Eddien kolmivuotinen päiväkotiura on ohi. Ihan kuivin silmin en päiväkodin kesäjuhlasta selvinnyt, varsinkaan kun ensimmäistä kertaa ikinä nakeromme suostui osallistumaan laulu- ja tanssiesitykseen - eikä vain osallistumaan, vaan oli tanssishow’n kiistaton tähti muidenkin kuin ylpeiden vanhempiensa mielestä!

Eddien Montessori-päiväkoti on joka kevät kirjoittanut lapsille yksityiskohtaiset ”todistukset”. Vaikka emme ole hetkeäkään  kyseenalaistaneet päätöstämme pitää Eddie päiväkodissa lisävuoden (oikeastihan hänen olisi ollut määrä aloittaa koulu jo vuosi sitten, piirun päälle neljävuotiaana), hänen ”päättötodistuksensa” toden totta todisti, miten rutkasti valmiimpi hän on nyt aloittamaan koulutiensä. 

Näin päiväkodin väki Eddiestä raportoi:

Sosiaalinen ja tunne-elämän kehitys 

Eddielle on tänä vuonna kehittynyt voimakas halu itsenäisyyteen, ja hän suoriutuu monista erilaisista itsevalitsemistaan tehtävistä, mutta suostuu myös tekemään loppuun opettajan valitsemat tehtävät. Eddie ymmärtää hyvin luokkahuoneen rutiinit ja mukautuu useimpiin rutiininmuutoksiin aikuisen pienen tuen ja yksinkertaisen valmistelun avulla. Eddie osaa nyt kommunikoida paremmin kielellisesti, mutta joskus, turhautuneena tai epävarmana, hänen on yhä vaikea ilmaista itseään, mikä saattaa johtaa huomion hakemiseen ei-toivotulla tavalla. Vaikka Eddie osallistuukin pyydettäessä yhteisleikkeihin ja -peleihin, hän viettää mieluummin aikaa hiljaisemmassa ympäristössä, jossa hän pystyy keskittymään tehtäviinsä, tai tutun aikuisen läheisyydessä, jolloin hän voi kommentoida tekemäänsä tai keskustella lempiaiheestaan junista.

Fyysinen kehitys

Eddie menee aina mielellään ulos ja leikkii ulkoleikkejä. Hän kiipeilee kiipeilytelineessä ja roikkuu rekissä ikätasoisesti ja polkee kolmipyörällä, vaikkakin istuu mieluummin matkustajana tandemkolmipyörässä. Hän tykkää erityisesti vesileikeistä ja osallistuu mielellään aikuisen ohjauksesta nukkejen tai autojen pesuun. Eddien hienomotoriikka on parantunut rutkasti ja hän osaa nyt leikata monimutkaisia muotoja, käyttää nuppineuloja ja mitata ja kaataa nesteitä. Hän osaa kirjoittaa kirjaimet ja sanoja selkeästi ja ilman sanelua, mutta joskus häntä pitää muistuttaa kirjoittamaan hitaammin ja käyttämään sanavälejä.

Montessori-opetussuunnitelman osa-alueet

Käytännön elämän taidot

Tänä vuonna Eddie on harjoitellut paljon tämän osa-alueen tehtäviä, kuten kiillottamista, pukeutumista ja leikkaamista, minkä seurauksena hän on voinut kehittää keskustelutaitoaan ja luovuuttaan esimerkiksi tekemällä leikkaamistaan pahvisuikaleista kruunuja.

Aistitaidot

Eddien hyvä havaintokyky ja erinomainen näkömuisti auttavat häntä oppimaan ja tunnistamaan monet tämän osa-alueen materiaaleista hyvin nopeasti. Hän osaa kopioida kolmiulotteisia malleja kuvakorteista ja rakentaa mielellään torneja kartioista, mikä vaatii huolellisuutta ja kärsivällisyyttä.

Matemaattiset taidot

Tämä osa-alue on yhä yksi Eddien vahvuuksista. Hän tunnistaa ja käyttää isoja lukuja vaivatta. Hän osaa laskea yksinkertaisia yhteenlaskutehtäviä päässään tai käyttämällä apuna helmiä. Hän tunnistaa kellonajat kellotaulusta.

Kielelliset taidot

Eddien viestintätaidot ovat parantuneet vuoden aikana. Yleensä hän suuntaa puheensa aikuiselle, mutta osaa kommentoida, pyytää ja vastata joihinkin kysymyksiin muutamalla sanalla tai yksinkertaisin lausein, ja hän oppii helposti mallista käyttämään fraaseja. Hän kertoo erittäin mielellään opettajilleen Lontoon metrokartasta. Eddie osaa kirjaimet ja foneemit ja on alkanut käyttää oppimaansa yksinkertaisten kirjojen lukemiseen. Hän tekee mielellään kirjoitustehtäviä ja osaa kirjoittaa muistista sanoja ja fraaseja.

Luonnontieteet

Eddie on tänäkin vuonna seurannut luokassa kananpoikien hautomista ja kuoriutumista. Hän on osallistunut siementen idättämiseen ja kasvimaan hoitoon sekä ruuanlaittoon. Hän on harjoitellut värien sekoittamista, opetellut miten magneetit toimivat ja oppinut, mitkä esineet kelluvat ja mitkä uppoavat vedessä.

Kulttuuriset taidot

Tänä vuonna olemme tutustuneet yhteiskunnan keskeisiin ammatteihin, kuten postinkantajiin, poliiseihin ja palomiehiin. Eddie on myös harjoitellut roolileikin avulla hammaslääkärikäyntejä. Eddie pelaa mielellään lautapelejä ja oppii nopeasti eri pelien säännöt.

Päiväkodin päätösjuhlan tanssitähti, joka kuukautta aiemmin ei suostunut ottamaan tanssiaskeltakaan...

Kuvataide

Eddie osallistuu aina mielellään yhteisiin taidehetkiin ja pystyy noudattamaan annettuja ohjeita. Viime aikoina hän on enimmäkseen halunnut piirtää värikynillä yksityiskohtaisia kuvia lempiaiheestaan junista ja kirjoittaa junien nimet ja asemat kynällä kuviin.

Musiikki ja ilmaisutaito

Eddie tuntuu olevan varsin herkkä musiikille ja laulamiselle ja hän jumiutuu usein musiikinlähteen seuraamiseen. Hän ei aina halua osallistua musiikkileikkeihin, mutta on pikkuhiljaa ja opettajien rohkaisemana alkanut rentoutua ja osallistua kesäkonsertin laulujen ja laululeikkien harjoittelemiseen. Ilmaisutaidon tuntien rutiineihin hän osallistuu reippaasti ja pystyy valitsemaan itselleen roolin, jota esittää, sekä seuraamaan tarinaa opettajan avustuksella.

Opettajan arvio

Eddie on kehittynyt vuoden aikana paljon. Hän on älykäs lapsi, joka vaikeuksistaan huolimatta oppii nopeasti ja on taitava monella osa-alueella. Vaikka hän on tyytyväinen muiden lasten seurassa ja muut lapset pitävät hänestä, hän tarvitsee aikuisen tukea selkeiden rajojen vetämiseen, toivotunlaisen käyttäytymisen vahvistamiseen sekä myönteisen ja tarkoituksenmukaisen kanssakäymisen edistämiseen luokkatoverien kanssa. Eddie on herttainen poika, joka pystyy aikuisen tuella ja ohjauksella ylittämään monet esteet. On ollut ilo opettaa häntä nämä vuodet, ja me toivomme hänelle kaikkea hyvää uuteen kouluun.

Näillä eväillä tuntuu turvalliselta lähteä syyskuussa isoon kouluun! (Iik, apua, en kestä!)

Kommentit (2)

Triit

Todella mielenkiintoista lukea millaisen arvion tekevät sikäläisessä päiväkodissa. Hyvinhän E tuntuu kehityyneen 😀

Nukka

Hei! Olipa kiva kuulla tällainen tilannekatsaus kuulumisista. Esikoiseni on puolisen vuotta vanhempi ja olen lukenut blogiasi (lilyssä) alusta asti. On kyllä huimat erot Suomen systeemissä. Meidän kunnallisessa pk:ssa viskarit (5-vuotiaat) tekevät kyllä joitain tehtäviä, mutta ei mun mielestä vielä vuoden päästä eskarissakaan keskitytä vielä lukemisen ja laskemisen oppimiseen. Moni kyllä oppii lukemaan ja kirjoittamaan ennen koulua ja esikoinen on mielestäni aika skarppi, mutta osaa vasta sanelusta kirjoittaa muita tekstejä kun tutut sanat,nimet yms. Oikein paljon tsemppiä koko teidän perheelle koulunaloitukseen :)

Seuraa 

Ulkosuomalaisäiti, jonka lapsi on hiljattain saanut autismin kirjon diagnoosin. Koti Lontoossa, mökki Suomessa, jalat tukevasti molemmissa maissa.