Kun Valvira julkaisi tämän vuoden alusta voimaan tulleet uudet alkoholimainonnan säännöt, moni tulkitsi ne niin että blogeissa ja sosiaalisessa mediassa ylipäätään ei saa enää mainostaa tai edes mainita mietoja alkoholijuomia. Paljon muutoksia uudistus toikin, esimerkiksi alkoholibrändien piti poistaa omilta sivuiltaan kaikki kuluttajien kirjoittamat kehuvat kommentit (entäs haukut?), eli Teppo Tavallisen ylistävä kommentti olutfirman omalla Facebook-sivulla ei enää ollut sopivaa. Siideritölkit rekkojen kyljistä oli maalattava piiloon. Ja moni varmasti muistaa myös viskigaten, joka aiheutti loppuvuodesta melkoisen mylläkän somessa.

Nyt kuitenkin ohjeistusta on tarkennettu ammattibloggaajien osalta. Sponsoroitu mietojen alkoholijuomien blogimainonta on sallittua, mutta bloggaajan pitää poistaa kyseisestä postauksesta kommentointimahdollisuus kokonaan. Eli lukija ei saa kertoa mielipidettään vaikkapa viinistä x tai siideristä y. Vain bloggaaja saa kertoa mielipiteensä ja sillä selvä. Postausta ei saa jakaa sosiaalisessa mediassa niin että saatetekstissä mainitaan alkoholi, eikä keskustelua saa sallia somesivulla mihin linkin jakaa. "Hei lukekaa tästä postaus, en kerro aihetta ettekä te saa sitä kommentoida".

Säännöt koskevat kuitenkin vain alkoholimainontaa, ja alkoholimainonnasta puhutaan vasta silloin kun ammattibloggaaja saa kirjoituksestaan rahallisen palkkion. Bloggaaja saa kirjoittaa alkoholista oma-aloitteisesti ja silloin ilmeisesti saavat lukijatkin avata sanaisen arkkunsa (?). Bloggaaja saa myös ottaa vastaan satunnaisia näytteitä mainostajilta, eikä näistä näytteistä kirjoittamista pidetä alkoholimainontana sillä sen katsotaan olevan vapaata kansalaiskirjoittamista, kunhan mainostaja ei vaikuta postauksen sisältöön. Tätä kirjoittamista alkoholilain mainontasäännökset eivät koske.

Säännöissä ei sen tarkemmin mainita kuinka usein on satunnainen, vaan tapaukset ratkaistaan yksitellen jos on syytä epäillä että vapaa kansalaiskirjoittaminen on sittenkin mainostamista. Jos päädytään siihen että bloggaajan postaus rikkoo sääntöjä, Valvira tai aluehallintovirasto ohjeistaa korjaamaan tai poistamaan mainoksen määräaikaan mennessä.

"Se, missä menee kielletyn ja sallitun toiminnan raja, perustuu aina tapauskohtaiseen kokonaisarvioon."

En ihan ymmärrä tätä uudistusta. Bloggaaja saa edelleen mainostaa mietoja alkoholijuomia ihan kuin ennenkin, mutta keskustelu ja lukijoiden kommentit aiheesta on kielletty. Lukijalle jää ainoastaan oikeus lukea mainos (tai jättää lukematta tietenkin), mutta ei keskustelumahdollisuutta. Keskustelun poissulkeminen tuskin vähentää alkoholimainonnan mahdollisia haittoja, sillä tällöin lukijoiden kriittisetkin kommentit jäävät pois ja jäljellä on vain mainos. Joka on melko varmasti positiivinen, jos kerran bloggaaja on kamppikseen suostunut ja asiakas on siitä maksanut.

Näiden muutosten tarkoituksena on ollut vähentää lasten ja nuorten altistumista alkoholimainonnalle. Hyvä ajatus sinänsä, mutta keskustelun kieltäminen tuntuu lähinnä omituiselta ja toimii mielestäni melkein päinvastoin kuin toivotaan. Alaikäinen lukija voi edelleen lukea blogista sen positiviisen alkoholimainoksen, mutta ei yhtäkään kriittistä kommenttia.


Kuvassa on itsetehtyä raparperimehua.

Heräsikö ajatuksia, oliko sosiaalista mediaa koskevassa uudistuksessä järkeä vai ei? Valviran ohjeisiin alkoholimainonnasta voit tutustua tarkemmin täällä.

Kommentit (12)

rosa

Voivoi, kyllä on ikävä vapaata internetiä :/ Kymmenen vuotta niin on jo lakeja siitäkin että mistä aiheista saa yksityisessä blogissa puhua.

Onhan tää alkoholihomma nyt mennyt Suomessa jo melkein naurettavaksi. Viinapullon näkeminen ei varmasti ole tehnyt kenestäkään alkoholistia ja jos tästä asiasta tehdään tällainen "tabu" niin kyllä se alkoholi varmasti vaan kiehtoo nuoria entistä enemmän. Mutta minkäs näille lainsäätäjien päätöksille voi!

Vierailija

Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten nämä korruptioalkoholit on ennen/nykyään lähetetty? Kun aina välillä näkee postauksia, joissa on juhlajuomat saatu jotain kautta. Kysytäänkö esim. bloggaajalta, tahtoisitko saada meiltä pienen juomamaistiaisen vai tupsahtaako paketti vain ovelle? Sepä vasta vastuutonta on, jos pulloja vain lähetellään kysymättä. :)

karkkinen

Koko alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö on nurinkurinen.. Mielestäni mainonta tulisi vapauttaa ainakin mietojen juomien (ja mielellään kaikkien) osalta siten, että mainonta ei kuitenkaan saa olla hyvän tavan vastaista. Tällaisella yleisellä sääntelyllä saataisiin pidettyä mainonta vielä varsin hyvällä tasolla ilman, että se vaikuttaisi yritysten toimintaan..

Saara

Mä yks päivä kotikaupunkini torilla odotin bussia ja katsoin miten valotaulussa mainostettiin paikallista yökerhoa. Pienessä mielessäni ihmettelin itsekseni, miksi yökerhoja saa mainostaa (kaupungin parhaina bileinä tmv) mutta alkoholia ei... Ei kai ne alaikäiset sinne baariin väärillä papereilla yritä päästä mehua juomaan?

Vierailija

Onko tää nyt sitä kuuluisaa sananvapauden rajoittamista :D Mut mun mielestä oot kyllä ihan oikeilla jäljillä, enää on jäljellä positiivinen mainos ja todennäköisesti ainakin osittain kriittinen keskustelu jää pois. Vrt "Ostakaa tätä hyvää siideriä" ja "Ostakaa tätä hyvää siideriä, vaikka kommenteissa 10 ihmistä sanoo että maistuu parsakaalilta". Onko kaikissa sivustoissa ees mahdollista tuon kommentoinnin estäminen vain yhdestä postauksesta? Ja onko kommentointi kiellettyä, vai onko vain kommentoinnin salliminen kiellettyä?

Hops

Kuten totesit, bloggaajan yhteistyöpostaus on todennäköisimmin positiivinen kuin vuodatus siitä, että tuote on kuraa. Kommentoinnin kieltäminen ei jotenkin tunnu tarkoituksenmukaiselta. Ikäänkuin alaikäiselle lukijalle tulisi vielä enemmän kannustusta kommenttien lukemisesta kuin pelkästä mainoksesta.

No, Ehkä pian saammekin Valviralta uuden asetuksen: "Blogissa jolla on x määrä lukijoita/päivä ei saa puhua alkoholista positiiviseen sävyyn". ;)

deeku

Tuo aiemman kommentoijan ajatus alkoholimainonnan kieltämisestä hyvän tavan vastaisena kuulostaa huomattavasti paremmalta, kuin joku kommentoinnin kieltäminen ja kaiken maailman lakikiemurat. Esimerkiksi viinimainos kivojen kuvien kanssa piknikillä istuvasta ystävysjoukosta ei taatusti vahingoita ketään. Siellä voitaisiin juoda vaikka MYÖS mehua, niin kukaan ei vaan saa vääriä mielleyhtymiä että piknikille ei voisi mennä ilman viinaa, koska vain viina pitää ystävykset yhdessä. Tai sekin yksinkertainen ohjenuora olisi parempi, että kuvissa ei rötvätä kännissä baarissa ja yliglorifioida juomakulttuuria, vaan annetaan mielikuva siitä että alkoholi kuuluu osana elämää monelle ja sitä voi nauttia vastuullisesti. Yhtenä parhaimmista esimerkeistä Italia, jossa on täysin tyypillistä ottaa lounaalla olutta tai viiniä kesken työpäivän, eikä se ole kenellekkään siellä ongelma. Kuulisin mielelläni, mitä tällä kommentoinnin kieltämisellä ajetaan takaa?

Mietin vielä sitä, että pitääköhän blogista poistaa jo aiemmin kirjoitettujen alkoholimainosten kommentointimahdollisuus? Jos kerran jotain teippejä on irrotettu ja positiivisia kommentteja on pitänyt poistaa...

Uudistuksessa ei todellakaan ollut järkeä. Järki loistaa poissaolollaan läpi koko tuon 60-sivuisen pykälänivaskan jokaisen virkkeen. Tällaista voidaan tehtailla vain Suomessa, ja Suomessa isolle määrälle virkamiehiä vielä maksetaan moisesta puuhastelusta. Etenkin lapsikorttia vilauttamalla mikä tahansa uusi järjetön sääntö ja totaalikielto saadaan menemään läpi, ihan vain koska lapset. Olisi vissiin ollut helpompaa käyttää tuonkin kieltonivaskan monimutkaiseen muotoiluun uponneet tunnit julkaisemalla lappu: Kaikki on kiellettyä, etenkin järjen käyttäminen. Sitä olisi ollut paljon helpompi tulkita.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Nelliinan vaatehuone -blogista tuttu Niina Tapojärvi on kenkäfriikki, lukutoukka ja innokas puutarhanhoitaja Pätsiniemestä. 1941 rakennetussa hirsitalossa asuvat hänen kanssaan aviomies, kaksivuotias tytär ja vanha kissa. Blogiin eksyy aiheita remontista, puutarhasta, käsitöistä, kokkauksesta sekä tietysti reissuja, tyyliä ja kauneutta. Niina uskoo, että punainen huulipuna pelastaa huonoimmankin hiuspäivän.

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteys Sanoma Lifestylen mediamyyntiin! Bloggaajaan saat yhteyden tästä.

Seuraa blogia tästä.

Blogiarkisto

2017
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
Helmikuu
Tammikuu
2016
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu
Elokuu
Heinäkuu
Kesäkuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2015
2014
Joulukuu
Toukokuu
2013
2012
2011
Tammikuu