Viime viikonloppu meni unelmieni kaupungissa Kööpenhaminassa kummitytön 17-vuotis matkalla <3. Olen haaveillut jo vuosia muuttavani Kööpenhaminaan, jopa jo ennen kuin olin koskaan astunut jalallani koko Tanskan maalle. Ehkäpä olen ollut siellä edellisessä elämässäni, tiedä häntä, koska aina sinne mennessäni tuntuu kuin tulisin kotikaupunkiin.

Noh tähän päivään... Reissuun oli varattu tehokkaat 60 tuntia ja oh boy tehokkaita nuo tunnit olivatkin. Ihana olla matkalla teinin kanssa, joka on kiinnostunut kaikesta ja moni asia on uutta. Lensimme punaisin Norjalaisin siivin ja saavuimme Kastrupille perjantai aamuna klo 7.40 Ensimmäinen etappi oli kesksutan turisti-info, jotta saisimme ostettu Copenhagen cardit. (yllätys ei ollut vielä auki, joten saimme nauttia viereisen leipomon Lackagehusetin tarjonnasta) Yhdeksältä sitten korttien ostoon. Suosittelen tuon kortin hommaamista, jos aikoo kierreltä muutamiakaan nähtävyyksiä, museoita jne. Kortilla on ilmainen pääsy yli 70 nähtävyyteen ja sen lisäksi kortilla saa kulkea koko kööpenhaminan alueella kaikilla mahdollisilla julkisilla kulkuvälineillä. Säästää vaivaa ja itseasiassa myös rahaa. Päädyimme 72 tunnin kortteihin, jotta pääsisimme vielä lentokentellä sunnuntai-iltana.

Aloitimme viikonlopun turneen bussilla matkaten Kööpenhaminan eläintarhaan, katsomaan  mm. jääkarhuja, kirahveja, sarvikuonoja, elefantteja, hippoja ja kenguruita. Kesään verrattuna, eläinpuistossa ei ollut ruuhkaa ja saimme ihailla eläimiä rauhassa, joskin hieman viileässä säässä. Eläinpuistossa voi viettää koko päivän ja siellä riittää nähtävää sekä pienille lapsille että aikuisille. Nuorison kanssa ihan kokonaista päivää ei viitsi ns. tuhlata eläimiin, sillä reissun pääpaino oli kuitenkin suunniteltu ostoksille ja siihen Kööpenhamina on oiva kaupunki eli seuraava etappi oli Ströget, 1,1 km pitkä kävelykatu, shoppaajan paratiisi. Sieltä löytyy niin H&M kuin Luis Vuitton sulassa sovussa. Iltapäivän aikana saimmekin muutamat kassit käsiimme kuljettua kadun kertaalleen molempiin suuntiin. Suurin ongelma taisi olla runsauden pula. Ostosten puolivälissä lepuutimme jalkoja reilun tunnin verran kanaaliajelulla, josta saa hyvän kuvan kaupungista ja pääsee näkemään monia nähtävyyksiä hieman eri perspektiivistä. 25 000 askelta myöhemmin saavuimme illasta 18 jälkeen hotellille ja oli aika nostaa koivet kattoon.

Hotelliksi olin varannut jo tutuksi tuleen ja hyväksi todetun Wakeup Copenhagenin. Huoneet muistuttavat vähän laivanhyttiä, mutta ovat siistit ja riittävän tilavat. Aamiainen ostetaan huonehintaan erikseen. Mielestäni se on riittävä vaikkakaan ei yhtä kattava kuin useamman tähden hotelleissa, toisaalta tarjolla oli kaikkea joka maistui meille. Aamiainen jugurtteineen ja nutelloineen oli nautittu kahdeksaan menessa ja oli aika pistää seuraavat 25 000 askelta alulla. (Tosiaan Iphone laski että kävelimme joka päivä 25  000 askelta...) Lauantain ohjelmaksi ol suunniteltu puoli päivää Shop Shop Shop sekä Church of Our Saviour kirkon torniin kiipeäminen sekä Christianian vapaakaupunkiin piipahtaminen. Suosittelen molempia, mutta en ehkä ihan pienille lapsille kumpaakaan. Kirkon portaat (400 kappaletta) olivat aika haastavat päästä ylös, alas tulosta puhumattakaan ja vapaakaupungin osalta ainakin kiertäisin Pusher streetin pienempien lasten kanssa. Shoppailujen ja nähtävyyksien jälkeen oli aika levätä hetki kunnes illasta oli varattu liput Hairspray musikaaliin Tivoliin. Musikaali on totetutettu hienosti, mutta koko esitys lauluineen oli tanskaksi :) Ruotsin- ja saksantaidoilla pysyi jotenkin tarinan  perässä. (emme olleet nähneet esitystä/elokuvaa aiemmin)

Siiten olikin jo vika aamu ja vika päivä edessä. Päivä alkoi yllätys, ostoksilla! Hotellin läheisyydessä n 500m päässä sijaitsee Fisketorvet niminen ostoskeskus, jossa ok valikoima kauppoja. Muutama kassi myöhemmin siirryimme bussilla katsomaan Kööpenhaminnan suosituinta nähtävyyttä pientä merenneitoa, joka katsoo kaihoisasti odottaen rakastaan mereltä. Merenneidolta kävelimme takaisin kohti hotellia ja matkalaukkuja, nauttien lounaan Nyhavnissa sekä poiketen matkalla Magasin du nordin ja Illumin tavarataloissa. Kaikki kaupat eivät ole sunnutaisin auki ja niistä monet, jotka ovat sulkevat ovensa klo 16. Tavaratalot taisivat molemmat olla auki klo 18 saakka.

Suurin positiivinen yllätys oli aika fanaatisesti ruokaan suhtautuvalle kasvissyöjälle eli minulle, erilaisten gluteenittomien, paleoruokien, kasvistruokien ja jopa raakakakkujen myynti ihan 7/11 kulmakaupoissa. Toinen ruokaihastukseni on Irma- ruokakauppa, jossa on laaja luomutuotevalikoima. Sydämeni jäi sykkimään tällä reissulla Irman luomu Skyrrahkalle <3 Sanotaan, että Köpis on kallis, mutta mielestäni siellä pärjää myös edullisemmalla budjetilla!

Sellainen oli viime viikonloppu, ihana irtiotto arjesta, tutustumista omaan kummityttöön ja 17-vuotiaan maailmaan!

Nina <3

Kommentit (0)

Seuraa

Tajunnan virtaa arjesta, juhlista, matkoista ja kirjoittajan (äidin) tuntemuksista ja unelmista! Rakastan matkustamista, ruokaa ja liikettä.